Mazda MX-30 First Edition (2020) #9

autoreview

Mazda MX-30 First Edition (2020)

Signalement

UitvoeringMX-30 First Edition
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf11.870 km
KM-stand laatst76.000 km
Lezerswaardering: 69%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Oriëntatie en aankoop

  • 11.870 km

Zoals in een andere review is opgenomen, heeft Richard zijn e-Golf verkocht en is hij op zoek gegaan naar een waardige opvolger. Dit wordt natuurlijk weer een elektrische auto (inmiddels zijn derde), want hij is boekhouder en heeft niet voor niets geïnvesteerd in vijftig zonnepanelen. "De benzineprijzen zijn belachelijk aan het worden", zegt hij met een wat verheven stem. "Zolang er geen houderschapsbelasting betaald hoeft te worden, geniet ik er dubbel van", voegt hij toe.

Enthousiast vertelt hij over zijn zoektocht. "Eerst heb ik de bekende sites bezocht in Nederland. Wat een gedoe. Soms staan auto's met BTW geprijsd en dan weer zonder. Vaak kom je, na wat kliks, er achter dat nog een paar duizenden euro's extra betaald moeten worden. Ik snap niet dat je geen keuze hebt op de verkoopsites om prijzen inclusief of exclusief BTW te raadplegen", voegt hij toe. Vervolgens steekt hij een heel monoloog af over de goede Duitse websites, maar het merendeel ben ik weer vergeten.

Hij heeft zijn Mazda MX-30 (11.870 kilometer uit november 2020) uiteindelijk gekocht in Heidelberg (Duitsland), zo'n 350 kilometer zuidelijk van Heerlen voor een bedrag van € 23.000. "Voor zo'n bedrag koop je in Nederland alleen een kale auto". Met dit laatste bedoelt hij overigens niet het ontbreken van enige begroeiing op zijn hoofd....

De vraag waarom hij een Mazda MX-30 heeft gekocht, had ik hem beter maar niet kunnen stellen. “Kijk, deze auto heeft een actieradius van 170 kilometer in de praktijk en mijn e-Golf kwam in de winter niet verder dan 100 kilometer. Toch heb ik in de praktijk maar een paar keer gebruik gemaakt van een snellader, want die dingen zijn keiduur”.

Vervolgens begint hij uitgebreid zijn kennis te etaleren: “Bij een gemiddelde autorit wordt een afstand van 19 kilometer afgelegd, die zo’n kwartier in beslag neemt. Daarnaast staat een auto ongeveer 23 uur per dag stil. De gemiddelde afstand van sociaal-recreatieve ritten bedraagt 9 kilometer. Van alle autoritten in de vrije tijd reikt 41% niet verder dan 5 kilometer, 63% gaat niet verder dan 10 kilometer.” Ondertussen ratelt hij maar door en heeft hij pas na enige tijd in de gaten dat ik al lang ben afgehaakt. Met een enigszins rood hoofd maakt hij wat onhandig de overstap naar zijn toekomstige Mazda.

"Kijk de Mazda heeft gewoon alles wat ik wil: een hoge zit, goede prijs/kwaliteit en heerlijk luxe". Subtiel voegt Richard er aan toe dat deze ook nog best betaalbaar is. Tijdens het gesprek ontkent hij overigens met klem dat er geen Peugeot 2008 is gekocht vanwege de hogere prijs.

Zijn toekomstige bolide is standaard al redelijk luxe, met onder andere adaptive cruise control, maar deze versie is voorzien van de volgende pakketten:
1. Comfort Pakket met o.a.: 230 volt aansluiting, automatische inklapbare
spiegels, alsmede zit- en stoelverwarming;
2. Modern Confidence: o.a. elektrische stoelverstelling met geheugen (2x)
en head-up display, matrix Led-lampen
3. Premium pakket: 360 graden monitor, Bose-geluidssysteem en diverse noodsystemen.

"De stuurverwarming vond ik bij de Kia echt zalig", geeft Richard aan. Ik vertel er maar niet bij, dat dit past bij zijn teer gestel. "En dan die stereo-installatie van Bose met maar liefst 12 speakers is een beleving", vult hij aan. Zelf hoop ik dat dit zijn vals gezang een beetje overstemt, maar dit terzijde.

