Mercedes-Benz 300 CE-24 Cabrio (1993) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | 300 CE-24 Cabrio |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 78.000 km |
KM-stand laatst | 80.800 km |
Mercedes Benz 300 CE-24 cabriolet
- 78.000 km
Na jaren in jongere auto's te hebben gereden, en dan met name BMW, heb ik dit jaar een jeugddroom verwezenlijkt door een kwalitatief goede youngtimer te kopen in de vorm van deze A124 300 CE-24.
Ik rijd deze auto dagelijks, maar dan wel voornamelijk zakelijk. Privé heb ik een XC70, waar de gezinskilometers mee worden afgelegd.
Tja, die jeugddroom. Als kind heb ik avonden zitten staren in de folders van de W201,W124 en W126 series. De Saccomodellen dus. Wat vond ik dat fantastische auto's!
Door allerlei omstandigheden heb ik tot vorig jaar nooit Mercedes gereden. Ik kwam via Volvo bij BMW terecht, allebei merken met mooie auto's in het gamma. de relatie met de garages was goed en ja, dan blijf je hangen.
Toch bleef het gevoel knagen dat ik ooit eens een echt mooie Benz voor de deur wilde, en dan het liefst een W124 of W126.
Het is dus uiteindelijk een 300 CE-24 cabrio geworden uit 1993. ik kocht de auto zonder garantie bij een bekende specialist met 78.000 km op de klok. De auto is in 2004 ingevoerd vanuit Duitsland. De volledige historie van de auto is bekend en de staat is zonder meer fantastisch. Je kunt alles merken dat het een Sommerfahrzeug is geweest. De carrossrie is volledig roestvrij en helemaal strak, en ook het interieur is echt verzorgd. De kap ziet eruit als nieuw en de auto is ook goed waterdicht.
Bij aankoop is een grote beurt uitgevoerd, waarbij de accu preventief is vervangen. Ook heb ik een houder voor de Iphone laten monteren en een bluetooth carkit. Als onderdeel van de deal kreeg ik ook nog een set winterbanden op stalen velgen, met de originele deksels erbij. Voor de rest leek de auto tiptop in orde en compleet.
Vrij snel na de aflevering heb ik de antenne laten vervangen. Dat bleek een niet originele te zijn, waarvoor een vervangende spriet lastig te verkrijgen was. Nu staat de originele Hirschmann er op, uiteraard automatisch inschuifbaar.
Kosten: totaal € 250,-.
In de eerste paar dagen verloor ik kort na elkaar de knipperlichten aan de voorkant van de auto. Tot op heden geen idee hoe dat kon gebeuren, de nieuwe knippers zitten nu in elk geval goed vast.
Kosten: totaal € 95,-.
Juist toen ik even dacht klaar te zijn, bleek dat de waterpomp en koppakking waren gesneuveld. Mijn mooie Mercedes, zo incontinent als een koffiefilter! Dat was wel even schrikken, met name toen ik de offerte van de dealer ontving: € 2.500,- maar liefst.....
Inmiddels heb ik auto laten maken bij een motorrevisiebedrijf, voor heel wat minder.
Kosten: totaal € 1.300,-.
Al met al na anderhalve maand dus best forse kosten, waarvan de koppaaking en de waterpomp natuurlijk de meest urgente en vervelende zijn.
Voorlopig hoop ik met reparaties even klaar te zijn en lekker te kunnen genieten van mijn chique cabriolet.
Toch wat roest gevonden...
- 80.500 km
Tja, en toen zag ik bij het tanken ineens een roestblaasje bij de vulopening van de benzinetank. Balen, omdat ik echt dacht dat de auto roestvrij was. Gelukkig is het allemaal niet ernstig en goed te verhelpen.
Voor het overige rijdt de Benz echt heerlijk en functioneert alles naar behoren. Binnenkort ga ik nog wel de banden vervangen. Hoewel het profiel nog goed is, zijn de achterbanden inmiddels vijftien jaar oud, de voorbanden negen jaar. Ik moet nu geregeld lucht bijpompen, om de spanning erop te houden. Op zich niet erg, maar ik vervang dan toch liever preventief.
nieuwe banden, wat een verschil!
- 80.800 km
Vandaag zijn er nieuwe Michelins onder Benz gezet. Wat een verschil in rijcomfort. vel stiller en voor mijn gevoel ook een veel strakker weggedrag. Een goede preventieve investering dus....
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Mercedes-Benz 350 SL (1971) - Klokje Rond Klassiek

Test: Mercedes-Benz GLC - Je ziet het niet, maar alles is nieuw

Mercedes’ eerste Shooting Brake was er voor de stroomlijn

Nieuwe BMW 5-serie en Mercedes-Benz E-klasse klaar voor strijd - Vooruitblik

Mercedes-AMG EQS 53 vs. Porsche Taycan GTS - Dubbeltest
