AutoWeek 16 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 16 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws
47

'Echt de beste ter wereld!'

Mercedes-Benz S-klasse (W140) rijtest - Uit de Oude Doos

Mercedes-Benz S-klasse (W140) 1991 Mercedes-Benz S-klasse (W140) 1991 Mercedes-Benz S-klasse (W140) 1991 Mercedes-Benz S-klasse (W140) 1991 Mercedes-Benz S-klasse (W140) 1991
Joas van Wingerden
  • Joas van Wingerden
  • Achtergrond
7 april 2021 om 14:30
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Dossier:

Uit de Oude Doos:

 In 'Uit de Oude Doos' blikken we terug op vervlogen tijden. We pakken de AutoWeek van precies 30 jaar geleden erbij en lichten een opvallende test, reportage, trend of nieuwsverhaal uit. Wat speelde er in de tijd dat er nog gloednieuwe Fords Escort en Opels Astra F in de showroom stonden?

Sommige auto's blijven je altijd bij. De Mercedes-Benz S-klasse W140 is er ook zo eentje. Een auto die niet in de laatste plaats vanwege zijn statuur een onuitwisbare indruk achterliet toen we 'm precies 30 jaar geleden voor het eerst reden.

De Mercedes-Benz S-klasse W140 heeft altijd een beetje gemengde reacties teweeggebracht. De bijnaam 'Kathedraal' vanwege zijn nogal opvallende grootte werd door de één als gekscherend gebruikt, waar de ander het juist als een liefkozende bijnaam zag. Want fors, dat was de W140 absoluut. Mercedes had dat ook niet bepaald willen verbloemen. Bij de statige opvolger van de toch iets ranker gelijnde W126 was het één ding om ernaar te kijken, maar ermee rijden was een heel ander verhaal. Wat je ook van het uiterlijk vond, na een rit in de destijds nieuwe S-klasse was je compleet verkocht. Onze redacteur van dienst destijds in ieder geval.

Mercedes-Benz S-klasse (W140) 1991

Die gaf ruiterlijk toe dat hij 'superlatieven tekort kwam' om de nieuwe S-klasse op te hemelen. Mercedes had hiermee volgens hem echt op allerlei fronten de grenzen van de auto-industrie verlegd. Je kunt stellen dat deze S-klasse ervoor zorgde dat van zijn opvolgers niet anders meer verwacht kon worden dan innovaties op onontgonnen terrein. Als er iets nieuw was in de auto-industrie, dan moest het haast wel zijn debuut hebben gemaakt in de S-klasse.

Wat dat betreft kon de W140 ons 30 jaar geleden trakteren op zaken die nu heel gewoon zijn, maar toen nog uiterst modern. Denk daarbij aan zaken als climatecontrol over twee of vier zones, extra zacht sluitende portieren en achterklep, progressieve stuurbekrachtiging, geluidwerend glas, verwarmde buitenspiegels, een automatisch dimmende binnenspiegel en later ook nog GPS-navigatie, stembediening en regensensoren. Sommige dingen integreerden vrij snel in de auto-industrie, maar reken maar dat je door de aanwezigheid van dit soort zaken in 1991 echt helemaal het heertje was. Een bijzondere innovatie die uiteindelijk toch weer verdween, waren de parkeerantennes achterop. Die kwamen omhoog bij het achteruit inparkeren, zodat je beter kon zien tot waar de auto zich uitstrekte.

Mercedes-Benz S-klasse (W140) 1991

Behalve allerlei 'snufjes' die het comfort én de veiligheid van de S-klasse naar een nieuw niveau tilden, was er ook erg veel werk gemaakt van hoe de S-klasse reed. De ontwikkeling, die maar liefst tien jaar eerder begon, had wat dat betreft zijn vruchten afgeworpen, concludeerden we toen we voor het eerst met de W140 reden. Hoewel het een monsterlijk grote auto was en hij dat ook uitstraalde, voelde het eenmaal achter het stuur minder intimiderend. Mercedes-Benz was erin geslaagd om de S zelf relatief lichtvoetig aan te laten voelen. Dan maakte het natuurlijk wel wat uit welke motor je aan boord had. Met de 6.0 V12 was-ie natuurlijk ronduit snel, maar ook een 300 SE met 'gewoon' een zescilinder was al behoorlijk rap: 0-100 km/h in 8,6 seconden en een top van 230 km/h.

Het sturen met de W140 droeg ook bij aan het 'lichte' gevoel van de S. Een elektronisch afgeregeld sperdifferentieel speelde hierin een doorslaggevende rol. Ook het elektronisch gaspedaal, destijds iets ongekends, droeg bij aan het verstandig verdelen van vermogen om de auto goed beheersbaar te houden bij stevig sturen. Al met al leverde het de S-klasse de mogelijkheid om er 'als een sportauto mee te rijden', concludeerden we destijds.

Na onze eerste kennismaking met de W140 stelden we dat de vooruitstrevende technologie, het comfort, de veiligheid, het rijgedrag, zijn snelheid, eigenlijk alles op het allerhoogste niveau was dat destijds mogelijk was. De 'Kathedraal' kreeg daarom het predicaat 'de beste auto ter wereld'. "De nieuwe S-klasse steekt torenhoog uit boven alles wat de auto-industrie ooit heeft voortgebracht. Ook de vlijtige inventieve Japanners kunnen terug naar de tekentafel. Het ongenaakbare Merk met de Ster heeft weer de afstand geschapen waarop het zich altijd hooghartig maar terecht heeft beroemd." Er was echter toen alsnog wel één groot nadeel aan de S-klasse: hij was stervensduur. Maar ja, dat begrepen we op zich ook wel weer.

