Mazda MX-30 Advantage (2021)

autoreview

Mazda MX-30 Advantage (2021)
Mazda MX-30 Advantage (2021)Mazda MX-30 Advantage (2021)Mazda MX-30 Advantage (2021)Mazda MX-30 Advantage (2021)Mazda MX-30 Advantage (2021)Mazda MX-30 Advantage (2021)Mazda MX-30 Advantage (2021)Mazda MX-30 Advantage (2021)Mazda MX-30 Advantage (2021)

Signalement

UitvoeringMX-30 Advantage
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf2.450 km
KM-stand laatst27.323 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Boodschappen autootje.

  • 2.550 km

7.12.2024 Geen enkel probleem.. .. ook dat is nieuws !
------

Na veel wikken en wegen heb ik eerst een PHEV gekocht.

Het blijkt dat die niet altijd als BEV werkt, en de motor toch aanslaat. Daarom nu een MX-30 als boodschappenauto gekocht.

Nu weet ik zeker dat ik alleen op stroom rij. Dit is het overschot van de zonnepanelen, wat ik anders 'weggooi' ( 5cnt..) in het net ; dus gratis stroom.

Omdat het hele gezin de BMW een fijne auto vond, eerst met tunnelvisie naar een i3 gezocht. Maar die dingen zijn de laatste tijd steeds duurder geworden. Om nu 28k te betalen voor een i3 uit 2018 met 65.000km; neen bedankt !

In het goedkope segment zijn er in feite alleen de UP-e en Golf-e ; vervangingsaccu kost ongeveer 20k; neen bedankt !

Deze Mazda MX-30 stond voor net geen 27k bij een autobedrijf te koop, bouwjaar september 2021. Niet uit 2020 zoals de meeste die aangeboden worden.

Ik kwam eigenlijk voor een witte met stuurverwarming en 360-graden camera's, maar die werd letterlijk voor mijn neus verkocht.

Bij de proefrit naar huis gereden : over de snelweg met mijn normale rijstijl; met 130 op de teller dus. De range naam snel af. Voor elke gereden kilometer 1,3km minder bereik. Thuis aan het gezin laten zien, helaas had niemand tijd om mee te rijden. Daarna over B-wegen met keurig 63 op de teller : range nam af met 0,8 km per gereden km. De referentie is kennelijk 80 km/h.

De auto gekocht na een kort overleg met mijn ega. De inruilprijs was netjes, zeker in verhouding met de ridicule bedragen die BMW-dealers durfden te noemen. Doen die een auto in perfecte staat met weinig kms naar de handel ? Niet over mijn rug dus.

Afijn. De gekochte auto moest nog ingevoerd en geregistreerd worden. Dus ruim twee weken later kon ik de Mazda ophalen.

De eerste twee lange ritten

  • 2.875 km

Gisteren een toeristische rit gemaakt. Eerst op google maps gekeken wat de afstand was tot de eindbestemming. Met de terugreis erbij een veilige 150km. Toen we wegreden stond de range op 218km, maar dat is na een paar kilometer al 201. Vanaf dat moment wordt het voorspelbaar. Gewoon met de airco aan, met 60-80 binnendoor. Verbruik is exact wat je rijdt. Daarna met 105km/h (teller) op de snelweg : 1,1km minder range per gereden kilometer. Een lang stuk achter een tractor ( 5km ca.) , met 50 km/h; dit kost 0,9 km range per kilometer. Redelijk in overeenstemming met de proefrit dus.

Ik laad de auto gewoon tot 100%, leegrijden tot we thuis zijn. Gisteren was er nog 32km range ( ca. 15%), vandaag nog 11km (5%). Ik weet dat 10-90 beter is voor de accu. Maar de ontwikkeling van accu's ( Toyota, solid state) gaat erg snel, en over 10 jaar kost een nieuwe accu met 50-70kWh als vervanger van de huidige 36kWh, misschien nog € 5000. Na-ons-de-zondvloed..

