Mercedes-Benz A 180 Business Solution (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A 180 Business Solution |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 22 km |
KM-stand laatst | 27.775 km |
Wie A zegt...
- 6.565 km
Korte voorgeschiedenis: sinds juni 2015 reed ik naar volle tevredenheid een Mazda 3 2.0 TS via een private lease actie. Van die auto heb ik op meerdere momenten een review bijgehouden en dat ga ik voor deze auto ook doen. Een halfjaar voor het einde van het 2-jarig leasecontract van de Mazda ben ik begonnen met het oriënteren op een opvolger. Private lease is me heel goed bevallen, dus dat was mijn eerste voorkeur. Eigenlijk zijn mijn wensen heel bescheiden. Ik was op zoek naar een nieuwe C-segment benzineauto met airco voor maximaal 450 euro in de maand. Behalve de Volvo V40 T2, Peugeot 3008 en deze Mercedes A180 viel er afgelopen voorjaar met dat budget niet zoveel te kiezen. De Volvo vind ik nog steeds absoluut de mooiste qua design, maar het weggedrag viel me een beetje tegen en het verbruik schijnt in praktijk relatief hoog te zijn. De Peugeot biedt heel veel waar voor het geld, maar de communicatie tussen dealer, leasemaatschappij en hoofdkantoor in het aanvraagproces was zo beroerd dat ik totaal afgeknapt ben op Peugeot.
Bleef over: de Mercedes. Een groot voordeel voor mij was dat die via Groepsveiling.nl werd aangeboden door de leasemaatschappij waar ik de Mazda al leasete. Ik heb toen (naar mijn eerste inschatting tegen beter weten in) gebeld met de leasemaatschappij om te vragen of we misschien iets konden regelen waardoor ik niet met twee auto's (of helemaal zonder) zou komen te zitten. En dat kon! Na een proefrit in een A180 (met automaat helaas) was de beslissing snel genomen. En zo kwam het dat ik op 6 april een Berggrijze A180 'Business Solution' thuis afgeleverd kreeg. De Mazda heb ik een paar dagen later ingeleverd, ongeveer twee maanden voor de oorspronkelijke einddatum van het contract. Ik heb deze keer een contract afgesloten voor 3 jaar op basis van 10.000 kilometer per jaar voor € 385 per maand. Op dit moment wil ik graag mijn eerste indruk delen, na ruim 6.000 kilometer. (het aantal kilometers op het leasecontract heb ik inmiddels bijgesteld naar 25.000, zie verderop)
Techniek
Zoals bekend zijn de A160, A180 en A200 allemaal varianten op dezelfde 1.6 turbo, die als A180 122pk en 200nm levert. Overigens zijn alle genoemde varianten tot zo'n 180 pk en 300+ nm te chippen, dus de motor is in alle uitvoeringen schijnbaar exact hetzelfde en heeft dus nogal wat overcapaciteit. In de A180 Business Solution is de motor gekoppeld aan een 'versnellingsbak met langere overbrenging' en voorzien van een 'verlaagd comfortonderstel.' Of het nu in de basis een A180 BlueEfficiency is of een normale A180 is me nog steeds niet helemaal duidelijk, voor de Business Solution wordt het (lagere) gemiddeld verbruik van de BlueEfficiency opgegeven, maar tegelijk ook de (hogere) topsnelheid van de normale A180.
Navraag bij de dealer hoe de versnellingsbak zich verhoudt tot een normale zesbak zoals op de standaard A180 en de A200 maakte me niet veel wijzer. In praktijk vind ik dat de versnellingsbak juist een opvallend korte eerste en tweede versnelling heeft. Als je soepel mee wilt rijden met optrekkend verkeer zul je in die versnellingen toch snel tot 3.000 toeren moeten doorhalen, anders houd je het verkeer op. En dat is jammer, omdat je zo geen gebruik kunt maken van het hoge koppel dat al heel vroeg beschikbaar is.
De hogere versnellingen zijn inderdaad vrij lang, bij 120 km/u draait de motor zo'n 2.200 toeren in de 6. Het fijne aan deze motor-bakcombinatie is dat je bijvoorbeeld vanaf 50 in de 4e versnelling soepel en 'lineair' optrekt tot zo'n 110 kilometer per uur. Vanwege het hoge koppel bij relatief lage toerentallen hoef je vaak niet terug te schakelen om in te halen. Het hoge koppel onderin maakt dat je de auto heel zuinig kunt rijden, in de praktijk scoor ik (aan de pomp) gemiddeld zo'n 6,2 liter/100 kilometer. De motor hoor je trouwens niet of nauwelijks, wat ik eigenlijk wel een beetje jammer vind.
