Mercedes-Benz (0)
autoreview
Signalement
Jaar van aanschaf | 2018 |
---|---|
KM-stand laatst | 74.000 km |
Mercedes 280S W108
- 74.000 km
Dus, op zoek naar een nieuw hobbyobject, en geslaagd met een fantastische vondst: een 280S van de baureihe W108 van Das Haus. Het doel van de aanschaf: een basis hebben voor een totaal restauratie uit te voeren als bezigheidstherapie/hobby. Aan het eind van de rit zal er een fonkelnieuwe S-klasse in mijn garage staan zoals ik hem destijds zou hebben besteld af-fabriek (maar met een twist). De auto zal alleen zomers gebruikt worden voor af en toe woon-werk verkeer bij goed weer, en evenementen/vakanties. Met deze review ga ik de liefhebbers hier op de hoogte houden van de vooruitgang.
De voorgeschiedenis: Sinds dat ik klein ben heb ik al iets met Mercedes-Benz, mijn vader begon namelijk kort naar mijn geboorte Mercedes te rijden vanwege dat hij vele kilometers moest maken. Alleen Mercedes kon voldoen mede door de lange onderhoudsintervallen en algehele bouwkwaliteit. Zodoende ben ik opgegroeid met het merk, duizenden kilometers op de achterbank tijdens vakanties en dagtrips, starende over die lange motorkap met aan het einde die trotse Ster aan de horizon! Uiteraard begon ik mijzelf op latere leeftijd veel in te lezen over de geschiedenis van het merk, de modellen en techniek.
Desondanks dat Mercedes-Benz op het moment de beste verkoopjaren ervaart uit zijn geschiedenis ben ik niet helemaal gecharmeerd van de designtaal die op dit moment gevoerd word. Mijn W211 die inmiddels 15 jaar oud is vind ik tijdlozer dan de nieuwere modellen. Het word veelal te ''kitsch''.
Dus, als je dan aan het rondneuzen bent voor een vervanger van je W211, en je een aantal proefritjes maakt en erachter komt dat die nieuwe modellen eigenlijk niet lekkerder/beter rijden, wat dan? Denk erbij na dat zelfs een tweedehands W212 met lage kilometerstand en leuk optiepakket al 25-35K bijleggen betekent. Een W213 daar mag je 45-60 voor rekenen. Afhankelijk van motor, bouwjaar en uitrustingsniveau.
Dan blijf je toch maar die W211 rijden, want hij is nog eigenlijk niet ingereden met net geen 200K op de klok en koop je iets dat je altijd al wilde: een echte S-klasse...
Hoofdontwerper van Das Haus Paul Bracq zette in begin 60iger jaren een auto op papier die mogelijkerwijs wel de understatement van tijdloos design genoemd kan worden: de W108/W109 ''S-klasse''. De nieuwe ''Super'' klasse (sonderklasse, het blijven toch Duitsers), voorgesteld aan het publiek in 1965 op de Frankfurt IAA.
Hier een korte samenvatting voor de liefhebbers onder ons: https://www.youtube.com/watch?v=-Vwv93RH0fU
Met de opstaande dubbele halogeen schijnwerpers (standaard op de US uitvoering) en de optionele verstralers, grote hoge gril en prominent geplaatste Ster is deze auto op grote afstand te herkennen als een Mercedes. De sierlijk getekende carrosserie, met vrijwel perfecte proporties en het licht gebruik van chroom zorgen ervoor dat deze auto tijdloos is.
Het interieur word gedomineerd door het panoramazicht dat alle inzittenden hebben. Dunne raam en deur stijlen, afgewerkt met hout (u zult hier geen bloot metaal aantreffen!). Vervolgens het grote dashboard dat organisch overloopt in de deuren, met het enorme stuk hout dat de gehele breedte spant geven een nautische noot aan het interieur. De grote geveerde fauteuils voor met armsteunen en het bankstel achter voorzien de inzittenden van het grootst mogelijke comfort.