Om de auto naar Nederland te rijden, heeft Richard al export kentekens geregeld (€ 200), een treinticket per ICE naar Heidelberg vanuit Aken (€ 60) en een keuringsafspraak gemaakt bij de RDW (€ 130). In totaal komen er dus nog zo'n slordige € 400 aan kosten bij, als je het broodje gehakt dat hij op het station eet er nog bij telt. Meteen maakt Richard handig gebruik van de mogelijkheid om mij te strikken om hem naar het station te brengen op een overigens onmenselijk vroeg tijdstip.

Al met al kan Richard ongeveer twee weken niet beschikken over een auto, maar dat is dankzij het RIVM-advies (thuiswerken) voor een boekhouder geen probleem. Hopelijk gaat hij mij in die tijd niet lastig vallen om zijn boodschappen te bezorgen.

De eerste rit

  • 12.100 km

Gisteravond kwam Richard nogal laat thuis; hij heeft zijn nieuwe auto vanuit Heidelberg (ruim 400 km) naar huis gereden. Humeurig stapte hij uit en begint meteen te vertellen: “De trein had een forse vertraging. Man, man man, wat een ellende. In Duitsland is elektrisch rijden echt een operatie, waarbij je goed moet plannen. Wat is die infrastructuur bagger. Onderweg een kapotte snellader en pas ná ruim 30 kilometer een volgende snellader gevonden via de app. Veiligheidshalve steeds bij een accumarge van 50 kilometer maar opgeladen. Dit wil je niet als de accu bijna leeg is meemaken”. Hij foetert nog een tijdje over de oosterburen en eindelijk begint hij te vertellen over zijn auto.

Hij vergelijkt zijn Mazda met zijn vorige e-Golf. Aangezien hij nog een zijn negatieve modus zit, komt er geen positief geluid uit zijn strot, dus onderstaande moet de lezer met een pak zout nemen. Richard snapt dat je met de flippers de regeneratie kan regelen, maar begrijpt niet dat als je deze op max. zet, de auto ook veel langzamer accelereert. Ook als de cruise control geactiveerd wordt en vervolgens wordt uitgeschakeld, moet je opnieuw met de flippers aan de slag om de regeneratie in de oude stand terug te zetten. “Een typische ontwerpfout”, gromt hij. Hij klaagt verder over de regeneratiekracht, die best sterker mocht zijn, want van een één-pedaal-bediening is geen sprake. Bovendien is de rem nodig om te vertragen tot stilstand.

Hij zeurt verder over het irritant lampje van de passagier airbag, dat vlak boven de achteruitspiegel hangt. Steeds heeft Richard verschrikt achterom gekeken, doordat hij dacht dat hij werd gevolgd door een andere auto (hoezo paranoïde?). Een van de mensen die commentaar heeft gegeven op de vorige review, had zijn psychologische randjes al opgemerkt…..

“Je mag toch verwachten dat de techniek zich heeft geëvalueerd sinds 2014, maar het keep-your-lane-systeem van de golf was toch ook echt beduidend beter: niet gelijkmatig bijsturen, maar je hebt het gevoel alsof iemand een ruk aan het stuur geeft”. Richard is duidelijk met het verkeerde been uit bed gestapt, want de auto is een plaatje en het interieur is prachtig. De Bose-sound installatie overstemt zelfs zijn vals gezang.

Richard ratelt maar door en bromt over het bedroevend traag laden van de auto bij een snellader. Blijkbaar stond naast hem een Audi e-tron en die haalde ruim 100 kWh, terwijl zijn nieuwe Mazda bleef steken bij 40 kWh uit. “Dat haalt mijn oude e-Golf ook en dat is toch echt niet meer van deze tijd. Tis dat ik ‘m niet vaak aan een snellader hang, maar anders…..”, hij knottert een tijdje door. Op de autosnelweg (110 km/h) is de actieradius ongeveer 150 kilometer. Trek je daar de veiligheidsmarge af van 50 kilometer, dan kom je er achter dat hij vier keer heeft moeten opladen. Richard heeft daar totaal dus ongeveer 3,5 uur aan tijd door verloren (dit verklaart misschien zijn slechte humeur).

De adaptieve lichten die een enorme bak licht geven (het eerste positieve dat hij tot nu toe heeft gezegd), voldoen blijkbaar toch niet helemaal. Gisteravond was het mistig en die lichten springen automatisch aan op groot licht, zonder dat Richard kon ingrijpen.

