Mazda MX-30 EV 145 First Edition (2020)
autoreview

Signalement
Uitvoering | MX-30 EV 145 First Edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 15.000 km |
KM-stand laatst | 25.000 km |
Review MX30 na 5k km
- 20.000 km
Er zijn van die auto’s die niemand zou kopen puur op basis van de specificaties, maar die na kennismaken je niet loslaten en toch (zelfs) de uiteindelijke keuze worden.. Dat is voor mij de MX30. Mijn 2e elektrische auto. Behoefte: leuke elektrische auto voor mijzelf (woon-werk) en gezin. Bezoek aan vrienden, familie etc.
Welke auto’s waren nog meer in de race? Een korte lijst van auto’s die ofwel uitblinken in specs ofwel bijzonder waren.. plug-in of volledig elektrisch was een must.. de BMW i3, Hyundai Ioniq, Cupra Born, Alfa Romeo Tonale en e-Golf.
Rationeel de beste keuze? Zonder meer de Ioniq, laag verbruik ongetwijfeld goede kwaliteit, maar na het zien van het interieur bij Lease Plan in Breukelen besloot ik niet eens meer proef te willen rijden.. Zo emotieloos.. ik word er niet blij van.. wel echt een goede (tweedehands) deal.. de E-golf is dan stuken mooier, maar alsnog had ik een beetje hetzelfde.. dan de i3 lelijk en mooi + uniek tegelijk: erg licht en bijzonder gebouwd.. daar werd ik wel blij van! Als het ook nog goed rijdt/stuurt dan wil ik die wel! Maar helaas afgezien van de acceleratie vond ik hem niet indrukwekkend. En het interieur is al wel wat “gedateerd modern” en alsnog is hij aardig aan de prijs.. Hmm toch niet helemaal dus.. Dan maar wat meer uitgeven? Nieuw eens proberen: Cupra Born achterwiel aandrijving en Cupra? Zou dit dan lekkerder sturen en het daarmee waard zijn om in te investeren? Het uiterlijk vond ik niet verkeerd.. proberen maar! Ook het interieur viel mee (vergeleken met de id3) maar ècht verwend voelde ik me er niet in.. ook viel het “strakke” sturen tegen en vond ik de aanraakgevoelige knoppen op het stuur vervelend.. Als je veel geld uit gaat geven moet dat ook op orde zijn.. Dan de Tonale? Mooi model! Iets liever echt elektrisch, maar als ik er blij van wordt dan is het wellicht iets. Werk is ongeveer haalbaar elektrisch en door daar te laden terug ook.. dus wellicht een optie?! Ik ben enorm fan van de Giulia en de Stelvio.. eigenlijk nooit in andere auto’s mogen rijden die zo lekker sturen en communicatief zijn.. als de Tonale dat ook biedt dan is het wellicht iets.. Uiterlijk vond ik ook erg mooi.. dus proefrijden! Interieur “alfa kwaliteit” stoorde ik me nooit aan want er staat een geweldig weggedrag tegenover! Maar helaas ook de Tonale viel me toch wat tegen ten opzichte van de Giulia en Stelvio en zelfs ook de Giulietta. Echt niet verkeerd hoor, maar niet het “Alfa gevoel” waar ik op zoek naar was..
Wat blijft er dan over? Een collega tipte me de MX30.. niet eens zo veel duurder dan de i3 en die range is beperkt maar hey.. we hebben twee auto’s en de laatste keer dat ik meer range nodig had was al weer een half jaar geleden.. Vakanties doen we meestal met het vliegtuig en we hebben dus nog een andere auto tot onze beschikking voor wintersport waar eigenlijk geen enkele EV voldoet gezien het hoge verbruik in de winter al helemaal als je lekker met ~130km/h doorrijdt..
Toch maar eens proberen dan.. En ja hoor ik was verkocht.. wat stuurde dit lekker, goed afgewerkt met mooie materialen veel opties, elektrische stoelen met geheugen, HUD, op afstand bedienbaar met de app.. Dit voelde zo veel luxer/meer auto dan de Cupra en tegelijkertijd in aanschaf veel goedkoper..
