Mercedes-Benz 220 E (1993)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 220 E |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 1999 |
KM-stand bij aanschaf | 77.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Hoewel ik op zoek was naar een gebruikte XM viel mijn oog, bij een Citroën-dealer, op een Malachiet-groene 220E in onberispelijke staat en van de eerste eigenaar. Bij het instappen overviel mij de degelijkheid en zorgvuldige afwerking (de echtheid van de materialen), iets wat niet te vinden was bij de XM. Ik genoot van de scharnieren en de wijze waarop de motorruimte was ingericht en was meteen om. Het was meteen liefde op het eerste gezicht. De auto bezat een elektrisch schuifdak, een armsteun voorin (zou ik niet meer willen missen), een afschroefbare (en daardoor onzichtbare) trekhaak en elektrische buitenspiegels, bijna allemaal zaken waarvoor de eerste eigenaar (fors) moest toebetalen. De nieuwprijs was fl. 93.500,- (1993). Een hoog bedrag, dat je pas begrijpt als je ziet hoe prachtig alles is gemaakt en in elkaar is gezet (er is werkelijk over alles nagedacht). Na aflevering was het de dealer niet gelukt een onbelans (met trillen en dreunen in de auto als gevolg) te verhelpen. Gelukkig bood de officiële MB-dealer raad en adviseerde mij de aanschaf van balanceerboutjes (t.w. 5 gulden) die op de as moesten worden vastgemaakt. Dit bleek tot het gewenste resultaat te leiden, waarna van de auto genoten kon worden. Oneffenheden in het wegdek leken niet meer te bestaan, de rust in het interieur op hoge snelheid (>140 km) bleef aanwezig en werd nimmer hinderlijk. Na de aanschaf geheel verslingerd geraakt aan de auto (de elegante en sjieke lijnen) en het merk. Heb me verdiept in de historie (ik begrijp dat MB het product, de W-124, voortdurend heeft verbeterd door in contact te staan met taxi-chauffeurs in Berlijn) en heb daarnaast nog een Benz gekocht (een W-126, 300 SE uit 1990). Ook van de zelfde ontwerper als de W-124, t.w. de heer Bruno Sahco (de man verdient m.i. een standbeeld). Heb tussendoor nog wel eens gekeken naar andere merken auto"s (Maxima, XM, 940), maar kon toch geen afscheid nemen van de E. Geen van deze wagens kon op tegen het comfort, de bouwwijze en de betrouwbaarheid van mijn 220 E/ W-124. Het lijkt wel of de auto foutloos is. Hoewel ik mezelf wel eens verwonder over de zijwindgevoeligheid (achterwielaandrijving!) van de auto en het hakerige schakelen. Buiten de normale beurten (die ik trouwens vanaf 130.000 km. niet meer bij de merkdealer doe i.v.m. besodemieterij) om heb ik geen onverwachte kosten/ gebreken gehad. Hij blijft maar gaan. Afstand van hem doen is m.i. verraad. De auto geniet belangstelling ook van anderen, gelet op het aantal briefjes (om hem te mogen kopen) onder de ruitenwisser. Ik wil wel een andere W-124 (eentje met minder kilometers, liefst een station, met automaat, evt. 6 cyl. of een diesel en een wat uitgebreidere uitrusting), maar zal de huidige voorlopig zeker nog niet wegdoen. MB heeft m.i. nimmer een betere auto gemaakt dan de W-124, mijn E.
PROBLEMEN
Problemen met de startblokkering van MB (die ik op advies van de dealer had laten installeren, terwijl ik met de vorige geen problemen ondervond). Trillingen in de zitting van de bestuurder en koets, door onbelans van de as (praktisch geheel verholpen, zie eerder). Verder niets. Oh ja toch nog: problemen met randdebielen die het normaal vinden schade aan jouw auto te veroorzaken zonder zich te melden/ verantwoorden. Heb de ster op de "voorplecht" er maar afgehaald om lakschade te voorkomen. Die op de achterzijde zit er nog half op. Maakt me niets uit.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.