Mercedes-Benz C 180 Ambition (2014) #6
autoreview

Signalement
Uitvoering | C 180 Ambition |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 124 km |
KM-stand laatst | 68.000 km |
Kleiner maar niet minder luxe
- 2.500 km
Vandaag heb ik de afsluitende review van mijn vorige auto geschreven. Een kleine 3 weken terug heb ik die ingeruild om deze nieuwe C180. Na bijna 6 jaar was het tijd voor iets nieuws. De keus voor deze c-klasse lag niet voor de hand. Liefst had ik weer een mooie e-klasse gekocht, maar met de economie van vandaag de dag is dat niet meer uit te leggen. Dus daarom een c-klasse. De auto stond zo in de showroom en behoort tot de eerste productieseries. het is een C180 automaat met AMG pakket (binnen en buiten) in de kleur zwart met 18inch. Het is een mooie en sportieve auto om te zien. Ik ben pas een ruime 2000 km onderweg en het is nog te vroeg om echt iets over de auto te kunnen schrijven. Ik moet ook altijd weer even wennen aan zo'n nieuwe auto. Alles werkt net weer even anders.
Mijn eerste indrukken:
- het command systeem (navigatie etc) heeft veel kenmerken van het vorige systeem. Ik had het snel onder de knie. Het systeem kent heel veel opties. Ook het instructieboekje is tegenwoordig online.
- De amg-sport stoelen zitten lekker, maar de stoelen in mijn vorige e-klasse zaten beter (ook AMG).
- het interieur is natuurlijk top, wat is dat mooi. Al heb ik wel een poetsdoekje bij me. Er komen snel vingerafdrukken op de pianolak, maar dan heb ik wat te poetsen tijdens de files.
- de kwaliteit van de telefonie is goed en beter dan voorheen. Minder geruis en beter verstaanbaar.
- De knoppen op het stuur voor de bediening van o.a. het command systeem, radio, telefoon etc werken naar mijn mening moeilijker dan voorheen. Ik vind ze minder prettig indrukken en ik moet ook nog vaak zoeken. Ik wist prima de weg in het command systeem met maar 3 knoppen. Dat lukt me nog niet, nog te vaak moet ik de ronde draaiknop gebruiken. Die werkt ook prima, maar liever heb ik mijn handen aan het stuur.
- Ik vind de wegligging super strak. De auto stuur scherp in, maar dwarsrichels worden wel duidelijk doorgegeven.
- Er zit een leuke uitlaatbrom in de auto, dat geeft een sportief tintje.
- bij gemiddeld gebruik is de auto redelijk zuinig ca. 6,8 - 7,0 liter per rit, maar bij stevig snelweggebruik gaat het verbruik snel naar de 8,5 liter. Dat is toch wel een verschil met mijn vorige diesel, daar kon je niet alleen hard maar ook zuinig meerijden.
- Start/stop werkt erg goed. De auto start direct bij het loslaten van de rem. Ook als eerste auto bij het stoplicht voelt dit vertrouwt.
- De sportstand en sportplusstand maken het natuurlijk soms extra leuk. Het schakelen met de flippers is leuk en werkt goed (had mijn e-klasse ook).
- De ruimte achterin is prima voor elkaar. Ik kan achter mijzelf zitten (190cm), maar het interieur is wel wat krap voor 3 personen achterin.
- het starten van de led dagrij- verlichting is super cool! Eerst langzaam blauw en dan naar helder wit. mooi hoor!
- aan het schakelen op de stuurkolom moet ik erg wennen. Voor mijn gevoel is de stand vooruit en achteruit tegen mijn gevoel in (ik heb nog niets geraakt, maar dat scheelde al een paar keer heel weinig). Soms zit ik er tijdens het rijden aan en dan haal ik de auto uit zijn versnelling. Het zal wel een kwestie van wennen zijn, maar ik rijd met regelmaat ook in andere auto's en dan zit daar de ruitenwisser :-). Liever heb ik toch een knop op of in de middentunnel. Bij de range rover hebben ze daar zo'n mooie draaiknop. Net zo handig vind ik.
- De knop voor de cruisecontrol zit niet op de goede plek (al veel gezegd). Bij de e-klasse zat deze op een betere plek. Waarom zouden ze dit veranderd hebben?
- Ik ben verder nog niet helemaal uit mijn zit positie. Ik ben 190cm lang en zit graag laag, maar ik merk dat mijn armen net iets te kort zijn om naar mijn zin bij het stuur te kunnen. Ik had het stuur graag iets meer naar mij toe gehad. Misschien dat ik nog een andere positie vindt.
- motorisch is de C180 een auto waarmee je prima in het Nederlandse verkeer mee kan komen. Al vanaf 1250 rpm is het maximale koppel beschikbaar en dat is best lekker. Voor mijn gevoel is er wel een doodpunt zo ergens tussen 2500-3000 rpm. Ik weet niet waarom, maar ik merk dat de auto bij het accelereren bij dit toerental niet zo makkelijk versnelt. Daarboven is het weer wel goed. Overigens: Mocht je het budget hebben, kies dan een sterkere motor. Zou op nummer 1 in mijn wensenlijstje staan, doe maar die c400.
