Mazda MX-30 First Edition (2020) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | MX-30 First Edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 16.785 km |
95% Goed
- 238 km
De MX30 28 september opgehaald, had hiervoor een Mitsubishu Outlander PHEV, wederom nu weer een leasebak, ook vanwege bijtelling ;-)
De Mazda voelt goed aan, goed rij- en weggedrag, hoog op zijn poten, vandaar ook mijn keus, op een dijkweggetje knallen is geen probleem, MX30 houdt zich goed. Mooie strakke afwerking binnen- en buitenzijde is echt van ongekende klasse, typisch Mazda. Auto besteld oktober 2019, destijds geen opties beschikbaar behalve de moersloten, jammer ! gekozen voor de bekende mooie rode kleur van Mazda met industriële interieur met donker hemeltje, wel even wennen zo donker. De stoelen zitten goed, alles verstelbaar, elctrische bestuurdersstoel met 2 geheugen standen, achterin, met mooie inklapbare middenarmsteun, en de zitcomfort is goed, dochterlief meldde wel "beetje claustrofobisch" dit ook vanwege de kleine raampjes achter, waar je moeite voor moet doen om naar buiten te kijken. De futuristische Freestyle design deuren (knipoog Mazda naar verleden) zijn onpraktisch, bij uitstappen passagiers achter moeten de voordeuren open, bij kinderen kan bestuurder blijven zitten, maar bij volwassenen moet jezelf er ook uit, er is gewoon geen ruimte, zelf heb ik stand 1 van de stoel ingeprogrammeerd als rijstand en stand 2 als iemand moet in- en uitstappen, zitting en leuning gaan dan helemaal naar voren, zelf kan de passagier enkel achter de bestuurder de stoel ook elektrisch naar voren bewegen, ook rugleuning. Dus even iets op de achterbank leggen/plaatsen is dus niet snel mogelijk. De achterbak is oke, voor dit model auto, maar geen praktische bergruimte voor de 2 laadkabels. de achterklep gaat niet electrisch open/dicht. De met bomvolle rij- en veiligheidsopties uitgeruste Mazda is zeer prettig in gebruikt met betrekking tot infotainment en navigatie (welke bij nieuwe update, in auto geladen wordt, wel bij garage) zelfs een oplaadschema kan worden ingeladen, de handige centrale bedienings draaiknop is top, de software is van 2020 en snel, ook geschikt voor "Android auto". Opbergvakjes onder console, welke met kurk is ingelegd, vindt ik zelf niet praktisch, je komt er moeilijk bij, opberg vak tussen voorstoelen in, is aan voorzijde open, dus van buitenaf zichtbaar. De afstandsbediening voor vergrendelen auto moet fysiek in de handen worden genomen om auto open/dicht te doen, daar slaat Mazda de plank flink mis ! pas bij de "Luxery" uitvoering komt automatisch vergrendelen. Mazda vertelde wel nadat er klachten kwamen hierover dat er gevraagd is bij de fabriek of automatisch vergrendelen op de "First edition" kan worden geïnstalleerd, dat ligt ook aan type deurgrepen, maar neem aan dat het software technisch wel kan ? we gaan het zien. De "app" op de telefoon werkt goed, zelfs op afstand de deuren vergrendelen lukt goed, open doen is geen optie, je kunt kunt in app aflezen, huidig batterijniveau en actieradius, laadproces, klimaatbeheersing in/uitschakelen en instellen, huidig km stand, bandenspanning, zien of deuren, achterklep, motorkap open/dicht zijn en alarmlichten aan/uit staan, pechhulp en service connector en je kan je auto locatie weergeven, ook zoekfunctie voor laadpalen ziet erin, storingsmelder, (reeds 3 x storing voor de auto ontvangen in app, code $1A7, Mazda is ermee bezig) gewoon complete app, zoals het zich laat aanzien. Over verbruik kan ik nog niets zinnigs melden, volgende keer maar dan, ik gebruik de auto zakelijk, dus ben benieuwd, ik kan veel km maken op een dag, 200-300km, snelladen kan tot 50Kw/h.
Het design van binnen en buiten is mooi en degelijk, deze MX30 biedt echt waar voor zijn geld, zeker vergeleken bij de MG ZS, gezien de prijsklasse. Maar is deze MX30 nu een drie- of vijfdeurs ?
Minpunten:
-laadkabel 4mtr, dit is echt te kort. zeker bij file parkeren. 8mtr laadkabel mag je de hoofdprijs voor betalen.
-opbergruimte achterbak en in het geheel
-portier vergrendeling
Pluspunten:
-Rij- en weggedrag
-bedieningsgemak, ook voor app.
