Mercedes-Benz A 140 Elegance (2000)

autoreview

Mercedes-Benz A-klasse

Signalement

UitvoeringA 140 Elegance
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2001
KM-stand bij aanschaf12.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Fijne auto met een rustige wegligging.

Door de verstelbaarheid van de in twee delen uitneembare achterbank is de bagageruimte variabel en kan er tot een lengte van 2.60 aan materiaal worden meegenomen.
De motor is nooit duidelijk aanwezig en is een zuinig type.(Hoewel ik me kan voorstellen dat de 1.6 iets beter presteert. Gemiddeld rijden we 1 liter op 15 km gemeten over het moment van aanschaf tot nu toe.
Tevens geeft de auto een veilige indruk (mede door de hoge zit en het goede doseerbare remsysteem).
Vestelbaarheid van de bestuurderstoel is zo goed dat zowel mijn vrouw van 1,56mtr en ik zelf 1.85 een goede positie kunnen vinden.
Minpunten zijn er ook. Het interieur is niet rammel vrij. Tevens zitten de bedieningsknoppen voor de ramen onder de middenarmsteun en zijn daardoor moeilijk te bedienen.
Tevens gaat het Duitse degelijkheid gevoel verloren als ik terugkijk naar het aantal keren dat de auto is terug geweest voor diverse reparaties.
Echter de problemen werden altijd kostenloos verholpen (ook buiten de garantie tijd) en dat maakt weer veel goed.

Aanvulling op 13/08/03
Het Duitse degelijkheids niveau heeft inmiddels een nieuwe deuk op gelopen. Inmiddels heeft de garage al heel wat uurtjes gestoken (kosteloos dat wel) in het opsporen van een probleem van de benzine meter.
Als in de tank nog zo`n 12 liter zit geeft de meter aan al lang leeg te zijn. Een oplossing is nog niet gevonden hoewel naar het laatste garage bezoek het probleem niet meer is terug gekomen (ondanks dat men niks vond ?)
Maar de grootste misser is dat men tijdens het uitlijnen van de auto er achter kwam dat er een achterveer gebroken was Dit bij een KM stand van 45000! en een leeftijd van 2,5 jaar.
MAW de MERCEDES haalt niet eens zijn eerste APK.
Vreemd genoeg werdt dit niet vergoed door Mercedes.
Tja als ik dit bij alle bovengenoemde zaken optel dan is de hoge aanschaf prijs niet te rechtvaardigen.

En toch... het rijdt gewoon goed.
Maar dat doen meer auto´s tegenwoordig en blijven wel heel.
Dus Mercedes niet suffen maar aanpakken al die problemen.

Aanvulling 25-07-2004
Inmiddels is er al weer een jaar verstreken en moet ik zeggen dat de auto nog steeds goed bevalt.
Dit jaar zijn er geen gekke storingen geweest en heeft de auto net een ondehoudsbeurt achter de rug.
Ook daar kwam niets raars uit.
In september komt de nieuwe A uit. Of dit voor ons een aanleiding is om hem in te ruilen weten we nog niet. Gezien de eerdere evaringen met het huidige model denk ik nog een jaartje te wachten totdat alle kinderziektes er uit zijn. Laten ze bij Mercedes eerst maar eens bewijzen dat ze ook kleine auto´s degelijk in elkaar kunnen zetten.

Aanvulling 6-09-2005. (70000KM)
Dit zal de laatste aanvulling zijn op deze A140.
vanaf vorig schrijven wederom geen storingen gehad.
Eigen rijd de auto gewoon goed
Het werd tijd om hem in te ruilen voor een nieuwe.
En het is geworden een A150 nieuw model.
Reden? Mijn vrouw en ik hebben een groot lengte verschil;
(185cm -156 cm) We hebben in veel modellen gereden en ontdekten dat we geen betere zit konden vinden dan in de nieuwe A.
Tevens ontdekte wij dat we verwent waren met de oude A.
Gezien de compacte afmeting in combi met de geboden binneruimte vielen al vele anderen af.
Komt bij dat de rij eigenschappen van sommige nieuwe modellen slechter waren dan wat onze oude A te bieden had.
Gelukkig heeft Mercedes wel geluisterd na de te vele kritiek punten van het oude model.
Zoals verkeerd zittende bediening van de ramen, gekozen materialen voor de binnenkant.
Ben wel van dealer gewisseld. De auto is altijd in onderhoud geweest bij van Kooy in Zeist.
Over het onderhoud zijn we altijd tevreden geweest.
Alleen door de meerdere malen getoonde desintresse van de verkoop overgestapt naar dezelfde Dealer maar dan in Amersfoort. Een grote stap in positive zin Wat een service en aandacht die we daar kregen en krijgen.
Conclussie:
De oude A was een goed doordacht ontwerp met helaas te veel kwaaltjes. Kwaaltjes wel altijd verholpen en vaak ook kostenloos.
Gezien het doordachte ontwerp en vergeet niet de veiligheid van het nieuwe model(de beste in zijn klasse op dit moment) durfde we het aan om het nieuwe model aan t schaffen.
Zo gauw als deze 10.000km heeft gelopen zullen we ook hierover berichten in deze rubriek.

PROBLEMEN

Defecte stuurbekrachteging.
Defecte stabilisator stangen voor.
Vier maal brandstofmeting niet juist (flotter twee maal vervangen)
motor managment vervangen.
Hoofdremcilinder vervangen (oproep M Benz).
Achterveren gebroken en vervangen

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz A-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.