Iedereen die zegt dat dit geen eerlijke vergelijking is heeft natuurlijk gelijk.. Maar de afweging die Mazda heeft gemaakt om meer geld te besteden aan een bijzonder uiterlijk, goede wegligging en hoogwaardig interieur en minder aan de accu capaciteit pakte voor mij eigenlijk perfect uit. Woon-werk afstand van 76km kost zo’n 13 kw/h (gemeten aan de paal). Af en toe verder weg (~130km max in mijn geval naar het noorden) is ook prima te doen.
Dus de “nadelen” gaan voor mij niet op. Je zou overigens, als dit je enige auto is, “rationeel” de afweging kunnen maken om het geld dat je bespaart ten opzichte van een gelijkwaardige auto met lange range te in te zetten om een ICE te huren voor je (lange) vakantie als dit 1x per jaar is.. en nog geld overhouden..
Tot zo ver mijn afwegingen.. dan de ervaringen tot nog toe.
Wat vind ik fijn aan de auto? Het strakke sturen, de stilte aan boord en de wegligging. Hij is niet snel, maar wel vlot en reageert lekker op het input waardoor je gevoelsmatig nooit te kort komt. Op hogere snelheid zou iets meer vermogen leuk zijn, met name omdat het onderstel erg goed is. De instap is lekker en de achterdeuren werken goed, al heb je wel net wat meer ruimte nodig om in en uit te stappen. Mijn kinderen (5&7) hebben er geen moeite mee en vinden het erg leuk. Maar een “voordeel” is het natuurlijk niet. Al beleef ik het, net als de kids, stiekem wel zo :-).
Multimedia werkt ook lekker, met precies voldoende knoppen op het stuur en voor audio en voor klimaat. Voor het klimaat heb je overigens een apart touchscreen dat meer een gevoel van luxe geeft dan dat het echt nodig is. De ronde knop voor navigatie en bediening van Apple CarPlay is ook erg fijn. Je kunt daardoor prima de boel bedienen zonder dat je “naar je hand moet kijken” voor de bediening..
Wat kon beter? De rebound van de vering slaat af een toe bij korte hoge “Ikea” drempels. Komt zelden voor, maar komt wat minder geraffineerd over, wellicht een gevolg van stevige vering? De deur rammelde een klein beetje maar na montage van een nieuw onderdeel op garantie was dit voorbij. Dit was een bekend probleem. De adaptive cruise control grijpt iets minder vloeiend in dan ik zou wensen als iemand vlak voor je invoegt.. waardoor diegene achter je ook moet remmen.. dit zou ook iets subtieler mogen van mij. Als laatst kwam ik wat corrosie tegen op de voorkant dit lijkt van onderaf te komen.. dit laat ik nog even zien bij een komende beurt. Ik ben benieuwd of Garantie hiervoor opgaat. En ja in de winter heb ik ook al eens gemerkt dat de range beduidend minder is dan in de zomer 140 km is dan eerder realistisch verwacht zo’n 17-18 kWh/100km waar in de zomer ik naar werk (veel snelweg 100km/h) vaak onder de 15 kWh/100km uitkom, wat ik dan wel weer echt netjes vind.. flink doorrijden 130km/h gaat wel enorm ten koste van je range.. maar dat is met iedere BEV het geval.. zeker in de kou..
Voorlopig ga ik dus van deze genieten.. de andere auto houden we totdat ook (luxe) EVs met lange range betaalbaar worden.. De Lexus Electrified Sedan lijkt me wel wat. En tot die tijd is de combinatie van een Lexus hybride en deze Mazda echt perfect, waar de Lexus niet eens duurder is als je met vakantie zou gaan en zou moeten snelladen.. Mocht de Giulia ooit nog flink afschrijven dan overweeg ik die ook nog. Niet vanuit ratio.. maar meer om mijzelf nog even te gunnen in een heerlijke ICE te rijden totdat alles elektrisch is en dat niet meer kan ?. De Mazda is een van de weinige EVs die gebouwd is om een leuke auto te zijn. En “rationeel als ik ben” ga ik mezelf niet tekort doen op dat gebied ten gunste van een range die ik vrijwel nooit nodig zal hebben..
Nog steeds erg tevreden, wel een paar puntjes
- 25.000 km
25.000 km, tijd voor een update.
Nog steeds blij met de keuze?
Ja, 100% eigenlijk. Hij rijdt nog steeds erg lekker, geniet nog steeds van de stilte aan boord en het hoogwaardige interieur.