-zeer luxe uitvoering
-heads up display in voorruit
-bijtelling (voor mij belangrijk)
Winterbanden
- 778 km
Vandaag de winterbanden laten monteren, Pirelli Winter SottoZero 3
Ben benieuwd.
Nog zeer tevreden over de auto, hoewel de afstandbediening voor openen en sluiten van auto begint te irriteren, nu dus handmatig en NAAR dat Mazda dit automatisch openen/sluiten voorbehoud aan de Luxery versie.
Verder is het mij niet geheel duidelijk waarom bij openen auto en als laadproces klaar is en je laadproces beëindigd met je laadpas op laadpaal de stekker in de auto niet wordt vrijgegeven, deze blijft op slot, wederom moet je de auto die dan al open is, nogmaals open doen middels de afstandsbediening, en dan pas wordt stekker vrijgegeven, dat begint heel vervelend te worden, en schaar ik onder de nare trekjes van de auto.
Verder is het bedieningsgemak vanuit de bestuurder overzichtelijk en gemakkelijk, de ronde draaiknop met zijknoppen doen hun werk goed, ook bediening via stuur is top. Ook alle veiligheidsopties voor berijden auto werken fijn, op cruisecontrol remt de auto en komt tot stilstand als voorligger gaat stoppen bij stoplicht. Ik heb "herkenning verkeersborden" uitgeschakeld, en nooit aan gehad.
Het zou fijn zijn als de "Hold" knop automatisch ingeschakeld zou worden bij starten en wegrijden auto, dus bij een stop middels rempendaal, blijft de auto dan op de plek staan en rijdt niet meer vooruit, zeer handig bij file rijden, en stilstaan bij stoplicht. Verbruik zit nu gemiddels op 18 - 18,5kW per 100 km, je moet erg je best doen om dit lager te krijgen.
Verbruik
- 1.407 km
Toch is het verbruik niet zuinig, of volgens het boekje/folder, de opgeven 200km NOOIT gehaald bij deze auto, moest er wel om lachen, omdat ik bij afhalen van de auto, er twee verschillende Mazda verkopers naar mij toe kwamen om te zeggen dat er ook klanten waren die wel 230-240km haalden, of hun neus langer werd had ik net niet op gelet. ?♂️
Range bij mij gemiddeld 150-160 km, en dan rij ik gewoon netjes, cruisecontrol, KERS systeem, normale acceleratie, verwarming op stand 1 en 19 graden, radio aan.....
Nog geen snelladen geprobeerd.
Lange eerste "winter" rit + VERBRUIK
- 2.729 km
Vandaag maar eens een klantbezoek ingepland, moest in Dinteloord zijn, rij vanuit Alkmaar. Vertrok om 10.30 en weer thuis om 17.00 uur.
Dit is de eerste "lange" rit om te kijken hoe dit zou gaan met verbruik en snelladen, ik hoop dat de lezer hier wat aan heeft.
Rit heen zo een 150km, precies wat de Mazda doet met deze "winterse" omstandigheden, anyway hier verloop van de rit.
1ste stop, Den Ruygen hoek, nu Total, voorheen BP en daarvoor Shell, echt de beste koffie daar, broodjes gehaald, en 25 minuten aan lader gestaan, gewoon aangekoppeld bij Fastned op snellader van 175kw.
2de stop, wederom Fastned bij Numansdorp 300kw, 45 min. Geladen en hij zat voor 75% weer vol. Kwam daar aan met nog ongeveer 30% op de teller. Laadsnelheid bij begin op 36kw/h later zakte dit terug naar 23kw/h.
Klantbezoek gedaan, geen mogelijkheid om te laden aldaar.
3de stop, terugweg dus, bij Total NLE Leiderdorp, 50kw lader, kwam daar aan met nog 14% op de teller, 45 minuten stilgestaan en met tank vol op 70% weer huiswaarts gekeerd.
Zoals je ziet, mijn bezoek van een goed uur bij klant en mijn reistijd en laadtijd, schiet niet echt op !
Rare ervan, is dat de snellader 300kw van Fastned, maar max. 36kw laadt terwijl de mogelijkheid van de auto 50kw toelaat, iemand daarvoor een verklaring ?
@Mazda, waarom geen maximale laadcapaciteit van 150kw/h of meer, zoals bij de Tesla's dat levert toch geen negatieve footprint op, zoals jullie verkondigen als de reden voor het kleine batterypack ?
Als de verkoper van Mazda dit had geweten had hij mij NOOIT de MX-30 verkocht, en als ik dit geweten had, had ik hem nooit geleased.
Mbt de rit, fijne auto, luxe interieur, handigheid van knopjes perfect, gewoon goed, fijne zit, goede wegligging.
