Mercedes-Benz 500 SEL (1984)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 500 SEL |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1984 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 196.000 km |
KM-stand laatst | 221.000 km |
ERVARINGEN
- 221.000 km
Eind mei was het dan eindelijk zover:
De S-Klasse stond voor de deur!!!
De Daewoo Leganza (prima auto overigens) begon langzaam aan wat mankementen te vertonen en zou binnen niet al te lange tijd aan vervanging toe zijn.
De keuze was dus;
1) een andere jonge gebruikte auto.
2) een nieuwe auto onder de € 10k.
3) mijn jongensdroom, een dikke S-Klasse.
Het is dus keuze 3 geworden ;-)
Toe ik eerder dit jaar een meeting van de W126Club bezocht om indrukken op te doen werd het wel duidelijk. Het zou een 8 cilinder gaan worden. Nu nog een knap exemplaar vinden.
Uiteindelijk op Marktplaats een auto gevonden die er goed uitzag (ik wilde geen roestbak) en die binnen het budget pastte.
Het was een 500SEL uit 1984 die door de handelaar was geïmporteerd uit Californië.
Na een ritje naar Appingedam, waar de auto stond en een korte proefrit de knoop doorgehakt. (Gelukkig iemand van de W126Club bereid gevonden om mee te gaan en de auto voor mij wat grondiger te bekijken en beluisteren)
Aan de auto was te zien dat deze veel zon en weinig neerslag heeft gezien in die 26 jaar.
Van alle kanten en op alle logische plekken gekeken en géén enkel roestplekje te bekennen. Wel is de lak nogal verweerd door de zon en hier heeft vooral het dak nogal last van.
Maar beter wat doffe lak dan roest.
Een week later de auto opgehaald en in de week daarop door de APK en RDW geloodst (Er zat nog geen NL kenteken bij).
Dit ging eigenlijk zonder al te veel problemen.
Vanaf juni begonnen met het in goede staat brengen van de auto want er was nogal wat achterstallig onderhoud. Er zaten geen onderhoudsboekjes en rekeningen bij de auto dus uit voorzorg alles vervangen waar twijfels over waren.
Gelukkig zijn onderdelen voor dit type Mercedes nog volop (en tegen schappelijke prijzen) te krijgen.
In de tussentijd een LPG installatie laten inbouwen bij van Orsouw in Eindhoven met een 100l tank.
Het verbruik ligt zo rond de 1 op 6 en dat is redelijk voor een grote auto als dit.
Inmiddels bijna 3 maanden verder en de auto is nu bijna in de staat die ik voor ogen heb.
Er zijn nog wat schoonheidspuntjes, maar die ga ik de komende tijd aanpakken.
Door allerlei familiezaken heb ik veel extra kilometers moeten maken, maar de auto gaf geen krimp en heeft ze zonder morren gemaakt.
Kortom; Een heerlijke auto waarmee je veel bekijks hebt.
Komende maand gaan we op vakantie maar Beieren dus dan kunnen we auto ook op de Autobahn gaan uitproberen.
Al zal ik de snelheid niet te hoog laten oplopen want ik vind het vooral een heerlijke cruiser en geen racer.
Bert
PROBLEMEN
- 221.000 km
Standaard zaken (na aanschaf):
Remschijven voor (APK)
Remleiding lekkage (APK)
Koplampen aangepast aan EU norm (APK)
Rotor/verdeelkap/bougies
Bougiekabels
Motorolie en filters
Automaatolie en filters
Ruitenwisserbladen (uitgedroogd)
Verder van defect:
Ontstekingshuis
Stuurdemper
Extra’s:
LPG Installatie
Verzwaarde achterveren
Motorsteunrubbers vervangen
Balanceren en uitlijnen
Poetsen, polijsten en in de was laten zetten
UPDATE augustus 2010:
Gaatje in de uitlaat gerepareerd.
Er zal op binnenkort wel een stuk vervangen moeten worden, maar voorlopig is het even opgelost.
UPDATE september 2010:
Sinds de aanschaf was er lichte lekkage.
Dit bleek een lek in de kering van de automaat te zijn.
Deze is inmiddels opgelost. Kosten € 450,-
UPDATE oktober 2010:
Leerlaufkastje vervangen (regelt stationair toerental)
Deze was bij aanschaf al defect en de auto maakte ongeveer 1000 toeren in zijn vrij.
Hoog tijd om vervangen te worden dus en het toerental ligt nu weer normaal. Kosten € 100,-
Tevens LPG af laten stellen en dat was wel nodig.
De CO waarde bleek te hoog. Kosten € 10,-
UPDATE november 2010:
De eerste 10.000 km zitten er inmiddels op dus tijd voor een reguliere olie ververs beurt.
Verder geen 'rare' zaken.
UPDATE december 2010:
Een van de remklauwen had lekkage en deze is vervangen, Tevens meteen alle remblokken voor vervangen. Kosten € 125,-
UPDATE maart 2011:
Inmiddels weer een en ander aan puntjes weggewerkt.
Januari; Radiator vervangen, deze lekte.
Februari; Eindelijk de radio laten inbouwen en nieuwe antenne geplaatst.
Maart; Middenstuk van uitlaat vervangen. Bij aanschaf was al duidelijk dat deze niet al te best meer was.
Tevens de stabilisatorrubbers vervangen.
UPDATE augustus 2011:
Onderhoud van de afgelopen maanden
* 4 nieuwe zomerbanden
* Olie van de automaat ververst
* Nieuwe fuseekogelrubbers
De auto is tevens weer APK goedgekeurd.
UPDATE september 2011:
Geen onderhoud nodig gehad afgelopen maakt.
Wel is de auto voorzien van een nieuwe laklaag. De lak was door het Californische klimaat dof geworden en de blanke lak was gedeeltelijk aangetast.
Door de nieuwe lak kan de auto er weer flink wat jaren tegen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.