Mercedes-Benz B 250 e Lease Edition (2015) #5
autoreview

Signalement
Uitvoering | B 250 e Lease Edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 87.512 km |
KM-stand laatst | 98.700 km |
Comfortabel en ruim maar de actieradius schiet ern
- 98.700 km
Deze volledig elektrische MPV kocht ik als krap 4 jaar oude occasion en inmiddels heb ik er anderhalf jaar en meer dan 10.000 km. in gereden. De auto is ruim en de lease edition heeft al veel functies, zoals een fraai interactief scherm, waardoor een luxe beleving ontstaat. Maar niet b.v. het elektrisch verwarmen en automatisch inklappen van de buitenspiegels, het elektrisch instellen alsmede verwarmen van de voorstoel(en). De hoge instap is prettig voor ouderen.
Van Mossel Mega Occasion Centrum stelde dat de actieradius 200 km. bedraagt, zonder hierbij kanttekeningen te plaatsen. Als verwarming werd aangeraden de stoelverwarming te gebruiken in plaats van via de ventilatie, voor het behalen van de genoemde actieradius. Echter stoelverwarming heeft de lease edition niet. Van een dealer ontving ik later een grafiek waaruit blijkt dat bij zomerse buitentemperaturen liefst 230 km. volgens NEDC norm haalbaar zou zijn, zelfs met aanstaan van enkele gebruikelijk elektrische (“auxiliary”) functies. Het energieverbruik tussen auxiliary functies en aandrijving in de grafiek is dan 10% resp. 90%. Denk bij dergelijke functies aan radio, navigatie en ventilatie (liever raampje open).
In de praktijk bleek de beloofde 200 km. niet bij benadering haalbaar, laat staan 230 km. Daarom werd de HV batterij na 5 maanden getest (binnen de garantieperiode) en de capaciteit bleek slechts 2% minder dan van een splinternieuwe (27,4 kWh in plaats van 28,0 kWh). Dat is overigens goed nieuws voor elektrische occasions. Tevens werd een onderhoudsbeurt gegeven die toch een tegenvallende 450,- euro kostte, met inbegrip van 65,- euro voor het extra testen van de HV batterij. Aan de HV batterij kon die beperkte actieradius dus niet liggen. Zelfs bij “Extended” opladen, hetgeen in de handleiding afgeraden wordt, in combinatie met extreem zuinige, ongebruikelijke en daardoor oncomfortabele rijomstandigheden, kan men in de zomer slechts 180 km. halen. Extreem zuinig betekent: geen belading, geen passagiers, de banden op fabrieksspanning, vooral op de snelweg én tussen vrachtwagens ca. 83 km/u rijden, met cruise control aan, alsmede uitzetten van echt alle elektra vragende auxiliary functies zoals ventilatie, verlichting, ruitenwisser, koeling/ verwarming, a/c, telefoon, radio en navigatie. Dus nagenoeg 0% elektra voor functies en 100% voor de aandrijving. In de winter met matige verwarming aan maar verder de genoemde extreem zuinige rijomstandigheden, moet men met Extended opladen rekenen op een actieradius van maximaal 130 km. “Extended” opladen kan of mag vanwege het afraden daarvan, natuurlijk niet gebuikt zijn als basis voor het opstellen van de actieradiusgrafiek van Mercedes Benz.
Bij verstandig gebruik van functies, met alleen een bestuurder, vooral op de snelweg rijdend, met 100 km/u en op de cruise control, matige ventilatie/verwarming/koeling of raampje open, heeft de auto in de zomer een actieradius van 140 – 150 km. en in de winter 90 – 100 km. De conclusie luidt dan ook dat de auto af-fabriek geleverd wordt met een HV batterij die tekort schiet om de getoonde en beweerde actieradius conform de grafiek van Mercedes Benz te kunnen halen. Een directeur van Louwman MB kon er in de periode maart – mei 90 á 100 km. ver mee rijden en de Mercedes garage in Tilburg spreekt van een “dramatische” prestatie. Hoe die NEDC meting bij deze auto uitgevoerd werd is niet duidelijk want er is gesjoemeld, zo moet na deze ervaringen de conclusie wel zijn. En in het TV programma Kassa hoorden de kijkers dat er inderdaad gesjoemeld kan worden bij de uitvoering van deze test.