De auto is met het verlaagde comfortonderstel eigenlijk helemaal niet zo comfortabel, maar vrij stevig. Sportief zou ik de auto ook niet willen noemen. De A wil vooral rechtdoor en dat doet hij heel goed. Hij daagt totaal niet uit, maar kan als het moet wel aardig vlot een bocht door zonder te protesteren.
Interieur
Hier pakte de A in de showroom punten ten opzichte van de concurrentie. Op de Business Solution zijn het Style pakket, het Exclusief pakket, het Zitcomfort pakket en het Licht- en Zicht pakket standaard, wat onder andere inhoudt dat de auto van navigatie, imitatieleren sportstoelen en verlichte instaplijsten voorzien is. Het interieur doet heel hoogwaardig aan, de vormgeving is naar mijn mening erg chic en de materialen lijken hoogstaand. Maar als je de auto een tijdje bezit valt op dat sommige delen helemaal niet zo hoogstaand zijn, of in elk geval niet zo hoogstaand aanvoelen. Ook zijn de meeste interieurdelen erg besmettelijk, dus je bent wat vaker aan het poetsen dan je gewend bent.
Het centrale 8 inch infotainmentdisplay springt in het oog. Wat prettig is, is dat het scherm heel veel functies bevat maar vooral 'extra' informatie biedt. Je kunt bijvoorbeeld de meer geavanceerde voertuiginstellingen hier vinden, maar je kunt de auto wel gewoon volwaardig gebruiken terwijl het scherm uit staat. Desondanks zit de middenconsole niet helemaal vol met knopjes en schakelaars. Ik vind dat Mercedes hier een mooie middenweg heeft gevonden tussen alles via een centrale display regelen en alles via aparte knoppen bedienen.
Tussen de tellers zit een wat kleiner scherm, waar je naar keuze bijvoorbeeld informatie over je huidige rit, welke muziek je luistert of gesimplificeerde navigatie aanwijzingen kunt laten weergeven. Wat me hier opviel is dat er in de weergave van het actuele verbruik ook een 'charge' indicator zich 'vult' als je de auto laat uitrollen in de versnelling. Ik heb - zeer tegen mijn gewoonte in - de handleiding er bij genomen om te kijken of ik niet per ongeluk een (zoals later bleek, niet bestaande...) mild hybrid versie heb gekregen. Met de tekst in de handleiding kwam ik er niet uit wat er nou precies opgeladen werd. Wat bleek na wat googelen? De A heeft twee accu's. De tweede is speciaal voor het start/stop systeem. Als je de auto laat uitrollen in de versnelling, wordt de tweede accu (extra) opgeladen.
Terugkomend op de ergonomie: aangezien dit mijn eerste Mercedes is, zijn sommige dingen even wennen; de bediening van de ruitenwisser zit op de 'stengel' van de richtingaanwijzer. De handrem is elektronisch, maar de werking is precies tegenovergesteld aan wat je verwacht: induwen is handrem inschakelen, trekken is handrem lossen.
De stoelen zijn trouwens in orde. Er valt heel veel te verstellen, maar ze zijn minder comfortabel dan die in bijvoorbeeld de Volvo V40. Positief is wel dat ook lange personen zoals ik (1,98m) gemakkelijk in de A passen. Het zicht rondom is matig, maar de achteruitrijcamera maakt een hoop goed.
Exterieur
De vormgeving van de A is helemaal in lijn met de rest van het modellengamma. Je moet er van houden. Zelf vind ik de neus van voren gezien nog steeds vrij plomp en de grote 'Diamond Grill' een tikje pretentieus. En profil is de auto redelijk in verhouding. Er wordt weleens gezegd dat er teveel lijnen op de zijkant zijn getekend, maar dat vind ik persoonlijk niet storend. Ik vind het jammer dat je bij deze versie de uitlaat niet kunt zien. Misschien dat ik ooit nog een maatje grotere velgen monteer om de auto iets meer uitstraling te geven, maar ik ben er nog niet over uit of ik bereid ben om daarvoor comfort in te leveren.
Mijn auto is helaas aan de voorkant alleen voorzien van halogeenverlichting, wat zeker als alleen de dagrijverlichting ingeschakeld is er een klein beetje armoedig uitziet. Als je de auto zou kopen, krijg je voor een kleine 1500 euro méér een Business Solution Plus waar standaard volledige led verlichting op zit. Naar mijn idee de investering zeker waard. De achterverlichting bestaat op deze versie wel grotendeels uit leds. Tot mijn verbazing heeft de auto geen mistlampen vóór. Volgens mij is dat zelfs geen optie. Gelukkig is het lichtbeeld uitstekend en heb ik ze nog niet echt gemist.
