Mazda MX-30 EV 145 First Edition (2020) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | MX-30 EV 145 First Edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 48.714 km |
Geen MX-30 meer
- 48.714 km
14 maart 2020; de dag dat we de Mazda MX-30 d.m.v. private lease aanbieding, via Mazda Welling in Sittard (nu Mazda Mengelers) in ontvangst hebben genomen. De MX-30 ziet en voelt hetzelfde aan als andere Mazda's; kwalitatief prima op orde, goede stoelen, alles goed instelbaar en mooie materialen. De eerste 4 jaar gebruik mogen maken van de EV subsidie.
* Keuze voor private lease: eerste kennismaking met elektrisch rijden en introductieaanbieding € 399.- per maand bij 10.000 km per jaar. In 2022 omgezet naar € 420.- per maand bij 15.000 km per jaar.
* Onder de 'motor' kap geen benzine of diesel geluiden, maar een 145 pk sterke elektromotor i.c.m. een accupakket ter grootte van 35.5 kWh bruto en 30 kWh netto capaciteit.
* Volgens het boekje een bereik van 200 km., topsnelheid 140 km/h. Nu na 4.5 jaar is het max. bereik gedaald naar 150 km (buiten temperatuur 10 - 18 graden)
* Gebruik: woon-werkverkeer (max 50 km per dag), boodschappen en uitstapjes met een max. afstand van 400 km.
* Maximaal gebruik van de adaptieve cruise control, ook na 19.00 uur op 100 km/h. Bij inhaalacties trap ik altijd even het stroompedaal in om andere weggebruikers in het buitenland en in NL na 19.00 uur niet lastig te vallen.
* Interieur: kwalitatief goede materialen, combinatie van vegan leer, textiel en kurk. Geen gepiep en gekraak. Automatische airco, adaptieve cruise control, rijstrook- en dodehoek assistent.
* Met USB contact gebruik van Android Auto, waardoor navigatiemogelijkheden m.b.v. Google Maps of Waze en muziek via Spotify.
* Exterieur: grootlicht assistent, achteruitrijcamera, parkeersensoren, LM velgen.
* Laden: i.c.m. zonnepanelen een 11 kWh thuislader en tijdens uitstapjes tot 80% laden met ANWB laadpas aan snelladers (o.a. Fastned, Tesla, Shell, IONITY)
* Onderhoud: volgens onderhoudsboekje via Welling / Mengelers in Sittard en Heerlen. Inclusief vervangen deel elektrisch systeem vanwege laadproblemen. Bij beide locaties zeer tevreden over de service!
* Storingen: eigenlijk teveel om op te noemen. Netwerkproblemen (eerste keer 22-2-2021), opladen wordt spontaan beëindigd (eerste keer oktober 2021), defect EV systeem (eerste keer 23-04-2023), ontladen van 12 V accu (eerste keer 5-10-2024) waardoor geen toegang meer tot de auto.
* Lease maatschappij: Mazda leasing. Communicatie via telefoon en e-mail en het klantenportaal. Tijdens telefonisch contact gesproken met vriendelijke, oplossingsgerichte medewerkers. Email contact; over het algemeen terugkoppeling binnen 3 werkdagen. Klantenportaal: i.g.v. schademeldingen (1 x schuldschade en 2 keer derde aansprakelijk) helaas geen terugkoppeling op de meldingen, alleen bevestiging van ontvangst.
*Ervaring elektrisch rijden: rustgevend, ontspannen, geen laadstress vanwege thuisladen en prima laadapps die je in binnen- en buitenland (B,D, L, F) op tijd de weg naar een laadpaal wijzen.
Laadapps: ANWB, Tesla, Fastned en Chargemap.
* Overall ervaring MX-30: prima eerste indruk maar naarmate de storingen elkaar vaker opvolgen alleen nog maar irritatie omdat je niet zeker weet of je de MX-30 kunt gebruiken waarvoor je deze hebt aangeschaft.
* Actuele stand van zaken; Mazda leasing verzocht om lease contract te ontbinden vanwege de grote hoeveelheid aan storingen. (incl. te verrekenen minder kilometers)
* Weer elektrisch: jazeker! Technische ontwikkelingen zijn zo snel gegaan dat je voor een redelijk private lease bedrag een elektrische auto kunt rijden met een veel groter bereik. Want het is toch wel fijn als je een keer rond de 400 km kunt rijden zonder dat je weer moet laden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.