Mercedes-Benz C 180 BlueEFFICIENCY Coupé (2011) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | C 180 BlueEFFICIENCY Coupé |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 115.000 km |
Das Beste oder Nichts
- 1.500 km
In mijn studentijd heb ik meer dan 200.000 km gereden in een Mercedes. DE meeste tijd heb ik doorgebracht in een Mercedes 220 diesel uit 1996 met maar liefst 95 pk :-) Wat mij altijd is bijgebleven is de enorme betrouwbaarheid en comfort. Dus toen het eindelijk binnen budget kwam........
Toch nog even gekeken bij Audi (A5) of BMW 3 serie coupe. De Audi A5 is zeker een mooie auto, maar wat rijden er verschrikkelijk veel van rond. Bovendien vind ik hem niet heel bijzonder rijden, hoewel ik moet bekennen dat ik alleen in een handgeschakelde versie heb gereden. Voorts viel mij weer de zelfde arrogante houding (van dit keer een andere Audi dealer) enorm op. Ongelooflijk. De Anoniem 5 viel voor mij dan ook snel af. De BMW 3 serie rijdt fabelachtig in de bochten, maar omdat ik meer dan 80.000 km per jaar rijd, vind ik dat eigenlijk alleen maar oncomfortabel. En budget voor een veel comfortabelere 5 serie is er niet. Dus blijft voor mij Mercedes de perfecte auto in deze klasse.
Zoals ik al in mijn verslag over de Citroen C5 schreef, heb ik een Mercedes C-Klasse coupe besteld, zonder hem ook maar gezien te hebben. Ik vond hem in de folder en met de beelden van de Autosalon in Geneve al zo mooi, dat ik eigenlijk niet twijfelde; een C-coupe moest het worden!
Ik had in januari al eens gereden met een C-Klasse sedan, met dezelfde motor die ik nu ook heb, de 180CGI. Wat mij toen ook al opviel, was de soepelheid in combinatie met de rust in het interieur. Dat kon alleen maar beter worden in combinatie met een 7traps automaat, die ik besteld heb.
Vervolgens naar de dealer gegaan in mei, toen hij besteld kon worden en de volgende uitvoering is het geworden:
- Avantgarde uitvoering (C-Coupe komt niet in Elegance, dus hoef ik ook niet na te denken over een grote ster in de grille of er bovenop)
- 7 traps automaat
- 17 inch lichtmetalen velgen
- Panoramadak
- Command Online (meest uitgebreide versie)
- Bekerhouders
- Sierdelen aluminium
- Neerklapbare achterbank
- LED Dagrijverlichting
Ook heb ik gekozen voor de standaard kleur wit. Er stond een E-klasse coupe in de showroom met metallic wit, maar dat is meer een soort creme kleur die mij niet zo mooi overkwam.
Wel valt het mij enorm tegen dat bij Mercedes de optielijst nog langer is dan bij BMW. Echt voor alles moet bijbetaald worden. Bij mij kwam de auto op deze manier op een totaalbedrag van ongeveer 49.000 euro, wat neerkomt op meer dan 10.000 euro aan opties!
Maar goed, als je de beste auto ter wereld wilt rijden, dan kost dat nu eenmaal geld....
En daar staat hij dan in de showroom; een week eerder dan gepland. Na alle formaliteiten meteen een stuk gereden. Wat een rust en wat een fantastische motor. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat de moderne automaten zo goed zijn dat ik iedereen vertel dat je met een kleinere motor kunt volstaan en dan per saldo ongeveer even duur uit bent. Ook dat blijkt weer bij deze auto.
Het Command Online systeen werkt feilloos en heeft een prachtig scherm. Mijn USB sticks werken prima en hij laat foto's van de CD hoes er bij zien. Niet heel belangrijk, maar wel leuk.
