Mercedes-Benz C 180 CDI Estate Avantgarde (2013)
autoreview

Signalement
Uitvoering | C 180 CDI Estate Avantgarde |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand laatst | 86.000 km |
Numero uno
- 10.000 km
Mijn werkgever besliste éénzijdig om het aantal merken in de bedrijfswagencatalogus te beperken tot 2.
Enerzijds Renault (Mégane en Scénic) anderzijds voor de iets hogere categorie de Mercedes (C180cdi en E200cdi) in break en niet break.
Nu, geen probleem, ik val in de laatste categorie en sta eigenlijk open voor alles, mits we er telkens een klein stapje op vooruit gaan :)
Na een A4 B7 2.0TDI, een 318d touring (122pk) en een 318d touring (136pk) nu dus zonder enige keuze overgestapt op een C180cdi break met 7Gtronic.
Qua opties:
+ Avantgarde model
+ 7Gtronic
+ Parkeersensoren
+ Vloermatten
+ Becker map Pilot
+ LED verlichting vooraan
+ Zilver metallic
Ik heb de wagen besteld zonder een testrit te doen dus ik had weinig idee hoe groot het cultuurverschil wel niet zou zijn. En groot was het.
Ik was héél tevreden met de A4 2.0TDI. Motor zat voldoende pit in en was zeer degelijk afgewerkt. De 318d break met 122pk was daarna een beetje een
ontgoocheling. Het onderstel was beter dan dat van de audi maar de geknepen motor paste absoluut niet bij het onderstel. Goed voor de gezapige rijder
maar van freude am fahren was er weinig sprake. Hier bracht de 136pk versie dan weer verandering in. Ik voelde onmiddellijk het verschil van de extra NM
en dit maakte de 3reeks echt een leuke wagen. Voldoende krachtig in hernemen en dit gecombineerd met een schitterend onderstel.
Nu, de Mercedes.
Mijn eerste gedacht was: Oei, terug inboeten op kracht en souplesse en dit voor de komende 4 jaar. Ik ben geen absoluut geen snelheidsduivel maar ik heb graag
dat ik wat souplesse voel. Met 120pk wist ik dat het ergens tussenin ging liggen. Goed meekomen met het verkeer maar verwacht niets "sensationeels".
Dikwijls heb ik mij de vraag gesteld. Hoe moet ik deze C180cdi nou reviewen? Moet ik hem beginnen vergelijken met mijn BMWs? Met de audi's?
Het feit dat je een BMW, Mercedes of Audi of whatever kiest is omdat deze je ligt en matched met je persoonlijke keuze. Ik heb hem moeten nemen en mijn persoonlijke
keuze ligt bij BMW. Dit was persoonlijk en rekeninghoudend met mijn rijstijl een ideale match. En dan wordt je nu verplicht in een Mercedes gezet :)
Even alle vooroordelen weg! De Mercedes is een bijzonder knappe wagen. Hij heeft een bijzonder
mooie lijn en ziet er solide uit. De neus is imposant en met de LED lichten voorop maakt het hem af.
Als standaarduitrusting is de Mercedes maar karig uitgerust. Parkeersensoren als optie, dimmende binnenspiegel als optie, ... wat op de doorsnee japanner standaard zit
moet je bij de Mers flink bijbetalen. Hierdoor tikt het vrij dik aan.
Bij levering Maart 2013 stond de Becker map pilot nog op kaarten van 2011. Met de verandering aan het wegennet is het dus aangewezen deze zo snel mogelijk aan te passen.
Dit hadden ze uiteraard voor levering zelf even kunnen doen. Je hebt 30 dagen de tijd om dit te doen, anders is het extra betalen.
Verder prima afwerking, solide, goede materialen en geen kraakje te bespeuren.
Nu het rijden zelf. Overstappen van een BWM3 in een C-klasse is toch wel even wennen. Waar de BMW3 zich leent tot het beter gooi- en smijtwerk is de Mercedes vooral
gemaakt voor het cruisewerk. Het onderstel is degelijk met een zeer voorspellend karakter maar is vooral gericht op comfort en niet zozeer op sportiviteit.
De motor. Less is dus geen more. De combinatie van motor en 7G tronic is op zich geen succes. Het weinige koppel van de motor tracht de automaat goed te maken wat soms
echt op mijn zenuwen werkt. Vraag je een beetje extra power (iets wat een andere motor op koppel kan doen) schakelt hij onmiddellijk terug. Op zich geen probleem maar aangezien
de 7G niet de allersnelste automaat is wordt het allemaal wat nerveus. Volgens Mercedes een gekende kritiek waar de C200cdi en C220cdi minder last van lijken te hebben.
Boodschap is dus duidelijk. Rij met deze wagen zoals hij gemaakt is anders laat hij je maar al te snel merken dat dit niet zen ding is.
De sportknop aan de automaat gebruik ik nooit. Buiten ietsje hoger in de toeren gaan bij accelereren en één versnelling minder snel terugschakelen is er absoluut geen verschil.
