Mazda MX-30 First Edition (2020) #7
autoreview
Signalement
Uitvoering | MX-30 First Edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 6.400 km |
KM-stand laatst | 81.000 km |
eerste indruk
- 6.400 km
Ik heb vorig jaar al eens een proefrit gemaakt met de MX30. Vond het gelijk een super fijn rijdend ding en toen speelde eigenlijk gelijk al de gedachte om m'n mx5 in te ruilen. Toen ook wel een beetje informeel een bod gehad, maar ik vond het bedrag wat ik moest bijbetalen te hoog.
Was super blij met m'n mx5 en de overstap zou puur uit financieel oogpunt zijn en niet zo zeer omdat ik graag elektrisch wilde rijden. Dus het aanbod laten schieten.
Echter, kreeg ik onlangs weer een uitnodiging voor een proefrit, met de MX30 en het begon toch weer te kriebelen, zeker met de huidige benzine prijzen en de verwachting, dat deze nog fors hoger gaan worden.
Geen wegenbelasting en een subsidie van 2000 euro, dan wordt het toch wel aantrekkelijk.
Dus toch nog maar eens naar de dealer. Deze had een soulred crystal first edition staan, met deels witte (kunst) lederen bekleding. Zeer uitgebreide proefrit gemaakt en ik was om. Helaas konden we het niet eens worden over de inruil van mijn mx5 en de prijs van de MX30. Daarbij waren er wel wat dingetjes aan de auto, die mij eigenlijk niet zo aanstonden. Oa. vond ik de velgen niet mooi, maar ook de witte bekleding was ik niet zo gelukkig mee en er zaten wat beschadigingen op het achterportier. Dus bedankt voor het aanbod.
Dus nog maar bij een andere dealer gaan kijken en daar stond hij zoals ik hem eigenlijk graag zou willen. Ceramic metallic 3-tone (first edition), met deels bruin lederen interieur en donkere stof. Oogt veel luxer.
In gesprek met de verkoper en bij deze wel tot een koop kunnen komen.
Wat spreek me aan:
Prachtig en degelijk interieur. Multimedia is wellicht niet zo luxe/uitgebreid als bij sommige concurrenten, maar alles wat je echt nodig hebt zit erop incl. apple carplay / android auto. Al zou ik dat in het geheel niet missen, eerlijk gezegd.
De suicide doors, wellicht niet altijd even praktisch, maar vind het wel machtig mooi.
Rijdt ook heerlijk. Stil en soepel. Niet bloedsnel, maar daar hebben we hem ook niet voor gekocht.
Het gesimuleerde motorgeluid, tja, het stoort niet, maar zou het ook niet missen. Ik heb online in ieder geval al een instructie gevonden hoe je dit toch uit kunt zetten.
Wat spreekt me minder aan:
Het bereik is niet om over naar huis te schrijven, maar zou ruim moeten voldoen voor wat ik nodig heb.
Voor de langere ritten hebben we genoeg alternatieven.
Wat echt onhandig is, is de plaats van de USB poorten, die zitten verstopt achter de middenconsole en is onbereikbaar voor de bestuurder. Wil je daar wat inpluggen, dan moet je echt parkeren en over het midden console hangen om te kunnen zien wat je doet.
Onder de motorkap, moet je ook niet willen kijken, Daar heb je toch wel heel veel loze ruimte, hadden ze nog wel een bergruimte in kunnen maken, naast de elektromotor.
Zal te maken hebben met het feit, dat je in japan, deze auto, wel met een benzine motor kunt krijgen.
oogt een beetje raar in ieder geval.
Het is nu wachten tot de auto daadwerkelijk afgeleverd gaat worden.
Hij is thuis
- 6.400 km
Afgelopen donderdag eindelijk de MX30 kunnen ophalen.
Helaas was de aflevering niet geheel smetteloos. De auto, mag over 1,5 week al weer terug naar de dealer, omdat de poetser tegen de plantenbak had gezeten en de achterbumper vol met krassen en butsen zit.
Dat gaan ze dus herstellen.