Inzake veligheid laat ook deze generatie S-klasse geen vragen open:
- kreukelzones
- veiligheidskooi (met verstevigde raam/deurzuilen voor rol-over bescherming)
- veiligheidssloten
- gewapende brandstoftank
- gordels voor alle inzittenden (3 punts voorin)
- kopsteunen (voor)
- geventileerde schijfremmen met rembekrachtiging
- stuurbekrachtiging
- inklapbare stuurkolom en groot veiligheidsstuur
- afneembare binnenspiegel
- geveerde Ster op de gril (voetgangersveiligheid)
De auto in kwestie is een 280S (W108) uit september 1969, origineel geleverd in de Verenigde Staten met de volgende opties:
- 236 Electric Windows Front/Rear
- 491 US Version (running lights)
- 503 Outside rear view mirror right side
- 291 Dark Olive Green metallic
- 421 Automatic Transmission with steeringcolumn shifter
- Dealer installed Thermoking airconditioner
- blue tinted windows
- delete rearwindow defroster
Een vrij prijzige auto voor 1969. De motor is een 2.8 liter 6 in lijn met 140pk en 220NM koppel (dubbele carburateur) gekoppeld aan een 4 traps hydraulische transmissie bediend via de stuurkolom. Vroeger was dit optioneel ten aanzien van de transmissie geplaatst op de transmissietunnel, maar ook in die tijd, zoals nu, werd een stuurkolomshifter modern geacht. Vele designelementen van deze auto zijn ook weer terug te vinden op de in 2013 geïntroduceerde W222 S-Klasse.
De Benz is sinds 13 april in mijn bezit, opgehaald met een sleepwagen want het was niet verstandig om onder eigen kracht te rijden.
De vorige eigenaar haalde de auto uit de winterstalling enkele maanden geleden en na het aftanken van de auto kwam er ineens een serieuze tik/klop in de motor. Pech, drijfstang en een aantal lagers zullen de oorzaak zijn. Dit is daarom ook de reden van verkoop gezien de beste man ook nog een kleine Heckflosse heeft staan als hobbyproject.
De Benz is door de jaren heen goed gebruikt geweest en heeft velen kilometers gemaakt. Zeker sinds de auto in Nederland is gekomen in 97' is deze voor circa 15 jaar als dagelijks vervoer ingezet. De totale stand is niet meer te achterhalen (ik gok 400-600K). Origineel geleverd in de U.S. (California geloof ik). Motor en bak zijn origineel, wat best mogelijk is gezien dat er een Amerikaans koppel is die in eenzelfde exemplaar 1.2M miles heeft afgelegd. Ik ga de complete details nog eens opvragen via het Mercedes-Classic center.
De werkzaamheden die de auto nodig heeft heb ik redelijk kunnen inschatten voordat ik overging tot de koop. De Benz staat nu ter inspectie bij een classic restauratie center in de buurt zodat er een kosten en tijdsplaatje gemaakt kunnen worden.
Carrosserie:
De auto is al eens overgespoten geweest, maar dit is niet helemaal goed gedaan waardoor door de jaren heen, tezamen met Nederlands strooizout de onderzijde nogal ver heen is. Laswerkzaamheden houden o.a. in:
- zijkant bodem kofferbank nieuwe plaat inlassen
- bodemplaat passagier & bestuurderskant vervangen
- dorpels links & rechts vervangen (1 is nog te redden)
- dwarsbalk voor (onder de radiateur) vervangen
- binnenspatbord linksvoor vervangen
- draagbalk (een stuk) chassis linksvoor (in motorruimte, waar het spatbord bevestigd zit op het dragen deel van het chassis) vervangen
Ik ga er van uit dat er nog wel wat meer gevonden gaat worden, maar dit zal beperkt blijven tot lokale reparaties. Het is vooral plaatwerk dat aangepakt moet worden. Boven de dorpels is de auto hard. Het is nu nog twijfelen of de auto alleen geschuurd gaat worden, lassen en dan spuiten, of, dat ik de Benz compleet laat zandstralen en dan pas verder ga. Het één heeft een grotere kostenimpact dan de ander, maar dit is iets wat ik binnenkort ga beslissen. Al het oude laswerk moet ongedaan gemaakt worden, veelal APK naar APK reparaties zijn onprofessioneel uitgevoerd.
Verder is het chroomwerk etc allemaal in zeer goede staat. Maar, als de auto toch compleet overgespoten gaat worden zal ook dat op termijn opnieuw verchroomd worden.
Het is dus een kwestie dat de Benz helaas, niet de nodige aandacht heeft gehad die hij verdiende in de afgelopen jaren en dat hierdoor een goed exemplaar langzaam ten prooi is gevallen aan de roestduivel.
- optie die word toegevoegd: elektrisch shuifdak origineel voor de W108 (complete cassette gevonden met bijna alle onderdelen).
