Mazda MX-5 1.8 10th Anniversary (1999)

autoreview

Mazda MX-5 1.8 10th Anniversary (1999)

Signalement

UitvoeringMX-5 1.8 10th Anniversary
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf104.000 km
KM-stand laatst213.000 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fantastische auto, zeker nu met een SC er op.

  • 139.500 km

Na een jaar in een 91-er MX-5 NA 1.6 gestuurd te hebben met veel plezier vond ik het tijd om een stapje hoger te gaan.
Dus op zoek naar een 10th anniversary model, 1800 motor met 140 pk, 6 bak, bilstein sportonderstel, enzovoort.

Uiteindelijk een leuk exemplaar gevonden met 1 vorige eigenaar (duitser.) De NA ingeruild, en de Tenny met 104000 km was van mij.

Uiteraard eerst nog even wat persoonlijke tintjes aanbrengen: style beugel, gaas-grilletje, en natuurlijk een RVS dubbele einddemper (geen gezicht zo'n enkel pijpje uit de mooie kont van een Mx-5).

Vooral de trekkracht van de 1.8 is een groot voordeel, tussensprinjes verlopen een stuk sneller en soepeler dan met de 1.6 NA, en ook de 6e versnelling is een genot op de snelweg.
Weggedrag is door het bilstein onderstel en de standaard shocktowerbrace beter dan de NA.

Na zo'n 30000 km besloten om hem nog maar wat extra pit te geven, doe eens gek... dus een Jackson Racing supercharger en een Cold Air Intake gemonteerd, dit samen zorgt voor een vermogenswinst van zo'n 45 pk, dus nu ongeveer 185 ipv 140.
Nu, na zo'n 5000 km met de SC gestuurd te hebben, dat was een prima investering!. Trekkracht bij lage toerentallen is veel hoger en acceleratie is perfect.
Het geluid is ook fantastisch, het gebrul van het motortje bij 7000 tpm in combinatie met het gefluit van de SC zijn zeer verslavend!

Stuurgedrag is nog wat strakker geworden door het monteren van een 3 point shocktowerbrace, dit omdat de standaard 2-point niet meer paste nadat de SC was gemonteerd.

Problemen heb ik de afgelopen 35000 km nog niet gehad,
naast het 'normale' onderhoud alleen rondom nieuwe remblokken gemonteerd en de bougiekables vervangen (waren nog goed, maar blauwe staat zo leuk).

Een MX-5 is een prima auto, lage ondehoudskosten, hoge funfactor, en natuurlijk heerlijk open rijden. Nadelen? tuurlijk wel, maar je moet er wat voor over hebben: redelijk lawaaieg, beperkte kofferruimte (maar genoeg voor 2 personen op hotal-vakantie of in je eentje met het tentje mee).

Wat mij betreft... op naar de 2 ton, en dan zien we wel weer.

  • 141.000 km

De auto is op de dyno geweest bij Speedcentre in Geldermalsen,
het resultaat was beter dan verwacht, maximaal vermogen 198.4 Pk @ 6671 rpm :-)

  • 150.000 km

Laatste 3 maanden wat minder gereden (niet echt lekker in de sneeuw op de Toyo's), maar toch regelmatig mee uit genomen.
Enige tijd geleden rondom nieuwe banden gemonteerd (Toyo T1R) en die bevallen uitstekend, veel grip bij droog, en acceptabel bij nat weer. Bij temperaturen rond het vriespunt... grip zeer slecht.

De jaarlijkse APK uiteraard zonder 1 mankementje doorstaan, en inmiddels op een respectabele 150.000 km aangekomen.
Kortom... de eerste mooie dagen met de kap open hebben we alweer gehad (ja, zelfs bij temperaturen net boven 0 heerlijk met het dak open), en er zullen er nog heel veel volgend dit jaar!

  • 181.000 km

Bijna weer een jaar verder, en nog steeds geen problemen gehad :-)
De Mx-5 staat nu op winterbandjes, want met de Toyo's (die achter zo goed als versleten zijn) is het echt geen rijden met dit weer.
Elke ochtend is het gewoon sleuteltje omdraaien, ... lopen...
zonder één enkele keer te morren brengt de MX-5 me door weer, wind, sneeuw, hagel en vorst overal naar toe.
Binnenkort weer APK, en een groet beurt bij 185000 km met vervangen van de distibutie, verwacht geen problemen, auto loopt nog als een zonnetje, en ben er nog steeds héél erg blij mee.
Elke rit, al is het maar van en naar het werk, met een big smile op het gezicht. Van mij mag hij nog een jaarte of twee blijven, de NC is het niet voor mij, dus moet ie maar mee tot de ND misschien weer het 'oude' Mx-5 gevoel terugbrengt.

Groot ondehoud

  • 186.000 km

Inmiddels staat de teller op 186.000 km, en nog steeds geen problemen.
Distributieriem, spanrollen, voorste krukas kering en de snaren zijn vervangen, dus hij kan er weer 80000 km tegenaan.

Naast dit "standaard" onderhoud de hulpkoppelingscilinder vervangen (gaan allemaal lekken op de duur), en de versnellingspookubbers vervangen( deze slijten ook bij alle mx5-en.)

Daarnaast weer een verse set Toyo's achter gemonteerd, dat was wel hard nodig :-)

Kortom... allemaal niets bijzonders, nog steeds een fantastische betrouwbare auto!
Doe hem nog lang niet weg :-)

2 ton op de teller..

  • 200.000 km

Inmiddels staat de teller op 200.000 km, en voor het eerst kan ik een 'probleem' melden...
Vakantie naar Italië, net na de Brenner pas, laadstroom lampje gaat branden..., kortom, defecte dynamo :-(.
Ach... kan gebeuren na 195000 km zullen we maar zeggen, dus ik het het hem vergeven, al had hij wel een beter moment kunnen uitkiezen om kapot te gaan.

Verder geen problemen gehad, de zuto staat inmiddels weer op z'n winterbandjes, krijgt een kleine beurt, en we rijden er vrolijk mee verder!

Toch maar een nieuwe....

  • 213.000 km

Met 213000 kilometer op de teller de afweging gemaakt... een nieuwe kopen of deze aanpakken en verder rijden...

Als ik er verder mee zou blijven rijden dan moest er in ieder geval een nieuw dakje op, en weer een verse set rubber.
Daarnaast, hoewel ze nog wel werken, zou ik de schokbrekers en alle bussen vervangen, kortom, alles bij elkaar toch weer een flinke investering.

En omdat een mens op zijn tijd ook eens wat anders wil toch maar besloten om een MX-5 NCFL 2.0 te kopen.

Ik heb enorm veel plezier van de Tenny gehad, en ik denk dat de volgende eigenaar er nog heel veel plezier van kan hebben. Op het dakje na geen echte problemen, en met een beetje liefde en aandacht kan ie nog jaren mee.

Binnenkort zal ik beginnen aan het verslag van de nieuwe NCFL.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.