Wel aanmerking op navigatie, als je een route volgt (snelweg hé) waarom kan de navigatie dan geen laadmogelijkheden laten zien, die "echt" direct aan de route liggen. Hij geeft wel aan dat je laadmogelijkheden aan de route hebt, maar ook in de omgeving van je route, zoals woonwijken, industrieterreinen, daar heb je dus niets aan, en moet je weer zoeken op je telefoon. Als je kiest toon mij snellaad mogelijkheden op de route, blijft het systeem blanco ?? Zo moeilijk kan het toch niet zijn Mazda ?
Misschien ligt het aan mij ? hopen dat het snel warmer weer wordt. Heb je 50km erbij, WTF
Hartje Winter en portier handgrepen
- 3.204 km
Accu verwarming;
Nou, tijdje geleden (8 februari) tijdens "hartje Winter" was de auto volgeladen en stond deze ook nog aan de lader gekoppeld, het was deze morgen wel -5°C, dashboard gaf aan "temperatuur hoogspannings-accu is laag" en volgende melding was "acceleratie is beperkt" ik reed rustig met de auto door het mooie sneeuwlandschappen, toch maar even gebeld met de dealer over deze meldingen, tenslotte heeft het accupakket een accu verwarmings mogelijkheid, wat bij mij op automatisch stond, keuze is dan "uit of automatisch" dan denk je toch auto aangesloten op laadpaal, verwarming op automatisch, dus als buitentemperatuur onder nul gaat, de accu verwarming automatisch aangaat ? (Accu was wel al tijdje volgeladen moet ik wel zeggen) nou, geen van zins, dealer wist het ook niet.....dagen nadien, bij s'nachts en s'morgens onder nul, zelfde melding, maar niets te merken aan rijgedrag, of dat ik minder kilometers, (tijdens de kou al range max. 140km) dealer zou erop terugkomen, maar nog niets gehoord.
Portier handgrepen:
Zoals jullie hadden kunnen lezen in mij vorige reviews, heeft deze basis uitvoering geen "keyless entree" open/dicht, gewoon fysiek de ouderwetse handzender in de hand en knopjes drukken. Nu viel het de dealer al op dat de handgrepen hetzelfde er uitzien als bij de bv. CX30, welke wel keyless entree heeft, dus misschien was het iets van de software aanpassen, of knopje uit op aan zetten in de software, maar je raadt het al, dat kan dus niet. Mazda Nederland meldde mij dat het universele grepen zijn voor alle modellen. Vreemd een auto bomvol met allerlei electronische snufjes, maar geen keyless entree ? Hoe moeilijk kan dit zijn en hoe makkelijk kan je je klanten frustreren.
Head up Display kapot
- 16.785 km
Nou, weer een klote ervaring met deze MX30
HUD head up display, werk weer wel dan weer niet....
Oplossing dealer Pierre na ruggespraak met Mazda Nederland
Quote
Onderstaande bericht ontvangen wij van Mazda Motor Nederland, er dient een fabrieksinstellingen reset uitgevoerd te worden.
Dit kunt u zelf doen dat werkt als volgt, ga naar Instellingen à Systeeminstellingen à Alle fabrieksintellingen herstellen.
Als dit uitgevoerd is moet u even aankijken of het hierdoor veranderd is zo niet moeten we verder kijken.
Na deze reset moet alléén de onderhoudsinterval weer goed gezet worden.
Dit kunt u doen bij Informatie à Voertuigstatusmonitor à Voertuigonderhoudsinstellingen à Datum invoeren “1 jaar vanaf nu” à Afstand invullen “20.000 km vanaf nu”
Unquote
Nou is het geval toen ik de auto kocht in oktober 2019, ja van een A4 af, mij werd beloofd dat ik via de navigatie de laappalen kon zoeken, dus ook de Fastned....u raadt het al dit kon dus niet....foutje wisten wij ook niet aldus dealer....
Maar goed zelf maar handmatig alle regelmatig gebruikte Fastned locaties erin gezet en dito klanten, want ik gebruik de auto zakelijk...
Met het resetten verdwijnen ook al mijn locaties....veel werk aan gehad...dus niet echt een optie.
Ook kan er geen back up van locaties worden gemaakt....ook kan de dealer geen nieuwe HUD plaatsen om te zien of het aan het display ligt, de nieuwe HUD moet dan weer worden ingelezen...en is ook niet zeker of het wel aan het display ligt...nou nou Mazda lekker technisch allemaal, maar ik kan dus al mijn locaties weer gaan invoeren....
Ik laat het niet maken, deze pas een dikke 16K oude zit dus met een kapot display....dat u het weet als de auto weer op de markt komt...
Gezeik en gedoe, never ending story met Mazda en met Pierre...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.