Rijden
Onder het kopje techniek heb ik hierover al het een en ander weggegeven. De A betrekt je niet echt bij het rijden. Het is een heel geschikte reisauto, maar niet een waar je voor je lol nog een stukje binnendoor pakt in plaats van de snelweg. Na zo'n drieduizend kilometer viel het me op dat de auto soms een beetje inhoudt bij lage toerentallen. Vooral bij het verlaten van een rotonde trap ik soms een halve seconde in het niets. Ook valt het toerental terug tot 500-600 tpm als je bij 2000 toeren of meer plotseling de koppeling intrapt. Daarna stuitert het toerental terug naar 1200, om dan weer langzaam te dalen naar het gebruikelijke stationair toerental van ongeveer 750 tpm.
Na het een tijdje te hebben aangekeken ben ik langs de dealer gegaan. Mijn klacht werd serieus genomen en er heeft een monteur samen met mij een halfuurtje rondgereden. Naar zijn idee was er niets mis met de auto. Hij weet mijn beleving van inhouden aan een handigheidje wat ik nog niet ontdekt had: als de motor stationair draait en je laat de koppeling opkomen, geeft de auto een heel klein beetje gas bij om afslaan te voorkomen. Er ontstaat bij het terugschakelen een conflict tussen de elektronica die een heel klein beetje gas wil geven en de stand van het gaspedaal, dat correspondeert met iets meer gas geven. Daarnaast gaf de monteur aan dat er heus wel een turbogat is, wat kan aanvoelen als inhouden. Ik ben er nog steeds niet helemaal gerust op dat de motor 100% is, maar hij presteert verder goed dus ik ben er verder niet ongerust om.
Mercedes me App/Audio 20 systeem
Het zal voor niemand een doorslaggevend argument zijn om juist een Mercedes te kopen, maar de Mercedes me App is een hele leuke toevoeging die vrijwel standaard is op de A Klasse. Je kunt met de app op afstand in realtime de status van bijvoorbeeld tankinhoud, vergrendeling, vloeistoffen, handrem aangetrokken ja/nee etc. zien. Ook kun je precies zien waar de auto zich bevindt en kun je op weg naar je auto alvast je bestemming doorgeven aan je navigatiesysteem. De auto is blijkbaar voorzien van een mobiele dataverbinding, wat ook in het buitenland werkt.
Het is helaas niet zo dat je die internetverbinding ook kunt gebruiken als wifi hotspot zoals bijvoorbeeld bij Opel Onstar. Andersom kun je de internetverbinding van je smartphone wel delen met de auto, zodat je bijvoorbeeld naar internetradio kunt luisteren. Dit soort functies zouden beter uit de verf komen als de auto voorzien was van een touchscreen, maar het werkt best redelijk.
Je kunt ook de muziek van je telefoon via bluetooth over de speakers van de auto spelen en basiscommando's als volgende en vorige track doorgeven. De geluidskwaliteit van de carkit is prima, de kwaliteit van muziekweergave is daarentegen vrij matig. En dat terwijl er volgens mij niet eens tegen meerprijs een upgrade van het audiosysteem beschikbaar is.
De navigatie krijgt van mij een zesje. Het maakt gebruik van Garmin navigatiesoftware. De allereerste keer dat ik het gebruikte ging het behoorlijk mis rondom Utrecht. Ik moest nota bene de afslag nemen waarmee ook de Mercedes importeur bereikt kan worden. Maar om een of andere reden stuurde de navigatie mij eerst voorbij die afslag, om zich daarna te bedenken. Het werd vervolgens van kwaad tot erger ("keer om!"), waardoor ik noodgedwongen Google Maps navigatie op mijn telefoon moest starten. Sindsdien heeft het systeem me weleens gesproken aanwijzingen gegeven die tegenstrijdig waren met wat er op dat moment op het scherm werd weergegeven. Het invoeren van een bestemming duurt ook erg lang. Gelukkig kan dat zoals gezegd via de Mercedes me App.
Samengevat
Al met al heb ik wat gemengde gevoelens bij de A 180. Het is een auto zonder uitgesproken plus- of minpunten en hij voldoet ruimschoots aan mijn wensen, valt ook ruim binnen mijn budget maar... het is een wat pretentieuze auto. Hij ziet er best sportief uit, maar dat is hij niet. Je eerste indruk als je plaats neemt is dat het een luxe, comfortabele auto is, maar dat is hij ook niet. Het is kortom een one size fits all auto. En persoonlijk houd ik meer van what you see is what you get, zoals de Mazda 3. Wat niet wil zeggen dat ik spijt heb van mijn beslissing, want voor dit maandbedrag krijg je op dit moment bij geen enkel merk een vergelijkbare auto. Maar vanwege de torenhoge verwachtingen die de auto en de Mercedes dealer scheppen kan hij in praktijk alleen maar tegenvallen.