Gisteren, m'n eerste keer, naar het werk, zo'n 43km enkele reis. Op zich niet zo spannend, maar met een opgegeven bereik van 200km, was ik toch wel heel nieuwsgierig, hoe dit zou uitpakken.
Heb expres gereden zoals ik met m'n mx5 ook gedaan zou hebben (ben een rustige rijder) en kwam uit op een gemiddeld verbruik van 14,4 KWH/100Km. Heb wel waar mogelijk gebruik gemaakt van regeneratief remmen en dat helpt aanzienlijk (is wel even wennen, met die flippers).
Dat ik s'morgens vertrok, gaf de boordcomputer een bereik van 175km aan.
s'middags thuis gekomen stond deze op nog 119km. Nog wat boodschappen gedaan. Om een heel verhaal kort te maken, het oorspronkelijk, door de boordcomputer opgegeven bereik van 175km, was gegroeid tot 210km. In theorie zou ik dus makkelijk 2x op en neer kunnen naar m'n werk (in de zomer maanden). Had rekening gehouden met gewoon iedere dag moeten laden, wat ik overigens sowieso gewoon ga doen.
Verder bevalt de auto uitstekend, fijne stoelen, prachtig dashbord.
Mooie luxe, industriële bekleding, wat inhoud, bruin kunstlederen wangen en zwart stoffen zitvlak, gemaakt van gerecyclede petflessen.
Ziet er wel heel chique uit.
Het beruchte kurk, da's heel persoonlijk, you hate it or you love it.
Persoonlijk vind ik het wel mooi, vraag me wel af, hoe dit zich houdt na een aantal jaar. Denk dat dit wel gevoelig is voor vuil.
De auto is super stil, zeker na ik het fake motorgeluid heb uitgezet.
Over geluid gesproken, als je stapvoets vooruit rijd of achteruit, klinkt er ook een geluid buiten de auto, ter waarschuwing voor voetgangers.
Laat ik het zo zeggen, heel apart geluid, weet niet wie dat verzonnen heeft en met welk idee erbij. M'n zoon dacht dat er wat mis was met de remmen...
Wat ook opviel, de werking van de airco. Die doet het gewoon echt goed.
Vraag je je natuurlijk af, hoezo??? Nou de airco in onze tesla model 3 is nauwelijks in staat om de auto af te koelen, zolang je de blower op je gezicht/body laat staan, gaat het wel, maar zodra je de blower wegdraait van je gezicht, blijft het gewoon warm in de auto. Dat merk je ook als je de airco al vroegtijdig aanzet. het is aangenamer, maar nooit echt koel.
Ik was er eigenlijk gewoon vanuit gegaan, dat dit komt doordat het een electrische auto is en de airco pomp gewoon kleiner is ivm. het benodigde vermogen. Maar duidelijk kan het dus wel een koele electrische auto.
Minpuntjes dan maar:
Had de USB poorten al genoemd, die zitten gewoon echt onhandig, zeker vanuit de bestuurderspositie gezien.
Gebrek aan een 12V plug in de kofferbak. Niet onoverkomelijk, maar wel handig en wij gebruikten die best nog wel eens.
De mymazda app, das echt dramatisch. Na alles nog eens opnieuw geïnstalleerd te hebben, gaat het aanzienlijk beter, maar daar hebben ze echt nog een hoop te verbeteren.
Deuren willen niet op of van het slot via de app. Het werkt gewoon echt traag. Responstijd die de app opgeeft is een minuut, kom op zeg.
De airco/verwarming op afstand starten, werkt soms wel, soms niet.
Je krijgt dan wel feedback of het gelukt is of niet, maar dit is gewoon irritant.
Om dan maar weer even naar de tesla te kijken, die hebben dat gewoon echt goed voor elkaar, werkt altijd en snel, waar je ook bent.
Gelukkig heb je de app niet nodig om volledig van de mazda te kunnen genieten, maar de app kan het in sommige gevallen wel wat makkelijker maken.
Nog even een updateje over de mymazda app. Ik heb de virusbeveiliging van mijn mobiel gehaald (AVG). De app lijkt nu gewoon te werken, al is hij nog steeds behoorlijk traag. Blijkbaar hoort het zo te weken, dat je de deuren wel op slot kan doen, op afstand, maar niet open. Ergens snap ik die wel.
