Mercedes-Benz 260 E (1986) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 260 E |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1986 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 142.156 km |
KM-stand laatst | 159.134 km |
The never ending story....
- 145.000 km
Ik heb de auto gekocht als student HTS Autotechniek aan de HAN (Arnhem) zijnde. En daar kan je gewoonweg niet aankomen met een Citroën Berlingo op grijs kenteken, welke ik hiervoor had om fiscale redenen.
Het Mercedes-virus is er thuis met de paplepel ingegoten: Mijn grootvader 2 maal op rij en mijn vader, op twee tussentijdse Alfa Romeo's na, nu bezig met zijn 4e op rij.
Na een Australische ervaring met een 6-in-lijn, moest het er terug in Nederland ook maar van komen.
Gelukkig heeft Mercedes-Benz in haar gloriedagen nog 6-cilinders gemaakt zoals het hoort; netjes op een rijtje. Mooie bijkomstigheid is dan nog eens de (bij aanschaf) belastingvrije status uiteraard.
Ik heb naderhand een LPG mengvul installatie laten monteren om de kosten binnen de perken te houden. Kosten: "keching!" :1100,- euro's.
Staat van de auto bij aankoop was al netjes, hij stond netjes in de lak maar had wat lichte roestontwikkeling rechtsachter in de wielkast.
Wat mij als eerste opviel, was dat er al het e.e.a. aan vernieuwd was: brandstofpomp, stuurstangen, remblokken etc.
Bodem was ook knetter hard, dus; afdingen en meenemen die Duitse tank!
Eenmaal thuis aangekomen direct een To-do lijst gemaakt.
Het ding zag en reed als een Baja 1000-trophy truck: Het deinde, het wiebelde en had sterke last van windgevoeligheid (door de belachelijke wagenhoogte op de Zwitserse verenoptie). Dus daar moest iets aan gebeuren.
Inmiddels heb ik het lijstje aardig afgewerkt en dit is er o.a. aan gebeurd in krap een jaar tijd:
-LPG-installatie en omkeuring: 1100,-
-bougies
-bougiekabels
-rotor/verdelerkap
-klepdekselpakking
-Vsnaar
-Originele vloermatten
-nieuw verenpakket (-40mm t.o.v. de oude veren, welke extra hoog waren --> Zwitserse optie)
-nieuwe schokdempers rondom
-17" S-klasse velgen (zomer)
-16" BBS Brabus monoblocks I (winter)
-'91-er koplampen (zilver binnenwerk)
-oranje knipperlichten voor
-facelift achterlichten
-CE-facelift achterklep inzetstuk
-roestschade RA laten verwijderen + tectylbehandeling.
-deuren extra geïsoleerd
-interieur gereinigd
-Facelift deurgrepen
-spiegels in kleur
-Avantgarde grille
Er zit nog een hele waslijst aan te komen maar daar verdoe ik jullie tijd niet mee :)
toelichting van mijn beoordeling:
#comfort 5-sterren: De wagen is verlaagd, staat op 17" velgen, maar rijdt nog steeds als een vliegend tapijt.
#Prestaties 3 sterren: je komt mee met de rest, maar een beetje moderne diesel rijdt je gewoon volledig 't snot voor de ogen.
De 6-cilinder geeft mooi zwaar geluid, veel koppel onderin; maar je merkt gewoon dat het een geknepen versie is van de 300E.
prestaties op LPG: geen voelbaar verschil t.o.v. benzine.
#Betrouwbaarheid 4 sterren: Zal in de basis ongetwijfeld onverwoestbaar zijn. Maar ben er alsnog bijna ieder weekend mee bezig. Maar dat ligt meer aan mij dan aan de auto ;) ben nu eenmaal een pietje precies.
#gebruikskosten 4 sterren:
Ik rij op LPG: 78 cent/Liter. Ik lach tot nu toe iedereen uit bij de pomp :)
Onderdelen kosten niet de hoofdprijs, zolang je maar verder zoekt dan je neus lang is.
MRB-vrijstelling weg? Ik vogel wel iets uit...
- 152.000 km
De perikelen rondom de MRB-vrijstelling voor klassiekers even ter zijde. Tijd voor wat liefde voor de auto zelf.
Inmiddels ruim de 150.000km voorbij. Motor draait wat onrustig stationair maar verder geen drama. Bouwkwaliteit is nog altijd ongeevenaard.
Ook heeft de auto al een kleine metamorfose ondergaan. Zo beschikt de, eens zo kaal uitgevoerde, Benz nu over een zwart lederen interieur met stoelverwarming en pneumatische hoofdsteunen achterin, elektrische ramen met comfortmodule, koplampwissers, 16" 8-Loch 500E velgen en heb ik de toch ´ietwat uitgesproken´ voorlip gehalveerd. Staat toch een stuk netter moet ik toegeven (en nee, hij gaat er niet af).
Qua onderhoud is er weinig gebeurd. Ik heb de olie ververst voor de winter + nieuwe filters. En dan heb je het eigenlijk wel gehad.