Bij de nieuwe BMW3 reeks met 8traps (onlangs mee gereden) voel je onmiddellijk verschil, toerental, stuur, schakelmomenten, ... alles wordt onmiddellijk aangepast in het kader
van sportiviteit.
Besluitend: Een zeer degelijke wagen met een specifiek karakter. Verlang je sportiviteit dan moet je het elders zoeken. Zoek je een comfortabele wagen om kilometers te vreten
dan zit deze je gegoten. Ik ga er 4 jaar van genieten. Daarna weer tijd voor wat anders... wat het bedrijf me voorschrijft uiteraard.
Numero Due
- 30.000 km
30km op de teller en één jaar oud. Tijd voor een nieuwe review.
Laten we beginnen met te zeggen dat ik nog altijd tevreden ben over de wagen. Degelijke Duitse kwaliteit die mijn inziens de komende drie jaar nog gaan brengen waar ik moet zijn.
Eerste mindere wapenfeit was de bandenwissel van zomer naar winterbanden. De zomerbanden werden omgewisseld met Klebers Krisalp HP2 en die hebben er exact 2 dagen ondergestaan. Een herrie alom en ik heb zelden zo snel naar de bandencentrale gebeld om mijn beklag te doen. Dus netjes omgewisseld met Michelen Aplin A4's die het een pak aangenamer maken qua geluid. Dus, vanaf nu een verwittigd man en alleen nog premium merken onder de auto.
Tja... ik kan beginnen muggenziften of ik kan direct to the point komen. De 120pk en de 7Gtronic frusteren me nog regelmatig. De auto mist kracht en de 7G probeert nog altijd dit te maskeren door nerveus te beginnen terugschakelen in de hoop ergens power te vinden. En dit vooral in de hernemingen boven de 100km/u. Inhaalbewegingen moeten goed getimed zijn want eens je gas bijgeeft schakelt de 7G één tot twee versnelligen terug (spijtig genoeg te traag) en de combinatie met het weinige vermogen lijkt het soms of je hem volledig moet vloeren alvorens hij ook maar iets van zich geeft. Voor de medepassagiers lijkt het wel of je aan het racen bent terwijl je enkel snel probeert in te halen. Dus, trage reactie op gaspedaal, trage automaat en weinig kracht leiden af en toe tot frustratie. Moest dit geen leasebak zijn ik had hem al lang laten opkietelen :)
Doch, eens op snelheid en snelheid aanhouden doet hij graag.
De navigatie dan maar. Toen ik hem één jaar geleden kreeg stonden er kaarten op van begin 2012 die ik snel wist te upgraden naar kaarten van eind 2012. Doch, nieuwe versies laten op zich wachten wat resulteert in soms rare situates. Niet zozeer de hoofdbanen maar vooral de aanpassingen aan het wegennet (eenrichtingen, ..) die de laatste twee jaar zijn omgegooid mist hij wat soms tot moeilijke situaties leidt. Dus, graag dringend een update uitbrengen.
Zo, dit was hem dan alweer.
Numero Tre
- 86.000 km
86.000km op de teller en tot hiertoe nog geen enkel probleem mogen ondervinden. Dus qua bedrijfszekerheid is dit al zeker een pluim op de hoed van Mercedes
Het rijden dan maar. 't ja... het blijft een beetje een moeilijke. Ik had in vorige reviews al gezegd dat de auto eigenlijk geen match is met mijn karakter en dat is nog niet veranderd.
De 7G automaat en C180cdi blijven ook na 2,5 jaar mij enigszins frustreren. Bij een kalme rijstijl geen probleem maar bij de minste vorm van sportiviteit voel je dat het hem absoluut niet ligt. Luidruchtige motor, trage automaat en de motor die wel probeert maar toch niet helemaal kan...
Onlangs als vervangwagen een VW golf7 1.6TDi met DSG gereden en dan merk je toch een gigantisch verschil hoe dat motor en automaat wel op elkaar kunnen ingespeeld zijn. Vrouwlief heeft dan nog de 318d met 8-traps en dan merk je hier ook dat de rust waarmee alles gebeurd toch van een ander niveau is.
De Becker navigator staat misschien op twee in het lijstje van frustraties. De kaarten dateren van 2013 en worden niet automatisch geupdate. En vanuit Becker zijn ze ook al niet de snelste om nieuwe kaarten aan te leveren. Dus dikwijls schakel ik over naar Google Maps om te navigeren.
Even over het verbruik. Gemiddeld na 86k km zit ik op 7,2L/100km wat ik aan de hoge kant vindt. Nu, ik ben er vrij zeker van dat de C200/C220 hier beter doen aangezien ze net iets minder moeite moeten doen om de koets in beweging te zetten. De inhaalmaneuvers gaan hier steevast gepaard met behoorlijk wat gas bijgeven en dan weet je gewoon. Dit kan niet zuinig zijn.
Zo, nog 1,5 jaar met deze kar, of 140.000km en dan een nieuwe bak kiezen. Ik hoop van merk te kunnen veranderen maar zoals het er nu uitziet is het mogelijks een nieuwe C180cdi... Ik hoop toch een beetje van niet...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.