De auto is zeer compleet, met snufjes als dode-hoek-hulp, rijbaan assistent, actieve snelheidsregeling, rondom parkeerassistentie, camera achter etc etc. Er zijn verwarmde voorstoelen en een goede airco.

Voor iemand van bijna 2 meter is het niet moeilijk om een goede zitpositie te vinden. Stoel voor/achter omhoog/omlaag; lendensteun. Ook het stuur is in hoogte/as verstelbaar. Verder is er een projectiescherm op de voorruit met snelheid en verkeersbordherkenning, en navigatie.

Deuren zijn een verhaal apart. Zowel voor/achter kunnen "haaks" open. Dat betekend extra aandacht bij parkeren : voor je het weer raak je de auto ernaast. Wél is het handig als je iets groots in de auto wil plaatsen, zoals kinderzitjes. Verder zijn de "verkeerdom" scharnierende achterdeuren niet meer dan een snufje.

Gisteren zijn we dus zonder problemen thuis gekomen, geen stress.

Vandaag was mijn zoon op stap met de auto. Ook tevoren gekeken wat de afstand was : totaal 150km - toeval - . Nu de andere kant op. Zoonlief rijdt snelweg en dus met 115km/h op de teller. Dat kwam neer op 90km minder bereik in 67km : 1,34 km range per km gereden. Terug exact hetzelfde verbruik : ook de 'tegenwind/ wind mee' test is aan voldaan. De laatste 8km was steeds "B-weg" , die heb ik er uitgelaten.

Voor ons gebruik is deze auto prima. Maar ik zou nooit een BEV kopen als enige auto, tot er een écht -bruikbaar- bereik is van meer dan 600km én ik dan in tien minuten weer dat bereik opgeladen heb.

Dus geen getob met apps en algoritmes met 'laden tot 70%' en dat soort gedoe. Ding moet voor mij werken, niet ik voor het ding !!

No -range- stress !

  • 3.065 km

Calculated risk..

Het is heel simpel. Kijk voor vertrek wat de reisafstand is in google maps,
hou 10% marge aan, en je weet of het haalbaar is !
Na plichtmatig 'direct laden' na de eerste paar ritten, ben ik nu wat relaxter.
Ik bedenk me hoeveel ik de komende dagen ga rijden; haal ik het niet met de restwaarde, dan laad ik bij. Zo kan ik ook meer overdag laden ipv in de avond.

De auto rijdt heerlijk. Al de veiligheidsvoorzieningen zijn standaard, zelfs het 'automatisch' file rijden ; heerlijk ! Ik rij rustig met 120km/h nu, zónder met toegeknepen billen naar het bereik te kijken.. ?.

De achterdeuren gebruik ik in de praktijk niet : achterklep open voor boodschappen is eenvoudiger.

Geluid van de standaard audio is prima. Geen getjrip of geblaf, maar een redelijk neutraal geluid met een flink volume. Dit was echt een goede koop!

Comfort

  • 3.472 km

De eerste uitstap met meer dan 2 personen. Omdat echtgenote ver uit de kortste is, mocht zij achterin zitten. Haar lengte is 1,7m. Ze vind de hoogte van de achterbank te laag, waardoor ze met haar knieën omhoog zit. Op de terugweg ben ik er maar gaan zitten (20 min). Is inderdaad niet overdreven ruim, maar met hoofd tegen het dak was iets minder fijn. Gek genoeg vonden schoonzus en broer het allemaal geen enkel probleem. Kennelijk geeft een Range Rover als 1e auto wat problemen met het perspectief.

In het begin ging ik direct de auto laden als ik terug kom, net als met de Range Rover (ca. 50km bereik). Nu doe ik dat niet, en kijk ik wanneer er een langere rit is voorzien, dan laad ik de dag er voor. Uiterlijk bij een bereik onder de 80km ga ik weer laden. Ongeveer één keer per week laden is dan voldoende. Een prima auto voor in de regio, minder opvallend dan de Range Rover.