Verder echt helemaal een top auto hoor!. Ik rijd er met alle plezier in en ik krijg veel complimenten. Het is zeker geen e-klasse, maar wel een hele fijne auto. Ik ga hier hele fijne kilometers mee beleven.
C180 AMG na 7 maanden en 16000 km
- 16.000 km
De eerste review heb ik kort na de aanschaf. Nu 7 maanden en 16000 km later is het tijd voor de eerste update. De auto bevalt mij goed. Ik heb in het begin behoorlijk moeten wennen aan de plek van alle knopjes, maar nu weet ik alles te vinden. Dit is dus de C180 AMG versie. Langzaam maar zeker kom je de nieuwe c-klasse vaker in het straatbeeld tegen. Vaak zijn het lease editions of avantgardes en zo af en toe ook een AMG versie. Het zijn mooie verschijningen en ik ontvang ook veel complimenten over de looks van de auto. veel mensen schatten de auto toch wel erg duur in, maar in werkelijkheid is dat natuurlijk niet zo. Maar al die aandacht is best goed voor het ego :-).
De auto bevalt goed. De motor komt lekker los en is behoorlijk pittig te rijden. Ik heb wel moeten zoeken naar de lekkerste instelling (agility control) in combinatie met het gebruik van de schakelflippers achter het stuur. In de comfort stand gebruik ik de flippers nog wel eens, dan kan je op de snel weg terug van 7 naar 5 en lekker vlot inhalen. In de sport stand kan je beter van de schakelflippers afblijven want voor je het weet rij je in 4 in plaats van in 5. Bij het opschakelen is het weer wel nuttig. Soms trekt de auto te lang naar mijn zin door. De sportplus stand laat een leuk plofje horen, maar trekt verder snel in de toeren met als gevolg dat ik regelmatig moet bijremmen, zeker in de stad. Op de snelweg schakelt de sportplus stand niet verder dan de 5e versnelling. Zelf rij ik het liefst in de individuele stand, met het onderstel op comfort en de stuur en motor in stelling op sport. Zo kan ik lekker schakellui snel opschieten.
Het verbruik van de auto ligt rond de 8,0 - 8,4 liter met de opmerking dat ik de laatste tijd kortere afstanden rij van circa 40 km enkele reis. Op langere reizen zakt het verbruik naar 6,5 liter.
De auto is wel wat harder geveerd, maar niet zo hard als de A en B klasse. De E en de GLA (onlangs mee van de garage) zijn wel comfortabeler. Met deze C ben ik wel tevreden.
Wat zijn dan de problemen dusver (dit is een auto uit de eerste productie serie van maart 2014) : Geen problemen dus..... heerlijk zo'n benz.
oja, ook nog grappig. Iemand heeft precies mijn auto staan filmen in de showroom en dat op YouTube gezet
https://www.youtube.com/watch?v=HR19mmDrk4Y
Na 3 jaar was het genoeg
- 68.000 km
Hoewel het al weer enige maandjes geleden is dat ik de auto heb ingeruild leek met het wel goed om ter afsluiting een laatste review te schrijven. Ik heb 3 jaar lang met plezier in deze benz mogen rijden, al heb ik nooit het echte benz gevoel in deze C-klasse gehad. Het is een prima auto, mooie verschijning en absoluut probleemloze wagen geweest, maar ook wel een beetje een te moderne Mercedes en het benz gevoel dat ik eerder wel beleefde in de W211 heb ik nimmer gehad. Daarvoor is de C niet comfortabel genoeg. Onderstaand kort mijn ervaringen samengevat:
+ mooie verschijning zeker in AMG uitvoering
+ veel complimentjes gehad
+ heerlijke stoelverwarming
+ COMMAND APS is een prima werkend systeem
+ motor is rap en in combinatie met automaat snel
+ geen enkele storing in 3 jaar
+ goede service van de dealer
+ strakke wegligging ook op hogesnelheden
+ Adaptieve LED verlichting is top!
+ stuurt lekker direct
+ fijne uitrusting (ambition, amg)
+ goede remmen
+ goede restwaarde
- hard onderstel, niet zo comfortabel als gedacht
- stuur kon ik niet ver genoeg naar mij toehalen
- zelfs AMG stoelen missen wat zijdelingse steun,
- beetje krap voorin
- zelf beheersing gevraagd, je wilt vaak te snel
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz C-klasse Estate 250 Prestige | Afn. Trekhaak | Navi | Camera | Leder | Garantie
- 2015
- 146.806 km

Mercedes-Benz C-klasse Estate 180 Avantgarde AUT Pano | Wegdr.trekhaak | 360 Cam
- 2017
- 154.738 km

Mercedes-Benz C-klasse Estate 180 Prestige | LED | Navi | Stoelverwarming |
- 2016
- 178.561 km
Lezersreacties (0)
Reageren