Mevrouw BCO had voor ons een weekend in Thuringen geboekt en dus meteen een goede mogelijkheid om hem eens goed uit te proberen. In sportstand 242 kilometer op de teller gereden! Wel verbruikt hij dan ongeveer 20 liter per 100km....
Maar ook bij de bochtige weggetjes tussen Weimar en Eisenach voelt hij zich prima thuis. Natuurlijk niet zo strak als bij BMW, maar nog steeds geweldig. Het C-coupe onderstel is de sportieve versie van het standaard C-Klasse onderstel en daarmee het perfecte compromis wat mij betreft.
En dan het Panoramdak. Een echte aanrader, zeker ook vanwege dat speciale randje wat de wind over het dak heen geleidt. Daardoor is de ruis niet snel storend en kun je tot hoge snelheid 'open' rijden.
Inmiddels alweer 1500 kilometer op de teller.....
Vooralsnog is het enige nadeel het ietwat stevige verbruik. Aan de andere kant, 1 op 9 met mijn rijstijl in Duitsland is misschien toch ook wel weer niet zo slecht ;-)
Dr. Jekyll and Mr. Hyde
- 5.600 km
Zo, de eerste 6000 km zitten er alweer bijna op. Hij is inmiddels in Duitsland en Zwitserland geweest en ik heb ook al de nodige kilometers in Nederland gereden.
Het is precies de auto die ik wilde hebben. Zeer comfortabel, maar vlot als het moet. In de normale stand van de Automaat (E-Economy) rijdt hij zeer comfortabel en is toch bij de les als je even snel wilt inhalen. Bovendien is de wagen superstil en alles voelt zo verschrikkelijk degelijk. In de stand S-Sport wordt het een monster; hij schakelt pas heel laat door en dan merk je dat het toch wel een snelle motor is.
Het Command Online systeem is ook echt heel goed. Zeer intuitief (BMW; Zo moet het!) en een mooi geluid bij de standaard speakers.
De belangstelling voor de auto is enorm; Vanuit mijn raam zie ik regelmatig mensen (vooral mannen) voorbij lopen die er even uitvoerig bij blijven kijken. Een aantal hebben hun route met de hond volgens mij omgegooid ;-)
Zeker als je hem naast een normale C Klasse Sedan zet, zie je dat de C-Coupe net wat lager is waardoor de lijn beter tot zijn recht komt. Met het panoramadak is de combinatie zwart-wit echt geweldig.
Het verbruik is iets verbeterd, ik zit nu ongeveer op 1 op 10-11 ongeveer.
Bezienswaardigheid
- 11.500 km
Ik heb de auto nu iets meer dan een maand in bezit en de eerste 11000 km staan er al weer op!
Dat waren van allerlei soorten kilometers; veel snelweg en dan ook regelmatig 200+ in Duitsland, heuvelweggetjes o.a. in de Ardennen en in de Eifel, maar ook wat filekilometers in Nederland.
En dan blijkt de automaat elke keer weer een geweldige reisgenoot. In stand E prima voor de dagelijkse kilometers, in S voor de grote Fun factor.
De auto heeft wel de neiging wat eerder uit te breken bij nat weer dan dat ik gewend was bij BMW. Pas goed op bij nat weer en gladde wegen.
Het dak kon deze week eindelijk weer eens een paar keer open. Ook dat blijft een heerlijke accessoire. Ook vanwege de looks!
Navigatie en geluid is perfect, maar dan merk je het dus ook als je wat MP3's hebt die van mindere kwaliteit zijn. Opnieuw downloaden dan maar. Er schijnt 12GB op te kunnen, dus een paar duizend MP3's kunnen er nog wel bij.
Ik heb inmiddels in Duitsland een nieuw uitlaatstuk laten monteren. Als standaard krijgt de 180CGI twee kleine uitlaatpijpjes mee. Als je anders wil, moet je bij Mercedes meteen een (heel duur) AMG pakket bestellen. In Duitsland bij ATU was ik voor een paar tientjes klaar. Ziet er naar mijn mening prima uit.