Eerste week
- 6.950 km
Onze eerste week in de MX30, is eigenlijk alleen maar positief. Inmiddels ruim 500km gereden.
Gewoon s'avonds voor het slapen de auto aan de oplader, s'morgens loskoppelen en ik heb de hele dag geen omkijken naar het bereik.
Kan naar m'n werk, de boodschappen doen, s'avonds nog even een ijsje halen en/of naar het strand in callandsoog. 2x op en neer naar beverwijk gaat ook a 45km (getest).
Je moet alleen jezelf even aanwennen om wat verder vooruit te denken, qua planning.
Wat je wel merkt is de "beperkte" laadsnelheid. We hebben een 11KW 3-fase oplader aan de muur hangen. Deze is afgezekerd op 3x 16A. De mazda heeft een 1 fase systeem, wat max 6,6KWh kan laden, als deze afgezekerd is met 32A. Omdat de lader van ons dus met 16A is afgezekerd, gebruiken maar hooguit 3,6Kw en gaat het dus niks sneller dan laden via het normale stopcontact. Dit ligt dus aan de lader en niet zo zeer aan de mazda.
Het zou dus eigenlijk beter zijn om nog een geschikte lader voor de mazda aan te schaffen, maar dat doen we nog even niet.
zeer tevreden
- 11.500 km
Inmiddels ruim 4500km met de mx30 gereden. Weinig te melden eigenlijk.
De auto bevalt super goed, verbruik ligt gemiddeld rond de 14,5kwh/100km en dat kan best nog zuiniger als ik mijn best doe.
Bereik is tot op heden ook nog geen enkel issue geweest. Heb nog geen gebruik hoeven maken van publieke laadpalen of een snellader, dus daar heb ik ook nog geen ervaringen mee.
Gewoon s'avonds aan onze eigen laadpaal en s'morgens heb je weer voldoende jus om de hele dag door te komen.
De app werkt inmiddels zoals het moet, maar is nog geen snelheidswonder.
Eerste langere rit
- 13.500 km
Zondag 3 oktober, m'n eerste "lange" rit gemaakt, van zo'n 175km enkele reis. Niet geheel goed voorbereid vertrokken, waardoor ik meerdere keren ben moeten stoppen om bij te laden. Dat was wel een ervaring.
Hadden een club BBQ in brabant en ik had eergisteren eigenlijk besloten om met de tesla te gaan, dus had die opgeladen ipv. de mx30. Zondag ochtend, toch nog van gedachten veranderd, onder het motto, dit is een mooie gelegenheid om eens te kijken hoe dat met het snelladen gaat.
Vertrokken met zo'n 40% volle accu. Nieuwegein moest daarmee haalbaar zijn, maar ik denk neem nog maar even geen risico, ik ga even snelladen in alkmaar bij de shell op de rotonde bij het AZ stadion.
Stuk of wat snelladers, volgens het reclame bord van 170KW. Volgens mij was dat het totaal van alle laders bij elkaar, want ondanks ik de enige was die stond te laden, kwam ik niet hoger dan 17 a 18 Kwh. Nu is de mx30 geen snelheids wonder, maar dit moet toch echt sneller kunnen. Na een half uurtje besloten dat dit niet opschoot, dus doorgereden naar breukelen (shell langs de A2), om daar een nieuwe poging te doen, want voor de plaats van bestemming, kwam ik nog 30km te kort.
Eerste de laders van shell, allemaal bezet (shit), dan maar de laders van fastnet, daar waren ook maar 2 laadpunten van, maar gelukkig nog 1 vrij.
Aangekoppeld en dat ging gelukkig al een heel stuk beter, zo'n 34Kw/h.
Zo'n 20min. geladen en doorgereden met een ruime marge voor de terugweg. Op de terugweg, gestopt bij wederom een shell. 2 laders 1 defect, de ander bezet door een audi die net voor me reed. Had geen zin om daar op te wachten, dus gekeken voor de volgende optie. Dat was wederom breukelen. en dat zou ik met een marge van een kleine 20km moeten kunnen halen. Ik denk ik neem de gok, zie wel waar het schip strand. rustig 100km/h uur gereden en idd. ik haalde breukelen met nog 17km resterend.
