Mazda MX-30 EV 145 Makoto (2023)
autoreview
Signalement
Uitvoering | MX-30 EV 145 Makoto |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 13.000 km |
KM-stand laatst | 30.000 km |
Ervaring opdoen met elektrisch rijden
- 13.000 km
Voorop gesteld, ik ben een particuliere rijder, woonachtig in België, ca. 30.000km per jaar voor woon-werk (90km retour), privé reizen en vakanties. Ik heb al aardig wat Mazda ervaring. Ik zelf heb een 6 (2013) diesel en een CX-5 (2017) diesel gereden. Sinds 2022 rijd ik een CX-5, automaat benzine. Prima gezinsauto, full-option, ruim genoeg voor ons gezin (2 kinderen van 10 en 6). Maar leuk om te rijden? Laag koppel (165pk versie), geen bochtenridder, wel praktisch en luxe uitgerust maar niet echt leuk...
Mijn vrouw reed in een CX-3 benzine (handbak) uit 2019. Hartstikke leuke auto en behalve krappe binnenruimte niks mis mee. Stiekem reed ik liever in deze dan in de CX-5. Geen reden om deze weg te doen...of toch?
Als het kan, wilde ik ervaring gaan opdoen met elektrisch rijden. Nee geen plug-in hybride, ik wil wel de 90km+ voor mijn werk kunnen doen elke dag. En ik zou thuis kunnen laden. Moet betaalbaar blijven, het is en blijft privé geld, ik verwacht een flinke afschrijving dus ik wil nog geen (groot) geld steken in een grote elektrische gezinswagen, dat komt later wel. Voor het gezin, zeker voor de vakanties, blijft de CX-5, gewoon omdat die zo compleet geschikt is. Mijn vrouw blijft daar in rijden en ik in de vakanties.
Dus alleen als het betaalbaar kan een elektrische auto in plaats van de CX-3. Ik wil wel graag trouw blijven aan een Japanner of Koreaanse auto. Mazda, Toyota, Lexus, maar ook Kia of Hyundai mag. En als ik hem voor woon-werk ga gebruiken, dan liefst ook zoveel mogelijk opties, toch in ieder geval adaptieve cruise-control, Apple Car play, een fatsoenlijke geluidsinstallatie.
Nieuwprijzen zijn te duur, ook ondanks de Belgische subsidie van € 5K. 2e Hands subsidieert België ook met € 3K, maar dan moet de auto wel al 3 jaar oud zijn.
Hmm, dan is er niet veel keuze. Lexus UX300E te duur, elektrische Kia Niro of Huyndai Kona leuk maar de modellen van 3 jaar oud zijn qua opties en binnenafwerking geen vooruitgang t.o.v. de CX-3.
Een Mazda MX-30 dan? Oke, slechts 30kWh accu dus geen technisch hoogstandje maar met een thuislader is dat geen probleem. De gekke deuren trekken mij wel aan, het ontwerp ook want het is geen auto die je op elke straat ziet. Qua opties vergelijkbaar met mijn CX-5. En ik ben zeker niet bang voor de problemen zoals bij de CX-60, qau techniek is een elektrische eenvoudiger dan een PHEV. En Mazda geeft inmiddels 6 jaar garantie...of 150.000km op de accu.
Dus eentje zoeken van 3 jaar oud...die vind je wel, maar de pre-face ligt versie heeft geen 3-fase lader, dat was eigenlijk ook wel een voorwaarde. En vanwege de gewenste opties van een 360gr camera en een Bose installatie voldoet alleen een Makato uitvoering van na april 2022. Inmiddels, voorjaar 2024, bleek Mazda heel veel korting te geven (€ 8K) op een nieuwe, en met de subsidie van €5K wordt ie opeens een stuk goedkoper. Maar een nieuwe blijft toch nog steeds € 28K, en ik ben bang voor de forse afschrijving...