Instellingen.

Na instellen in het menu, staat het weer in de fabrieksinstelling bij de volgende start ! Super irritant is daarbij het 'HUD'. Contrast niveau 'lasbril' , en de projectie is scheef ! Je kunt het kantelen in een instelling, maar ook dan is het nét niet recht.. En de volgende keer weer 20 graden scheef...

Ik ben bij de dealer geweest, en die kunnen er niets aan doen. Als techneut verwacht je ergens een stelschroefje oid voor het 'grof' stellen, en dan het fijnstellen via het menu. Niet dus : het is een gesloten kast/module waar niets aan kan worden veranderd. Balen.

De 'settings' (geheugen) voor de stoelen zijn feitelijk alleen de stoelinstellingen , niet eens de spiegelinstelling die bewaard worden.

Maar de audio, die onthoud wel de instellingen. Ook gaat die gelijk aan als je de auto start, ook al stond de audio uit toen het contact werd uitgezet.

Maar de auto rijdt prima. Ik betrap me er op de Mazda te nemen ipv de Range Rover, alleen al om aan (na-) gapende touristen te ontkomen nu de omgeving weer vol staat met kampeerders.

Laadprobleem

  • 4.415 km

Plotseling was de accu niet vol. Na bijna 3 maanden zonder problemen te hebben geladen aan een 'oma lader', stopte het laden na 20min. Hoe vaak ik het ook probeerde. Daarna de auto verplaats en een ander stopcontact geprobeerd. Toen werkte alles weer normaal.

De lader trekt 13A, onder het maximum van 16A per groep. Ik denk echter dat door de manier waarop de bedrading is aangelgd, dit probleem ontstaat.

In Nederland werkt men met centraaldozen, meestal een lichtpunt in het plafond. Daar vandaan lopen leidingen naar stopcontacten en schakelaars.

De betreffende installatie is uit 2006 en compleet nieuw. Het is dus geen antieke bedrading met een weefsel om de aders.

Ik denk dat er in de verbindingen in de centraaldoos en op andere plekken, te weinig contact is tussen de draden. Hierdoor zal bij 13A continu na enige tijd oxidatie / corrosie optreden en de weerstand verhogen. Die spanningsval wordt mogelijk gemeten door de sturing van de laders. Omdat dit meest waarschijnlijk warmte ontwikkeling betekend, stopt de lader.

Nu ga ik een aansluiting maken op de gevel. Bij de renovatie heb ik directe zware ( 3x 2,5 ) kabels (VmVK) naar de gevels laten trekken voor buitenverlichting. Daar staat nu 4 x 3W op aan verlichting (aparte groep).

Daar komt dus een buitenstopcontact bij. Zo ben ik van het probleem af hoop ik. De aanpassing in de meterkast laat ik een electricien doen.

Even wachten tot de vakantie voor hen voorbij is.

Custom wielen en verlagen

  • 4.415 km

Het nieuwe -eerste- plaatje is een knip & plak actie.

Ik vind - zoals zo veel - mensen, dat er teveel kleuren zijn in de standaard auto. Mazda heeft dat begrepen omdat het 2023 model geen grijze raamstijlen meer heeft, maar zwart. Dat had ik ook al bedacht.

Ik wil echter de wielen aanpassen. Als ik de 'gun metal'velgen vervang door glanzend zwart, dan oogt het naar mijn smaak al stukken beter.

Maar dan heb je nog steeds de gapende openingen boven de wielen. Doet mij denken aan mijn Range Rover in de 'rockcrawl' stand van de luchtvering.

Er zijn een aantal verlagingsets ( Eibach en H&K ). Dan kun je da auto 20mm of 35/40 mm verlagen. Met 20mm zie je geen verschil, en 40mm vind ik een risico met verkeersdrempels.

Ik wil dus naar 19" wielen, met grotere banden. Met een grotere diameter van het wiel compenseer je voor de verlaging met andere veren.