Daar wederom 2 laders, waarvan 1 defect. gelukkig was de 2de wel vrij.
Auto weer aangekoppeld en het laden leek nu nog sneller te gaan, tijd van 20min had ik zon 130km bereik erbij. Waarmee ik een hele ruime marge had om thuis te komen.
Had ik gewoon de mx30 thuis geladen, dan was het veel makkelijker geweest, had ik met 1x goed laden heen en terug gemakkelijk gehaald.
Wat ik eigenlijk wil aangeven met dit stukje review, zijn de enorme laadsnelheids verschillen tussen verschillende stations, ondanks dat het vermogen van een lader ruim meer is, dan de mx30 kan vragen.
Gewoon een update'tje
- 16.648 km
Langzaam aan begint het buiten wat kouder te worden. Tijd om een gebruik te gaan maken van de voorverwarm functie. Je kunt diverse programma's instellen om de auto voor te verwarmen voor vertrek.
Wat een genot is dat. S 'morgens als ik 5:45 in de auto stap, is deze al op een behagelijke 20 graden. Hetzelfde kan voor als je s'middags weer naar huis gaat. De kachel is trouwens wel super, zeer snel warm en stookt je de auto uit als het moet.
Wat wel jammer is, is dat de mazda hiervoor de accu gebruikt, ook al is deze aangesloten op de lader. Gaat maar om een paar km bereik die je hier door mist, maar het was toch fijner geweest, als de stroom van het laadstation hiervoor zou worden gebruikt, of tenminste het verbruik van de accu direct weer bijgeladen zou worden. Maar dit is wel een beetje muggenziften.
Over het bereik gesproken, je merkt dat het bereik langzaam iets terug loopt nu. Bereik is gezakt van een 210 km naar nu zo'n 185km, bij een buiten temperatuur van zo'n 5 graden. KWH verbruik ligt ook wel iets hoger, zo rond de 16 a 17KWH per 100km. Overigens ligt dat denk ik niet alleen aan de temperatuur, maar ook dat mijn rechtervoet iets zwaarder is geworden.
Een ander dingetje. Moest onlangs online de schorsing van mijn 626 verlengen. Gelijk ook even kijken bij m'n andere auto's en tot mijn verbazing stond er een terugroepactie open voor mijn MX30. betrof de passagiers airbag, waarvan de stiksels het kunnen begeven als deze opgeblazen wordt bij een aanrijding.
Die terugroepactie stond echter al open sinds mei 2021. Ruim voordat ik de auto kocht. Dus de dealer gebeld met de vraag, hoe dat zat.
Beetje vaag antwoord, wist van niks, wist ook niet of die vervangen was.
Hallo, de verkoper had er zelf mee gereden, dan weet je toch wat er met die auto gebeurd? Hij zou informeren en terug bellen, das inmiddels ruim 3 weken geleden en nog niets gehoord.
Schept bij mij niet veel vertrouwen, denk dat ik voor onderhoud ook weer fijn terug ga naar mijn oude dealer, die hadden/hebben een super service.
Update'je
- 16.800 km
Gisteren toch maar weer eens contact gezocht, met de dealer, betreffende de terugroepactie voor de passagiers airbag.
Kon zo gauw geen telefoonnummer vinden, maar vond wel een contactformulier op de mazda website voor specifiek terugroep acties.
Die ingevuld en dit keer ging het wel gesmeerd. Werd s'middags al gebeld door de werkplaats van de dealer waar ik m'n mx30 gekocht heb, om een afspraak in te plannen.
Ik had op een forum wat gelezen over 2 updates die beschikbaar waren, voor de mx30, die er voor moeten zorgen, dat het laden onder koude condities beter gaat. Dus dit gelijk ook even gevraagd en ja hoor die updates zijn idd. beschikbaar en nemen ze gelijk mee.
De 20ste mag ie even naar de garage en ik kan er op wachten.
Weer en wind
- 21.000 km
Er wordt veel geschreven over de invloed van kou op het bereik van een EV.