Dus zoeken naar een jonge 2e hands dan maar? Weinig aanbod met de gewenste opties, maar dan...een two-tone (rood-zwart) MX-30 gevonden gekocht bij garage Schelkens nabij Antwerpen (Nederlanders, hier kunnen jullie ook kopen want geen BPM op deze wagen). 1 Jaar oud, 13.000km, full-option (Makato met premium pack + open dak). Proefrit gemaakt, dan ben je verkocht want elektrisch rijden is natuurlijk verslavend vanwege het sterke koppel. En vanwege het lage zwaartepunt hetzelfde plezier in de bochten en rotondes als bij de CX-3. Dus niet lang getwijfeld, gekocht. Zoek maar op wat deze daar kosten, dan zul je zien dat hij in 1 jaar al bijna 45% afgeschreven heeft...
Voor de goede orde, ik heb er dus geen subsidie op gekregen van € 3K want de auto is pas een jaar oud. Maar dat neem ik er op toe gezien de lage aanschafprijs en het feit dat ik er nu nog 5 jaar garantie op heb.
Enfin, aflevering is keurig verlopen, terug naar huis gereden. Nu ervaring gaan opdoen...
De eerste ervaringen
- 21.000 km
Inmiddels ruim 3 maanden en 8.000km verder.
Algemeen: ik heb er totaal geen spijt van. Ik rijd er zakelijk minstens 100km per dag mee, uitschieters tot 150km per dag, 's-nachts gewoon thuis opladen met 11KW. Gaat allemaal prima. De auto wordt ook voor ritjes met het gezin 'rondom de kerk' gebruikt. Alle kleine ritjes (supermarkt, sportclub, hobbies van de kinderen etc.) worden bijna allemaal met de MX-30 gedaan, de CX-5 blijft vaker in de garage dan ik had gedacht...
Verbruik (volgens de auto, zal wel wat afwijken):
- augustus: 14.5kWh/100km
- september: 15.0 kWh/100km
- oktober (zomerbanden): 16.0 kWh/100km
Ik kom er in ieder geval elke dag mee thuis. Af en toe moet ik op zakelijke afspraken bijladen, maar dat is geen enkel probleem. Ook een ritje naar de Efteling verliep probleemloos want ook daar kun je prima opladen. Snelladen heb ik nog niet hoeven doen.
Al met al is het wel elke dagen laden, voor mij geen probleem maar kan me voorstellen dat dit niet leuk blijft als je ergens in een woonwijk publiek moet laden.
Wat bevalt positief:
- het uiterlijk. Je houdt ervan of niet, ik hou ervan. Ik krijg er ook veel positieve reacties op
- het elektrisch rijden. Niet twijfelen, gewoon doen! Het koppel is verslavend. Met nat weer moet je wel echt opletten, de aandrijving zit op de voorwielen, slipt snel in de bochten, gaspedaal rustig bedienen is dan de oplossing
- bedieningsgemak verwarming (via digitaal scherm)
- de opties. Goede Bose installatie, Apple Carplay werkt prima, adaptieve cruise control, file assistentie, verwarmde stoelen, verwarmd stuur, elektrische stoelen (met geheugenfunctie), 360gr camera, het zit er allemaal op en werkt prima
- de deuren. Als je ruimte genoeg hebt om ze te openen, stap je voor en achter zeer makkelijk in
- ruimte achterin voor mijn kinderen (10 en 6), ik had het krapper verwacht
- een verschuifbare middenarmsteun! Dat heeft de CX-5 niet
- goede verwarming, toch even noemen (want niet bij elke elektrische auto even goed)
Wat ik mis (omdat de CX-5 dit wel heeft):
- elektrische kofferdeksel
- stoelventilatie
Maar dit zijn natuurlijk luxeproblemen
Wat bevalt minder:
- zitpositie is voor mijn lengte wat moeilijker te vinden, je zit vrij laag t.o.v. de bodem (ik ben ook de hoge CX-5 gewend, kan daar aan liggen)
- de deuren. Als je GEEN ruimte hebt om ze allebei te openen (krappe parkeerplaatsen bij de supermarkt, parkeergarages, etc.), kan het erg lastig zijn om iets op de achterbank te krijgen. Ik zoek meestal de plekken op op de kop van een rij, dan is het geen probleem
- de USB aansluitingen zitten extreem onhandig laag. Gelukkig hoef ik de USB kabel nauwelijks te gebruiken, ik heb een draadloze dongel voor Apple Carplay geplaatst, werkt prima!
