Mercedes-Benz 280 SE (1980) #3

autoreview

Mercedes-Benz 280 SE (1980)

Signalement

Uitvoering280 SE
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1980
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf201.543 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop

  • 201.543 km

Een lang gekoesterd verlangen is vandaag bewaarheid geworden; ik heb een Mercedes-Benz 280SE W126 gekocht.

Eigenlijk ben ik BMW liefhebber (zie mijn andere review; heb een 328i uit 1999) maar deze auto heb altijd heel erg mooi gevonden en ik heb er goede herinneringen aan.

Jeugdsentiment welteverstaan; in de jaren '80 had mijn vader een 280S van dit model, distelgroen metallic met olijfgroen interieur (hij rijdt nu overigens in een E320CDI Avantgarde Combi en heeft nog 3 W123 stationwagons staan voor de flauwekul, maar dat terzijde).
Gisteren vond ik op internet een vrijwel identieke auto.
Vandaag geroken, geproefd, gevoeld en....gekocht!

Deze auto is uit 1980 en heeft origineel 2 ton op de teller staan.
Alle boekjes erbij zoals het hoort en de auto is in redelijke staat.
Hier en daar wel een 'krokant' plekje, maar voor een auto van 31 jaar oud niet in onsoortige staat.
De motor loopt als een tierelier, de bak (ZF 4-gang automaat) is goed, de schokdempers lijken fris en de beruchte speling op het stuur valt mee.

Eerst maar even bij de Mercedes-Benz specialist neergezet voor een verse verdelerkap en een paar nieuwe bougiekabels, want die lekte.
Tijdens het naar huis rijden voelde ik dat de banden niet alleen op zijn (dat had ik al gezien) maar ze zijn ook vierkant!
Bij meer dan 160km/h (haha!) trilt de hele auto onder je vandaan. 4 nieuwe banden is dus het recept. Een handjevol nieuwe stabilisatorstangrubbers is ook geen overbodige luxe trouwens.

Mijn bedoeling is om deze auto er helemaal fris voor te zetten.
Het zal er wel op neerkomen dat ik 'm helemaal ga strippen en laten overspuiten om het inmiddels (na 31 jaar n.b.) ontstane kleurverschil en de lichte roestvoerming op sommige delen weg te werken.
Ook wil ik graag een velours, of ookwel 'Pullmann' interieur voor de auto hebben, zoals mijn vader z'n auto had. In deze auto zit het 'standaard' interieur en da's lang zo mooi niet.

Los van deze plannen en het overduidelijke avontuur dat me te wachten staat was tijdens het naar huis rijden de grijns niet van m'n kop te slaan!
Joepie! Ik heb een W126!!!!

Eerste eigenaar

  • 201.853 km

Ik kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en ben op internet op zoek gegaan naar de eerste eigenaar van mijn 280SE.
Diens naam staat namelijk keurig vermeld in het onderhoudsboekje dat ik bij de auto heb.
Grappig genoeg vond ik hem ook nog!
De man was ooit brandweercommandant in de buurt van Munchen....
Ook de leverende dealer blijkt nog te bestaan! Ik heb ze een mailtje gestuurd of ze nog documentatie hebben van de oorspronkelijke aankoop in 1980.
Ben benieuwd.....

Volgende week gaat de auto naar de specialist voor "ontrammeling" van het onderstel. Op z'n minst zijn alle stabilisatorstangrubber op en worden vervangen.
Afgezien van dus wat gerammel in het onderstel rijdt het ding fantastisch!
Ik moet er zo nu en dan even mee "cruisen" en voel me dan de koning van Weetikveel!
Schuifdak open, grote sigaar en rijden maar, haha!

Krokant......

  • 202.325 km

Heb inmiddels een heel vriendelijk bericht gekregen op mijn mailtje naar de leverende dealer uit Duitsland.
Helaas geen documentatie meer beschikbaar, maar wel een warme uitnodiging om als de restauratie klaar is naar Munchen te komen met de auto!

