Mercedes-Benz 300 D (1986)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 300 D |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1986 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 349.000 km |
KM-stand laatst | 364.000 km |
w124 300d aut '86
- 349.000 km
Beste lezers,
Je kan het al lezen het gaat om een w124 300d automaat uit 1986. In juni wordt deze bolide vrijgesteld van de wegenbelasting. Het is een heerlijke auto. Hiervoor had ik een 190d. Vond deze auto toch iets te klein en traag. Toen heb ik hem maar verkocht en een w124 genomen. Deze auto komt uit belgie en heeft 350000 op zijn klok staan. Auto zweeft als het ware over de wegen. Echt een super auto. Ik heb deze auto voor een redelijke prijs kunnen kopen. Wel weet ik ervan dat hij achterstallig onderhoud heeft. Te denken aan versleten remschijven en blokken. Speling stuurstang, stuurkogel etc. Hiermee ben ik afgelopen week mee begonnen. En hoop aankomende week weer te gaan rijden. Auto is over het algemeen roestvrij. Alleen wel beginnend bij de krikpunten, maar dit wordt ook zo snel mogelijk hersteld. Eerst het onderstel 100% maken.
Auto is vrij kaal uitgevoerd. Als opties heeft deze auto een electrisch schuifkanteldakje, maar deze doet het niet. Wordt ook naar gekeken. Hydraulische achterschokbrekers. En een grote pluspunt zelf vind ik de automaatbak. Is echt super fijn. Het gezoef van de 6lijn motor is echt fenomenaal (vind ik). De benz is gedeeltelijk mopf1 uitgevoerd. Alleen de planken aan de onderzijdes zijn aangebracht. In de toekomst komen er ook mopf1 bumpers en koplampen in.
Totzover.
In de toekomst meer.
- 350.500 km
Update.
Afgelopen weekend geknutsled aan mijn w124.
Bak & motor olie zijn ververst. Plus daarbij horende filters. Brandstoffilter is ververst. Spoorstangen links en rechts zijn vervangen (te veel speling). Ophangbeugels van de stabilisatorstang waren gebroken. Hiervoor 2 nieuwe beugels in de plaats gekomen met 4 nieuwe rubbers. Remschijven + blokken achter zijn vervangen.
Ik wilde ook de fuseekogels vervangen, omdat de ophanging kraakte. Maar het bleek dat de fuseekogels nog goed waren. Het lag aan de stuurdemper aan de onderzijde. Deze wordt besteld en een andere keer vervangen. fuseekogels worden teruggebracht. Éénmaal op de brug zijn we erachtergekomen dat er nog een aantal onderdelen vervangen moeten worden. Hierbij heb ik het dan over de oliedruksensor, de oliekoelerleiding van de automaat en de voorste hardyschijf. Deze zijn besteld en worden ook zo snel mogelijk vervangen. Kosten plaatje is wel redelijk hoog (+- 600 euris), maar dan is alles ook meteen goed. (alle onderdelen van de mercedes dealer).
Afgelopen weekend ook maar meteen laten uitlijnen. Onderweg naar huis merkte ik toch dat het niet 100% is uitgelijnd. Nieuwe afspraak gemaakt voor aankomende donderdag.
P.s.: Er zitten nu mooie putdeksel velgen (15 inch) onder met 205/60/15 bridgestone banden. binnekort nog even foto's maken.
Automaat schakeld nog steeds te vroeg op. Auto gaat binnekort naar een specialist in Urk.
Update
- 364.000 km
Ondertussen heb ik een aantal kilometers gereden (zonder problemen). Dus geen extra kosten meer de afgelopen maanden. Ik heb me wel laten vertellen dat de automaatbak stuk is. De 2e versnelling ligt eruit, of is niet goed terug gemonteerd. Schakelt van 1 naar 3 en dan 4. Dit is de reden dat de automaat te vroeg schakelt naar zijn hoogste versnelling.
Verder heb ik een aantal keer het verbruik bijgehouden. Dit varieert tussen de 1 op 12 en 1 op 16.
Ondertussen zijn er ook andere mooie plannen gekomen voor deze auto, maar dat bewaar ik voor later.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.