Mazda CX-80 e-SkyActiv PHEV 327 Homura Plus (2025)

autoreview

Mazda CX-80 e-SkyActiv PHEV 327 Homura Plus (2025)

Signalement

UitvoeringCX-80 e-SkyActiv PHEV 327 Homura Plus
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst3.117 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mazda CX80 Homura Plus Machine Grey

  • 1 km

Na veel wikken en wegen heb ik de Mazda CX 80 gekocht. Wat het extra spannend maakt is dat ik de auto importeer uit Duitsland. De auto is nieuw en staat ook niet op Duits kenteken.

De doorslag voor de Mazda CX80 gaf het trekvermogen van 2500 kilo, de langdurige fabrieksgarantie, de 7 zitter en het feit dat het een plug-in hybride is.

Ik rijd met een auto zo'n 10-15 jaar dus die lange fabrieksgarantie is echt van belang voor mij. Als ik de auto bij Mazda verzeker kan ik rekenen op een fabrieksgarantie van 12 jaar(ipv zes jaar). De premie is nauwelijks hoger wanneer ik de auto bij mijn huidige maatschappij verzeker.

Trekvermogen is ook essentieel, er moet een caravan van 1700 kg achter. Dan wil ik "plenty power" over hebben bij een inhaalmanoeuvre ergens in Zwitserland of Oostenrijk tegen een steile helling op.

Plug-in hybride is ook erg gewenst vanwege de zonnepanelen(en de terugleverboete). Die ga ik lekker opmaken met gratis elektrisch rijden.

Ik ben op uiteraard op de hoogte van de problemen met het iets kleinere model, de CX60 van Mazda. De 2022 versie. De verschillende reviews en diverse proefritten laten echter een goede indruk achter bij mij.

De 7-zitter was ook een must voor mij. 6 zitter had ook gekund en kan ook bij de Mazda CX80. Daar liep ik niet tegen aan dus 7 zitter ook prima. Lekker veel ruimte voor de opgroeiende kids. En veel ruimte voor de vakanties.

Andere auto's die ik heb overwogen waren de Toyota Highlander, de Volvo XC90 en de Ford Explorer PHEV. De Toyota Highlander en de Volvo vielen af vanwege de prijs. Bovendien zit ik in de Volvo XC90 te laag(ik ben niet zo groot). De Ford Explorer viel af vanwege de te korte fabrieksgarantie(maar wat een bak is dat ook). Alle andere mogelijke merken bieden niet de de specs die ik zocht.

Waarom importeren? De prijs uiteraard. Het verschil met Nederland ligt rond de 20000 euro. In Nederland is de catalogusprijs van de Homura plus is 74740 euro in deze kleur.

In Duitsland vond ik met goed zoeken en veel geduld dezelfde auto voor 52.900 euro. Dat is een verschil van maar liefst 21840 euro. Dat is uiteraard een Bruto-prijs want de auto moet nog geimporteerd worden.

Ik heb Das Import Automotive gevraagd om de import en het transport naar Nederland te regelen. In totaal komen de kosten dan op 55500 euro. Dus ca 2600 euro kosten voor invoer, Nederlands kenteken en BPM. De BPM voor deze auto is in 2025 van 1100 naar 750 euro gedaald omdat nu alle auto's in hetzelfde staatje van CO2 uitstoot vallen, (Zie 2e foto voor het Co2 staatje). Deze auto heeft op papier een uitstoot van 39 gr/km. Dat komt neer op 750 euro. Daar komt dan nog ongeveer 1250 euro Nederlandse BTW bij. Blijft er een verschil van 18000 euro over. In Nederland is er ook een (tijdelijke) actie van Mazda waardoor dit model uitkomt op 71240 euro. Het netto-verschil met Nederland komt daardoor uit op 15000 euro. Dat is de moeite waard.