Volgens mij toch echt een typisch gevalletje van de gebruikshandleiding lezen. Als Richard in de negatieve modus zit, is er geen land met hem te bezeilen. Al scheldend verdwijnt hij naar binnen. Hopelijk stapt hij morgen met goede zin uit bed.

Een paar weken verder

  • 13.250 km

Vandaag was Richard druk aan de weer met een emmer water en een spons. Altijd leuk om hem eens te zien werken, dus meteen even naar hem toegelopen voor een praatje. Mijn openingszin: "En hoe bevalt ie?" leidt meteen tot een stormvloed aan woorden. Net alsof je een gulden in een jukebox gooit (er komt geen einde aan).

Enthousiast begint hij te vertellen. "Tja, dat automatisch groot licht met die zogenaamde matrixlampen is echt helemaal geweldig. Enorm veel licht in het donker en geen enkele tegenligger heeft nog geknipperd, dus niemand wordt verblind. Aan de zijkant van de grootlichthendel zit trouwens een handig knopje, om te voorkomen dat de lampen op automatisch groot licht springen. Dat wist ik niet toen ik uit Duitsland terug kwam. Toch fijn dat ik nu een gebruikshandleiding heb doorgenomen.

De verwarming is echt super goed. Zelden een dergelijke goede verwarming gehad in een auto, want binnen no-time is de auto warm. De app die er bij hoort om dit op afstand te regelen is niet echt geweldig. Weinig opties en te vaak volgt de melding dat het niet gelukt is om de verwarming aan te zetten.

De stoelen zitten super en die stoelverwarming moet al vrij snel terug van de warmste stand naar één stand lichter, anders verbrand ik mijn billen", lacht Richard schuddebuikend. Altijd komisch om te zien trouwens.

Hij vervolgt zijn betoog. "Die deuren zien leuk uit, maar als je iemand ophaalt, moet wel altijd eerst degene die voorin zit uitstappen. Gelukkig zitten er - net als de rest van rijdend Nederland - zelden meer dan twee mensen in de auto. Ik heb nog maar twee nadelen gevonden:

De achteruitrijcamera klapt bij veel auto's automatisch in, als deze niet gebruikt wordt. Nou, bij de Mazda niet en dat betekent dat de lens vaak vuil is - zeker omdat deze aan de achterkant zit - met het gevolg dat het beeld slecht is. Inmiddels heb ik mij aangeleerd om hier eerst even met een doekje over te vegen, voordat ik instap. Het zicht van de auto naar opzij en achteren is slecht, maar wordt gecompenseerd door de vele veiligheids-voorzieningen (zoals dodehoek sensoren). "

Ondertussen dompelt Richard de spons in de emmer . Hij mompelt ondertussen "ehh dat tweede nadeel ben ik inmiddels weer vergeten", terwijl hij verliefd naar zijn auto staart en zachtjes met de spons over de motorkap streelt. Zou het dan toch nog goed komen tussen de Mazda en Richard?

twee maanden ouder

  • 16.425 km

In Autoweek stond een artikel over de MX-30 en dat is altijd een excuus om even bij Richard langs te gaan. Hij heeft overigens heerlijke whisky's, maar dat terzijde...

"ja, ja zie je de benzineprijzen aan de pomp? Al meer dan € 2,20 per liter en het stijgt maar door. Dankzij de zonnepanelen tank ik gratis. Hopelijk blijft de salderingsregeling nog een paar jaar", glimlacht hij. Ondertussen schenkt hij een heerlijke Talisker 10 yo in en even ben ik afgeleid.

Hij gaat in zijn praatstoel zitten - volgens mij zijn overigens alle stoelen in zijn huis van dat type - en roemt zijn MX-30. "Inmiddels heb ik met deze bolide al ruim 4.500 kilometer gereden en ik kan niet anders zeggen dat het fantastische kilometers zijn", zegt hij terwijl hij aan zijn glas nipt.

"De auto gebruikt ongeveer 18 kWh per 100 kilometer en dan rij ik 50% autosnelweg en de rest binnendoor. Als ik uitga van 20 cent per kWh, rij ik voor slechts € 3,80 per 100 kilometer en met een benzineauto zou dit al snel een tientje meer zijn en dan reken ik de vrijstelling van de houderschapsbelasting niet eens mee! Laat de anderen maar klagen."
Tja, het blijft een boekhouder die Richard, maar toch ben ik ook een beetje jaloers. De auto ziet er gewoon mooi uit en degelijk gebouwd. Pas geleden heb ik zelfs een ritje mogen meerijden.