Interieur:
MB-Tex, oftwel Taxi-leer is dat ouderwetse kunstleder dat Das Haus decennia lang heeft geleverd. de Benz is uitgerust met zwart MB-Tex en dit is al vaak in het verleden gerepareerd geweest. Ontworpen om de Koude Oorlog te overleven, en dat met succes en een beetje meer is het tijd om het complete interieur te vervangen en opnieuw te laten bekleden in echt dik leder wat de auto recht zal doen. De kleur zal coganc/brazil bruin of wijnrood worden. Alleen originele Mercedes kleuren zullen overwogen worden. Maar hier heb ik nog genoeg tijd voor om te beslissen. Ook zullen uiteraard het tapijt en de vloermatten vervangen worden afhankelijk van de bekleding keuze. Het houtwerk is compleet, maar moet opnieuw veneered worden. Verder zal ik nog op jacht gaan naar leuke extra's zoals originele leeslampjes achter, kopsteunen achter en schakelaars om extra opties toe te voegen. Pluspunt is de al aanwezige Thermoking airconditioner. Alleen de dashboard unit zal blijven zitten, de techniek erachter daar heb ik al een kit voor gevonden om alles aan te passen naar moderne standaarden. Koelen en verwarmen met ontwaseming zal tot de mogelijkheden horen.
Motor & transmissie:
De motor moet gereviseerd worden, maar recentelijk heb ik de knoop doorgehakt: de oude motor en transmissie gaan eruit en mogen als koffietafel in de garage gaan dienen. Ik ga op jacht naar een moderne V8, het liefst een M119 of een M156. Jaren terug op de IAA bij de stand van Mechatronik geweest en hier begon eigenlijk mijn enthousiasme voor de W108/W109 toen ik een oude Benz zag met moderne AMG motor, compleet gerestaureerd maar op een dergelijke wijze dat de originele motor altijd zonder problemen terug te plaatsen is. Dat is precies wat ik ga doen: een moderne interpretatie van het topmodel: een korte 300SEL 6.3.
Dit zal gerealiseerd worden met een M119 (1989-2000) 5 liter V8 welke opgeboord zal worden naar +6 liter motor inhoud gekoppeld aan een 4 traps automaat. Of, een M156 6.3 AMG V8 met 7 traps automaat. Beide opties zijn prijzig, en complex om toe te passen, reken 1K revisie kosten per cilinder. De M119 optie zal eigenlijk vrij dicht in de buurt komen van het reviseren en terugplaatsen van de originele motor. Als je dan toch de keuze hebt, waarom ook niet.
Dit betekent dat de auto niet meer compleet origineel zal zijn, maar dan had je de auto ook vanuit de fabriek in een garage moeten wegzetten en er niet meer mee moeten rijden. Een auto, daar moet je plezier van hebben, en dat gaat met een dergelijke motor wel lukken. Wat is er nou leuker dan veel vermogen hebben, maar het niet gebruiken? Lekker zweven over de weg op een berg koppel met V8 gerommel uit het vooronder.
Onderstel:
Onderdelen waar nodig vervangen. Rondom zullen de veren en schokbrekers vervangen worden door Accuair veerpoten. Een bedrijf maakt ze op maat voor de W108, dus kan geïnstalleerd worden zonder aanpassingen. Dit brengt niet alleen meer comfort, maar ook de mogelijkheid om de auto hoger te zetten in verband met verkeersdrempels en of slecht wegdek. Daarnaast zal de luchtvering een groter dempend effect hebben om zodoende het onderstel slijtage te besparen.
- Elektra:
Nieuwe kabelboom installeren, teveel oplap reparaties zijn uitgevoerd in het verleden. Gezien de overige werkzaamheden is dit een kost waarop ik niet ga besparen.
Tot voor kort mijn review over de S, ik verwacht een update te kunnen geven over de stand van de werkzaamheden Q4 2018 (carrosserie). Het plan is om eerst de carrosserie aan te pakken, dan de motor, dan de afwerking (lak & interieur). Het grootste gedeelte van de werkzaamheden zal worden uitbesteed, een gering gedeelte zal ik zelf doen. Totaal tijdsbestek: 24 maanden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz S-klasse 65 Lang / Stoelverwarming / Stoelventilatie / 360Graden-Camera / Panaroma-schuifdak / Memory-Stoelen / Chauffeurs-Pakket / Schermen-Achter / Distronic / Night-Vision / Massage-Stoelen / V12 /
- 2016
- 111.602 km

Mercedes-Benz S-klasse AMG 63 4Matic+ Lang Premium Plus Entertainment
- 2018
- 95.000 km

Mercedes-Benz S-klasse 580 e 4MATIC Maybach achteras besturing, Manufaktur Interieur Pakket, Exclusief pakket
- 2024
- 0 km