Echter velgen met banden, daar krijg je haast niets voor terug. Nu vervang ik alleen de velgen zelf. Banden zet ik over. Als over een paar jaar de huidige banden aan vervanging toe zijn, neem ik een iets grotere maat, wat mogelijk is op de 8J velgen. Dan laat ik ook de verlaging uitvoeren.

Uiteindelijk kom ik met een verlaging van ca. 23mm voor en 28mm achter, naar mijn idee optimaal uit met de optiek, en de techniek. Moet ik wel 3 jaar geduld hebben..

Dubbelganger

  • 4.888 km

Gisteren voor het eerst een identieke MX-30 'ontmoet' , dat is toch een beetje raar. Er zijn niet zo veel van deze auto's op de weg, dus ik moest wel even knipperen met mijn ogen. Even vriendelijk gezwaaid naar de (nog oudere) baas achter het stuur.

Rammel.

Op het MX-30 forum was een draadje over een rammel. Heb ik oppervlakkig gelezen. Twee dagen later in een dorpje met klinkers een " aha-ervaring "; dát is dus de rammel ! Gelijk een berichtje aan de dealer, onderdeel staat in backorder. Hoekrubber boven aan de deur bij de B-stijl, daar komt het vandaan. Er is een gemodificeert onderdeel voor ontworpen.
[ TSB NUMBER: 09-033/22. TSB ISSUE DATE 08/22/2022 ].


Lader.

Ook hier is een modificatie voor. Zelfde afspraak als voor de rammel, gaat men de updates laden. Dat duurt nog even, omdat de Nederlandse files nog niet op de server staan schijnt. [ TSB NUMBER: R077/22, First published to Mazda dealers on August 11th, 2022. The MDARS Calibration File Part Number is Left Hand Drive MH01-186K2-P" ].

Bandenspanning.

Het nadeel van twee auto's van compleet andere merken, is dat de knopjes en menu's compleet anders zijn, vaak ook nog 'cultuur' gebonden.

Zo moest ik vorige week uitwijken voor een kamikaze-scootmobiel : een man kwam uit een steegje met flinke snelheid ( > 15km/h !) een steegje uit en scheurde over de zebra de weg over. Dit is niet te voorzien, dus ik kon alleen uitwijken. Raakte rechts een rijbaanscheiding, die gelukkig laag was en gelukkig reed ik maar 40 km/h. Toch wilde ik de bandenspanning controleren.

Bij de JLR auto's doe je dat via een menu op de knoppen op het stuur, bij BMW via de draaiknop op de middenconsole. Groot was mijn ergernis toen ik de waarden nergens kon aflezen : thuis nog een kwartier in de auto al de menu's doorgelopen.

Uiteindelijk de handleiding bestudeerd : niets, nada, niente..

Vreselijk irritant, omdat er wel sensoren op de banden zijn. Een paar dagen later, tijdens het laden had ik een ingeving : het is alleen te zien in de app...

Waarom staat dat niet in de handleiding van de auto ???

Verder geen klachten. Auto doet braaf wat hij moet doen, van A naar B naar A rijden..

Uiterlijk aangepast.

  • 9.229 km

We rijden vrolijk in de omgeving rond, er zijn weinig problemen.

Vanaf het begin vond ik dat de auto teveel kleuren had. Ondertussen leverd Mazda deze uitvoering met zwarte A/C en dakstijl. Dat heb ik dus maar laten wrappen. Nu is het beeld een stuk rustiger. De velgen laat ik voorlopig zo.

Kennelijk vinden meer mensen het een probleem. De auto's die op dit moment te koop staan, hebben allemaal zwarte velgen ipv van de originele vreemde kleur grijs, die net weer een andere tint is dan de daklijst was.

Op de tweede foto de extra grilles die ik heb geplaatst, onder de nummerplaat. Waren eerst twee gapende gaten. Ik vind dit mooier.
Paar tientjes bij Ali E.