Tot slot: zoals gezegd heb ik inmiddels mijn contract bijgesteld naar 25.000 kilometer per jaar. Zelf rijden we gemiddeld zo'n 12.000 tot 15.000 kilometer, maar de leasemaatschappij stimuleert (!) dat je de auto deelt op platformen als SnappCar. En dat doen we dan ook. Het animo om deze auto te huren is enorm en tot nu toe heb ik overwegend positieve ervaringen. Vandaar dat de kilometerstand in betrekkelijk korte tijd al aardig opgelopen is en ik de gebruikskosten vijf sterren geef.
Vragen en opmerkingen zijn welkom! :)
Vier sterren
- 27.775 km
De kilometerstand is al aardig opgelopen, hoog tijd voor een update! Ik zal het onderhoud dat tot nu toe gepleegd is bespreken en aan de hand van mijn vorige review de sterke en zwakke punten van de A-Klasse bespreken.
Onderhoud
De eerste 20.000 kilometer is van enig onderhoud geen sprake geweest. De boordcomputer houdt nauwkeurig bij hoe ver de slijtagedelen heen zijn en of er vloeistoffen bijgevuld of ververst moeten worden. Er lijkt rekening te worden gehouden met je rijstijl. Als ik voor mezelf spreek: veel snelweg, betrekkelijk rustige rijstijl. Ik had eigenlijk wel verwacht dat er een keer wat motorolie bijgevuld zou moeten worden - ik kreeg bij aflevering nota bene een liter motorolie in mijn handen gedrukt - maar dat was niet nodig. Toch best netjes voor een downsized turbomotor!
Op een gegeven moment mailde de leasemaatschappij dat het tijd werd om Kwik-Fit te bellen voor een kleine beurt. De auto zou opgehaald worden door een koerier en dezelfde dag weer teruggebracht worden. Voor mij niet per se een voordeel, mijn kantoor ligt op loopafstand van een Kwik-Fit dus ik wilde hem eigenlijk ook wel zelf langsbrengen en ophalen. Maar dan moest de auto er wel meteen om 8 uur staan en dat kwam mij weer niet uit. Dus dat leverde de vreemde situatie op dat ik een dag thuis heb gewerkt omdat mijn auto om 10 uur 's ochtends opgehaald zou worden, terwijl de auto de dag dus doorbracht bij de Kwik-Fit vlakbij mijn kantoor. Afijn, ik werd halverwege de middag gebeld dat er niets mankeerde aan de auto, dat er wat vloeistoffen ververst waren en ik kreeg nog een soort inspectierapportje mee. Prima. Letterlijk de volgende dag belde de Mercedes dealer om een afspraak te maken voor een kleine beurt. Huh..? Als die dealer een week eerder had gebeld had ik gewoon een afspraak gemaakt, want mijn vorige leaseauto werd wel door de dealer onderhouden. Maar voor het niet-reguliere onderhoud blijkt de dealer niet helemáál buitenspel te staan want Kwik-Fit mag - kort samengevat - alleen slijtagedelen vervangen.
Twee weken geleden ben ik weer naar Kwik-Fit geweest voor een setje winterbanden. Ik heb afgezien van de keuze om voor 30 euro per maand winterbanden mee te leasen, naar mijn idee is het zelf aanschaffen uiteindelijk goedkoper. De keus is gevallen op een setje Michelin Alpin 5. Ik heb alleen een bandenwissel gedaan en rijd dus gewoon op de standaard velgen verder. Wellicht koop ik in het voorjaar een set nieuwe velgen met zomerbanden.
Ervaringen tot nu toe
Dat brengt me bij de evaluatie van sterke en zwakke punten van de auto. In grote lijnen is mijn mening na wat meer kilometers ervaring niet veranderd. Comfortabel is hij niet echt, maar sportief ook zeker niet. De stoelen zitten erg fijn dus voor langere snelwegritten is het een heel geschikte auto.