Wat nog wel een aandachtspunt is, is de BTW. Als je een nieuwe auto uit Duitsland importeert dan krijg je maken met het verschil in Duitse en Nederlandse BTW. Je moet de auto dus in Duitsland Intra-Communautair(zonder BTW) aankopen. Auto's onder 6 mnd oud of onder 6000 km worden als nieuw gezien door de Nederlandse belastingdienst. Wat er dan gebeurt is het volgende, de auto moet in Nederland ingeschreven worden, voor die tijd geldt dat de dealer BTW moet afdragen in Duitsland bij verkoop. De Mazda dealer in Duitsland vraagt dus de Duitse BTW te betalen bij aankoop als een borg. De borg wordt dan terugbetaald zodra de auto in Nederland ingeschreven is. Je moet een kopie van het Nederlandse kentekenbewijs overleggen. Dat is wel spannend, want dat gaat in mijn geval om ca 8500 euro. En ik verwacht een naheffing van ca 9500 euro van de Nederlandse belastingdienst. Dan is het wel fijn als tegen die tijd de Duitse BTW teruggestort is. Na uitgebreid overleg met DAS, de Duitse Mazda Dealer en de rechtsbijstandverzekering. Heb ik de voorwaarde van terugbetaling op laten nemen in het koopcontract en heb ik er voldoende vertrouwen in dat het geld netjes terugkomt.

Zodra de auto in bezit is moet er nog een alarm en een trekhaak ingebouwd worden bij de lokale Mazda-dealer. Het alarm is een "moetje" voor de Mazda verzekering.

Ik moet nog 5-6 weken geduld hebben voordat ik de auto kan gaan ophalen in Zaandam. Mijn oude makker, een Mitsubishi Grandis uit 2011 met 220000 km op de teller moet helaas plaats maken. Hij mist helaas voldoende trekvermogen voor de nieuwe caravan anders had ik waarschijnlijk nog wel even doorgetuft met de Grandis. Mijn oude maatje wordt taxibusje in Afrika. Dan vind ik wel een leuk idee voor een tweede leven. Hoop dat hij nog jaren mensen mag vervoeren. Wat een fijne auto was dat, heeft mij nog nooit in de steek gelaten. Nooit reparaties aan gehad behalve slijtageonderdelen.

Ik zal de komende tijd reviews achterlaten van de eerste indrukken en het eerste verbruik.

MAZDA CX80 Opgehaald

  • 128 km

Eindelijk vanmiddag de Mazda CX80 in Zaandam opgehaald. 8 km op de teller bij aanvang. De eerste 120km zijn een feit.

Wat een geweldige auto. Prachtig om te zien(foto's volgen). Comfortabel en superstil om in te rijden. Dat is vooral te merken is bij stil staan (en EV optrekken) bij het stoplicht.

Comfortabel, fijne stoelen. Fijn afgeveerd. Al aardig wat hobbels en bobbels gehad in het wegdek maar de de vering valt mij zeker niet tegen.

De diverse rijhulpen storen mij vooralsnog niet. De snelheidswaarschuwing is heel simpel uit te zetten desgewenst.

Verder ben ik vooral aan het leren hoe de diverse systemen werken. Ik kwam er eerst niet achter hoe de adaptieve cruise control werkt maar dat bleek vrij simpel te zijn. Ook de variant waarbij de auto zelf de weg volgt heb ik inmiddels ontdekt.

De 360 camera moet ik nog even aan wennen. Het beeld vertekent iets door de plaatsing van de camera. Daardoor lijkt een afrit langer dan het werkelijkheid is. Maar daar zal ik vlot genoeg aan wennen lijkt mij.

Ik heb nog niet zoveel elektrisch kunnen rijden. De batterij was bij afhalen helaas niet opgeladen, jammer. Maar gaf mij wel gelijk de gelegenheid om het verbruik te testen zonder batterij. Dat was uiteindelijk 1 op 14,5. Dat vind ik echt heel netjes. Daar zat ook nog een flinke file op de A4 tussen overigens. Daar heb ik nog wel de batterij kunnen gebruiken, ik kon door regeneratief remmen de batterij een paar procent omhoog krijgen waardoor ik met heel geleidelijk optrekken/afremmen in de file grotendeels EV rijden.

In de avond nog even langs de Schone Ouders geweest. Ik heb besloten voorlopig geen laadpaal te nemen dus ik kon de batterij met zonne-energie net boven de 40% krijgen in krap 3 uur tijd. Volgens de computer kon ik 21 km rijden met de batterij. Dat bleek net geen 17 km te zijn. Waarbij aangemerkt moet worden dat de hele familie de Airconditioning vol aan moest hebben. Dus daar ben ik eigenlijk ook best tevreden mee. Morgen gaan we proberen een hele rit EV te rijden met volle accu. Ben benieuwd.

