Mercedes-Benz 300 SL (1986)

autoreview

Mercedes-Benz SL R107
Mercedes-Benz SL R107Mercedes-Benz SL R107Mercedes-Benz SL R107Mercedes-Benz SL R107Mercedes-Benz SL R107Mercedes-Benz SL R107Mercedes-Benz SL R107Mercedes-Benz SL R107Mercedes-Benz SL R107Mercedes-Benz SL R107Mercedes-Benz SL R107Mercedes-Benz SL R107Mercedes-Benz SL R107

Signalement

Uitvoering300 SL
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1986
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf126.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De 300 SL. Mijn eerste Mercedes. Dit model, de R107 is relatief onbekend en zie je ook niet zo vaak meer op de Nederlandse wegen, ik weet niet waar ze allemaal zijn gebleven, al halen ze er wel veel uit de VS (te herkennen aan de dikke bumpers en de ronde koplampen) voor weinig geld.

Ik heb nog een Europese uitvoering, ingevoerd uit Duitsland in 1998. Daar heeft hij 2 eigenaren gehad, altijd dealer onderhouden en roestvrij. Wel is hij een keertje gespoten rechts voor, waarschijnlijk van parkeerschade.

Wat kan ik zeggen over deze auto? Hij is oud, en dat is te merken. Niet alleen aan de chromen elementen aan de buitenzijde die hem toch nog een soort van elegantie meegeven, maar vooral binnenin en het rijgedrag die ik even allemaal apart ga bespreken.

Het exterieur heeft niks weg van de Pagode modellen uit de jaren 60 en 70. Wel is er veel chroom op blijven plakken. Zelfs de ruitenwissers zijn van chroom en zo ook de spiegels en deurklinken. De velgen zijn lichtmetaal en 15 gaats. De grille is heel erg mooi en vooral de motorkap die echt over de auto heen ligt vind ik fantastisch, van voren is het echt een supermooie auto. Ik krijg dan ook veel complimenten van mensen als ik er mee rijd.

Het interieur is bekleed met grijs leder en dat heeft de tijd goed doorstaan, wat scheurtjes hier en daar, maar voor de rest geen problemen. Elektrische ramen en verwarmde stoelen heeft mijn SL ook. Het stuurwiel is groot maar past goed in de hand. Ook hier is weer veel gebruik gemaakt van chroom voor de deurhendels, de klokken en de rails van de stoelen.

Het is absoluut geen sportauto als je rijdt. De mijne heeft een 5 bak handgeschakeld en dat is best wel jammer, want de Mercedes handbakken zijn niet echt de beste kwaliteit vind ikzelf. Maar het nodigt wel uit tot hoog in de toeren trekken en dan klink de 6 cilinder in lijn op zijn best. De auto heeft 185 pk en dat is goed voor een top van ongeveer 200 km/u, maar dat doe ik hem niet aan.

De auto weegt veel en helt ook heel erg over in de bochten, en daar geven de stoelen te weinig steun, helaas.

Verbruik is gemiddeld 1 op 8, dus geloof de boekjes maar niet. Hij lust een slok. Dat de motor erg goed is, dat moet ik toe geven, hij zweet een beetje, maar is voor de rest probleemloos.

de kofferruimte is erg groot en er is zat plek voor 3 koffers. Ook achter de bestuuder en bijrijder is er nog plaats voor bagage, ik heb hier geen leren bankje, dat kostte destijds 3000 guldens ongeveer...

De auto is dus een cabrio, met open dak rijden is dan ook het mooist. Maar met hardtop loont hij zich ook uitstekend om te rijden in slecht weer. Fascinerend zijn gewoon die 2 ruitenwissers wat nog over elkaar liggen, zoals bij een Porsche. Die doen echt uitstekend hun werk, alleen belemmeren ze heb zicht bij kleine personen naar buiten toe.

Kortom, als je een beetje een betaalbare Mercedes klassieker wilt heb je hier een goeie aan. Maar vermijdt die VS versies, dat zijn meestal uitgeleefde auto´s met heel veel mijlen achter de rug. En meestal ook V8´s, dus niet erg economisch.

Kijk ook altijd of je een service historie er bij hebt, dat is heel erg belangrijk voor een SL, voor zijn waarde vooral. Onderhoud bij de dealer is erg prijzig, maar er zit weinig tot geen elektronica op, dus een normaal garagebedrijf kan hem ook onderhouden.

PROBLEMEN

Kachelweerstand kapot, was een eenvoudige reparatie.

Mistlamp voor kapot door steenslag, relatief goedkoop te maken met een gebruikte mistlamp.

Motor zweet een beetje, maar dit komt omdat ik er onregelmatig mee rijdt, denk ik.

Achterruitverwarming van de hardtop werkt niet, vermoedelijk een vuil contact of een zekering, maar ik heb er nog niet na gekeken.

De cabriolet kap vertoont wat slijtage op de buigende punten, deze moet ik dus binnenkort vervangen. En dat is best prijzig.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.