Rijd je echter veel in de stad, dan kun je beter een andere auto kiezen. Met parkeersensoren voor en achter, de achteruitrijcamera en dode hoek spiegels red je je wel, maar met uitzondering van de camera zijn het allemaal opties. Het zicht rondom is matig tot slecht - afhankelijk van je postuur - en je moet heel goed oppassen met drempels. Daarbij blijf ik vinden dat de auto heel moeilijk van z'n plek komt. De auto heeft genoeg trekkracht maar hij maakt wat moeilijk toeren en in combinatie met een wat korte eerste en tweede versnelling duurt het gewoon te lang voordat je de vaart erin hebt. De A180 met automaat voelt in mijn ervaring een stuk vlotter aan.
Áls je dan eenmaal op gang bent, dan is de motor wel erg fijn. Het is in de goede zin van het woord net een diesel. Er is vanaf lage toerentallen heel veel koppel aanwezig en het gemiddeld verbruik is bij mij nu 5,4 liter per 100 kilometer - zeg maar 1 op 18. En dat gewoon op standaard Euro 95. Zowel bij accelereren als bij constante snelheid hoor je de motor bijna niet. Wat mij betreft een nadeel, ik schakel graag een beetje op gehoor.
De navigatie heb ik zelf geüpdatet met de Mercedes Download Manager van versie 42.xxx naar versie 52.xxx. Behalve een nieuwe interface merk ik weinig verschil. In complexe verkeerssituaties stuurt de auto je standaard de verkeerde kant op of gaat hij de route herberekenen terwijl je precies de aanwijzingen volgt. Ook komt het voor dat er opeens een halfuur bij je verwachte aankomsttijd wordt opgeteld, wat dan een minuut later weer verdwenen is. Ik begrijp uit de comment hieronder dat het een kleine ingreep is om Apple Carplay te activeren maar dan ben je naar het schijnt gebonden aan Apple Phony Maps. De oplossing voor mijn navigatiefrustratie kostte me uiteindelijk 9 euro: met een mooie magnetische houder voor mijn telefoon en de combinatie van Google Maps en Flitsmeister ben ik helemaal tevreden.
Twee dingen zijn nog het vermelden waard: de 'Collision Prevention' heeft tot nu toe één keer terecht ingegrepen, maar laat me elke 1000 kilometer wel een keer goed schrikken als hij waarschuwt voor een botsing met... zijn eigen schaduw? Ik kan in die gevallen niet begrijpen waarom de auto gevaar ziet, er is in alle gevallen niemand ook maar in de buurt en het gebeurt ook altijd overdag. De consequentie is dat ik het systeem nu eigenlijk niet meer serieus neem. Je kunt het uitschakelen maar dat moet elke rit weer opnieuw, wat me eigenlijk ook weer net teveel moeite is.
Verder heeft de claxon de geest gegeven. Dit is iets wat Kwik-Fit niet mag repareren, anders hadden ze het samen met de bandenwissel mogen doen. Ik heb de dealer gebeld maar na 10 minuten in de wacht te hebben gestaan heb ik dat maar even voor me uitgeschoven. Zodra ik weet wat er aan mankeert zal ik het hier ook even melden. Het doet niet echt af aan mijn perceptie van de betrouwbaarheid van de auto, maar ik vind het wel opvallend dat hij het nu al niet meer doet.
Tot slot
Stel dat je momenteel in de markt bent voor een A-Klasse, dan heb ik drie tips. Één: bedenk of je met de praktische tekortkomingen van de auto kunt leven. Het is een ideale snelwegcruiser. Punt. Hij is niet gemaakt voor stadsverkeer en als je meer dan één passagier en/of spullen voor meer dan een weekendje weg wilt meenemen gaat je opvallen dat er eigenlijk heel weinig binnenruimte is. Twee: neem een versie met de genoemde opties: automaat, parkeersensoren voor en achter, dode hoek waarschuwing en als je dan toch bezig bent ook meteen xenon of led verlichting. Je gaat er vroeg of laat spijt van krijgen als je die opties niet neemt. Valt de auto daarmee buiten je budget? Ga dan voor iets anders kijken. Drie: eind 2018 komt er een nieuw model A-Klasse. Wellicht is het slim om daar even op te wachten. Dan kun je de huidige generatie waarschijnlijk flink voordeliger krijgen dan nu - of je neemt meteen de nieuwe generatie.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz A-klasse

Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz A-klasse 200 AMG 164PK Pano Camera Sfeerverl. LED Virtual Navi Clima Cruise PDC 18"LMV
- 2018
- 98.844 km

Mercedes-Benz A-klasse 160 Ambition AMG Styling
- 2016
- 50.435 km

Mercedes-Benz A-klasse 180 d Advantage, NIEUW MODEL, EURO 6, CRUISE, NAVI, LEDER, ECC-AIRCO, STOELVERWARMING, LICHTMETAAL 16"
- 2018
- 131.927 km