Mijn zoon is de enige die lange afstanden rijdt met de MX-30. Hij gebruikt een SHELL snellader. Helaas werkt dit niet goed onder de 10C. Er is een beperking die alleen het verwarmen van de accu toelaat onder -5C, en dus duurt het een uur (!) langer om te laden. Op internet staan trucjes om het verwarmen te forceren. Maar dan wordt de accu ook verwarmd als de auto geparkeerd staat.. .. dus moet je het met het trucje iedere keer uitschakelen.

Mazda, los dit op aub...

Out of range

  • 12.300 km

We hebben de auto gekocht om in de regio te rijden. Een paar weken geleden heb ik een I-pace als leenauto gereden. Dat beviel prima. Daar ben ik een keer mee naar de randstad gereden. Met 450km effectieve range hoefde ik niet te laden. No sweat ! Dit gaf mij moed voor de volgende stap.

Het heeft een jaar geduurd, maar eindelijk heb ik de tijd genomen om uit te zoeken hoe ik kon snelladen zonder een pas. Tesla heeft de laagste tarieven en het grootste netwerk. In de omgeving van mijn bestemming een locatie gezocht. Op internet staat omschreven dat er een nieuw type paal is met twee snoeren, van 3 meter. Er waren achter alleen de CCS snoeren van 2m. Dus moest ik laden van de paal naast mij.

Hoewel ik thuis mijn creditcard aan de app had gekoppeld, was die het weer vergeten. Dat heeft wat tijd gekost. Auto ging in storing, stekker er in/uit etc etc. Eindelijk ging er een groen lampje branden.. .. en toen ging het snel. Héél snel.

Ik had mij voorgenomen om screenshots te maken van elke 'mijlpaal' , maar de 40% lading miste ik. Uiteindelijk in 30 minuten 60% lading aangevuld.

En zo kon ik dus na mijn visites ook nog thuis komen, zonder 2e laadstop.

Ik heb een overzicht gemaakt met een grafiek van Fastned bij 30C als basis. De laadsnelheden zijn dus vergelijkbaar.

No news---

  • 15.940 km

Eigenlijk héél saai. Er is niets mis met de auto, alles werkt.

Ook het snelladen lukt mij beter. Ik rij ondertussen ook met een I-pace als 'eerste auto' . Ik heb dus naast de Tesla app ook Shell Recharge en Fastned apps op mijn mobiel. Fastned is echt 'last resort' : duur..

Het hele 'range' probleem van de MX-30 is hiermee weg. Als ik verder moet rijden dan 90 km enkele reis, dan ga ik met de I-pace. In praktijk zal ik dus minder gaan snelladen. Hoewel 30h voor de I-pace van 10% naar vol wel erg lang duurt met de 'oma lader' .

Omdat het repareren van het schuurdak bijna net zo duur bleek te zijn als dat dak helemaal vól leggen met zonnepanelen, komt er binnenkort 100m² panelen bij. Wel een type met een lagere opbrengst omdat we anders in theorie boven de 3x 25A aan teruglevering zouden kunnen uitkomen....

De panelen die we nu hebben liggen ZZW wat er bijkomt wordt 30/70 op het ZZO/NNW, dus mooi verdeeld over de hele dag opbrengst. De schuur heeft een a-symmetrische kap, vandaar die '30/70'. Het nieuwe systeem wordt 'autonoom' , wat bij een blackout zelf een sinus maakt en daardoor de andere panelen ook actief blijven. Er komt een 20kWh accu bij met de optie om uit te breiden tot 160kWh maximaal. We gaan zien hoe die 20kWh uitkomt. Tegen de tijd dat er subsidie is voor accu's, of de accu's gewoon en stuk goedkoper zijn, hebben we wel genoeg informatie om een zinvolle uitbreiding te doen aan accu vermogen. Echter he zou ook kunnen dat we dan bijvoorbeeld de MX-30 inruilen voor een V2H geschikt voertuig.

