Mercedes-Benz 500 SE (1992) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 500 SE |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 190.000 km |
KM-stand laatst | 193.000 km |
- 190.000 km
Ik ben student, 20 jaar en autoliefhebber.
Eigenlijk is dit mijn eerste eigen auto, de 308 (dagdagelijkse wagen) heb ik gekregen van mijn ouders, waarvoor ik hun heel dankbaar ben. Voor meer info daar over kan je naar mijn andere review.
Deze wagen heb ik met eigen geld betaald.
Mijn voorliefde voor Mercedes oldtimers heb ik gekregen van mijn vader. Bij ons thuis hebben we al 2 oldtimers, een R129 500SL '89 en een R129 300SL-24V '90.
Ik heb ook altijd al een zwak gehad voor grote lange berlines.
De styling van de onze R129's ben ik groot fan van en als je dat in berline wilt krijg je en W140.
Het is al een jaar of twee dat ik al fan ben van de W140, echter zolang deze nog geen 25 jaar in België zijn deze auto's niet interessant, waarbij auto's vanaf 25 oldtimer zijn. Dan zijn de taksen zo goed als nihil.
Een maand of 3 geleden toevallig eens zitten kijken op internet naar de W140's die te koop staan en ik was aangenaam verrast van de prijs van deze wagens.
Eind augustus stond er op marktplaats in Nederland een mooie W140 te koop met 190.000km. Een 500se, met dezelfde motor als onze 500SL dus. Mijn vader en ik zijn deze auto gaan bekijken en deze was in heel mooie staat. Dit konden we duidelijk zien doordat de 2 vorige W140's die we zijn gaan kijken een stuk minder waren.
We hebben een testrit gedaan, de wagen reed prima.
Groot nadeel aan deze wagen is gebrek aan onderhoudshistorie. Onder de motorkap is er wel een kaartje aanwezig waar opstaat dat de olie is ververst aan 180.000km. Aangezien de auto technisch goed beviel en in het algemeen een goede indruk hadden van de auto het er toch maar op gewaagd. Na wat onderhandelen een prijs overeengekomen van 4500 euro.
De wagen meegenomen op een aanhangwagen en geïmporteerd naar België
De wagen:
-Mercedes W140 500se
- 1992 en 190.000km
- 5.0L V8 met 326pk en 480Nm
- 4 traps automaat
- Zilver met klassieke velgen
- Grijs velours interieur
- Elektrische zetels vooraan met geheugen
- Verwarmde zetels vooraan
- Gescheiden automatische klimaatzone
- Soft close deuren
- Trekhaak
Over de betrouwbaarheid en het rijden met de wagen kan ik voorlopig nog niet veel vertellen, dit wordt aangevuld wanneer ik de wagen heb ingeschreven en ermee kan rijden (14 februari 2017).
België is verplicht de oldtimerwetgeving te veranderen dat een oldtimer pas erkend wordt vanaf 30 jaar. Dit moeten ze ten laatste invoeren 1 januari 2018. Laten we dus hopen dat ze hiermee wachten tot na 14 februari 2017. Voorlopig is er nog niets beslist wanneer ze dit veranderen dus dit komt normaal wel goed.
De kleine reparaties probeer ik zelf te doen.
Voorlopig heb ik al 2 aanpassingen gemaakt aan de wagen.
De strip waar het achteruitrijlicht zit in verwerkt rechts achter heb ik vervangen, deze was gebarsten en dof geworden. Een 2dehands gekocht en geïnstalleerd.
De antenne achteraan op de koffer voor de FM-radio wilt niet meer uitschuiven, hierdoor is er een heel slechte ontvangst.
Ik heb gekozen om een radio met dab+ te installeren, dit is goedkoper dan de antenne te herstellen en de kwaliteit is ook beter.
Voor de rest is het nu wachten tot 14 februari tot hij kan ingeschreven worden.
Daarna mag hij direct op een onderhoudsbeurt en een algemene check-up of alles oke is.
Voorlopig zet ik nu nog gewoon alle sterretjes als standaard op 3.
Betere foto's volgen in de komende maanden.
Ik hou jullie verder op de hoogte en vul deze review aan als de wagen is ingeschreven.
Auto ingeschreven en eerste km's
- 191.000 km
Op 14 februari is mijn s-klasse 25 jaar geworden. In België betekend dit dus dat de wagen oldtimer is. Dit is vooral interessant voor de taksen. Simulatie:
Leeftijd: 24 jaar en 364 dagen
Belasting éénmalig: 3293,23 euro
Belasting jaarlijks: 4050,67 euro
één dag later...
Leeftijd: 25 jaar en 0 dagen
Belasting éénmalig: 42,91 euro
Belasting jaarlijks: 35,86 euro
Een auto als deze is dus enkel te doen als die in de oldtimerregeling valt natuurlijk.
Dan was het zo ver, tijd om de auto naar de keuring te gaan, en wat direct op viel dat was dat de motor heel slecht draaide. Het bleek een rotorkap te zien die niet goed gemonteerd was en daardoor ging de motor dus maar op 4 cilinders lopen, niet ideaal. Direct een nieuwe rotorkap er op gestoken en de s-klasse kon toch nog dezelfde dag naar de keuring.