Ik doe nog een poging om hem te informeren dat de elektriciteitsprijs toch echt flink gestegen is, maar ook aan daar heeft hij een antwoord op: "voor jou misschien, maar mijn energiecontract is nog twee jaar geldig". Richard kan het vaak niet laten om zijn slimheid te etaleren. Het is dat zijn Talisker whisky zo lekker is....

"In het begin zorgde ik er voor dat de accu steeds 's ochtends 100% vol was, maar daar ben ik mee gestopt. Meestal laad ik 'm maar op tot zo'n 70%. Dat schijnt beter te zijn voor de accu. Van actieradiusstress heb ik met deze auto geen last". Weer etaleert hij zijn kennis door het, inmiddels bekende rijtje op te dreunen, zoals het feit dat een gemiddelde autorijder maar 32 kilometer per dag rijdt.

Hij vervolgt zijn betoog: "Alleen als ik naar bijvoorbeeld Maastricht moet, laad ik 'm thuis helemaal op. Er zijn wel genoeg laadpalen in de parkeergarages, maar een gewone laadpaal doet er erg lang over om 'm helemaal vol te laden. Bovendien ga ik niet 40 cent per kWh betalen als het thuis voor de helft kan. Ik drink liever een glaasje. Nog even bijschudden?"

Dat zijn momenten waarop ik slechts meewarig knik en even stil ben. Met een gracieus gebaar gaat de dop van de fles en zonder ook maar één druppel te knoeien wordt het glas bijgevuld.

Merk je niets van de kou? Zelf doel ik op het feit dat het best koud is in de kamer en het glas nog wel voller mag, om toch enig gevoel van warmte te krijgen. Richard denkt echter dat ik het nog steeds over de auto heb. "Nee, de auto heeft echt een super geweldige kachel. Natuurlijk merk je wel dat de actieradius naar beneden gaat. Dat heeft iedere elektrische auto. Helemaal vol haalt hij in de winter zo'n 150 kilometer en over de autosnelweg gaan daar ook nog een paar kilometer extra van af."

Richard gaat verder in zijn betoog met steeds meer superlatieven. Ik laat 'm rustig praten en geniet van mijn drankje. Na diverse bijvulhandelingen krijg ik niet alles meer helemaal mee. Overigens is één glas whisky niet goed gevallen; ik vermoed dat dit het vijfde of het zesde glas was....

Richard is nog erg blij

  • 24.814 km

Het is alweer een tijd geleden, dus tijd voor een update. In de afgelopen maanden heeft Richard er steeds voor gezorgd dat de 35,5 kWh-accu niet boven de 80% wordt opgeladen. Hij zorgt goed voor dit duurste onderdeel van de auto en heeft gelezen dat niet helemaal volladen de levensduur van de accu verlengt. Ook het zogenaamde laadverlies beperkt hij zo tot een minimum. Slimme jongen, die Richard.

Heel af en toe – als hij wat verder weg gaat – laadt hij hem de avond van te voren helemaal op. Bij het wijzigen van de instellingen, zie je al zweetdruppeltjes op zijn hoofd ontstaan en meestal kijkt hij de volgende ochtend ook wat vermoeid (het vermoeden bestaat dat hij alleen al bij de gedachte aan een kapotte accu slecht slaapt).

De laadkabel
Soms parkeert Richard – meestal kijkt hij dan zuur – in een dure parkeergarage. Het lukt hem niet altijd om dan aan de rechtervoorkant een laadpaal aan te treffen. De standaard laadkabel is nogal kort en regelmatig zie je hem dan weer andersom inparkeren. Een ezel stoot zich niet twee keer aan dezelfde steen, maar Richard is dus geen ezel…. Een paar meter kabel extra zou wel erg handig zijn geweest.

Auto is fors zuiniger in de zomer / airco is top
Wat hem opvalt, is dat het verbruik in de zomer wel fors lager is dan in de winter. De actieradius stijgt naar 200 kilometer (in plaats van 160) en het verbruik daalt naar 14,3 kWh/100 kilometer (gemiddeld resultaat over circa 2.000 kilometer). De afgelopen dagen is het extreem warm en regelmatig drukt Richard met een glimlach het airco knopje in. Bijzonder is te zien dat het verbruik nauwelijks wijzigt en de airco binnen no-time ervoor zorgt dat de auto heerlijk koel is.
Af en toe praat hij knorrig tegen zijn telefoon – hij denkt dat de telefoon dit begrijpt – als hij op afstand de airco wil inschakelen; soms moet hij namelijk twee keer op de knop verzenden duwen, voordat de instelling door de auto wordt verwerkt. “Dat kan beter”, hoor je hem dan knotteren.