De eerste reparatie,.

  • 17.250 km

De auto is volstrekt probleemloos. We weten dat het bereik 180km is bij 80 kmph en dat in de winter op de snelweg je maar 100km ver komt. We rijden dan ook 99% van de ritten binnen een bereik van 20 kilometer. Er is nog niet één storing geweest. Hier kunnen Tesla en andere merken nog wat van leren.. : )

Defect..

Voor alles is een eerste keer, de eerste keer dat er iets kapot is.

Nu was dit wel een vreemde schade : het wisserblad van de achterwisser was kapot. Gewoon een strookje rubber hing erbij. Best snel, net twee jaar oud.

Ik wilde het blad vervangen met eentje van de action. Helaas was deze maat er niet. Toen zag ik dat het rubber uit de wisser kon, geheel demontabel met twee strookjes roestvrijstaal als veren om het aan te drukken op de ruit.

Ik werd er helemaal blij van : geen verspilling voor delen die gewoon nog goed zijn, maar alleen een stukje rubber van-de-rol dacht ik.

De werkelijkheid is dat je gewoon een wisserblad kan kopen voor € 18,35.

Jammer. Want als de garage gewoon een rolletje rubber had, dan was er geen blister verpakking nodig, geen arm (plastic) die je weggooit. De kosten voor verzending zijn maar een fractie, minder energie verspilling..

Na de regeling van de EU voor "een lader type" voor mobiele telefoons, zou dit ook een leuke insteek zijn. Gewoon verplichten dat je als eigenaar eenvoudig het rubber kan vervangen..

Dit soort kleine dingen kunnen soms een groot effect hebben.

De 2e beurt.

  • 19.571 km

De auto rijd zoals het moet, alles werkt. Beurtje was € 168,- inclusief lak controle (ivm lakgarantie) en een jaar mobiliteit service voor de hele EU.

De kortste review ooit door mij.. 🤭

HOTROD !

  • 23.496 km

Toen ik de auto kocht vond ik de styling maar vreemd. De grijze daklijst op een rode auto met zwarte wielkasten en dan weer een afwijkende kleur grijze velgen.. .. gruwelijk. Maar het rood vond ik erg mooi.

Omdat de banden vrijwel nieuw waren heb ik geprobeerd de complete wielen in te ruilen. Echter daar was nergens interesse voor. En nieuwe banden met velgen weg te gooien.. .. dat vond ik wel een grote verspilling.

Ik besloot om te wachten tot er nieuwe banden onder moesten. Nu is er voor nog 3mm en achter nog bijna 4mm. Ik had vorig jaar voor/achter kunnen wisselen. Maar ik wilde eindelijk de aanpassingen doen.

De foto is een impressie van een wielenboer. Volgende week komen de nieuwe wielen en banden er onder. De grootste ingreep is het verlagen.
Er komen H&K veren onder, waardoor de auto voor 30mm en achter 40mm lager komt te staan.

Dat vind ik teveel, gezien de dan resterende rijhoogte. Door andere velgen en banden te kiezen met een iets grotere diameter, wordt de verlaging gedeeltelijk ongedaan gemaakt. Uiteindelijk is de verlaging voor ca. 19mm en achter 29mm. De rijhoogte komt dan overeen met die van de F-Type die ik ooit had.

De veren zijn zodanig dat de eerste 5cm uitslag het comfort gelijk is aan dat van de OEM vering. Daarna wel iets harder.. Ook hier compenseren de banden een beetje door een hogere bandwang.

Dit is best nog een wetenschap op zich. Niet alleen de afrolmaat van de wielen, maar ook hoe de banden en wielen passen in de wielkasten, met name ten opzichte van de veren en schokdempers. Waar ik nog nooit van had gehoord is de 'scrub angle' ... Op deze site kun je het allemaal zien en zelf invullen :

https://www.wheel-size.com/calc/?wheel1=215-55-18X7ET45&wheel2=235-55-18X8ET40&wheel3=275-45-21X9.5ET49&wheel4=245-50-20X8ET52&fcl=50mm&scl=50mm&wcl=30mm&sr=0mm

Low rider

  • 23.685 km

..het is voltooid..