De wagen is perfect door de keuring geraakt, er was enkel 1 opmerking en dat was olieverlies. Ik weet dat dit olieverlies van de stuurbekrachteging komt. Ik heb daar al olie moeten bijvullen en heb ook een adjectief toegevoegd voor het dichten van het lek. Voorlopig lekt het nog een beetje maar het is al sterk geminderd. Hopenlijk gaat het de komende weken volledig dichten, anders laat ik er eens naar kijken.
Dan een paar dagen later mijn nummerplaat gekregen en is het tijd om te gaan rijden :D
Bij het rijden viel redelijk snel op dat de automaat slipt tussen 2de en 3de versnelling. Ik heb dan besloten om de wagen binnen te brengen bij een bedrijf gespecialiseerd in revisie van automaten.
Daarbij bleek dat er een paar versleten componenten in mijn bak zaten en dat er ijzeren schilfertjes in de olie zaten, niet goed dus... Het slippen kwam doordat de koppelingsplaten tussen 2 en 3 volledig waren versleten.
De enige oplossing was dan om de automaat compleet te reviseren.
Een paar dagen geleden de wagen terug gekregen van de garagist en ondertussen al 280 km mee gereden. De wagen schakelt perfect nu, de automaat zou nu toch voor de rest van zijn leven moeten meegaan mag ik hopen.
Dan het rijden zelf:
Zoals je van een s-klasse kan hij zweeft over de weg. Het is in de auto zeer stil, mede dankzij de dubbele beglazing. Dit is de ideale wagen om in alle comfort op het gemak mee te cruisen, hard de bocht om gaan is ver uit de comfortzone.
De combinatie motor versnellingsbak is op en top. De motor draait heel zacht en geeft het gevoel dat de 326 paarden nog aanwezig zijn. Maar het is vooral het koppel van 480 Nm die indrukwekkend is. Om je vlot door het verkeer te bewegen moet je nooit ver in toeren gaan en kan je gewoon rijden op koppel.
De wagen staat nu zo goed als helemaal op punt.
Wat ik nog voorzie om te doen aan de wagen nu is nieuwe dempers steken, heb toch het idee dat die wat op het einde van hun leven zijn. De banden zullen volgend jaar aan vervanging toe zijn.
Dan is het nog afwachten of het lek in mijn stuurbekrachteging volledig vanzelf zal dichten of niet.
En dan hopen dat er niets onverwachts gebeurt, wat natuurlijk altijd kan bij een auto als deze.
Mijn wagen heeft nog zijn originele kabelboom en deze sterven af met ouderdom (bekend probleem).De mijne is ook al deels aan het afsterven. Heb op ebay voor 300 euro een nieuwe gekocht en ga deze proberen de komende weken eens te installeren. Mocht ik mijn garagist deze laten installeren zou dit zeker meer of 1000 euro kosten. Makkelijk uitgespaard dus.
Verder heb ik het probleem met mijn softclose deuren zelf kunnen oplossen. Is ook een bekend probleem, was gewoon de "shut off valve" bijstellen van pomp die de softclose aanstuurt.
Ook heb ik zelf de auto verse olie, oliefilter en luchtfilter gegeven.
Totale kosten:
Automaat revisie: 2500 euro
Onderhoud en diverse onderdelen: ongeveer 1000 euro.
Over het verbruik kan ik nu nog geen uitspraken doen, dat zal voor een volgende keer zijn.
Maar nu vooral genieten van deze wagen.
Einde van zomer 2017
- 193.000 km
We zijn ondertussen herfst en dit betekend dat het "oldtimer seizoen" zo goed als voorbij is en dat er wat minder zal gereden worden. De W140 heeft het seizoen niet perfect overleeft sinds de laatste update van deze review.
De stuurbekrachtiging bleef lekken dus heb ik hem binnen gestoken in een Mercedes garage voor dit te laten repareren. Ze hebben de stuurbekrachtigingspomp gedemonteerd en volledig uit elkaar gehaald en alle rubbers vervangen. Blijkbaar was dit een reparatie waar veel werkuren zijn ingekropen want de rekening was een heftige 1400 euro.
Mijn 2de kost zijn de banden, deze ging ik normaal volgend jaar vernieuwen. Op een rondrit was er al voor de 2de keer dit jaar een nagel in mijn band terecht gekomen, in plaats van de band nog eens te laten dichten heb ik besloten om gewoon nieuwe banden te leggen. Dit ging ik toch volgend jaar al doen en ondertussen is de kans veel kleiner dat ik opnieuw ga lek rijden dan wanneer ik de oude banden zou laten opliggen.
Het verse rubber is een Hankook Ventus Prime 2. De reden dat ik niet voor een echte kwaliteitsband heb gekozen is omdat ik toch maar een 2000 tot 3000 km per jaar doe en zelden wanneer het regent.
De totaalprijs van banden en montage was 450 euro.
Eigenlijk kwamen beide deze kosten niet als een verrassing dus persoonlijk vind ik dat de W140 het niet zo slecht heeft gedaan sinds de laatste update.
Over het verbruik begin ik nu stilaan ook een goed beeld te krijgen, dat ligt ongeveer op 15l/100km. Wanneer je echter je best doet kan je wel rond 14l/100km uitkomen.
Voor de rest gelukkig geen problemen meer met mijn s klasse gehad. In de zomer veel mooie ritten kunnen doen en hopelijk nog een paar mooie dagen voor in het najaar nu.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.