Meer dan genoeg vermogen
Het is geen Tesla qua acceleratie, maar als Richard de gaspedaal stevig intrapt dan zie je hem schuddebuikend lachen als een benzineauto hem niet kan bijhouden. Zijn psycholoog is nog op zoek naar de oorzaak: zijn het de hormonen of is hij net een klein kind?

Flippers
Met de flippers kun je het regeneratief remmen instellen. Werkt prima maar Richard is nogal lui en rijdt zelfs op cruise control de garage uit. Steeds als de cruise control wordt uitgezet, zijn de regeneratief-remmen-instellingen weer vergeten. Richard zit dan weer met de flippers te prutsen om het remvermogen weer te maximaliseren. Dit zijn van die momenten waarop je zijn hoofd ietwat rood ziet worden.

Het Head Up Display (HUD)
Als u denkt dat Richard last van zijn nek heeft en dat de reden is dat hij niet op de tellers kijkt van het dashboard, dan heeft u het mis. Richard gebruikt meestal het head up display, dat alle informatie aan hem doorgeeft. Via een verborgen projector wordt de belangrijkste informatie op de voorruit geprojecteerd. Super handig, vindt hij.


De zit en het geluid
De stereo installatie is super en zelden zie je Richard glimlachen als deze wordt aangezet. Wat een geluidje. Meestal schalt een Schlager door de speakers. Bijna oorverdovend. Enfin, over zijn bijzondere muzieksmaak zullen we het maar niet hebben. De auto zelf is super stil. Richard heeft wel het imitatie motorgeluid uitgeschakeld, mede op advies van zijn psychiater, want dit bezorgt hem kippenvel en rillingen. Hij schept nogal op dat de stoelen even comfortabel zijn als zijn zetels thuis. Of dat nu een compliment is of niet, blijft onduidelijk.

Aan de snellader
Tja, het gebeurt alleen als het echt niet anders kan: Snelladen. Belachelijk duur vindt Richard, maar ook hij ontkomt er soms niet aan. Ook al sta je bij een snellader, de Mazda komt niet hoger dan 36 kW per uur en dat terwijl andere merken (o.a. Audi) moeiteloos de 100 kW aantikken. Om de pijn te verzachten gaat Richard dan meestal een frikandel scoren bij het tankstation. Aan zijn buik te zien, gebeurt snelladen in de praktijk maar één keer per maand.

Richard gaat op vakantie!!
Dit keer heeft Richard een all inclusive vakantie geboekt op een tropische bestemming. Dankzij de gestegen bezineprijzen, spaart hij per 100 kilometer ongeveer € 10. Zijn redenatie is dat hij dus meer bespaart, als hij meer rijdt. Klinkt logisch toch?
Sinds de aanschaf heeft hij dus niet alleen bijna € 1.000 aan benzine gespaard, maar ook nog eens € 350 aan wegenbelasting. Dit is trouwens de enige auto die meer waard is geworden, sinds de aanschaf. Financieel dus een gouden greep!

Overig
Het keep-your-lane-systeem is echt bagger en grijpt nogal fors in. Alsof je schoonmoeder een ruk aan het stuur geeft, zullen we maar zeggen. Meestal staat deze veiligheidsvoorziening aan, maar Richard is hier niet tevreden over. Vooral bij 60 km/h wegen – met aan de zijkant een fietspad en stippellijn – moet hij soms stevig aan het stuur trekken om de auto te forceren om over de stippellijn heen te gaan.
De overige veiligheidsvoorzieningen werken super. De adaptive cruise control, de 360 graden camera (rondom parkeerassistentie). Richard vindt het allemaal super, maar hij is ook een echte gadgets man!

Bye Bye Mazda MX30

  • 76.000 km

Richard is ongeveer twee jaar gestart als ZZP-er en trekt zich weinig aan van de wet DBA, die ervoor zorgt dat er juist minder kiezen voor het ondernemerschap. Richard is ervan overtuigd dat het juist nu extra kansen biedt, aangezien de spoeling dun wordt.

