Mercedes-Benz 200 D (1987)

autoreview

Mercedes-Benz 200 D (1987)

Signalement

Uitvoering200 D
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1987
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf238.700 km
KM-stand laatst286.200 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 277.100 km

De Mercedes-Benz W124 200D is wat mij betreft een logische opvolger als je meer ruimte wilt en een W201 190D je zeer goed is bevallen.De 200D is van 1987 en heeft voor mij slechts 2 eigenaren gehad. En een paar jaar stilgestaan omdat de eerste eigenaar overleed en zijn weduwe er niet in durfde te rijden.

De 200D is weliswaar niet bepaald klein uitgevallen maar daar merk je tijdens het rijden weinig van. Het is in deze rijpere dame simpelweg genieten en onthaasten. Schuifdakje open, muziekje aan en lekker rechts blijven rijden op de snelweg met een tempo van 100-110. En glimlachen om een verbruik van 1 op 19 gemiddeld of nog beter (1 op 20 op lange afstanden is bij een rustige rijstijl makkelijk te doen). De wegligging is bovengemiddeld. Remmen, koppelen en schakelen gaan allemaal perfect. Geen klachten dus.

De Benz heeft de bekende kwaaltjes. De bestuurdersstoel vertoont slijtplekken in de lendesteun en beide voorstoelen moeten bijgevuld worden. Een beetje roest is er ook bij de deurstijlen en wielkasten. Verder is het een nette en harde auto, zeker als je bedenkt dat hij bij aanschaf maar 2000 heeft gekost. Een 5-bak is een prettige extra. Jammer dat de spiegel rechts niet electrisch te verstellen is. Metallic lak is ook een pluspunt. De kachel is zowel door bestuurder als passagier apart in te stellen. Het dashboardverlichting is minimaal, daar moet nog eens naar gekeken worden.

Met een kilometerstand van 238.700 km bij aanschaf is ie nog maar net ingereden. Dit zou best eens mijn laatste Benz kunnen zijn want ik heb niet zo’n hoge pet op van de Mercedessen die na 1994 geproduceerd zijn (W202, 210 enzovoort). De kwaliteit is duidelijk minder geworden dus moet ik nog maar lang genieten van deze mooie auto. Wel balen dat men eind 2008 besloten heeft dat deze Benz net buiten de klassiekerregeling valt.

Juli 2008 (242.000 km): Fluitend door de APK. Alleen nieuwe remvloeistof.

September 2008 (247.000): De koelvloeistof is bijgevuld omdat het lampje dat het niveau aangeeft op het dashboard ging branden. Eerder is er wat vloeistof bijgevuld voor de stuurbekrachtiging. Het blijft een genot om in te rijden, meer dan duizend kilometer rijden op 1 tank is kinderspel. Het gemiddeld verbruik bedraagt 1 op 19-20 bij een rustige rijstijl. Dat laatste moet je relatief zien want echt hard rijden lukt toch niet met deze Benz. Maakt ook niet uit, je gaat vanzelf rustiger rijden.

Oktober 2008 (250.000 km): Inmiddels is de 2e stuurbekrachtigingspomp (sloop) gemonteerd. Macht keine flaus aus, leckt noch immer! Advies was geen dure speciale olie aan te schaffen maar automatic gear oil. Scheelt meer dan de helft.

November 2008 (252.000 km): Grote beurt, geen bijzonderheden.

Juli 2009 (261.944 km): Alweer fluitend door de APK, alleen een nieuw ruitewisserblad. Op vakantie naar de Eiffel heeft de Benz zich een trouwe partner getoond. Zelfs het gedoe met de stuurbekrachtiging heeft het rijplezier niet aangetast. Een auto om van te houden en tot nu toe is het naast de Mitsubishi Lancer de fijnste auto geweest die ik heb gehad. Eerder verkochten we deze Lancer omdat ik zonodig een Benz moest maar inmiddels is onze 2e auto weer een Lancer.

Januari 2010 (276.200 km): Sinds juli geen noemenswaardige problemen gehad. Af en toe een beetje koelvloeistof bijvullen da's alles. Olieverbruik nihil. Wel is er in september bij de spatbordranden achter een stukje ingelast. Een Mercedes kan wel degelijk roesten maar ernstig is het allemaal niet.

Februari 2010 (277.100 km): 4 nieuwe Dunlop banden

Het rijden in deze auto is nog steeds dik genieten!

PROBLEMEN

  • 277.100 km

Maart-juni 2008:

Een paar onderdelen zijn vlak na aanschaf (tweedehands) vervangen:
-wiellager achter;
-stuurbekrachtigingspomp;
-deurvanger bestuurder.

Het loont zowieso de moeite een gespecialiseerd bedrijf op te zoeken voor aanvullend onderhoud want ze hebben veelal het juiste gereedschap (wiellager!), de benodigde gebruikte onderdelen op voorraad en bovendien zijn ze niet al te duur. De uitlaatdemper is door een nieuwe vervangen bij Profile. Tevens een nieuwe mattenset via internet aangeschaft.Totale kosten tot nu toe(inclusief een kleine beurt) nog geen 500 euro.

Eind 2008: Opnieuw een (tweedehands) stuurbekrachtigingspomp gemonteerd omdat ie maar blijft lekken.

Juli 2009:

In onze vakantie moest ik al vaker olie in de stuurbekrachtigingspomp bijvullen dan gebruikelijk. Aangekomen in een leuk plaatsje bij het achteruit parkeren opeens een hoop gekraak in het stuur en nog erger, een behoorlijke oliespoor vanuit het vooronder. De slangen van en naar de stuurbekrachtigingspomp waren verrot, bij een spanning van 11 bar spoot de olie alle kanten op. Gelukkig kon bij de vlakbijgelegen dorpsgarage de boel binnen 2 dagen voor 190 euro verholpen worden.

Weer een jaartje verder..

  • 285.808 km

Inmiddels al ruim 2 jaar met deze auto gereden tegen minimale kosten en maximaal plezier. Sta nu wel in dubio of ik erin blijf rijden of hem probeer te verkopen. De Benz is vandaag voor APK aangeboden en dat ik vind ik dan wel weer mooi: slecht een klein deel van de uitlaat moet worden vervangen en de remblokken voor zijn een aandachtspunnt. Verder niks.

Volgende week worden de puntjes op de i gezet en in tussentijd maar even goed nadenken.

Afwegingen om de 200 D niet weg te doen:

- ontzettend betrouwbaar
- rijdt lekker
- werkt nog feilloos
- niet duur in onderhoud
- nog steeds zeer zuinig (1 op 18)
- het is wél een Benz!

En waarom wel weg?

- mijn vrouw houdt niet zo van deze auto en wil er niet in rijden
- motorrijtuigenbelasting aan de hoge kant
- in sommige situaties echt te langzaam
- nú kan ik de Benz wellicht nog goed verkopen

Ik ben er nog niet over uit. Wat ik wel weet is dat de W124 een klasse Benz is. Zo worden ze niet meer gemaakt.

Verkocht!

  • 286.200 km

Ik heb de Benz toch verkocht. Technisch is er weinig op aan te merken en ik ben er best tevreden mee maar ik kan hem nu nog voor een leuk bedrag verkopen en heb meer dan 2 jaar voor relatief weinig gereden. De Benz is verkocht aan Riders for Health en zal als taxi in Gambia gebruikt gaan worden.

De auto die er voor in de plaats is gekomen is een Subaru Legacy 2.0. Van 1 ster naar zes sterren.....

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.