Nu loopt de winter langzaam richting het einde en ik moet zeggen dat de invloed van kou mij reuze meegevallen is. Over het algemeen zat ik tussen de 170 en 180km bereik.
Nu is het natuurlijk ook nog niet echt heel koud geweest, veelal rond de 5 graden s'morgens en een enkele uitschieter van 0 of -1 graden.
Wat mij echter negatief opviel is de invloed van wind op het bereik, die is veel groter dan de invloed van kou.
De afgelopen weken heeft het veelvuldig flink gewaaid en dan zag ik het bereik zomaar terug zakken naar 140 a 150 km met 50/50 snelweg en 80km wegen. Das niet alleen een dingetje van de mazda, maar ook bij onze tesla model3 zag ik het bereik met ruim 1/3 afnemen.
Had een winderig ritje schagen (NH) naar Linnen (limburg) en terug. Na 280 km was de accu zo goed als leeg.
Daar lees je echter nooit wat van in rijtesten, vind dat toch wel een dingetje, want in verhouding stijgt het verbruik veel meer dan bij een benzine/diesel gestookte auto.
Dan nog even over de airbag en de updates.
Dat ging super snel, met een uurtje stond ik weer buiten, kon er gewoon op wachten.
verse banden
- 29.000 km
Lekker weekje op vakantie geweest naar de eiffel. Niet met de MX30, maar wel met de 626. Heerlijk weekje gehad, maar bij thuiskomst had de MX30 toch een vervelende verassing voor ons.
De band linksvoor was volledig leeg gelopen. Had al gezien, op de app, dat linksvoor zacht was, maar niet gedacht dat hij lek zou zijn.
Gisteren maar even naar de garage geweest om hem te laten plakken. Helaas bleek er niet 1 lek in te zitten maar 2. 1 in het loopvlak, deze was geen probleem, maar het 2de lek zat op de rand van loopvlak en wang. Deze kon dus niet meer geplakt worden. Nieuwe band dus. Gezien de band z'n beste tijd wel had gehad, zat al akelig dicht op de eerste indicator, die aangeeft dat het wel eens tijd word om over nieuwe banden na te denken.
Dus gelijk maar 2 nieuwe laten bestellen (bridgestone turanza 215/55-18)
Misschien ligt het aan mij, maar vind 30000km voor een set banden niet echt veel, zeker gezien het 90% snelweg km's zijn.
updates
- 31.000 km
Werd van de week attent gemaakt op een 2tal updates voor de MX30.
Nu was m'n MX30 al bij de dealer ge-update vorige week bij de onderhoudsbeurt, maar deze waren toch weer nieuwer.
Met een handleiding deze zelf geïnstalleerd. De eerste OTA update, ging vlotjes, maar de 2de TCU update, gaf me flink de zenuwen, want het duurde bijna 3 kwartier voordat hij klaar was en dat was veel te lang voor mijn gemoedsrust.
Na deze updates valt hij mij op, dat de mazda connection app, veel sneller reageert. Nu is bv. vrijwel direct het huidige laad niveau zichtbaar, waar ik voorheen soms wel 3x moest refreshen, voordat het actuele accu niveau zichtbaar werd. In de auto zijn er geen wijzigingen te zien in het multimedia systeem, werkt als vanouds.
Vorige week heeft de MX30 z'n 20.000km beurtje gehad. Aanstaande donderdag mag hij nog eens terug, dan worden de achterremmen vervangen onder garantie. Ondanks dat ik 100km per dag rij, zitten de schijven vol roest op het loopvlak van de blokken, wat je niet meer weg remt. Volgens de dealer een vaker voorkomend probleem, iets met de metaal legering...
Verder was het achterruitwisserblad versleten, dus die is ook vervangen.
Moet zeggen dat de prijs van grote onderhoudsbeurt me enigszins tegen viel. even 400 euro inclusief ruitenwisser en interieurfilter.
EV is niet goedkoper dan een ICE wat dat aan gaat.
toch nog een garantie dingetje
- 37.000 km
Gisteren even langs de dealer geweest om een paar moeren te bestellen voor de versnellingsbak van m'n 626. Ging om de borgmoeren van de primaire en secundaire as en die waren nergens anders te vinden, dan bij de dealer voor de hoofdprijs 67 euro. De oude hergebruiken, was geen optie dus helaas.