De eerste opdrachten zijn binnen en dat betekent ook meer reizen. Aangezien Richard een hekel heeft aan publieke laadpalen (met tarieven die verschillen van € 0,33 tot € 0,60 per kilowatt en afhankelijk zijn van het pasje, is een moment gekomen om een nieuwe auto te overwegen. Nu de verkoop van zijn Mazda rond is, denkt Richard echter regelmatig met weemoed terug aan zijn mooie witte bolide. Hij houdt zich stoer, maar als niemand kijkt, zie je toch dat hij het moeilijk heeft.

Wat is hem goed bevallen:
- de geweldige stereo;
- lage onderhoudskosten en geprofiteerd van ruim 3 jaar wegenbelastingvrij rijden;
- ruim voldoende vermogen;
- heerlijke stoelen, makkelijk in- en uitstappen met zijn stramme botten en mooi overzicht;
- je rijdt echt iets speciaals;
- adaptive cruise control (alhoewel minder verfijnd dan in zijn eerdere VW Golf)
- 360 graden camera (altijd goed zicht);
- stuurwielverwarming voor de tere handjes van Richard;
- handig vakje voor de zonnebril (naast achteruitkijkspiegel).

Minder goed:
- onhandige achterdeuren, waardoor de kroost wel enorm soepel is gebleven door steeds acrobatische toeren uit te halen;
- traag laden. De AC-lader kan slechts één-fase aan en dat gaat heeeel langzaam (meestal met 3,7 kWh) en aan een snellader komt de meter zelden boven de 35 kWh uit (terwijl naast je een andere auto staat te laden met 100 kWh is dat best frustrerend). De eerste twee-en-een-half jaar is echter nauwelijks een straatlaadpaal gebruikt. Dit is echter wel een argument (of moet ik zeggen excuus geweest?) om de Mazda in te ruilen;
- de Mazda App moet regelmatig tig keer ververst worden, voordat de juiste info verschijnt. Dat is best ergerlijk, maar de app van de nieuwe auto is helemaal een drama (zie volgende auto);
- geen touch screen (vooral met Apple Carplay is dit wel een gemis);
- keep-your-lane systeem dat het gevoel geeft alsof de schoonmoeder soms aan het stuur rukt, bij dreigende overschrijding van de wegmarkeringen

Voor de mensen die nog wat meer details willen weten: met 72.000 km zijn de voorbanden vernieuwd (1e set had misschien nog een paar duizend kilometer langer mee kunnen gaan). Gekozen is voor Vredestein vier seizoenenband. Deze beviel overigens goed. Bij de laatste onderhoudsbeurt (74.000 km) zei de monteur dat de remblokken na circa 5.000 kilometer aan vervanging toe zijn. In december '24 is de 12 volt accu vervangen voor een nieuw (en net iets sterker) exemplaar. Begin 2024 is (eindelijk) het piepen van de deuren vervangen. Dit onder de coulance regeling (maar iedere MX-30 heeft hier vroeg of laat last van). Eigen bijdrage € 250. Verder zijn er geen onkosten gemaakt.

De actieradius is in de winter altijd zo'n 140 kilometer (met veel autosnelweg) en in de zomer grofweg 200 km geweest. Verbruik was sterk afhankelijk van het weer tussen de 14 kWh bij 20 graden tot 19,5 kWh op de koude dagen. Veel range stress / Anxiety heeft Richard overigens niet gekend, maar dat komt ook omdat hij ook een coole gast is.

Richard heeft lang zitten te zoeken naar een opvolger van zijn Mazda, maar dat is best nog een hele puzzel geworden. Een Mercedes EQA is te zwaar, net als de EQC. Ruim 2.000 kilo betekent flink belasting betalen als de plannen van de onbetrouwbare overheid doorgaan. Richard kan zich nog steeds ergeren aan het beleid van de regering (hij heeft geïnvesteerd in 50 zonnepanelen, mede op verzoek van de regering en nu moet hij opeens terugleverkosten betalen). "Op deze manier kan je geen enkele investering doen", moppert hij.

Uiteindelijk is het een Peugeot e2008 GT uit oktober 2023 geworden met slechts 450 kilometer op de teller (stond bij importeur in showroom en uitgerust met nagenoeg alle opties). To be continued....

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (30)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.