- de MyMazda app stelt echt niks voor...dus verwacht geen fancy uitwisseling van real-time informatie tussen je auto en de app. Voor mij geen gemis maar kan een tegenvaller zijn als je hoge verwachtingen hebt
- de Mazda navigatie is echt niet meer van deze tijd, maar gebruik ik nooit vanwege de Apple Carplay
- de ramen wasemen bij vochtig weer snel aan. Is ook weer binnen enkele seconden opgelost als je de ontwasemingsknop aanzet.
We gaan verder. Volgende week de winterbanden erop, eens zien wat dat met het verbruik doet...
De winter bijna door
- 30.000 km
En we zijn weer 9.000km verder. Probleemloze kilometers.
Plus en minpunten
Deze zijn eigenlijk hetzelfde gebleven, dus kijk maar bij de vorige update. Enige vermelding is dat mijn waardering voor het praktische gemakt van de deuren wat gedaald is vanwege wat ervaringen met krappere parkeerplaatsen. Maar dat mag de pret niet drukken.
Verbruik
Het verbruik is uiteraard in de wintermaanden flink hoger:
- november 17,5 kWh/100km
- december 18,2 kWh/100km
- januari 18,8 kWh/100km
- Februari 17,5 kWh/100km
De getallen zijn niet vreemd, de winterbanden liggen er op en als je hoort hoe hard het verwarmingssysteem moet werken om het batterijsysteem warm te krijgen en te houden, dan weet je dat dit kW's kost.
Ik vind het niet erg, maar het vergt wel wat meer plannen. Het is alsof je met een benzineauto rijdt waarvan je 's-morgens weet dat je nog 140km (zie ook kopje 'laden') kunt rijden en je geen tijd (of zin) hebt om onderweg te gaan tanken. Red ik het die dag nog of niet? Ik weet vrij goed hoeveel ik rijd op een dag, dus ik red het ook nog met die 140. Maar ik kan me voorstellen dat dit voor anderen geen prettig gevoel is.
Laden
Tja, is het nu erg voor de batterij om telkens tot 100% te worden opgeladen of moet je hem gewoon telkens tot 80% opladen? Ik weet het niet, maar ik kies ervoor om niet onnodig tot 100% te gaan, dus staat het laadschema standaard op 80%, en dus in de wintermaanden net 140km krap aan.
Als ik op voorhand weet dat ik de dag erna een keer verder moet rijden, dan stel ik het laadschema op 100% in. Dat maakt voor mij net het verschil om weer thuis te komen en te kunnen laden.
Ik ga geen comfort laten overigens, de verwarming staat gewoon op 20, met stuurverwarming en stoelverwarming aan.
Laadkosten
Omdat ik mijn elektriciteit thuis per maand afreken met mijn energiemaatschappij, staat op de factuur heel netjes de kWh-prijs incl. alle toeslagen en belastingen. Dan weet je dus echt wat een kWh kost. En dat is in mijn geval ca. € 0,29. Met een verbruik van (jaargemiddeld) 18kWh/100 kost dan een kilometer afgerond € 0,05. Met benzineverbruik van de CX-5 van gemiddeld 7,5l/100 en een literprijs van € 1,60 (België) kost een kilometer € 0,12. Dus los van de afschrijving, elektrisch rijden is (met thuisladen) veel goedkoper. Met laden aan een publieke paal zal het tegen de benzineprijs aankomen denk ik. Maar als je dan weer in NL moet tanken...
Ik rijd niet voor de kosten elektrisch, maar de woon-werkvergoeding is echt laag dus alles is meegenomen.
Dus...
Al met al nog zeer tevreden. Binnenkort de zomerbanden er weer op en een onderhoudsbeurt. Op naar de 40.000.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.