Mercedes-Benz A 160 CDI Classic (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A 160 CDI Classic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 160.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Positief:
Instap, compact, stevig/degelijkheid. Ondanks dat het een kleine auto is, rijdt hij als een grote. Veelzijdigheid vanwege de mogelijkehid van het wegklappen/uithalen v.d achterste zitting. Zuinig (1: 20/!:23)
Onze ervaring met de A zijn overwegend zeer goed, de A heeft ook de mogelijkeheid om aangepast te worden voor invalide. De auto is ook zeer betrouwbaar, hetgeen van onze vorige auto, een Kangoo, totaal niet gezegd kan worden.
We hebben gekozen voor de A vanweg de hoge instap, betrouwbaarheid, zuinigheid en de mogelijkehden voor aanpassingen.
We hebben de A niet nieuw gekocht, eerst hadden we bedenking t.a.v. de hoge kilomoterstand maar dit is tijdens een lange proefrit volledig verdwenen.
Voor de A reden we altijd in nieuwe auto’s maar A de heeft ons nooit teleurgesteld omdat het een tweedehands was. De A was in eerste instantie een noodsprong i.v.m. het niet funtioneren van onze vorige auto en de slechte service van Renault Nederland, maar het is een goede noodsprong geworden.
Wel moet gezegd worden dat ik veel aandacht heb besteed aan het verminderen van kraakjes/rammeltjes. Maar deze zijn allemaal door een simpele ingrepen verholpen. (stukken sponsjes, siliconen spray)
De auto rijdt nog steeds op de banden v.d vorige eigenaar (totaal ongeveer 80.000/85.000). Wel is de A korter afgeverd dan we gewend waren (altijd Frans gereden) maar eenmal gewend is dit geen enkel probleem.
PROBLEMEN
Tot op heden geen problemen, naast de kleine beurt enkel (vorige week) het vervangen van de handel v.d. richtaanwijzing.
Wat ik zelf wel vervelend is de afgeronde dakrand waardoor de bekleding bij regen snel nat wordt met als gevolg dat deze snel vies wordt. Dit wordt mede versterkt door de lichte bekleding (groen).
De achterveren zijn bij een kilometerstand van 238.000 kilometer vervangen i.v.m. breuk aan beide kanten.
Naast boven genoemde punten is het niet noodzakelijk geweest om andere onderdelen te vervangen, behoudens regelier onderhoud. Tevens dient vermeld te worden dat MB onderdelen voordeliger zijn dan de onderdelen die op de vervangingsmarkt worden aangeboden, het verschil kan oplopen tot wel 125%!
2 februar 2006:
De auto staat nu bij de dealer voor reperatie v.d versnellingsbak. Deze is al bij 275.000 km versleten en moet dus gereviseerd worden. Bij navraag blijkt dit een bekend probleem te zijn, de lagers zijn nl. te ruim geplaatst in de bak. Vroeg of laat krijgen alle A’s hier last van! Zaak om bij aanschaf van A met een hoge km-stand navraag te doen of de bak al of niet is vervangen/gereviseerd. Helaas nergens een ruilbak te vinden. De totale kosten, incl. koppelling, wordt geraamd op € 2500,--.
We hebben nog even in dubio gestaan voor een andere auto maar hebben toch gekozen voor reperatie want voordeliger dan nu kunnen we niet rijden. ( alternatief kosten ons ongeveer € 7500,--) De motor is nu fris en verbruikt nog geen olie. Er hoeft nl. tussen de beurten nl. niet worden bij gevuld. Over ongeveer 2 jaar willen we de auto inruilen/weg doen. De auto heeft tegen die tijd zo rond de 400.000 km gelopen en dan is het echt tijd voor een andere auto.
Ondanks deze dure reperatie rijden we nog rustig door met onze A. Aan de auto zelf is nl. te zien dat hij al 275.000 km heeft gelopen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.