Mercedes-Benz 300 TE-24 (1992)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 300 TE-24 |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 390.000 km |
KM-stand laatst | 399.960 km |
S124 300TE-24 Sportline AUT5
- 394.000 km
Na jaren een "auto van de zaak" gehad te hebben was ik vorig jaar op zoek naar een eigen auto. Ik kwam via via aan een Mercedes 190E 1.8 met 200.000km op de teller. De auto zag er nog als nieuw uit en zo reed ie ook, nooit problemen mee gehad. In krap een jaar heb ik er 20000km bij gezet. Helaas zat de brandstoftank bij deze auto in de achterbank waardoor deze niet omlaag geklapt kon worden. Na 9 maanden begon het mij toch wel te irriteren; elke keer als er iets vervoerd moest worden werd het een busje huren. Met wat moeite besloot ik op zoek te gaan naar iets groters.
Omdat ik deze auto fijner vond rijden dan de Peugeot 307 waar ik de 3 jaren ervoor krap 200.000km mee had gereden was het voor mij niet meer dan logisch dan om weer op zoek te gaan naar een Mercedes.Ik heb in de maanden voordat ik mijn huidige auto kocht een aantal 300TE's bekeken maar bij alle auto's beviel mij iets niet. Tot ik eind november een "paarse" 300TE-24 Sportline met een 5 traps automaat, heldere koplampen met Xenon verlichting, lederen interieur, airco (en nog veel meer) zag staan op Marktplaats. Ik was gelijk verliefd op de auto maar alleen de KM stand hield mij tegen.
Toch kon ik het niet laten om te mailen en kreeg op al mijn vragen antwoord. De auto bleek altijd dealer onderhouden en van Mercedes liefhebbers te zijn geweest. Na wat twijfels ben ik toch gaan kijken en na een flinke proefrit heb ik de auto gekocht.
Nu krap een maand verder heb ik een lijstje met zaken waar ik aandacht aan moet besteden. De uitlaat is bijvoorbeeld compleet versleten (gelukkig alleen de einddemper en niet de kat + middendemper) en hier een daar wat plekjes roest. Goed zelf te doen dus. Motorisch is de auto piekfijn (en dat met bijna 4 ton op de teller!). Ook de automaat schakelt nog erg soepel en die 6-in-lijn motor... Tja, hoef ik niet te vertellen hoeveel bruut geweld dat onder motorkap geeft.
Een stillere Benz
- 394.500 km
Zoals ik eerder al melde was de uitlaat meer dan dood en had gehoopt de vervanging nog even uit te kunnen stellen.
Gisterenavond viel mij op dat de auto nog meer herrie maakte (klonk eigenlijk wel stoer, net een Honda Civic met een Remux eronder) en had een voorgevoel dat het wel is einde zou kunnen zijn eerder dan gehoopt. Vanmorgen ging ik naar de bakker en zag ik mijn uitlaat een cm of 10 lager liggen; de pijp naar de middendemper was doorgebroken dus ik mocht een bezoekje aan de garage doen.
Gelukkig hadden ze nog een mooie glimmende Eberspaecher op de plank liggen en na een korte onderhandeling over de prijs heb ik hem eronder laten zetten. De auto is compleet anders; nu er weer meer tegendruk is reageert hij een stuk feller. Mis ergens wel het aso geluid maar ach... Ben geen 18 meer ;)
Algemene Periodieke Keuring
- 394.700 km
Vandaag mocht de Benz voor een verse APK op de brug komen waar de Benz uiteraard zonder moeite doorheen kwam.
Wel waren de banden nog krap (maar binnen de norm) dus zitten er 4 nieuwe Conti's onder en ook heb ik er nog een grote beurt bij gedaan.
The Drama and The End
- 399.960 km
De auto is uiteindelijk met een gebroken distributieketting en een KM stand van 399.960 afgehaald door een opkoper die de auto in onderdelen heeft verkocht (naar mijn weten).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.