De dingen die eraan zitten te komen zijn; remschijven achter
2x achterbandjes
ruitenwisser mag ook wel een keer vernieuwd worden.
In ieder geval: Deze is een blijver. Ook al krijgen we straks MRB-plicht of zo´n debiele 60 dagenkaart. Ik koop er wel iets naast voor dagelijks vervoer.
Jammer van het hypocriete circus Den Haag...
ByeBye 2.6
- 159.126 km
Nou! De nieuwe oldtimerregels zijn duidelijk. Ze zijn inmiddels aangenomen en de incapabele kwiebus die deze regels aan de kamer heeft voorgeschoteld ontwijkt zijn verantwoordelijkheid en heeft de benen genomen.
Dan rest nog steeds de vraag: "Ga je hem houden ondanks de nieuwe oldtimermaatregelen?"
Kort antwoord: "JA"
Het LPG systeem zal eruit gehaald worden. Gelukkig heb ik de kosten inmiddels (net aan) terugverdiend. Ik sta dus quite.
Ik keur hem terug naar benzine. Zaak is dan wel dat je natuurlijk eerst de tank leeg rijdt. Jammer genoeg heeft echter de motor er de brui aan gegeven. Ik heb afgelopen zomer de motor al een keer aan de compressie-lek-tester gehangen en daar kwam uit dat de motor rond het maximaal toelaatbare zat. Nu is uiteindelijk een inlaatklepzitting gesneuveld en pulseert de motor door de inlaat. Dat vind de BOSCH KE-Jetonic niet fijn en daardoor gaat de motor gekke dingen doen.
Geen probleem als dat op de testbank gebeurt. WEL als je net een meisje meeneemt voor een eerste date... :(
Gelukkig wel de auto thuis weten te krijgen, en even met mijn daily Renault Megane DCi omgewisseld, welke het ironisch genoeg WEL altijd probleemloos doet.
Nu staat de auto al sinds november 2013 stil in de schuur onder een kleed. Afwachtend wat er komen gaat. MET een bijna volle LPG tank in de kofferbak. Mooi stom...
Hoe dan ook, de originele 2.6 motor zal het voor mij niet meer gaan doen. Ik ben jong, lijd aan PK-honger en aangezien het toch een dagjesvoertuig wordt, komt er dus een zwaardere motor in. Op benzine.
Ik ben nu op zoek naar de juiste sloop/onderdelen-w124 met een gezonde motor en bak. Voorkeur gaat uit naar 3.0 12v of de 3.0 24v.
KORTE EDIT:
mijn To-Do-Lijstje:
- Motor/bak/diff swap
- Eibach sport schokbrekers rondom
- Remmen conversie van zwaardere modellen (4-pots remklauwen vóór en 2-pots achter van een R129 SL of w124 vanaf 3.0-24v
- Remvloeistof verversen
- Houten Nardi Classic Sportstuur (Bekenden van Stance|Works community zullen snappen waarom)
- Stoelverwarming op de achterbank
- Elektrische ramen achterin
- RVS Uitlaatsysteem met spaghetti spruitstuk van een BMW M30 motor
- Motorruimte cleanen en spuiten
- ASD differentieel inbouwen
- Subframe/wielophanging achter vanaf 0 nieuw opbouwen
- Alle roest verwijderen van de bodem en dorpels
- 500E schermen rondom
- AMG bumperkit rondom (E36 AMG) (?)
Helloooo 3.0 !!
- 159.134 km
Na een jaar lang stilstand heb ik nu eindelijk een geschikte donor gevonden: Een 1988 300CE coupe met krap 2 ton op de klok met wat rotte plekjes en elektrische gremlins hier en daar.
Leuke goodies zijn een elektrisch verstelbare stuurkolom, elektrische zonnerollo bij het achterraam, een 3.0 12-klepper met op alle zes de cilinders een compressiewaarde van 13 bar! (dat zijn fabriekswaarden af-nieuw!), een handgeschakelde Getrag 5-bak en een ASD (hydraulisch LSD) differentieel.
Op dit moment is de 2.6 verwijderd uit de sedan en ben ik bezig met het leeg trekken van de coupe.
De motor zal een pittige opfrisbeurt krijgen. Dus volledig gereinigd, gereviseerde cilinderkop met DBilas performance nokkenas en tuimelaars van het nieuwe type geharde legering (post '89 modificatie), en waar mogelijk alle bevestigingsmaterialen vervangen voor nieuw spul (zie fotos).
Ook zal het complete onderstel voorzien worden van nieuwe draarmen, remmen en rubbers. Ik heb een 4-pots 400E-remklauw-en-draagarmen-set weten te bemachtigen en zal deze ook helemaal vers maken.
Tot slot heb ik voor de achterbank een 500E-zitbank weten te vinden met houten middenconsole. Hier kan ik mooi de stoelverwarming in verwerken.
Zodra de motor geplaatst is, zal ik met een volgende update komen!
Groeten!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.