Vorige week nieuwe stabilisatorstangrubbers (mooi woord voor scrabble!) laten monteren en daar is het ding aardig van opgeknapt!

Zorgvuldig zoekwerk heeft het donkere groene interieur opgeleverd waar ik naar zocht en heb ook een complete uitlaat op de kop weten te tikken voor een habbekrats!

Gisteren voor de lol de auto op de brug gehad en even gekeken hoe het met de bodem is......
De gehele linker dorpel is zo rot als maar kan. Rechts alleen aan de uiteinden.
De auto is inmiddels ruim een kilo lichter vanwege de krokante stukken die er uitgevallen zijn, hahaha!
Volgende week worden er nieuwe stukken ingelast.

Vrijdag een set 15" kroonkurkwielen ophalen (er zit nu nog 14" onder en daar zijn in de maat 205/70-14 maar slecht goede banden voor te krijgen)

Per 1 november heb ik een mooie verwarmde schuur waarin ik kan gaan beginnen met de feitelijke restauratie.
Tot die tijd hou ik de auto gewoon om het huis. Het blijft heerlijk om met dat ding rond te rijden!

"Houston, we have a problem"

  • 202.873 km

Terugkomend op het "krokant" zijn van onder andere de dorpels: de auto staat bij een bevriend bedrijf die via internet een paar nieuwe dorpels hebben geregeld.
Vorige week kreeg ik een belletje; ze waren bezig met de auto en ik moest misschien maar even komen kijken....
Ze hadden de linker dorpel bloot liggen, met de bedoeling om er immers een paar nieuwe stukken in te lassen. Omdat ze niet van half werk houden hebben we al wat ook maar half aangetast was weggeslepen. Het resultaat was dat er nu van voor naar achter een serie hele mooie gaten zichtbaar waren waar ooit dorpel en bodem gezeten hadden, zelf tot aan de onderkant van de kofferbak!
Ik wist dat de ondercoating van de eerste bouwjaren van de W126 te hard waren, waardoor die kon afbrokkelen zodat roest kans kreeg zich te goed te doen aan dorpels en bodem.
Wat ik niet wist (en dat bleek ook niet bij aankoop van de auto) was dat er al veelvuldig aan geknutseld was en dat er heel enthousiast door één of andere prutser de halve bodem dichtgekit was!!!!
De rechter kant was al even zo erg. Een wonder dat de auto door de laatste APK gekomen was...(een keurmeester die zich heeft laten "aanmoedigen"?)

Ehhh, en nu?
Een hele nieuwe bodem eronder braaien? Nee! Dat is te bewerkelijk en wordt nooit zoals ik het hebben wil.

Wat dan wel?
Uiteindelijk besloten om de auto weer 'rollend' te laten maken en in de schuur te zetten. Al wat levensvatbaar is ga ik er af of uit halen, waaronder de motor en de bak. Het trieste overblijfsel, de kale koets met kenteken, verkoop ik.

En dan?
Op zoek naar een andere ZilverDistel-groene 280SE die wel hard is....

Inmiddels kan ik in de schuur wel riant zitten op de voorstoelen en achterbank die al klaar stonden om gemonteerd te gaan worden! Da's ook leuk? (GRRRRRRRR!!!!!)

Het hoofdstuk W126 wordt hiermee niet afgesloten in ieder geval, ben druk op zoek naar een potentiele vervanger.

...kan het toch niet laten...

In tegenstelling tot eerdere berichten kan ik het toch niet laten. Nadat ik de auto opgehaald had bij de jongens die er nieuwe stukken in zouden lassen had ik een beetje een rotgevoel. Zonde van de verder zo mooie auto.
Het internet dus opgekropen en zomaar een complete, harde koets gevonden! Gekocht en opgehaald!
Nu kan dus het slijp-, zaag- en laswerk beginnen.... Gelukkig begint het weer ook een beetje beter te worden (was akelig koud in m'n garage), dus in het weekend de oude vodden aan en aan de gang!

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.