Maar goed, het gaat over de MX30. Gezien ik toch bij de dealer was, gelijk ook even melding gemaakt van loslatende verf van het stuurwiel. Dat begon, met een wat leek krasje van een nagel oid., maar de plek was inmiddels gegroeid tot zo'n 3cm lengte en 1,5cm breed, bovenop het stuur.
Ziet er gewoon armoedig uit.
Ze hebben foto's genomen van de plek, welke ze doorsturen naar de importeur. Zal er wel op uitdraaien dat het stuur opnieuw gespoten word ipv. een nieuwe. Dat vind ik eigenlijk niet eens zo erg, want met een geheel nieuw stuur, is de kans reeel dat deze het zelfde probleem ontwikkeld.
Word vervolgd.
Nieuw stuur
- 37.000 km
Gisteren de moeren opgehaald bij de dealer en de balie medewerker, wist me al te vertellen dat de garantieclaim was goedgekeurd en dat ze een nieuw stuurwiel gingen bestellen. Kon wel even duren, want stond in backorder.
Schade
- 39.000 km
Een paar weken geleden, helaas schade gereden met de MX30.
Was even naar schagen geweest en op weg naar huis. Paar honderd meter voor ons huis, rijdt er een flinke bestelbus voor me. Rijdt erg langzaam en is duidelijk op zoek naar een adres. Op een gegeven moment gaat hij helemaal rechts de berm in (polderweg), vertraagt nog verder en geeft geen richting aan.
Ik was daardoor in de veronderstelling dat hij mij voor wilde laten gaan.
Echter op het moment dat ik net met m'n neus naast hem zit, slaat hij opeens scherp linksaf. Ik toeter nog, maar hij draait gewoon door.
De schade lijkt gelukkig nog wel mee te vallen. Paar krassen op de voorbumper, wielkastrand is afgeschreven. En een paar kleine beschadigingen op het voorscherm. De koplamp kunnen ze mogelijk nog redden. Voorbumper is wel iets naar achter gedrukt, dus mogelijk dat er nog lijken uit de kast komen.
Morgenmiddag mag hij eindelijk naar de schade hersteller.
vervolg schade
- 39.000 km
Inmiddels is de auto al weer enkele weken gereed.
Heb hem laten repareren bij ABS (Autoschade De Lange B.V.) in schagen.
Ze zijn er ongeveer 1,5 dag mee bezig geweest.
Hij is super netjes gemaakt, koplamp had een flinke schaafplek, maar die hebben ze gepolijst en een bepaalde coating gegeven. Had daar wel een beetje een hard hoofd in, maar ook van die schaafplek is niets meer terug te vinden. Verder 4 jaar garantie op de reparatie.
update
- 50.200 km
Vorige week de 50000km gepasseerd. Auto bevalt nog altijd super goed, zeer fijne wagen.
Enige wat ik echt kan melden is dat hij weer toe is aan 4 nieuwe banden.
remblokken vervangen
- 54.000 km
Een week of 2 geleden de auto even door de wasstraat gehaald.
Vrijwel direct daarna, begonnen de remmen te piepen, net alsof ze licht aanliepen of dat er wat tussen zat.
Eerst 10 dagen naar spanje geweest, even een paar dagen zon meepakken en opwarmen.
Thuis gekomen, direct maar eens gekeken wat het probleem kon zijn. Bij inspectie, bleek er niks tussen te zitten, maar waren de binneste remblokken (zuigerzijde), kats versleten. Zat nauwelijks nog 1mm frictie materiaal op.
Dat terwijl de buitenste blokken nog rond de 50% zaten.
Remtangen en geleide pennen waren gewoon goed gangbaar.
In ieder geval een nieuwe set remblokken gehaald bij de dealer en 164 euri's incl. BTW afgetikt. Nee ze zijn niet verguld.
Het vervangen was een werkje van 10 minuten, maar daarna begon het gedonder.
Wil de auto de garage uitrijden en direct vliegen de alarmen om m'n oren. Diverse veiligheidssystemen zijn defect en of uitgeschakeld.