Na twee jaar wachten - tot de banden versleten waren- en een paar weken voorpret, met zoeken naar de mooiste velgen voor de beste prijs, geschikte banden, en de PERFECTE passing, zowel van de velgen als van de banden, niet té kleine bodemspeling en niet té kleine sparing tussen de banden en de wielkasten, is de klus geklaard !

De mensen bij Bandencentrum Jan Steverink in Apeldoorn, hebben mij niet alleen van verkeerde keuzes gered, maar ook alles nauwkeurig nagemeten en getest na montage : niets loopt aan of raakt iets wat niet geraakt moet worden.. 😎.

Afgezien van KILLER LOOKS, is de vering niet oncomfortabel. De H&K veren zijn de eerste paar centimeter net zo comfortabel als OEM. Wat wel duidelijk te merken is, is het bocht gedrag. In plaats van 'op-een-oor-de-bocht-door' , is het inveren 'beperkt' tot 5cm. De veren hebben een beetje een stabilistor-stang-effect !

Ik ben ontzettend blij dat het eindelijk gelukt is en dat het rijgedrag ook nog verbeterd is. Ik had echt iets meer gestuiter verwacht.. .. niet dus !

Toch iets té stug.

  • 23.864 km

Ik dacht dat ik overal rekening mee had gehouden.. .. dus niet.. 😕

Met twéé personen in de auto, veert de auto al wat meer in, waardoor het volledige 'comfort' deel al is 'verbruikt'. Gevolg : iets grotere hobbels voel je. Ik vind het niet heel erg omdat er toch meestal maar één persoon mee rijdt. Wel jammer omdat uiteindelijk de bedoeling is dat deze auto naar Portugal gaat naar ons nieuwe tiny-house daar. In Portugal zijn grotere gaten vaker aanwezig dan hier. Misschien zet ik tegen die tijd de OEM veren terug. Of neem ze mee naar Portugal.

Verder krijgen we veel waardering. Zelfs Taycan rijders kwamen een praatje maken. Ging al vrij snel over de waardevermindering. Van wat een Taycan elk jaar in waarde daalt kun je ieder jaar een nieuwe MX-30 kopen was de conclusie.. 😎

Prima auto

  • 24.667 km

De subsidies lopen af. Ik heb nog even gedacht om er nog een MX30 bij te kopen. Een 'luxury' uitvoering, mét stuurwielverwarming. Dat mis ik wel op onze uitvoering. Die HUD was voor mij niet nodig geweest. Een optie waar mijn vrouw juist dol op is.

Mensen die een auto zoeken waar men alleen maar mee in de buurt rondrijd, (een 'regio auto' noem ik de MX30), kan ik aanraden om er een te kopen.

We hebben nooit enig probleem gehad met deze auto. En dat is voor mij een reden om ook een CX60 te overwegen als de I-Pace aan vervanging toe is. De MX30 gaan we nooit meer verkopen. Niet alleen is de auto erg betrouwbaar, maar de uitrusting is zeer compleet en de stoelen erg comfortabel. Dan moet je wel elektrisch verstelbare stoelen hebben als je wat langer bent dan gemiddeld, zoals ik ben.

Geen nieuws = goed nieuws

  • 27.323 km

De auto wordt minder gebruikt. Zoonlief heeft zelf een klein monstertje op benzine gekocht, want hij vond de MX-30 wel erg saai... .. té stil. En dan te bedenken dat mensen -tot voor kort- tonnen uitgaven om een Rolls Royce of Bentley te kopen om in stilte voortbewogen te worden..

Alles werkt naar behoren. Geen gebreken. Typisch Mazda..

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (31)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.