Mercedes-Benz 300 TD Turbo (1984)

autoreview

Mercedes-Benz 300 TD Turbo (1984)

Signalement

Uitvoering300 TD Turbo
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1984
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf506.000 km
KM-stand laatst701.000 km
Lezerswaardering: 92%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop

  • 506.000 km

Kijk, eindelijk heb ik na lang zoeken een heuse 300TD Turbodiesel station uit de W123 serie. Het topmodel van destijds!

De auto heeft een 3 liter dieselmotor met turbo en levert 125Pk, en 250Nm. Dit model heeft een van de eerste turbodiesel motoren en is wat mij betreft dus uniek. Topsnelheid ligt rond 170 km/u maar rijdt door zijn kracht vooral heerlijk rustig.

De auto heeft inmiddels 506.000km gelopen en ziet er nog goed uit.
De motor en automatische versnellingsbak zijn nog in goede staat. Motor loopt goed, is stil en automatische versnellingsbak werkt nog prima, zelfs de kickdown werkt. Auto is tot 400.000km dealer onderhouden door de eerste eigenaar, ik ben de 3e eigenaar.
Deze station is het topmodel van de W123 en is gekleed met donkerblauwe velours bekleding. Uiteraard heeft de S123 erg veel ruimte achterin.
Auto zit vol opties zoals automaat, ABS, middenarmsteun, schuifdak, velours bekleding, deelbare achterbank met hoofdsteunen, afdekhoes voor achterbak, MB sportvelgen en originele Becker radio, electrische ramen en stoelverwarming, hmm.

PROBLEMEN

  • 506.000 km

Bij aanschaf werkte de achterruitwisser en -sproeier niet meer, voorraam sproeier is de eerste week kapot gegaan.

Speling in het stuur, een bekende kwaal van de W123, maar dit is met een stelknop op het stuurhuis op te lossen.
Stoelen zijn doorgezeten dus moet nog een nieuwe veringsset in.
Voor de rest is er weinig aan de hand en verwacht ik geen problemen. Zit een nieuwe radiateur en oliekoeler in en banden en uitlaat zijn nog goed.

Een kwestie van rustig rijden, motor, bak en turbo rustig warm laten worden en vooral: Heerlijk Cruisen!

Update Jan 2007:
Nog steeds geen enkel probleem gehad. Inmiddels zo’n 60.000km in een dik jaar op de teller erbij gezet. Gewoon regulier onderhoud, olie en filter wisseling op tijd.

Inmiddels wel hier en daar wat zaken vervangen om de auto netjes op de weg te houden. Grootste onderhoud tot nu toe:
Niveauregeling op de achteras gereviseerd (nieuwe gasveer bollen)
Wielkasten achter en nieuwe voorschermen en opnieuw gespoten.
Voordat ik dit deed heb ik eerst de compressie laten meten: boven 26 bar gemiddeld, dit is erg goed (aldus mijn ’mannetje’ waar ik hem in onderhoud heb)

Nog steeds is deze auto erg goedkoop. Afschrijving is nul, enkel regulier onderhoud en roestvrij houden.
Voor de winter heb ik winterbanden gemonteerd om veilige kilometers te maken. Ach, in de zomer rijd ik er dan gewoon mee door. Op naar de 600.000km dit jaar!

Deze auto gaat het nog erg lang volhouden!

Update april 2007:
Het was weer zover, een nieuwe APK. Met 573.000km gewoon door de roetmeting!
Nieuwe stuurstang en bijbehorende schokdemper gemonteerd. Eerder al de fuseekogels laten vervangen dus stuurt als nieuw. Als preventie ook de 3 V-snaren laten vervangen. Ik zit veel op de weg dus liever vooraf een paar tientjes investeren om e.e.a. weer te vervangen.
Nieuw slot op de achterklep. Er zit een handle op waarmee je de achterklep van binnen kunt openen, brak af na 22 jaar.
Nieuwe pioneer boxen in dashboard en subwoofer (onder voorstoel) gemonteerd dus een prima (onzichtbare) geluidsinstallatie.