Dinsdag gaat de CX80 naar de Mazda Dealer om de trekhaak te plaatsen. De 18e gaan we de caravan erachter hangen en op vakantie. Ook daar ben ik erg benieuwd naar.

Ik had nog een mazzeltje met het alarmsysteem. Ik had bij de Mazda Dealer een afspraak gemaakt voor plaatsing alarm en trekhaak. Echter, er blijkt reeds een alarmsysteem op de Homura Plus te zitten. DAS Automotive heeft voor mij het alarm laten keuren zodat het geschikt is als SCM klasse 3 voor de verzekering. Dit kostte 120 euro. Dat is toch een stuk beter dan 700 euro. Geen idee waarom de Mazda Dealer zelf niet wist dat er al een alarm op zit.

Oh ja, toch nog een kritische noot richting Mazda. Wat ik wel een beetje gek vind is dat Mazda geen automatten standaard bij een nieuwe auto levert. Koop je een auto die (in Nederland) 74K kost en krijg je er geen automatten bij, serieus? Nou ja, niet niet echt een ramp, het was netjes gemeld door DAS(ze haden de Dealer in Duitsland gebeld met die vraag). Dus ik had ze al aangeschaft inmiddels.

De eerste 1000km

  • 970 km

De eerste 1000 km zitten er (bijna) op.

Gestart op 8 km, de stand is nu 970, dus is 8 dagen tijd 962 km gereden. Normaliter rijd ik niet zoveel, maar door omstandigheden moet ik de laatste tijd veel gebruik maken van de auto. Wel goed om de auto goed te kunnen testen echter.

Ik vind de Cx80 een heerlijke auto. Soepel, comfortabel. De auto nodigt uit om heel rustig mee te rijden zeker als de je hulpsystemen(op de juiste manier)gebruikt. De auto is echter ook heel snel en krachtig als het moet.

De adaptieve cruisecontrol met lane-assist vind ik heel prettig werken. Je hebt nu niet meer dat je "opeens" heel dicht op je voorganger zit. De snelheid wordt automatisch aangepast, de inhaalmaneuvre is daardoor erg soepel en prettig. Ik moest wel een beetje wennen aan die manier van rijden. Je moet de het moment van inhalen een beetje timen zodat de adaptieve cruisecontrol op het juiste moment de versnelling inzet. Beetje uitkijken in de bebouwde kom, de lane-assist werkt met met niet al te scherpe bochten. Nadering naar een rotonde wordt met volle snelheid ingezet.

De achteruitrijcamera ben ik nog niet helemaal aan gewend door het vertekende beeld. Maar dat gaat ook een stuk beter. Ik zat van de week op een cm na tegen het tuinhekje aan. Daar was ik wel ziek van geweest denk ik.

Ook het starten van de auto(geluidloos en geen sleutel) was erg wennen

De herkenning van de bestuurder werkt ook goed en vind ik ook wel prettig met in en uitstappen. Ook de koppeling met de Iphone en Apple carplay werkt erg goed. Geen touchscreen(tijdens rijden) mis ik niet, de draai/bevestigknop werkt erg prettig en snel en vind ik eigenlijk ook wel veiliger. Wat ook flink wennen was maar uiteindelijk heel prettig is, is het hologram in de voorruit. Je hebt in het begin met snelheid en navigatie etc. continu de neiging om naar de meters of navigatiescherm te kijken ipv recht vooruit. Mooie techniek. Ik heb nog lang niet alles ontdekt maar ben hard bezig om bij te leren.

Verbruik over de eerste 1000km; 38,34 liter benzine en 124,6kwh stroom.

De auto rijdt met een volle accu gemiddeld 47km op 17,8kwh stroom. Dan zou ik dus 329km op stroom gereden moeten hebben. Dan heb ik dus 962-329=633km op benzine gereden. Dat is een heel mooi gemiddeld verbruik van 1:16,5 op benzine. Daar ben ik echt superblij mee.

De getankte benzine is 1,80 euro per liter, qua stroom zou ik dus voor 329 km 20 liter benzine nodig hebben,(329/16,5=20)x1,80=36 euro.

