Mazda MX-30 First Edition (2020) #5

autoreview

Mazda MX-30
Mazda MX-30Mazda MX-30Mazda MX-30Mazda MX-30Mazda MX-30Mazda MX-30Mazda MX-30Mazda MX-30Mazda MX-30Mazda MX-30Mazda MX-30Mazda MX-30Mazda MX-30Mazda MX-30Mazda MX-30Mazda MX-30Mazda MX-30Mazda MX-30Mazda MX-30Mazda MX-30Mazda MX-30Mazda MX-30

Signalement

UitvoeringMX-30 First Edition
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf11 km
KM-stand laatst768 km
Lezerswaardering: 69%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mazda MX30 First Edition

  • 768 km

Mazda MX-30 First Edition

Ik heb sinds een paar weken mijn nieuwe Mazda MX-30 First Edition, ceramic metallic. De auto bevalt prima, rijdt uitstekend, stuurt direct en is vrij stevig maar toch aangenaam geveerd. Je voelt wel dat je gewicht aan boord hebt en de acceleratie is prima maar niet spectaculair. De auto ziet er van binnen en buiten smaakvol en beschaafd uit. De materialen zijn van hoge kwaliteit. Ik houd wel van die stoere zwarte stroken rondom de auto, en hoop ook dat het enige bescherming biedt in parkeer garages (stootschade door deuren van andere auto’s).

De auto is verder rijk uitgerust, en de vele hulp systemen werken goed. Ik ben vooral enthousiast over het head-up display waarin alle noodzakelijke rij-informatie wordt getoond, en maak daardoor weinig gebruik van de andere schermen. Ook erg handig is dat de stoel en buitenspiegel instelling worden opgeslagen, en dat voor twee rijders, zodat je meteen de goede instelling hebt als je van rijder wisselt. Die instelling staat ook apart op de twee sleutels, dus als iedere rijder zijn eigen sleutel gebruikt dan zit je altijd goed ?. De auto maakt een kunstmatig motor geluid, en het is wel jammer dat je als bestuurder niet de keuze hebt dat aan of uit te zetten. Mazda graag een software update om dat te verhelpen. Van de hulp systemen is alleen de waarschuwing voor te hard rijden wat minder geslaagd. Je zit bijvoorbeeld op de snelweg en de auto denkt dan dat je maar 30 km/u mag rijden. Vermoedelijk ziet de camera dan een verkeersbord op een landweggetje of zo, en dan heb je kilometers lang een waarschuwingssignaal aan je broek…

De range van 200 km is reëel, en voor mij voldoende. Ik schat de effectieve batterij capaciteit op 33,5 Kwh (de rest is buffer) en doe 16,0 Kwh/100 km, dus kom op ongeveer 210 km bereik bij gemengd gebruik. Met intelligent rijden (rustig aan doen, wat slipstreamen, flipperen) kan het nog wel wat zuiniger. Maar niemand zal de batterij helemaal leeg kunnen/ durven rijden, dus in de praktijk zal 200 km wel het max zijn. Met snelweg snelheid moet je rekenen op 175 km. Dat is dus net geen Utrecht – Brussel of Utrecht – Groningen. Als je dat maar incidenteel doet lijkt het me geen probleem – gewoon een kopje koffie drinken onderweg. Ik denk overigens dat veel elektrische auto rijders in Nederland met overcapaciteit en dus een te zware en dure auto rondrijden. De MX is één van de goedkoopste elektrische auto’s op de markt, en dat komt vooral door de kleine batterij. Het is echter jammer dat Mazda geen 11 kw drie fasen laad mogelijkheid biedt. Dat zou de beperkte batterij deels gecompenseerd hebben. Ook jammer dat er geen opberg vakje is voor de laadkabel. Het regeneratief remmen met de flippers werkt erg goed, maar bij 8 km/u stopt het en moet je het laatste stukje remmen met het rempedaal doen.

De app vergt even oefening en heeft voldoende functionaliteit. Er is een scherm met status informatie, zoals batterij niveau, binnen temperatuur en banden spanning. Je kunt ook zien waar de auto staat. Je kunt het laden van de auto op afstand aan/uit zetten, en de auto verwarmen/koelen terwijl je nog aan de koffie zit. Ik vind het vooral handig dat je op de app de bestemming kunt invoeren en naar de auto sturen (bijvoorbeeld het oplaadpunt bij mijn broer in de straat). Dat is handiger dan navigatie via het infotainment systeem van de auto.
Het grote minpunt van de auto zijn de suicide deurtjes. De instap is OK, maar verder heeft het echt alleen maar nadelen. 1) Door de grote middenstijl en kleine achter raampjes heb je een enorme dode hoek en kun je onmogelijk over je schouder naar achterop komend verkeer kijken. Gelukkig is er wel een goede dode hoek detectie. Om dezelfde reden is de detectie van achter kruisend verkeer ook handig, met name bij het verlaten van een parkeerplaats. Het zicht rondom in de auto blijft echter een zorg punt. 2) De achter passagiers kunnen alleen uitstappen nadat iemand eerst de voordeur open gedaan heeft – geen erg veilig gevoel – en 3) het is sowieso nogal krap achterin en daarnaast claustrofobisch met die kleine raampjes. 4) Als je in een parkeer garage tussen twee auto’s staat kunnen de achter passagiers niet uitstappen want de deuren laten te weinig ruimte. 5) Tot slot kan iemand per ongeluk de achter deuren op de voordeuren gooien als de juiste volgorde niet wordt aangehouden. Het ware dan ook beter geweest als Mazda de electro techniek gewoon in de CX-30 had gelepeld.

Wat zijn de alternatieven voor de MX-30? Ik denk de MG ZS EV, en de Hyundai Kona en Kia eSoul met 39 kwh pakket. Deze auto’s zijn allemaal praktischer dan de Mazda en hebben iets meer bereik, maar ze hebben niet het raffinement van de Mazda. De Kona en eSoul zijn ook duurder als je een vergelijkbaar uitrustingsniveau kiest. De MG biedt het meeste ruimte, maar ik zou ongerust zijn over kwaliteit, garantie en service daar er geen dealer netwerk is. Alle vragen die ik daarover stelde bij mijn bezichtiging werden ontwijkend of niet beantwoord. Reviews van gebruikers in Engeland, waar de auto eerder te koop was, zijn niet altijd hoopgevend, en ook in Nederland is niet iedereen tevreden. De Kona ziet er van binnen en buiten nogal goedkoperig uit. De Kia heeft nogal veel bling bling van binnen en buiten, maar zou nog wel een goed alternatief zijn. Toen ik mijn Mazda bestelde was deze Kia variant nog niet op de markt. Je zou ook nog aan de Peugeot e2008 kunnen denken, maar ook dan ben je een stuk duurder uit. De andere semi-SUV’s (KIA Niro, Lexus UX) zijn nog veel duurder, en zitten eigenlijk in een ander markt segment.

In conclusie is de Mazda MX-30 een lekker ding, maar door de suicide deurtjes minder geschikt als gezinsauto. Een meer conventionele opbouw en wat meer ruimte achter zou de auto voor een breder publiek interessant gemaakt hebben. Je zou ook van een relatief grote auto wat meer range verwacht hebben, maar dan was de auto ook duurder geweest natuurlijk. Het is namelijk wel één van de goedkoopste elektrische auto’s op de markt, zeker gezien de kwaliteit en het hoge uitrustingsniveau. Een 11 kw laad mogelijkheid zou welkom zijn geweest.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.