Update Juli 2007:
Net terug van vakantie na lange rit: Amsterdam-Moskou-Sint Petersburg, 8500km in totaal. Opgetreden problemen: 1 remlichtlampje vervangen.
KM stand: 593.000

10 Sept 2007:
Champagne! => 600.000km op de teller. Aankomend weekend nieuwe olie en filters als om haar te bedanken voor de onophoudelijke betrouwbaarheid van mijn 300TDT!

Op naar de 750.000km. Zal ik dan toch nog ooit eens gebeld worden voor het klokje rond rubriek in de Autoweek....

4-10-07 Dierendag:
Een tegenvaller. Er kraakte iets in de vering. Beide achterveren vervangen. Daarop ging een steekashoes kapot dus ook laten reviseren.
Dag later met mijn bumper blijven hangen aan een trekhaak, voorbumper vervangen.
Hopelijk is het nu even het laatste en kan ik weer gewoon kilometers maken...

18-03-08:
Sja, de auto rijdt maar door zonder enige problemen. Werk momenteel in Belgie dus wekelijks paar keer op en neer, geen enkel punt.
In Januari nog iemand mij geschampt in Belgie, kreeg gelukkig vergoed aangezien ik een getuige had. Dus alle schade weer laten maken.

11-02-09:
Weinig problemen mee gehad, enkel normaal onderhoud. Oh, ruitensproeier motortje vervangen (23EUR) Ook na 3 maanden stilstaan door vakantie en bij min10 graden buiten in januari starten/lopen in een keer!
En voor de rest alleen maar veel opgestoken handen als ik liefhebbers voorbij rij.
Ik zal wel binnenkort de auto gaan laten opknappen, er is wat roest bij de wielkast achter ontstaan.

Rondje Spanje

  • 649.000 km

Zo, net weer terug van een rondje Spanje met de Benz. 5.000km gereden en weer zonder enig mankement. De olie even bijgevuld voor vertrek en daarna lekker gereden.

In de bergen wel meer moeten 'antischakelen'. Met een automaat moet je dan juist schakelen zodat de bak met hogere toeren door de bergwegen blijft rijden.

Op de laatste dag in een dag naar huis gereden vanaf San Sebastian tot Amsterdam, 14 uur bijna onophoudend 130km/uur gereden. Zonder enig probleem. Sja, tijdens de uren rijden door Frankrijk stonken we een beetje. Ik had nl. in Spanje 'voor weinig' bij de Carrefour (what's in a name, car voer?) 40 liter slaolie gekocht.

Zonder enige moeite reed 'ze' ook in Frankrijk stug 130km/uur door op slaolie. Het stonk alleen een beetje bij de tolpoortjes tijdens het betalen van de tol....

APK goed gekeurd, op naar 25 jaar!

  • 650.001 km

En weer goedgekeurd voor dit jaar!

Na de rondreis door Spanje heb ik 'haar' laten verwennen met een grote beurt zodat alle filters en olie weer vervangen zijn.
- motorolie en filter
- brandstof filter
- automaatbak olie en filter
- nieuwe antenne (afgebroken omdat iemand tijdens het tanken erlangs liep en hem omboog...)

Er is ook stukje in de bodem gelast. Ik had last van een natte mat rechtsachter.

Tijdens de reis door Spanje hield het linker electrisch raam er mee op, dit moet nog gemaakt worden. Nieuw motortje kan duur zijn...
Als ik ooit nog eens echt los ga, wil ik de wiswas installatie op de koplampen weer laten werken. Destijds een dure optie, nu nog steeds een dure optie om weer te laten werken, deze motortjes zijn ook duur.

Dit jaar wordt 'ze' 25 jaar oud in oktober. Ja, dat wordt een speciale dag. Dan vervalt de wegenbelasting a 135 euro per maand. Nou, voor zo'n 1500 euro die ik hiermee dan uitspaar per jaar kun je deze auto echt wel blijven onderhouden. Gratis eigenlijk ;-)

25 jaar!