Ook is het verbruik over de laatste 11000 km gemiddeld 1 op 10. Niet een heel nette score, maar voor zo'n auto toch redelijk.
Ik heb overigens nog geen enkele C-Coupe gezien in Nederland. Ik blijf nog steeds een bezienswaardigheid. Maar ook in Duitsland heb ik deze nog niet gezien. Dan blijkt maar weer dat de Duitsers echte autogekken zijn, want al meerdere keren vroegen zij aan mij wat voor auto dit is.
Ik hoop wel dat er meer op de weg komen. En dan liever niet in grijs of zwart, zoals ze nu in de showroom staan bij de plaatselijke dealer ;-(
Nog steeds geweldig
- 23.000 km
Nog 2000 km en de eerste beurt is er alweer. In 3 maanden tijd bijna 25.000 km gereden en ik blijf maar enthousiast!
Zijn er dan geen nadelen? Nou ja, als ik moet zoeken zijn ze er wel. Het verbruik is nog steeds wat aan de hoge kant (1 op 10-11) en ik ben niet altijd even blij met de achterruitverwarming die naar mijn idee nogal traag zijn werk doet wat vervelend is als je achteruit wegrijdt 's ochtends. Ook blijft er steeds een waarschuwing branden dat de vergrendeling van de achterbank los zit, ook al heb ik al 10x de achterbank opnieuw vergrendeld. Even de dealer vragen deze melding te resetten.
Dus als ik spijkers zoek op laag water, zijn er een paar kleine puntjes ja....
Voorts lijkt de auto steeds soepeler te worden en ben ik echt helemaal blij met de geluidskwaliteit en de opties van het Command systeem.
Ook nog leuk; twee collega's die (nog steeds) kort BMW rijders zijn, zijn zowaar nog enthousiaster dan ik over de mijn auto: Wat een geraffineerde auto, geen rammeltje, luxe materialen.
Volgende week de winterbanden erop. Ben benieuwd of dat de rijkwaliteit beinvloed
Meer grip met de winterbanden
- 32.000 km
Inmiddels weer ruim 10.000 km verder en ook sinds een maand de winterbanden (Dunlop Wintersport 4d) erop. Ik moet zeggen dat ik meer grip heb met de winterbanden dan met de zomerbanden, ook bij hoge temperaturen. Zomerbanden zijn van Fulda.
Ook is bij de eerste beurt die vervelende storing van de neerklapbare achterbank verdwenen. Het bleek de sensor te zijn die kortsluiting maakte. Sensor vervangen, niets meer aan de hand...
Verbruik schommelt nog steeds op de 1 op 10 a 11. Wel rijd ik niet zuinig en zit er veel Duitsland bij. Record van 242 km nog niet kunnen verbreken, maar zat er wel goed dichtbij op de A81 tussen Stuttgart en de Zwitserse grens.
Ik heb wel het idee dat als je zelf schakelt met de pook dat de 0-100 veel sneller gaat en ook sneller dan de fabrieksopgave van Mercedes. Bij de Automaat schakelt hij, ook in de sportstand iets te snel op.
Voor de rest geniet ik steeds meer van het fantastische interieur, het Comand systeem en vooral de stoelverwarming is een optie die ik kan aanraden. Werkt voortreffelijk bij Mercedes.
Klein minpuntje dan toch; achterruitverwarming mag van mij wat sneller werken.
250+
- 45.000 km
Eindelijk; ik wist dat het zou kunnen. Meer dan 250 kilometer op de teller! Om precies te zijn 252 kilometer per uur op de snelweg A60 bij Bitburg. Een aanrader trouwens voor iedereen die de topsnelheid wil uitproberen. Loopt mooi af daar en is doorgaans erg rustig.
Nog steeds buitengewoon tevreden, niets te klagen en het lijkt erop of de Automaat inderdaad 'zelflerend' is en zich aanpast aan de berijder.
