Mazda MX-5 1.6 Exclusive (2002)

autoreview

Mazda MX-5 1.6 Exclusive (2002)

Signalement

UitvoeringMX-5 1.6 Exclusive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf95.000 km
KM-stand laatst110.000 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

These are the goodtimes!

  • 98.500 km

Na op een wel heel rotte manier afscheid genomen te hebben van onze vorige Mazda MX5 NA van 1993, bij de overstromingen in Zuid Frankrijk voorjaar 2010 (lees mijn review Mazda MX5 1993 met 175000km), had het hele gebeuren een dermate indruk gemaakt dat er maar een conclusie kon zijn: er komt een andere MX5!!! De eerste was de hardcore, pursang MX5-NA, maar nu wilden we eens de andere kant op: een full option MX5-NB. Ik had eens met een NB en later nog eens een NC gereden, en toegegeven, het is toch meer auto, en er zit tussen elke generatie de nodige ontwikkelingen en verbeteringen verwerkt. OK, met een NB of NC heb je weer minder het kart-gevoel! Je moet keuzes maken in het leven, toch? De NC zat uiteindelijk niet binnen het budget, we hebben de auto er echt als funfaktor bij, dus moest het een heel mooie MX5-NB worden. Na wat zoeken en vergelijken, kwamen we een heel strakke, in British Racing Green metallic Than Leather uitvoering, wagen tegen. Dan moet je wel heel sterk zijn om niet door de knieën te gaan...Bovendien nog de hardtop erbij, helemaal kompleet dus, en ooooo wat was hij mooi. De baas was de eerste eigenaar, en had hem voor de fun voor zijn pensioen gekocht. Helaas kon zijn vrouw niet meer in- en uitstappen, dus vandaar dat de auto weg moest. We hebben dus niet echt lang na hoeven te denken, en de wagen gekocht.

Wat rijdt deze auto fijn! Hij is heel makkelijk te rijden, een stuk stiller en minder rauw, voelt gewoon als meer auto aan. Het rijplezier is er daarom niet minder om! Je merkt gewoon dat er een paar jaar ontwikkeling in zit. Bovendien zijn ook ABS en plofzakken aan boord, dat is toch ook wat waard! De hardtop sluit mooi aan, en geeft de auto toch ook een mooie lijn. De kleur van de hardtop is 100% identiek als de carrosserie. De stuurbekrachtiging maakt het rijden natuurlijk een heel ander verhaal, als je uit de 'gewone' niet bekrachtigde versie komt. Tja, we zijn verwend vrees ik. De kwaliteit van het leer is mooi, en het houten stuur en interieur accenten, geven het geheel een stukje extra cachet. Bij de MX5-NA hoorde je op slecht wegdek toch wel een en ander rammelen. Deze auto is kraakvrij, en voelt gewoon steviger aan. Het verbruik ligt voor mijn gevoel ongeveer op het zelfde niveau, de NB is misschien nog net iets zuiniger. We rijden/toeren er vooral op B-wegen mee, dus veel meer als 100km/h rijden we niet vaak, en kom je zelden onder de 1 op 14 a 15. Ga je de snelweg op met 130km/h op de klok, reken dan op 1 a 1,5 liter meer. Wij hebben deze auto niet gekocht om er een donut mee neer te zetten op de parkeerplaats van de super, of om met het achterlaten van 10mm rubber bij de stoplichten weg te branden. Maar als je hem in de toeren jaagt, gaat hij als de brandweer! En anders neem je de 140pk uitvoering, als het allemaal sneller en harder moet. Ik vind de combinatie vermogen/acceleratie en verbruik allemaal heel acceptabel voor wat wij ermee doen. Ook in de NB, kan ik met mijn 1.90cm lengte prima uit de voeten, ook met gesloten kap en hardtop! Nog een voordeel, nu heb je een 'harde' achterruit in de softop met verwarming.

En ja hoor, ook hier begon het weer aan alle kanten te jeuken, en hebben we weer een mooi klein bijpassend caravannetje kunnen vinden! Weer een Otten Speurder DS, maar dan van het laatste type 1987. Helaas hebben we door omstandigheden de set nog niet kunnen uitproberen, maar de plannen zijn er!! De voorpret is er in ieder geval al.

Wij zijn heel blij met de overstap van NA naar het NB type. De eerste is en blijft misschien voor de echte fans DE MX5, maar wij zijn met de tweede generatie ook uitstekend bediend. Ik hoop met deze review een beetje aan te geven, wat het verschil is tussen de eerste en tweede generatie MX5. Of de ene mooier is als de andere, vind ik een zinloze discussie! Ook qua betrouwbaarheid niets te klagen met deze wagen overigens. Soms staat hij weken stil, hup sleutel erin en starten maar.

These are the good times!!

All/cold weather cabrio

  • 106.000 km

We hebben onze MX5-NB inmiddels alweer 3 jaar, en het blijft toch elke keer weer een feestje om de auto uit de garage te halen. Zo ook afgelopen zondag. Mooi weertje, beetje zon, graadje of 7-8, gewoon muts op je kop, sjaal om je nek, kachel op halve kracht en rijden met die hap...heeeeerlijk! Toegegeven, je komt weinig andere (open) cabrio-rijders tegen, en de meeste mensen zie je, zacht gezegd, bedenkelijk kijken. Ze weten niet wat ze missen!!! Anderen zie je dan weer enthousiast de duimen opsteken. Gelukkig zijn er toch nog mensen die weten hoe autorijden kan voelen en dat weten te waarderen.
Van de kou heb je dus absoluut geen last, en wij hebben geen extra windvanger in onze nek hangen.
Technisch blijft de Mazda ons ook verwennen met nul problemen. Het Belgische keuringsbewijs is nog steeds maagdelijk wit want bij opmerkingen staat: geen!
Rijden maar is het devies, en dat doen we dan ook met veel plezier!

afscheid van onze mx5

  • 110.000 km

Na 7 jaar trouwe dienst, hebben we na rijp beraad toch besloten om onze MX5 te verkopen. Er werd gewoon te weinig mee gereden omdat er te weinig tijd voor was, en dan moet je een keer de knoop doorhakken. Elk jaar toch de normale vaste lasten, en per saldo nauwelijks 1000km rijden per jaar....OK een hobby mag geld kosten, maar we vonden hier toch dat de eindconclusie moest zijn, dat de auto in de verkoop ging.
Blijft huizenhoog overeind staan, dat de MX5 ons nooit in de steek heeft gelaten, ons nooit op aparte reparatie of onderhoudskosten heeft getrakteerd, en elke rit toch een klein feestje was! Hij zag er nog uit om door een ringetje te halen, en met name bij de keuring of als we ergens stopten voor een pitsstop (lees terrasje pikken), kreeg ik altijd veel complimenten over de perfecte staat van de MX5.
De mensen die hem uiteindelijk hebben gekocht, hadden dat ook gelijk gezien. Die hadden al heel wat andere MX5-jes gezien, maar toch vaak met roest, afgeleefde dakjes etc.. Ik weet zeker dat ze er nog jaren plezier mee gaan hebben!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.