  • 671.000 km

Ja, 'ze' heeft het gehaald. Sinds oktober is ze belastingvrij geworden. Dus vanaf nu zonder wegenbelasting of toekomstige km-heffing.

Mijn onderhoudsmannetje bleek ermee te stoppen dus moest op zoek naar een andere plek. Gelukkig vond ik 500meter van mijn huis een W123 specialist, met hart voor de Benz.

Aangezien het tijd was voor onderhoud en ik haar toch wilde verwennen met het behalen van de respectabele leeftijd heb ik een groot onderhoud laten doen.

Ik houd altijd een lijst in mijn telefoon bij van to-do items die nog gedaan moeten worden. Nieuwe olie, filter, kleppen stellen, raamsnor vernieuwen, olielekkage, maar ook ABS indicator bleef branden. Dit was de duurste post, 400 euro om de 2 indicatoren op de voorwielen te vernieuwen. Het lampje brandt niet meer en de ABS werkt weer top (al gevoeld tijdens natte dagen)

Daarnaast ook de krukaskeerring laten vervangen, ze bleek na een parkeertijd toch een olieplek te veroorzaken.
De auto rijdt nu weer geweldig, dus we kunnen weer lang vooruit.

Om de 25 jaar te vieren heb ik zelfs met mijn vrouw een flesje champagne geopend en over de motorkap gespoten. (ehm, sja, het moet niet gekker worden / je zal maar blij zijn met je auto...)

Update

  • 692.000 km

Na de APK ook weer e.e.a. vervangen zoals een gedeeltelijk nieuwe uitlaat en 4 nieuwe banden en een stuurstang. Allemaal normale slijtage dus na 25 jaar.

De blauwe dame LaBenza begint toch weer wat roestig te worden, vooral bij de wielkasten achter, dus er moet maar weer een cosmetische opknapbeurt gaan plaatsvinden voordat de winter komt.

Motor en automaatbak doen het nog steeds wonderwel goed dus als ze maar niet wegroest kan ik de 1 Mln wel halen, wil dit jaar iig de 700.000km op de teller krijgen.

Aanrijschade en Turbo

  • 693.200 km

Non de jus.... Een pechweek voor de TDT!

Rijd er iemand tegen mijn auto aan terwijl ie voor de deur staat. Een bedrijfsauto (glaszetbedrijf) opent mijn linker achter wielkast als een blik erwtensoep en achterdeur.... Gelukkig wel met een briefje met telefoonnummer. Wat blijkt, klopt het nummer niet!!!
Gelukkig, een buurman heeft het gezien en kenteken en bedrijfsnaam genoteerd. Erg happig zijn ze niet maar ze zullen het moeten vergoeden via hun verzekering.
Waarschijnlijk zal de schade expert de auto economisch total-loss verklaren, voor mij is ze emotioneel niet total-loss en ga ik de auto laten maken.

Sinds 2 dagen is ze ook meer gaan roken. Het blijkt dat de Turbo lager teveel speling heeft dus er via dit gedeelte olie wordt verbrand. Indien ik hard optrek kan ik inderdaad een rookgordijn optrekken. Een gereviseerde turbolader zal worden gemonteerd, de motor zelf loopt nog steeds erg fraai en regelmatig.

Uiteraard laat ik dit allemaal weer netjes maken. Ik moet en zal die 750.000km halen!

Alles weer gemaakt

  • 697.000 km

Na de pech van hiervoor even een kort bericht. Alles weer laten maken.

Turbo
Eerst een nagelnieuwe turbo laten monteren. Ik durfde een revisie turbo niet aan en kon nog een geheel nieuwe turbo vinden. Duur maar zeker goed.

Starten met de kou
Sja, 'ze' is natuurlijk al oud dus tijdens de vrieskou is starten iets om met aandacht te doen. Mercedes schrijft dan ook voor om 2x achter elkaar voor te gloeien en dan pas te starten. Gezien de oude motor is dat ook echt nodig, daarna start ze evengoed. Ze loopt dan even kort onregelmatig maar daarna als vanouds. Bij het wegrijden hebben de 300TD Turbodiesels eerst totaal geen vermogen dus lijkt het alsof ie het niet meer doet. Dit is echter de thermische beveiliging voor de turbo. Ik rij dan ook rustig de straat uit, na het doorschakelen van de bak naar de 2e en 3e versnelling is dit opgeheven en rijd de auto gewoon.

