Mercedes-Benz 280 SE (1980) #2

autoreview

Mercedes-Benz 280 SE (1980)

Signalement

Uitvoering280 SE
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1980
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf255.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mercedes 280SE w126 van 1980, oldtimer

Jaaa, mijn oldtimer, ik heb hem niet meer, alleen nog leuke en minder leuke herinneringen.
Toen ik hem kocht was hij al belastingvrij, maar wel met wat werk. De motor – 2.8 liter injectiemotor, zes cilinders in lijn, 185 pk 240 Nm – had eigenlijk genoeg vermogen voor een auto van 5 meter en 1520 kg, maar toch presteerde mijn Mers niet echt goed, en automaat schakelde schokkerig, mede omdat de motor (en ook bak) moest nakeken worden. Carrosserie was nog goed, had bijna geen roest, wel wat gebruikssporen – krassen en kleine deukjes; van onderkant was deze Mers beter dan meeste jongere auto’s, auto had een dikke vochtbestendige laag van speciale werf(?).

Vrij snel kreeg de auto een nieuwe radiateur, nieuwe bougies, kabels en nog wat andere elektronica delen (weet ik nu niet meer). Onder het motorkap was alles simpel, geen ingewikkelde electronicas, dus was goed te sleutelen. Motor van binnen was smerig, met veel sludge, dus ik heb hem schoon gespoeld, nieuwe olie (semi-synthetische was het advies) daarin, en nieuwe oliefilter. Van onderkant was de motor ook niet nieuw, maar grote olielekkages waren er ook niet, redelijk voor zijn leeftijd. Tot mijn verbazing, zijn meeste onderdelen van deze oldtimer Mercedesen bijna overall verkrijgbaar, en prijzen zijn acceptabel, bijvoorbeeld oliefilter heb ik voor slechts 6 euro online gekocht, thermostaat rond €20, nieuwe radiateur +- €200 (ini-mini radiateur van Citroen AX kostte ook rond 200), knipperlamp voor €9,50.

Van binnen was de auto ruim, en nog met wat luxe: stuurbekrachtiging, C.V., elektrische ramen+spiegels, automatische airco (moest gevuld worden), rembekrachtiger (of ABS?), jammer – geen lederen interieur .
Aan zo een grote auto moet je wennen, hij is 5 meter lang (SEL zelfs nog langer -5,15m) , heeft een lange neus (wat ik geweldig vond), dus je moet je rijstijl en parkeergedrag aanpassen. Benzineverbruik was aan de hoge kant – binnen de stad, met rustige rijstijl en 10 liter benzine ga je +-65km verder, dat is ongeveer 15l/100km (1 op 6,5). Daarom heb ik besloten om een LPG installatie te laten monteren, dat kostte mij rond 1300 euro bij een erkende installateur. Gewicht van de auto steeg tot 1600 kg, de LPG tank was 100 liter groot, en vond zijn plaats in de bagageruimte, maar nu weet ik pas, dat het beter was de tank onder te laten bouwen, gewoon in plaats van de reserveband. Dan heb je een kleinere gastank (tot 60 liter), maar een grote bagage die je kunt zonder problemen gebruiken (505 liter) en de achterkant van de auto zakt dan minder, als je een volle gastank, half volle benzinetank en nog belading heeft.

Op gas reed de Mers in principe goed, maar hij heeft een paar keer harde knallen onder de motorkap gekregen (backfires) en moest daarom terug naar de garage. De installateur vond dat de auto niet goed presteert en heeft mij geadviseerd om kleppen van de motor af te laten stellen.

Afstelling van de kleppen – dat was een van het belangrijkste onderhoud procedures dat moest bij dezen auto’s elke +- 15 000 kms gebeuren, dat wist ik niet. Na de afstelling kwam de auto back-to-life, reed ineens lekker vlot, automaat schakelde soepel en zacht, en geen last van backfires. Geweldig! Als je laat je auto langzaam accelereren dan zit hij al met 40km/u op 4 de versnelling. Maar geef je een beetje gas, dan hoor je al je 6 cilinders die lekker doortrekken en de auto schakelt pas als dat nodig is. Mijn Mers was van 1980 en had geen airbags, maar toch voelde ik veilig achter het stuur van deze bolide. Gemiddeld verbruik op LPG was nu 13.5-16 l/100km (1 op 6.2-7) – acceptabel. Paar keer heb ik 180km/u gereden en de acceleratie was lekker snel.
Na ongeveer 8 manden genieten, heb ik een auto ongeluk gehad, waar de Mers totaal los was aangereden. Gelukkig, niemand was gewond.
Ik mis mijn oldtimer…

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.