De stroomkosten zijn omgerekend 124,6 x 0,25 euro=31,15 euro(5 euro op 1000 km). Dat scheelt dus eigenlijk maar heel weinig met benzine. Moet wel bij aangemerkt worden dat de benzineprijs op het moment relatief laag is en dat de gebruikte stroom hoofdzakelijk zonnestroom is. Deze stroom wordt nu niet teruggeleverd aan het net waardoor de terugleverkosten totnogtoe nul zijn. Het rekenplaatje gaat er heel anders uitzien zodra de terugleverkosten wel in beeld komen. Daar in het volgende verbruiksoverzicht meer over.

Tenslotte, morgen breng ik mijn auto naar de garage voor het plaatsen van een trekhaak. Dan kan ik ook ervaring opdoen met de caravan achter deze auto. Ben daar ook erg benieuwd naar.

Daarnaast heb ik inmiddels ook besloten om toch een laadpaaltje te nemen op de oprit. Daar kan ik max 7,2kwh per uur mee laden om de auto in 2,5uur vol te laden. Dat is prettig met meerdere electrische ritten op 1 dag. Daarnaast heb ik dan ook de mogelijkheid om alleen op zonnestroom te laden, ook als er wat minder zonnestroom is en ik de auto even niet nodig heb.

3000 KM

  • 3.117 km

De eerste 3000 km zitten erop.

Ik vind de CX80 een ontzettend fijne auto. Met name het elektrisch rijden vind ik echt heel prettig en dat probeer ik dan ook zoveel mogelijk te doen.

Over het verbruik ben ik eigenlijk ook erg tevreden. Het ligt vooral aan je rijstijl hoe hoog het verbruik is. Heb je een pittige rijstijl dan is het verbruik ook pittig en vice versa. In het stadsverkeer gecombineerd met periodes met weinig mogelijkheden tot thuis opladen(vakantie), is de auto een stuk duurder in het gebruik maar al met al nog steeds zo rond de 1:13. Nog steeds heel netjes voor 2200 kg auto.

De auto nodigt uit tot een rustige rijstijl, met name in de electrische modus. Na flink wat oefenen ben ik in staat om ongeveer 70 km te rijden met ca 60km aan elektrische lading. Dat is dan wel met superrustig rijden, niet snel optrekken, ruim vooruit kijken bij de stoplichten en afrempunten zodat je zoveel mogelijk op de motor afremt en/of door kunt rollen. Wat ook enorm helpt is om op de snelweg de slipstream va je voorganger te gebruiken, (bestelbus, vrachtwagen). Ik denk dat ik op deze manier zelfs op rond de 75 km uit moet kunnen komen. Fabrieksopgave WLTP is 60 km. De huidige buitentemperaturen helpen nu natuurlijk ook wel mee, in de winter zal het bereik een stuk minder zijn verwacht ik. Op het moment rijd ik vooral op zonne-energie en zo min mogelijk op benzine. Ik wil een poging wagen om onder de 3.0 liter per 100 km uit te komen in het gecombineerd verbruik. Ik zit nu op ongeveer 4.5/100km gecombineerd verbruik. Als ik het stroomverbruik hiervan afhaal dan blijft er net geen 1/16 verbruik op benzine over.

Zijn er issues? Nee, eigenlijk niet, alles werkt zoals het zou moeten werken. Ik kan mij voorstellen dat bij langere mensen, de zittingen van de stoelen wat te kort zijn. Daar heb ik dus geen last van. Verder heb ik een brief van Mazda gekregen ivm een terugroepactie. Moet even terug voor een update van de software van het hybride systeem.

Ik kan niet wachten om de eerste lange vakantiereis met de caravan te gaan maken. Lekker de bergen in, ben benieuwd hoe dat gaat helling op. Ik heb wel al een stukje gereden met de caravan in de april/meivakantie. Maar dat was maar 90 km bij elkaar. Je zit dan wel het verbruik flink omhoog schieten, dat valt te verwachten met 1700 kg caravan erachter. Maar ook hier geldt, rustig aan, niet te hard rijden, slipstream vrachtwagen opzoeken.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mazda CX-80

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (32)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.