Mercedes-Benz 300 TD Turbo (1992)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 300 TD Turbo |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Sinds januari 2007 rij ik in een Mercedes w124 300tdt.
Geen andere auto kan aan mijn eisen voldoen.
Ik zocht nl een ouderwetse diesel (geen common rail)
Het liefst een 6 cilinder met automaat.
Na veel zoeken kwam ik bij deze mercedes w124 300tdt combi uit.
Hij is van 1992 en bij aankoop had hij 240.000km gelopen.
Na bijna 60.000km ben ik zeer tevreden over deze auto.
Het is een echte rijdersauto! en iedereen aan te bevelen!
Met de 6 cilinder die 147pk en 273Nm levert is hij ook beslist niet traag te noemen!
En in samenwerking met de 4 traps automaat rijdt deze auto echt fenomenaal
Er gaat niets boven de 6 cilinder turbodiesel sound en het geluid blijft bij alle snelheden netjes op de achtergrond.
zelfs bij 200km/h is deze diesel nauwelijks te horen! Hier kan menig moderne diesel (cdi tdi etc etc) nog een puntje aan zuigen!
Het schakelen verloopt ook schokvrij en met inhalen reageerd de kickdown ook zeer vlot. (ook leuk bij stoplichtsprintjes! waarbij de tegenpartij het meestal verliest...)
Het interieur is voor deze tijd ook vrij kompleet te noemen.
4 electrische ramen, electrisch schuif kanteldak, automatische airco, airbags, middenarmsteun, automatisch sluitende achterklep, electrisch en verwarmde spiegels, 5 hoofdsteunen, dubbele heckrollo en een lekker soundsysteem.
De stoelen zitten ook heerlijk en na een rit van meer dan 3000km in minder dan 24 uur stap je dan ook fris en zonder rugpijn uit.
Ook voor de achterpagagiers is er genoeg hoofd en been ruimte.
Voor het interieur zijn ook duurzame materialen gebruikt, dit voelt dan ook niet goedkoop aan.
Ook na bijna 3 ton zijn er geen rammeltjes, kraakjes en piepjes waarneembaar.
Dit mag je ook wel verwachten van een mercedes.
De totale laadruimte van 1770 liter is ook zeer groot te noemen.
Het mooie van de dubbele heckrollo is dat als je de achterklep opent, gaat de heckrollo (bagage afdekking) automatisch mee omhoog.
Het uiterlijk is tijdloos en van zeer goede kwaliteit (geen spatje roest te vinden)
Doormiddel van de goede stroomlijn waar deze auto’s om bekend staan is een gemiddeld verbruik van 1 op 12/13 meer regel als uitzondering en ik rij behoorlijk door!
Het verbruik is voor de combinatie 6 cilinder/automaat dan ook uitstekend te noemen.
Mijn combi mag 2100kg geremd trekken en hierbij is de standaard niveau regeling een must! ook met volle belading en 5 personen en bijv een caravan erachter blijft de auto kaarsrecht staan en helt totaal niet achterover.
De afneembare trekhaak is ook zeer gemakelijk aan en af te koppelen dmv een draaiknop en is in de dubbele bodem van de bagageruimte makkelijk op te bergen.
De auto ligt ook zeer vast op de weg en is ongevoelig voor wind.
Slechte wegen worden ook prima weggefilterd.
Bochten zijn ook redelijk sportief te nemen, maar te sportief heb je wel kans dat je met een beetje met overstuur te maken krijgt.
Motorisch is hij niet kapot te krijgen. (waarom is het overgrote deel van de taxi’s dan ook van het merk mercedes!)
Wel laat ik hem altijd een kwartier of 20/30km rustig warmlopen voordat ik echt op het gas ga.
Voor wie echt een comfortabele en kwaliteits auto zoekt is dit zeker een aanrader!
Hoe vaak ziet u een mercedes langs de weg met pech staan?
Voor mij eens een Mercedes altijd een mercedes! tja als je eenmaal met het ster virus besmet bent...
Nu ruim 330.000km gereden nog steeds niets te klagen.
1 beurt gegeven, kosten 115 euro! (alles is zelf te doen!)
O.A.: olie + filter, brandstoffilter + kleine filter, luchtfilter, remvloeistof, remblokken voor en achter (schijven kunnen nu nog ongeveer 20/30.000km),
De laatste tijd wel enorm veel met aanhangers gereden (tandemasser met 3200kg aan stenen, is uiteraard geen partij voor dit monster...)
Hij snort er nog heerlijk zonder problemen over!
Met normaal onderhoud zijn ze gewoon onverwoestbaar!!!
Ook is er nog geen plekje roest te vinden.
Tot nu toe is het enigste dure het blinderen van de achterste 7 ramen geweest (350 euro).
PROBLEMEN
Geen alleen normaal onderhoud.
Veel mensen denken dat het onderhoud ook veel duurder is als bij andere merken maar het tegendeel is waar! ik ben vaak met regulier onderhoud goedkoper uit als van de golf4 tdi van mijn kameraad!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.