Winterbanden hebben veel grip en bevallen goed. Ook de weg naar de Gottardtunnel in Zwitserland toen het sneeuwde prima grip.
Zijn er betere auto's voor deze prijs?
- 56.000 km
Alweer 10.000 km erbij, winterbanden bevallen eigenlijk erg goed. Binnen nu en een maand gaan de zomerbanden er weer op.
De afgelopen tijd in de sneeuw, zowel in Zwitserland als hier geen problemen met grip etc. Gewoon rustig wegrijden.
Het lijkt wel of de automaat steeds beter word. Ik merk dat ik de S stand niet meer gebruik, omdat de automaat mij lijkt aan te voelen. Weten jullie of dit een zogenaamde 'zelflerende automaat' is?
Verbruik schommelt nog steeds tussen 1 op 10 tot 1 op 11.
Nu de nieuwe BMW 3 serie er is, met gratis automaat, is er wellicht een heuse concurrent bijgekomen. Maar volgens mijn collega, die mijn auto laatst wilde rijden toen we op afspraak gingen naar een klant, is er niks beters voor dit geld. Hij zelf rijdt een 2011 BMW 320d.
Ik denk dat hij gelijk heeft. Mijn vorige auto waren ook twee BMW's (3 en 5 serie gehad)waarbij de 3 serie vooral echt veel beter in de bochten op de leuke bergweggetjes is. Daar is hij echt onverslaanbaar!
Maar aangezien ik niet in de bergen woon en ik 80% van de tijd op de snelweg rijd: doe mij toch maar een Mercedes C-klasse coupe of een BMW 5 serie. Helaas is de BMW 5 serie wat buiten budget, dus....
Foto toegevoegd
- 66.000 km
Het is weer gelukt, 250+ op de teller. Wederom op de BAB 60 bij Bitburg. Foto als bewijs. Auto bevalt nog steeds prima.
Nieuwe auto; helaas....
- 115.000 km
Helaas, het is zo ver. Door allerlei nieuwe regelingen op mijn werk waardoor de lease regeling minder gunstig wordt, heb ik een deal kunnen sluiten met een collega om auto's te ruilen. Goed omdat ik zo terug ga naar een auto (Volvo XC60 T5 automaat) waar ik volgens de oude gunstige regeling nog 80.000 km mee kan rijden, niet gunstig omdat ik de Mercedes enorm ga missen....
Meer dan 100.000 km in een fantastische auto gereden. Elke keer weer een feest om naar te kijken en vooral om in te rijden. De automatische versnellingsbak, de soepele motor die comfortabel is en sportief als het moet. Maar vooral ook het feit dat ere na 115.000 helemaal niets aan mankeerde heeft en het dashboard en de gehele auto er nog als nieuw uit ziet!! Er is geen ander merk (en geloof me ook bij Audi en BMW niet) waarbij de tijd en het gebruik hoegenaamd geen sporen achterlaat. Om het zelf uit te vinden; gewoon in een oudere Mercedes taxi stappen en je weet wat ik bedoel.
En verder zal ik de stoelverwarming, het Comand systeem, de geluidskwaliteit en de heerlijke stoelen missen.
Nog een puntje dan: de achterruitverwarming kan echt sneller (daar scoort de XC60 duidelijk beter). Maar dat is dan ook de enige aanmerking. De beste auto die ik ooit heb gehad!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz C-klasse Estate 180 Business Class Avantgarde Leer/Stof, Clima, Navi, CC , PDC, v/a, LM, Afn.Trekh, – Inruil Mogelijk –
- 2011
- 188.728 km

Mercedes-Benz C-klasse 180 Business Class 125! Avantgarde Trekhaak, Nieuwstaat
- 2011
- 148.997 km

Mercedes-Benz C-klasse Estate 350 e AUT7 AMG-LINE SPORT-LEDER NAVI CAMERA BURMESTER LED LMV PDC
- 2015
- 119.310 km