Plaatwerk
Na het zekerstellen van de techniek heb ik het plaatwerk aan laten pakken. Ik heb 2 roestvrije voordeuren gekocht, een roestvrije motorkap, en beide achter wielranden zijn er nieuw ingelast. Daarna is de auto gedeeltelijk gespoten. Helaas, zie je wel wat kleurverschil maar de auto is nu bijna roestvrij en dat is ook wat waard.

Hopelijk is nu de berg aan kosten weer even voorbij en kan ik de komende tijd weer genieten van de Benz. Afschrijving is nul, enkel afschrijving op de nieuwe onderdelen en het onderhoud.

En het is een hobby natuurlijk! Er zijn al weer plannen om met de Benz naar Sweden/Noorwegen te gaan.

We rijden weer vol plezier door tot de volgende kostenpost.

Afscheid genomen

  • 701.000 km

Beste lezer,

Helaas moet ik hierbij een soort afscheidsbrief schrijven.
Na zo'n 6 jaar en bijna 200.000km heeft de 300TDT het gehaald van 505.0000 tot 701.000km.

Vanaf september 2005 in bezit gehad en vele mooie momenten mee beleeft:
- Trouwauto op ons huwelijk
- Op huwelijksreis naar Moskou en Sint Petersburg
- 2,5 jaar op en neer mee naar Brussel voor mijn werk
- meerdere keren champagne gehaald in Reims
- 2 rondritten door Spanje
- 2 keer mee verhuisd
- vrouw en dochter opgehaald na haar geboorte in het ziekenhuis
enzovoort, enzovoort

Maar helaas is nu toch aan die bijzondere tijd een einde gekomen.
De 300TDT had ik laatst aan laten pakken en van 2 roestvrije deuren voorzien en wielkasten achter beiden opgeknapt (lassen en spuiten) 1200eur.
Twee maanden geleden een nieuwe turbo gemonteerd (1500eur).
Een maand geleden nog nieuwe olie/filter en gloeispiralen gegeven. 350eur
Daarna ben ik mee naar Bremen gereden voor mijn werk en deed ze voor het eerst heel raar, geen oliedruk, slecht starten, een oliedop die eraf geblazen werd, etc.
Vlak voordat de vakantie naar Spanje zou beginnen liet 'ze' me voor het eerst staan op de parkeerplaats van mijn werk. De auto/motor schudde zo hevig dat ik hem maar weer op zijn plek had gezet.

Een lekke koppakking, een kapotte zuiger of wat ook maar dit was voor mij de emotionele druppel om helaas afscheid te moeten nemen van mijn onafscheidelijke bolide waar ik jarenlang liefde en geld in heb gestopt.
De koper zag natuurlijk al weer enige roestplekken en zelfs gaten in de bodem en binnenspatborden. De opgeknapte wielranden begonnen na 4 weken stilstaan al weer enigszins te roesten...

Ik heb voor de vakantie een 300TD uit de W124 serie gekocht en in 3 weken tijd 5.500km gereden zonder enige problemen (tot nu toe...) < zie mijn andere review >
Deze zal nu als enige auto blijven rijden. Moet komend jaar veel nr Bremen en deze auto kan dat prima aan.
Motor en bak prima, automaat, airco, airbag maar totaal geen chroom en echt niet zoveel klassieke uitstraling als de W123.
(maar dit zeg ik ook allemaal maar voor m'n eigen gemoedsrust, het is gewoonlijk ongelofelijk balen dat zelfs een W123 een einde van een leven kent...)

Vandaag was dus een trieste dag met (echte!) tranen om de auto te verkopen maar het is beter zo.

Helaas niet de miljoen km gehaald...
Dan maar met een W124 proberen ;-)

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (45)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.