Mercedes-Benz 300 TD (1992)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 300 TD |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 148.000 km |
KM-stand laatst | 203.000 km |
back to basics
De overstap:
Van een A4 naar de 300TD is een lang verhaal. De audi bleek een fraudi. 120.000 meer gereden dan op de teller, inclusief vervalst onderhoudsboekje...Ik keek al langere tijd naar de 200-serie en smulde van de verhalen op internet over eeuwigdurende betrouwbaarheid van deze serie Mercedessen. In verband met gezin en een hekel aan sedans van de 'ega' was de keuze voor een T logisch. Deal gemaakt, Audi geruild voor de Benz.
De keuze is eigenlijk een heel fundamenteel besluit van me om de trend te keren waarin de honger naar meer PK's, meer gadgets en status nooit gestild werd. In mijn leasetijd tijdens de eerste TDI golf (letterlijk en figuurlijk!) baalde je wanneer je in je 90pk-tje werd weggereden door de rode i. En climatronic was mooier dan zo'n stom knopje waar AC op stond.
90pk werd 110 werd 163. En na drie maanden keek je weer op ziptuning.nl voor nog meer power. Begrijp me goed, het is heerlijk om veel vermogen te hebben, de koppelduw in je rug is een absolute verslaving.
De mercedes dan. Er is al veel moois geschreven over de auto. Ik zal mijn ervaringen daar aan toevoegen.
148000km: eerste kilometers in de 300td. Wat een traag bakbeest! Het nieuwe rijden gaat vanzelf, bij 45 km zit de automaat al in 4. En is al het acceleratietempo foetsie!
De eerste paar duizend kilometers is het afkicken, anticiperen en onthaasten. Maar wat rijdt dat apparaat degelijk, alsof je met een strijkijzer van 10.000kg over de weg glijdt. Parrot 9100 ingebouwd aangesloten op een 10 jaar oude blaupunkt (mooi, maar wat komt er een slecht geluid uit! Zelfs na vervangen van de 4 originele speakers voor Rainbow speakers via Ebay.de)Alles werkt perfect. Inbouw was makkelijk, kan zelfs mijn Ipod afspelen.
155000km. Wat specifiekere info over de auto: Het veercomfort is al veel over geschreven, zeer positief. Hoe ik het ervaar is als volgt. De meeste stations met een zware diesel in het vooronder veren op lange snelweghobbels onevenwichtig. De voorkant veert los van de achterkant als het ware. Voor deint lekker diep door, achter komt sneller weer terug en dat geeft een irritant gevoel. Bij de 300td is dit kantelende effect er bijna niet! En korte hobbels en richels zijn ook geen probleem, het typische gedrag van een dribbel bij de achteras (alsof ie een stapje opzij zet) is ook niet aanwezig (denk aan het weggedrag van achterwielaandrijvers met 'starre' achterasconstructie).
Wegligging: gericht op comfort, overhellen in scherpe bochten. In grenssituaties kan ik de auto nog lastig inschatten. Ik vermoed dat zowel onderstuur als overstuur kan optreden, afhankelijk van snelheid, stuurgedrag en gladheid van het wegdek. De auto nodigt in ieder geval niet uit om dit op drukke wegen eens uit te proberen. Toch wil ik er wel achterkomen, omdat ik graag weet hoe een auto zich gedraagt bij uitbreken. Voor de veiligheid van mezelf en de anderen zeg maar..
Prestaties: tsja, prima eigenlijk. Met beleving van hoe hard het gaat. Nooit meer kijken naar je display van radio538 waar de flitsers op staan. Hij haalt 180@4800rpm ongeveer. 140km/h is prima te doen, de beste cruise zit rond de 110km/h. Grappig, hoewel het een kilometervreter is vind ik hem in de stad en regioverkeer het lekkerste rijden.
Technisch: auto verkeert in zeer goede staat, komt uit Duitsland, is overgespoten en technisch geheel bij de tijd. Airco in 2002 vakkundig ingebouwd met papieren erbij, originele bediening in het midden van de verwarmingsknoppen. Werkt perfect!
Pech: veerbollen tijdens vakantie in Frankrijk overleden. Het schijnt dat het membraam in de bol kapot gaat, waardoor stikstof en olie met elkaar mengen. Het effect is het rijden in een lege volkswagen Caddy (of iets dergelijks) door een woonwijk met drempels. Stuiteren!
160000: eerste beurt na 12.000km. Gecombineerd met de veerbollen. Ik heb de auto in onderhoud bij ons lokale taxi-bedrijf. De monteur daar kent de w124's door en door. Tegen een fijne uurprijs en met verstand van zaken. Onderdelen zijn niet duur. De kleine beurt met veerbollen kostte 500 euro inclusief BTW. De officiele MB dealer mijd ik maar.
Wat rijdt dat weer lekker, nieuwe bollen!
164.000: ik plaats snel wat foto's!
Foto's!
- 165.000 km
Er komen mooiere foto's, dit is een eerste impressie.
Bijna panne!
- 198.000 km
Alweer een tijd geleden sinds de vorige update. Dat komt ook omdat de auto het zo probleemloos doet dat er weinig te melden is.