Mercedes-Benz S-klasse W140 prijzen

In AutoWeek Classics 3 gaan we overigens uitgebreid in op de introductie en de verdere geschiedenis van de W140 ter ere van z'n 30e verjaardag. Die editie van AutoWeek Classics vind je nu in de winkel, of kun je hier los bestellen.

  • Houd me op de hoogte over de Mercedes-Benz S-klasse
  • Hoe verloopt jouw zoekproces naar een volgende auto? Vertel het AutoWeek >
  • Lees meer over classic cars & youngtimers
Mercedes-Benz Mercedes-Benz S-klasse Classic Cars & Youngtimers Uit de Oude Doos

Bekijk ook

Achtergrond
De showknallers van Genève 1991 - Uit de Oude Doos

De showknallers van Genève 1991 - Uit de Oude Doos

We blikken met zeker weemoed terug op de Salon van Genève van 1991. Deze auto's trokken er...

26
Autonieuws
Elektrische Mercedes-Benz EQS vanbinnen

Elektrische Mercedes-Benz EQS vanbinnen

Mercedes-Benz laat in een video het interieur van de elektrische Mercedes-Benz EQS zien. Compleet...

16

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz S-klasse

INFO
Mercedes-Benz S-klasse in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    350 Lang Prestige Plus

    Mercedes-Benz S-klasse 350 Lang Prestige Plus

    • 2010
    • 126.613 km

    € 24.950

    63 AMG Lang DEGISNO/VOL OPTIES/NAP

    Mercedes-Benz S-klasse 63 AMG Lang DEGISNO/VOL OPTIES/NAP

    • 2007
    • 220.134 km

    € 27.999

    NETTE AUTO//BOM VOLL//RIJDT SCHAKELT TOP

    Mercedes-Benz S-klasse NETTE AUTO//BOM VOLL//RIJDT SCHAKELT TOP

    • 2005
    • 339.240 km

    € 5.449

Meer Mercedes-Benz S-klasse occasions

Lezersreacties (47) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mercedes-Benz S-klasse specificaties
  • Mercedes-Benz S-klasse occasions
  • Mercedes-Benz S-klasse video's
Advies en informatie
  • Mercedes-Benz S-klasse tests
  • Mercedes-Benz S-klasse gebruikersreviews
  • Mercedes-Benz S-klasse index
PREMIUM
Mercedes-Benz 400 SE - Lexus LS 400

Mercedes-Benz 400 SE - Lexus LS 400

Hebben we het over de automobiele top van begin jaren negentig, dan kunnen we absoluut niet...

Lees meer
Mercedes-Benz 500 SEL - Op de Rollenbank

Mercedes-Benz 500 SEL - Op de Rollenbank

89

Aan het formaat van de auto of de motor daarin zal het deze week niet liggen in op de rollenbank....

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Nieuwe Mercedes-Benz S-klasse als Brabus

    Nieuwe Mercedes-Benz S-klasse als Brabus

    33
    • 16 april 2021
  • Review
    Mercedes-Benz S 500 Prestige Plus (2008)

    Mercedes-Benz S 500 Prestige Plus (2008)

    7
    • 7 april 2021
  • Autotest
    Test: Mercedes-Benz S500

    Test: Mercedes-Benz S500

    9
    • 31 maart 2021
  • Review
    Mercedes-Benz S 450 Prestige Plus (2008)

    Mercedes-Benz S 450 Prestige Plus (2008)

    3
    • 3 maart 2021
  • Autonieuws
    Plug-in hybride Mercedes-AMG S-klasse gesnapt

    Plug-in hybride Mercedes-AMG S-klasse gesnapt

    9
    • 23 februari 2021
  • Review
    Mercedes-Benz S 430 4Matic (2003)

    Mercedes-Benz S 430 4Matic (2003)

    1
    • 11 februari 2021
  • Autonieuws
    Mercedes roept S-klasse terug om productiefout

    Mercedes roept S-klasse terug om productiefout

    46
    • 14 januari 2021
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Mercedes-Benz EQE stilletjes over de Ring gejaagd

    Mercedes-Benz EQE stilletjes over de Ring...

    9
    • 20 april 2021
  • Autonieuws
    Mercedes-Benz C-klasse L onthuld in China

    Mercedes-Benz C-klasse L onthuld in China

    15
    • 19 april 2021
  • Autonieuws
    Mercedes-Benz EQB: elektrische GLB eind dit jaar op de markt

    Mercedes-Benz EQB: elektrische GLB eind...

    30
    • 18 april 2021
  • Autonieuws
    Mercedes EQB-teaser laat zien wat we al weten

    Mercedes EQB-teaser laat zien wat we al...

    6
    • 16 april 2021
  • Autonieuws
    Nieuwe Mercedes-Benz S-klasse als Brabus

    Nieuwe Mercedes-Benz S-klasse als Brabus

    33
    • 16 april 2021
  • Autonieuws
    Mercedes-Benz EQS: de elektrische top

    Mercedes-Benz EQS: de elektrische top

    187
    • 15 april 2021
  • Autonieuws
    Mercedes-Maybach komt met S-klasse met V12

    Mercedes-Maybach komt met S-klasse met...

    14
    • 15 april 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep