Mercedes-Benz 230 E (1989)

autoreview

Mercedes-Benz 230 E (1989)

Signalement

Uitvoering230 E
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1989
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf94.000 km
KM-stand laatst110.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Terug in de tijd...

  • 99.000 km

Tja, dan heb je opeens na 19 jaar verwend te zijn met allerlei nieuwe (lease)auto´s geen auto meer. Wellicht tijdelijk. Ik weet het nog niet. Voorlopig heb ik gekozen voor het ondernemerschap (als ZZP-er) en van daaruit rij ik nog net zo goed veel kilomters. Dus... wat te doen? Vooral als je in eerste instantie geen trek hebt in een vette investering voor een nieuwe of bijna nieuwe auto. En je wilt de kosten in de hand houden. Het werd dus een Youngtimer. Helaas nog net geen 25 jaar oud, want dan betaal je geen wegenbelasting, maar de auto´s van die leeftijd zijn vaak ook weer wat duurder omdat ze aantrekkelijk zijn.

Los van de stap die ik ging maken was ik eigenlijk al twee jaar aan het kijken naar een youngtimer. Ik heb iets met jonge-oude auto´s. Het zal wel jeugdsentiment zijn. En omdat ik enthousiast was over mijn vorige (nieuwe) C klasse wat het Benz virus al een beetje toegeslagen. Er zijn bedrijven die auto´s van 20 jaar of ouder weten op te snorren die er nog als nieuw uit zien. Met aantoonbaar weinig kilometers. Met het bekende "er heeft een oud vrouwtje in gereden" maar dan echt zeg maar (;-)

Die van mij is dus uit 1989, een 230e op LPG, met 94.000 km op de teller. Dat is toch ongelooflijk. Ik ken de volledige historie van de auto die in 2005 werd geimporteerd. Toen 54.000 km. Hij heeft dus de laatste 6 jaar 40.000 km gereden, eigenlijk te weinig om LPG interessant te laten zijn. Maar goed, ik rij er tussen de 30 en 40 duizend en dan loont het wel.

Laat ik eerlijk zijn: natuurlijk is zo´n auto rijden terug in de tijd! Vooral geen airco is wel even slikken. Ik reed mid jaren 90 al met airco toen dat nog redelijk bijzonder was. En ik heb het altijd heerlijk gevonden. Maar goed, met mijn budget en de uberhaupt maar beperkte keuze zat dat er dus even niet in. Wel een fijn schuifdak. Verder gewoon geen luxe dingen die tegenwoordig heel normaal zijn. Ramen gewoon open slingeren. Wel centrale deurvergrendeling (gelukkig) en jawel: ABS. Geen airbags, dat is eigenlijk natuurlijk ook niks. Maar ik vertrouw maar even op de stevigheid van deze auto. Want WAT een tank is het. En zo voelt en rijdt het ook.

Het rijden dus: iedereen die een ritje meemaakt zegt verbaasd te zijn over het comfort. En dat is gewoon zo. Natuurlijk zit en rijdt het anders dan een moderne wagen maar je voelt echt dat je in iets bijzonders rijdt. Fijne stoelen die nog met ouderwetse veren werken. Een 4-trapsautomaat die heel soepel schakelt. Het is maar een 4 bak maar tot 110 km is het de rust zelve. Hij trekt zelfs op in de 2e versnelling omdat de motor dat makkelijk aan kan! Hij schakelt ook snel op, wat de sportiviteit niet ten goede komt, maar hij is zondermeer vlot en het past bij het karakter van de auto. Een stuur zo groot dat het in een vrachtwagen zou passen maar het stuurt prima. Ruimte te over.

Niks te zeuren dan? Natuurlijk wel. Los van de airco is de kwaliteit van de standaard gemonteerde speakers bedroevend slecht. En er zitten alleen speakers voorin. Was in die tijd ook allemaal nog niet zo ontwikkeld. Maar weet je, je leert er mee leven. Ik had plannen om er allerlei speakers en subwoofers in te laten zetten maar rij inmiddels een maand en accepteer gewoon het wat mindere geluid. Je rijdt relatief veel met ramen en dak open waardoor je relatief veel rijgeluiden hebt. Dus die radio wordt minder belangrijk. Ik zei het al eerlijk: de airco mis ik wel. Maar dat gezegd hebbend: je leert ook wel weer te waarderen dat het fijn is om met je raampje open te rijden en de rijwind naar binnen te laten glijden. Ik was het bijna vergeten. Zeker met het mooie schuifdak open en je bol in de zon ontstaat een soort van sensatie.

Het verbruik: tja, zo´n tussen de 1 op 7 en 1 op 8. Dat zie je niet meer tegenwoordig. Maar wel op LPG dus de variabele kosten blijven laag. En ik rij niet supersnel maar wel gewoon door. Dus veel hoger zal het niet worden.

Al met al, en ik zal later wat meer ervaringen neerpennen, ben ik heel tevreden. Het klinkt raar maar als een auto van jezelf is voelt dat toch anders. Niet dat ik slordig was met mijn leaseauto´s, maar deze is van mezelf en zo voelt het ook. Het idee dat je anders dan anders rijdt is gewoon ook leuk. Ik krijg tot nu toe veel complimenten. Kijken hoe het zal vergaan de komende tijd...

Hitte en rookwolken!

  • 105.000 km

De titel van mijn tweede verslag doet niet veel goeds vermoeden. En dat is ergens ook zo maar laat ik beginnen met te zeggen dat ik na 11.000 km nog helemaal blij ben met mijn W124. Alleen heb ik wel een vervelend incident gehad. Laat ik daarmee beginnen dan komen daarna de goede dingen...

Ik ging op vakantie naar Frankrijk en besloot (dom dom dom) om een uur of half 4 vast te gaan rijden om die avond een hotel te pakken. Dan heb je vast een flink stuk gehad. Maar zover kwam het niet want we hebben in een hotel vlakbij St Job in ´t Goor geslapen. Inderdaad, net over de grens. We kwamen op de weg naar Antwerpen muur en muurvast te staan. Ik sta echt regelmatig in de file. Maar dit was ECHT stilstaan. Met draaiende motor. Tot er naast me gezegd werd "wat ruik ik toch"? Ik schonk er nog niet veel aandacht aan tot er werd gezegd "wat komt daar onder de motorkap vandaan"? Dat kon ik niet negeren. Rookwolken! Auto aan de kant, kinderen in veiligheid gebracht en met brandblusser in de hand de motorkap open maken (je weet maar nooit). Maar ik had al een plas water zien liggen. Hij was dus te heet geworden en het koelwater werd door een overdrukventiel naar buiten gegooid. Flip fluitketel nog aan toe.

Het lange verhaal redelijk kort... ANWB gebeld. Meldden mij dat ik geen recht had op buitenlandhulp. Niet geregeld. Stom. 19 jaar leaseauto, je denkt er simpelweg niet aan. Maar dat je als je 25 jaar (!) lid bent en NOOIT hulp hebt gevraagd totaal niet geholpen wordt, ook niet als je aanbiedt alle kosten te vergoeden vind ik toch teleurstellend. Ook al steek ik hand in eigen boezem, ik had het gewoon moeten regelen. Anyway, hotel gezocht, daar gaan bellen en ´s nachts in de weer gegaan met een oh zo aardige ondernemer. Bleek de "zelfdenkende ventilator" gestopt te zijn te denken. De thermostaat deed zijn werk maar het signaal kwam niet door. Gekozen voor een paardemiddel: ventilator gewoon continue mee laten lopen. Hij zoemt dan wat meer maar koelt continu. En ´s morgens weer gewoon verder. Gelukkig! En ik rij er nog mee want er moet nu het een en ander vervangen worden en dat lukte niet met de beurt die hij vorige week kreeg. Komt goed.

Hij heeft dus idd een beurtje gehad. Eigenlijk niet veel bijzonders. De remmen trilden wat bij afremmen, dat was een schijf die niet helemaal meer recht was. Die is vervangen. Verder gebruikelijk dingen als olie verversen etc. Rekening van dik 200 Euro. Mag je niet klagen. En ik kan weer 15.000 verder.

En hoe bevalt de auto verder? Prima! Het is en blijft ene super comfortabele wagen. Ondanks de zoomende ventilator blijft het een auto die verbluffende stil zijn werk doet, tot een snelheid van 110km. Daarboven ga je merken dat hij een vierbak heeft en door de toeren gaat hij wel wat gehoriger worden. Maar het wordt nooit vervelend. Mensen die meerijden met me zijn verbaasd. Hoe kan een auto van 22 jaar oud er nog zo goed uitzien, zo lekker zitten en zo comfortabel rijden. Want je glijdt werkelijk over de weg. Die vering is super! Het sturen is net zo comfortabel maar daardoor ronduit vaag. Je kunt op de snelweg zonder problemen wat heen en weer sturen zonder dat de auto echt in beweging komt. Het went maar als je wel eens zoals ik in een Alfa gereden hebt weet je wat strak sturen is. Nou dit niet! Maar ik vergeef het hem (of is het een haar?. Het verbruik ligt vrij consequent op 1 op 8. Ja da´s ff slikken en niet bepaald van deze tijd. Maar ik rij dus LPG dus netjes 10ct per km. Dat valt nog mee. Ik rij veel km, zoals je kunt zien in dik twee maanden 10,000 km. Dus sta regelmatig aan de pomp. Maar het totale kostenplaatje blijft voor mij als ondernemer super interessant. Prive kost hij me nog geen 100 Euro per maand. Welke auto doet je dat na?

Wat is me verder nog opgevallen? Nou het schuifdak is genieten. Kiezen tussen klapstand of helemaal open. Vooral het laatste doe ik al snel. Heerlijk. En ook bittere noodzaak. Want ik heb geen airco. En airco is eigenlijk geen luxe meer maar een must. Maar goed, ´t zit er niet in. Ik kijk al wel naar een exemplaar met, die zijn ook best te vinden, maar ik wil eerst nog wat meer centjes verdienen voor ik daarin ga investeren. Dan kun je gaan zitten klagen dat het heet is in de auto maar dat heeft natuurlijk niet zoveel zin. Ik moet zeggen, ik denk dat 85% van de tijd je die airco niet mist. Door dat dak met name. Het is zelfs wel een ontdekking dat het lekker is met wind in je haren te rijden. Maar... die overige 15% van de tijd mis je die airco natuurlijk vreselijk. Ook in Frankrijk hebben we dat gemerkt. Dus die uren is het even wat meer ouderwets afzien. Het maakt niet dat ik een hekel krijg aan de auto. Integendeel, ik vergeef het haar (ja ik kies maar voor een vrouw...)

Al met al zie ik de komende kilometers met vertrouwen tegemoed. Volgende update na de 120.000 km beurt...

Exit...

  • 110.000 km

Zo, eindverslag. En dat na 4 maanden. Bevalt hij dan zo slecht. Nope! Superauto. Tot de laatste kilometer. Maar zoals ik schreef: ik mis toch wel die airco. Nee niet de afgelopen weken: regen regen regen. Maar de zon komt eraan. En ik heb een supermooie 280e gevonden MET airco, MET dat fijn schuifdak en met stoelverwarming waar ik zo van hou...
En zes pitjes onder de motorkap dus. Mee gereden: heerlijk heerlijk heerlijk. Over een tijdje mijn eerste ervaringen daarmee. Volgende week ga ik hem ophalen. En deze 230e: ik kan de toekomstige rijder nu al feliciteren met deze fijne kar!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.