Tot afgelopen zondagavond...Bij het nemen van de afrit van de snelweg valt het vermogen (nou ja, vermogen..) weg. Vervolgens bij het wegrijden bij groen licht stottert en stampt de motor en lijkt ook de automatische bak de weg kwijt. O ja, diesel stank rook ik ook. Wat is dat nu?
Ben wel thuis gekomen en de ochtend erna ook bij mijn taxi-garage maar vraag niet hoe.
Afijn, wat blijkt. 1 verstuiverleiding (heet dat zo) lek en een 2e bijna. Deze leidingen van metaal hebben op een plek tegen elkaar aan geschuurd en uiteindelijk de geest gegeven. Daardoor liep de auto op 5 cylinders en stampte dus. De automatische bak schijnt, zo vertelde de monteur, ingesteld te zijn op een bepaalde vermogensafgifte van de motor en als dat vermogen wegvalt, raakt de bak van slag. Was echt bijzonder. Wegrijden in zijn twee, dat is normaal, dan terug naar zijn 1 want hij maakte geen vaart. Vervolgens bonk bonk bonk naar zijn 4e versnelling. Nou ik kan je vertellen, je lijkt echt op een heel onhandige berijder als je de auto zo van zijn plek ziet komen!
Gelukkig allemaal niet echt ernstig, alleen wacht ik nu op een nieuwe leiding die uit Duitsland moet komen.
Echt een klein smetje op het blazoen, want ik wilde eigenlijk melden dat sinds mei 2010, de vorige beurt, er op 1 achteruitrijlampje na, helemaal niets, echt niets fout is gegaan. En dat wil zeggen 15.000 km. waaronder vakantie met karretje in de bergen bij 35 graden probleemloos gefunctioneerd! Zelfs de airco-check bij een specialist bracht alleen maar complimenten: netjes ingebouwd (airco is van Diavia en in 2002 ingebouwd) goed op druk, uitstroomtemp was 3 graden..
Met koning winter voor de deur ook weer tijd voor de winterbanden. Ik wacht op nieuwe Alpin4 van Michelin, daar schijnt de auto erg lekker mee te rijden. Hopelijk zijn ze einde van de week binnen, want het wordt glad!
Nu wachten tot mijn boot weer klaar is. Ja boot, veel mensen die meerijden vinden het echt een boot. Zo zit ie, zo veert ie, zo klinkt ie. Vind het een grappig vergelijk. Je parkeert dit bijna 5 meter lange stalen ding niet, je legt hem aan...
De Berijder.
Meer (klein) ongemak
- 203.000 km
Zo, tijd voor weer een update. De Benz heeft de laatste twee maanden toch wat meer in de werkplaats gestaan dan de bedoeling. Garage-gestald krijgt dan ineens een aparte betekenis!
Dynamo: ringweg Lille valt de elektra uit, 1 voor 1 vallen functies uit van knipperlicht, ruitenwisser, radio enz. Wel mooi: instrumentarium valt als laatste weg (benzine, temp.,..). Motor knort onverstoorbaar door en totaal 400 km. zonder enige vorm van elektrische voorzieningen de reis afgemaakt. Afijn, dynamo was op en gaf dat aan doordat het acculampje NIET brandde bij contact aan. Maar ja, ik kijk bij het starten naar de gloeispiraal en neem toch weinig tijd om alle andere lampjes rustig te bestuderen. Gelijk dynamo grotere capaciteit genomen, accu en accu-bodemplaat idem grotere (95Ah) capaciteit. Hij start veel sneller nu.
V-snaar-demper: houdt de voorste riem op spanning en vangt trillingen op. Die was lek/kapot en daardoor klapperde de riem.
Remblokken: standaard onderhoud.
Verder rijdt de auto prima. De Alpin4 winterbanden bevallen uitstekend!
Ik kan alleen wat minder mijn draai achter het stuur vinden. Maak voor mijn werk vaak lange ritten (250 km. per dag) en krijg last van mijn onderrug. Doorgezeten stoel?
Oplossing zitcomfort: De youngtimer handelaar in Oost-Brabant kan het zitcomfort op 2 manieren verbeteren. 1: lendesteun met verstelling inbouwen in de bestaande stoel, gecombineerd met nieuwe spiralen in het zitgedeelte. 2: een zogenaamde taxi-stoel inbouwen, met mijn originele stoelbekleding erover. Deze stoel is zwaarder uitgevoerd dan normaal en biedt meer steun en is wat harder. Ik denk er serieus over om dit te doen, de stoel zit er in een uur of 2 in.
Iemand misschien ervaringen daarmee, of nog suggesties?
Tot slot: de reacties van mensen op de auto. Op de snelweg schiet iedereen voor me, soms zelfs op momenten dat het echt asociaal is. Heb ik nooit zo meegemaakt (voor de audi dook iedereen aan de kant). Vervolgens sta je te tanken en krijg je te horen: wat een mooie wagen! Wat ziet ie er nog goed uit. Had ik/mijn pa/mijn opa vroeger ook...Is ie echt al bijna 20 jaar oud??? Geloven mensen niet.
Tsja, mensen blijven een raar volk.
Gegroet De Berijder.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.