Mercedes-Benz 190 D 2.5 Turbo (1992)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 190 D 2.5 Turbo |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 83.000 km |
KM-stand laatst | 195.000 km |
ERVARINGEN
- 85.250 km
Ik wilde een auto op de zaak zetten, maar hikte tegen die bijtelling aan, totdat ik er achter kwam dat bij auto\'s ouder dan 15 jaar de bijtelling naar dagwaarde is.
eerst wilde ik een s-klasse (w126) op gas, tot mijn oog viel op deze 190d 2.5 turbo
op marktplaats, de vraagprijs was te hoog maar hij stond er al een tijdje op dus toch maar eens gaan kijken.
Het is een youngtimer met 83.000 kilometers op de teller, en als ik op marktplaats de kilometerstanden van zijn broertjes kijk kan hij nog jaaaaaaaaren mee, interieur als nieuw, automaat, electrische ramen, abs, schuifdak, alleen geen airco. bij de proefrit was ik al verkocht, echter over de prijs werden we het minder snel eens, maar mijn bod werd toch schoorvoetend na een aantal dagen geaccepteerd.
de benz rijdt heerlijk, geen rammeltjes, lekker weer die vertrouwde ster op de motorkap, die heerlijke vette dubbeltonige claxon, de automaat schakeld heerlijk zonder schokken, start goed zonder pluimen
je kan makkelijk mee met het dagelijkse verkeer, gun de auto wel de tijd om warm te lopen, de eerste kilometers moet hij echt warmlopen, de bak reageert dan traag en het is net of hij zich bewust inhoudt. maar daarna rijd hij als een zonnetje de topsnelheid is 195 km per uur, en dat haalt hij op de teller, het verbuik is 1 op 11 (veel stadsverkeer)
echter het is geen auto om mee te scheuren, ook bij nat wegdek slippen de achterwielen bij fink gas geven door, maar dat komt ook door de onbekende banden die van matige kwaliteit zijn
verder is hij achter niet zo ruim achterin en ben ik geen fan van de eenarmige ruitewisser
PROBLEMEN
- 85.250 km
ik heb hem meteen een grote beurt gegeven bij 82000 km
en daarbij moest de achterdemper vervangen worden, verder geen bijzonderheden
86000 km mijn ruitewisser gaat steeds langzamer, moet binnenkort toch eens na laten kijken, het knopje van het licht van de achterste stoelen is kapot
update
- 110.000 km
110000 kilometer inmiddels en weinig problemen.
Ook deze strenge winter geen krimp.
De automaat is iets soepeler geworden, minder schokken in z'n 2
Het enige is dat de stabilisator stang is gebroken.
Ik heb ook een setje nieuwe banden (michelin) opgelegd en daardoor is het comfort nog beter geworden, tevens heb ik geen last meer van doorslippen
verbuik is nog steeds 1 op 12 (1 op 13 als mijn vriendin rijdt)
en om de 5000 km moet ik een liter koelvloeistof bijvullen.
verder ben ik op zoek naar een cruise control, en zou wel airco willen, maar ik heb me laten vertellen dat het een hele grote ingreep is, dus doe ik het schuifdak wel lekker open.
wat te doen ?
- 117.000 km
Laatste maanden serieus pech gehad.
Na een lange rit uit duitsland begon de benz bij de laatste afslag enorm te roken, er bleek iets in de cylinder gekomen te zijn en zat er een gat in de kop, reparatie kostte € 1500,00 maar reed daarna weer als een zonnetje, maar nog geen maand verder hoordde ik ineens een schavend geluid.
de veren waren afgebroken en weer een stabilisator afgebroken , en we rijden echt niet off road of hard over drempels. tevens nieuwe gloeispiralen, omdat hij steeds slechter startte. Kosten € 500,00
Nu kwam ik toevallig op een lease site en heb nu een offerte van een vw polo 1.2. tdi bluemotion voor me liggen
en voor € 367 ex btw per maand rij ik een nieuwe auto met alle opties die ik wil hebben. en ook een lage bijtelling.
maar ja , het is een hele andere auto.
en wil mijn benz eigenlijk niet kwijt, want het is en blijft
een speciale auto
dillema....word vervolgd
blij dat ik hem nog heb
- 141.000 km
toch besloten hem te blijven rijden en dat was een goede beslissing.
Verder weinig problemen gehad, alleen de radiator lek (vervangen) en weer een stabilisator stang gebroken, hebben meer 190 rijders dat ? mijn oude 190E had dat niet.
ik heb het idee, dat de motor te zwaar is voor de voortrein.
deze week krijgt hij een nieuwe apk en een beurt. Laatst werd mijn vrouw van de weg gehaald bij een grote controle en de politieman wist te vertellen dat het een bijzondere auto was, ook krijg ik nog regelmatig briefjes onder de wisser met de vraag of ik hem niet verkoop.... en het antwoord is nee, ben er nog steeds erg blij mee
als ze er niet is
- 175.000 km
en ja hoor, ik heb hem nog steeds.
Schrok een beetje dat mijn laatste update al bijna twee jaar geleden was.
In die tijd heeft de benz alleen het nodige onderhoud gehad, verder geen gebreken.
verbruik ligt nog steeds rond de 1 op 13, verder gaat hij steeds meer pluimen bij een kick down.
verder is het nog steeds een fijne auto, hij kan goed mee in het verkeer, comfort is okay.
Mijn dochter heeft nu haar rijbewijs, en toen ik uitlegde dat je deze auto moet voorgloeien bedacht ik me weer eens hoe speciaal die is.
twee dingen die ik mis, cruise control (wat destijds een optie was) en een automatische dimmende binnenspiegel.
De Dijk maakte een nummer : als ze er niet is
en ik ben bang dat het zeker voor deze benz geld, hij is gewoon geworden, ben hem soms ook beu, maar als ik hem weg zou doen weet ik bijna zeker dat geen een nieuwere mercedes dat gevoel geeft van onoverwinnelijkheid, degelijkheid en vertrouwen in een auto.
met een goed gevoel afscheid genomen
- 195.000 km
Laatste 20000 kilometer met weinig problemen gereden
het enige was dat de dynamo kapot ging en deze was nog te repareren.
ik heb inmiddels mijn mercedes vervangen door een nieuwe volkswagen caddy 1.6 tdi , ook een fijne auto.
ik heb een verzamelaar gevonden die hem gekocht heeft en er heel blij mee is, dat verzacht de pijn. want ik had alleen economische redenen om hem weg te doen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.