Reclameren bij Van Mossel Mega Occasion Centrum, dat de veel te beperkte actieradius een serieus punt van aandacht was, een dag na de aankoop, gaf geen enkele serieus te nemen reactie. Men had mij er in ieder geval meteen op moeten attenderen dat de auto binnen 14 dagen teruggebracht had kunnen worden maar dat liet men na. Iets waar ik later achter ben gekomen. Pas na intensieve communicatie en een jaar later(!), kwam er een nuancering van die 200km., iets dat bij de verkoop, een jaar eerder, natuurlijk had moeten gebeuren. Enfin, na anderhalf jaar correspondentie kwam er dan toch een aanbod in verband met die zeer tegenvallende actieradius en het daarmee gepaard gaande ernstige ongemak. Het aanbod om de auto terug te kopen met een verlies van 3.400 euro op de aankoopprijs heb ik geaccepteerd.
Het ongemak van een beperkte actieradius zou minder zijn indien de auto snel opgeladen kan worden, b.v. in een half uur (dan kun je de geadviseerde rijpauze nemen). Maar dat kan bij deze auto niet. De auto heeft 3 uur nodig bij de juiste oplaadpaal (230 V – 3x16A) maar dat heb ik nog niet gecontroleerd. Via een normaal stopcontact (240 V, 16 A) kan in ca. 10 uur opgeladen worden. Een rit van de beweerde 200 km. enkele reis heen en terug rijdend, geeft bij deze auto in de praktijk dus alleen al aan reistijd in de zomer minimaal 4 uur rijden plus 6 uur onderweg opladen, is minimaal 10 uur reistijd. In de winter is dat minimaal 16 uur (4x opladen). In de winter heb je dan geen gelegenheid op de dag van vertrek b.v. een gesprek te voeren op je bestemming als je nog terug moet rijden, want dan resteert nog maar 8 uur om te eten en te slapen. Je moet in dat geval overnachten.
Als er bij je werk een passende oplaadpaal is, is de auto dus geschikt voor een woon-werk afstand van 90 km. Bij een privé adres is zelden een geschikte oplaadpaal en moet je na 90 km. een bezoek- of wachttijd van 10 uur opladen aan het stopcontact aldaar, incalculeren. Alternatief hiervoor is, dat je de juiste oplaadpaal in de buurt zoekt (vooral op de snelweg aanwezig) en vraagt om daar opgehaald en na 3 uur weer gebracht te worden, of regel een taxi. Dat vind ik te ingewikkeld en houd daarom bij privé bezoekjes maximaal 50 km. enkele reis aan, zodat ik zonder opladen weer thuis kan komen. Moet ik toch die rit van 200 km. maken, dan boek ik een hotelovernachting om van een deel van die vele oplaaduren af te zijn.
Wat heb je aan al die mooie functies in je auto als je kilometers wilt maken, kun je je afvragen. Ik lees dat diverse autofabrikanten een actieradius van 200 km. genoeg vinden. Als je die in de winter ook daadwerkelijk haalt (zet dat in het koopcontract), kun je in iets meer dan 1 uur naar je werk en daarna ook weer naar huis rijden zonder opladen, en dat is voor de meesten wel voldoende voor woon-werk verkeer. Al met al krijg je met deze Mercedes Benz B klasse 250 Electric drive meer dan een luxe en ruime stadsauto. Die beperkte actieradius in combinatie met het ontbreken van snel opladen, maakt hem wat mij betreft ongeschikt voor ritten langer dan zo’n half uur enkele reis.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz B-klasse
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz B-klasse 180 Lease Edition Ambition Airco | Cruise Control | Lichtmetalen velgen | Navigatie |
- 2016
- 74.168 km

Mercedes-Benz B-klasse 180CDI Leer Navi Camera Ecc Sport-Comfort-Stoelen+Verwarmd Cruise Control Ambition Collission prev asst Bluetooth Keyless Licht en Zicht pakket Alarmoproepsysteem knie-airbag BlueEFFICIENCY Euro 6
- 2017
- 162.457 km

Mercedes-Benz B-klasse 180 d Lease Edition Plus Aut. Navi|LED|Cam|ParkAssist|LMV
- 2017
- 129.329 km