Mercedes-Benz B 160 BlueEFFICIENCY (2009)

autoreview

Mercedes-Benz B 160 BlueEFFICIENCY (2009)

Signalement

UitvoeringB 160 BlueEFFICIENCY
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf41.480 km
KM-stand laatst75.000 km
Lezerswaardering: 68%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Net in het bezit van een B160 BE uit 2009 ter vervanging van de Peugeot 106.

Die was oud, op en versleten, met 250000+ km op de teller was het tijd voor een andere.

Maar wat dat, met een gezin met twee kleine kinderen, wil je ruimte en comfort. Mijn tweede auto, een Mercedes 250 uit 1972 rijdt als een trein, maar mist wat comfort. Bovendien rijdt die op LPG en dat is in het buitenland moeilijk verkrijgbaar.

De keuze was tussen een B-klasse mercedes, een Toyota verso of een golf plus. Allen uit dezelfde leeftijdscategorie en kilometerstand moeten ze hetzelfde opbrengen. Het gewicht van deze auto 1220 kG heeft echter de doorslag gegeven. Scheelt toch twee tredes in de wegenbelasting.

Ik heb de auto uit Duitsland gehaald bij een Mercedes dealer. Scheelt toch gauw een paar duizend euro met een Nederlandse dealer.
Ook een groot voordeel was het dat er geen kosten rijklaar maken worden gerekend, terwijl je in NL bij een mercedes dealer al gauw ergens tussen de 500 en 1000 euro moet betalen. En wat doen ze dan eigenlijk....?

In Duitsland hebben ze hem gewassen en gepoetst, voorzien van nieuwe vloermatten, een nieuwe APK (TÜV) gegeven en de tank halfvol gegooid.

Van Keulen naar Elsloo gereden voor de RDW keuring en BPM aangifte. Het eerste gevoel is goed, beetje onlogische besturing, maar dat komt voornamelijk omdat ik die oldtimer gewend ben die 1550 kG weegt en geen stuurbekrachtiging heeft.

Van Elsloo naar Zeeland geen enkel probleem, een beetje zoeken naar een comfortabele zithouding. Gelukkig is deze auto voorzien van het zit-comfort pakket, zodat de stoelen in vele posities te verstellen zijn.

Ik heb de auto nu een week in bezit, verbruik is ongeveer 7.8 liter per 100 kilometer. Valt me eigenlijk een beetje tegen, maar het is ook maar een 1.5 liter motortje. Helaas ontbreekt ook de zesde versnelling, zodat je bij 120 / 130 km/h als gauw 3500 toeren draait.

Bij 100 km/h is hij wel erg zuinig, zelfs met airconditioning aan.

Veel heb ik natuurlijk nog niet gereden, een kleine 1000 kilometer. Tot nu toe bevalt het prima.

Onderhoud was pas gebeurd, dus dat duurt nog een jaar of 19000 kilometer, zodoende kan ik daar nog niets over vertellen.
Het enige wat ik heb gedaan was een lampje van het dimlicht vervangen, fluitje van een cent.

Eerste grote beurt

  • 60.000 km

De eerste grote beurt zit erop.

Bij aanschaf was de km stand ongeveer 40000 km, nu zit ik op 60000.

Bij de officiële MB dealer laten doen.

Dit viel dus behoorlijk tegen. De kosten waren rond de 800 euro. Waarbij olie is ververs, de filters, achterremblokken, ruitenwisserbladen voor en de remvloeistof.

Ook is opgemerkt dat de aircocompressor lekt en dus vervangen zal moeten worden à 800 euro.
Nu heb ik vanuit Duitsland 2 jaar Junge Stern garantie, maar die was in NL niet bekend. De dealer is nu aan het uitzoeken of dit onder garantie valt......

Laatste review

  • 75.000 km

Waarschijnlijk de laatste review van de auto aangezien ik een leasewagen heb, is deze schitterende auto helaas overbodig (en daarmee te duur) geworden).

De laatste 15000 kilometer zonder enig probleem gereden.

De airco compressor is vervangen onder garantie. Kennelijk had de dealer nog geen ervaring met garantie die in het buitenland is afgegeven, maar na een telefoontje met Duitsland was het snel opgelost. De airco werkt weer prima naar behoren.

Nog geen piep of kraak gehoord tijdens het rijden, onlangs twee banden vervangen voor Continental Ecocontact banden.

Verbruik blijft hetzelfde, en is acceptabel voor dit formaat auto.

Ik hoop dat de volgende eigenaarer net zoveel plezier aan beleefd als wij gehad hebben.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz B-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.