Van alles geprobeerd en alles nog 2x nagekeken, maar niets hielp.
Uiteindelijk toch maar naar de lokale garage gereden, had geen zin om weer een half uur naar de dealer te moeten rijden en gevraagd of hij eens wilde kijken. Geen probleem, testkast erop en gereset, waarna het weer in orde was. Waarschijnlijk is het terugstromen van de remvloeistof de boosdoener geweest (bij het terug duwen van de remzuigers).
Echt bezopen, dat je tegen dit soort shit aanlopt, bij het wisselen van een paar remblokken.
Bij de betreffende garage gelijk maar een afspraak gemaakt, om alle banden te vervangen.
Verder iets wat mij negatief op viel. Er ontstaat best wel al wat roest op de draagarmen en subframes. Niet dat dat verschrikkelijk is, want het is best dik staal allemaal, maar na 3 jaar al!!! Geeft mij geen vertrouwen dat je 20 jaar doet met deze auto, zonder aanvullende maatregelen.
4 verse banden
- 54.000 km
Van de week, 4 verse banden laten monteren. Toch maar weer gekozen voor de bridgestone turanza, die af fabriek ook gemonteerd word.
Volgens de garage is dat ook een hele goede band en naar mijn ervaringen denk ik ook wel, dat hij wel gelijk heeft. Zijn stil, goede grip op droog en nat wegdek, alleen slijten ze voor mijn gevoel snel, maar ja dat dacht ik ook van m'n remblokken, maar ik hoor alleen maar mensen die langer doen met hun banden en remblokken, dus misschien ligt het dan toch ook aan mijn rijstijl.
Nou ja, voorlopig kunnen we weer veilig sturen.
Kleine storing
- 61.000 km
Onlangs wat last gehad met de voorste radar in de voorbumper.
Deze gaf regelmatig een melding defect te zijn, maar het kon ook weer enkele dagen weg blijven.
Behoorlijk irritant, want diverse hulp / veiligheids systemen werken dan niet meer.
Gezien het gedrag van de storing, was een slecht contact de mogelijke dader.
Daarop onder de auto gedoken en gekeken of ik bij die radar module kon komen. Met wat moeite kon ik de stekker bereiken en deze loshalen en er opnieuw opsteken. Dit even 2 a 3x herhaald en sinsdien heeft de storing zich niet meer voorgedaan.
Eerste APK
- 69.500 km
De Mx30 heeft onlangs z'n eerste APK beurtje mogen ontvangen.
Dat leek even spannend te worden, omdat de voorremmen behoorlijk remverschil hadden, maar na een rondje rijden en even een paar keer stevig remmen was dat terug in orde gelukkig. Waarschijnlijk als gevolg van het hoofdzakelijk regeneratief remmen.
Verder zitten de voorbanden er weer aan te komen, das wel een dingetje, die Bridgestones zijn redelijk stil en goede wegligging, maar ze slijten wel hard. Met 25000km zijn ze kaal.
Iemand suggesties voor een goed alternatief?
Verder bevalt de MX30 nog altijd uitstekend.
Verse 12V accu
- 81.000 km
Laatste paar weken een paar keer problemen gehad met starten van de mx30, nadat hij enige tijd op contact had gestaan. Bv. Omdat ik boodschappen aan het uitladen was, of aan het opruimen. Niet langdurig dus, maximaal een uurtje.
Zondag was dat dus al het geval na 5 minuten. Kreeg spontaan de melding 12v accu raakt leeg en niet meer te starten.
Voltmeter erop en idd. Krap 9V.
Klaar dus. Vanmiddag gelijk maar een verse gehaald, was nog wel een dingetje.
Bij partspoint stond de mx30 nog niet in hun onderdelen systemen, dus via google de "juiste" accu 45ah (bosch) moeten opsnorren.
Blijkt achteraf ook niet helemaal de juiste te zijn. Breedte en lengte is goed, maar is net even lager dan de originele 42AH accu.
Geen zin om weer 20min. terug te rijden, dus heb een kunststof vulling onder de accu gemaakt, zodat hij op de juiste hoogte staat. Staat nu weer mooi stevig.
Verder gb. Still going strong.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.