Maar.. er zijn ook wat minpuntjes/klachten. Waar ik bij onze Lexus afgelopen 5 jaar helemaal nergens last van had, heb ik bij de Mazda toch wel een klein rijtje, waar ik nog even naar wil laten kijken voordat de garantie verloopt.
-De dodehoek sensor aan de rechterkant hapert. Soms ziet hij wel verkeer en soms blijft hij uit niet heel erg, maar wel een beetje ongemakkelijk.
-De linker koplamp maakt een stroboscoop achtige indruk als het donker is en hobbelig op de weg, het lijkt wel of de lichtbron niet goed vast zit in de behuizing, je krijgt een flikkerend lichtbeeld wat erg onrustig is.
-De sensor van de midden gordel achterin gaat af en toe af als mijn twee kinderen achterin zitten.
-De gasveren van de achterklep duwen deze niet altijd goed (meer) omhoog als hij voorbij halverwege staat.
-Soms hoor je een kraakje, dit komt van de kilometer telling behuizing, als je die aanraakt kraakt het ook, eigenlijk alleen af en toe bij temperatuur verschillen, verder tijdens het rijden niet. Maar het doet wel een klein beetje afbreuk aan de kwaliteitsbeleving.
-Voor, bij de motorkap lijkt er lakschade te zijn waar het een beetje opbolt van onder de lak.
Vandaag bracht ik hem langs om naar de bovenstaande punten te laten kijken. Had het al wat uitgesteld en eigenlijk weinig zin. Ook omdat geen ernstige punten zijn, maar aan de andere kant vind ik wel dat het moet kloppen, zeker bij zo’n jonge auto. Ik merk ook dat ik daardoor Lexus als merk stiekem iets meer waardeer. Al zegt dit statistisch natuurlijk helemaal niets en kan het goed zijn dat andere MX30 rijders geen last hebben van deze kleine dingetjes. Ik ben daar overigens wel benieuwd naar!
Los daarvan bevalt hij uitstekend. Vandaag naar huis een verbruik van 12,7 kwh/100km!
AU! Mijn Mazda liefde is geschaad!
- 25.000 km
Ik had hem bij de dealer Knoop Maarssen gebracht voor garantie, maar krijg een rekening gepresenteerd! Hoe dan?! Nou het feit dat de verklikker van de middengordel af en toe aangaat als mijn beide dochters (6&8 jaar) op hun plek zitten konden ze niet reproduceren, dus is het niet stuk en mag ik de onderzoekskosten vergoeden. Terwijl ze op basis van mijn filmpjes zeiden, dit zou goed moeten functioneren, we gaan er voor je mee aan de slag.
Zelfde geldt voor de dode hoek verklikker van de buitenspiegel die het (soms wel, soms niet) doet daar had ik een filmpje van laten zien vooraf, dus hadden ze het mij niet meteen kunnen vertellen? En wat moet ik nu doen als het probleem zich weer voordoet? Kan ik weer betalen zeker als ze het probleem niet kunnen vinden.. :'-(
Als laatst krijg ik als ik aangeef dat ik het niet netjes vind dat ik hier niet over geïnformeerd ben te horen dat het anders was geweest als ik bij hen de auto had gekocht.. Serieus?! Dat kun je toch niet menen! Ik was aan het nadenken over een CX60 plug-in i.p.v. onze beide auto’s en nu krijg ik ineens afkeer van dit merk door het gedrag deze dealer. Het is volgens de dealer de schuld van de importeur, daar die zonder bewijs dat iets niet werkt het niet onder garantie wil vergoeden. Vertel dat dan even netjes vooraf...
Tijd dus voor een andere dealer in omgeving Utrecht.. Iemand suggesties? :-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mazda MX-30 e-SkyActiv 145 First Edition ECC LMV NAVIGATIE
- 2020
- 36.095 km

Mazda MX-30 e-SkyActiv EV 145 Prime-line 36 kWh - ORIGINEEL NEDERLANDSE AUTO - PARKEERSENSOREN VOOR EN ACHTER - HEAD-UP DISPLAY - NAVIGATIE - ACHTERUITRIJ CAMERA - KEYLESS ENTRY & START
- 2023
- 6.632 km

Mazda MX-30 e-SkyActiv 145 Luxury 36 kWh | Navigatie | Camera | Head-Up Display | Stoelverwarming | Adaptieve Cruise Control |
- 2021
- 28.575 km