Mazda CX-7 2.3 DISI Turbo Touring (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CX-7 2.3 DISI Turbo Touring |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 60.450 km |
KM-stand laatst | 87.000 km |
Een eerste kort verslag
- 67.750 km
Mijn CX7 heb ik gekocht met 62.000 km op de teller. Nu heb ik dik 5.000 km gereden en ben zeer tevreden over de auto. Tijd voor een kort verslag.
Toch wel belangrijk in deze tijden het verbruik. Laat ik daar dan maar mee beginnen. Bij rustig rijden 110 t/m 125 op de cruise control is 1:11 tot 1 op 12 mogelijk. Ga je harder dan is het maar zo 1:8 a 1:9, zonder moeite. Je hebt dus de keus, lekker sportief rijden = duur en rustig is minder duur. Overigens geeft de bc structureel een te hoog verbruik aan. Het verbruik is aan de pomp gemeten.
Een G3 installatie is helaas nog niet leverbaar voor dit type motor. Er is alleen een G3 direct ingespoten motoren van VAG beschikbaar. Er schijnt echter wel een universele G3 installatie ontwikkeld te worden voor een direct ingespoten motor.
Ik heb er een trekhaak op laten zetten voor de ritten naar Frankrijk met de caravan. Afgelopen augustus hebben wij onze jaarlijkse vakantierit naar Frankrijk (Alpen) gereden met de CX-7. De lange stukken 110 gereden. Dan is het wel schikken wanneer je ziet dat en geregeld minder dan 1:7 gereden wordt.
De Scenic, beide Vel Satis-sen v6 dCi en zelfs de Grand Vitara reden zuiniger. Alleen de Vel Satis had meer kracht onderin. Eenmaal op toeren (3000+) is de CX7 een fantastische trekauto. Een "sprintje" een Ardennenberg op gaat kinderlijk eenvoudig. Je moet echt oppassen voor je het weet rijd je 130 met caravan.
Comfort: Het zit tussen onze andere auto een Grand Vitara 2006 in en mijn zakelijke auto een Golf GTI 2010. Voldoende comfort, maar niet te slap, niet te scherp maar niet indirect. Een prima compromis.
Door de elektrisch verstelbare stoelen kan je echt een perfecte zit vinden. Je kan zelfs zo zitten dat het lijkt als of je in een kuipje zit, maar dit heeft niet mijn voorkeur.
Het ontwerp is een typische cross over. Naast onze Vitara zie je dat de CX7 lager en lang gerekter is, met een schuin aflopende daklijn. Door de zeer schuine voorruit is het zicht naar links wel iets minder.
Persoonlijk vind ik het een geslaagd ontwerp, niet zo log als een echte SUV, maar robuuster dan een stationwagen. In tegenstelling tot de door mij gereden Saab 9-5 en Vel Satis heb ik nog geen negatieve reacties gehad op de Mazda.
29-10-2012
De verbruiksmonitor toegevoegd.
In de sneeuw
- 70.000 km
Vanmorgen de juiste keus gemaakt om ipv de GTI de CX7 te pakken. Leek mij beter ivm 4x4 en winterbanden vrededestein Xstreme. In het westen lag er al een behoorlijk pak sneeuw. Daarbij heeft mijn GTI geen winterbanden, helaas zit dit niet in het leasepakket.
De hoofdwegen zijn schoongemaakt en dan krijg je tussen de rijbanen van die mooie bergjes sneeuw. Ik heb de automatische 4x4 waarover de CX7 beschikt uitgeprobeerd, door veelvuldig te wisselen van rijbaan (niemand op de weg!). Echt geen centje pijn. Wat wel opvallend is, is dat hij in bochten op rotondes aanzienlijk meer moeite heeft om de lijn te houden. De 4x4 moet er echt inkomen. Na een stukje glijden voel je duidelijk de grip opkomen en wordt de auto weer recht getrokken. Het doet mij denken aan de RAV4 van mijn vader, deze heeft het zelfde.
De beleving is toch wezenlijk anders dan bij onze Vitara. Deze beschikt over permanente 4x4. Dit betekent altijd rijden, niet glijden zeker icm winterbanden.
Wat wel irritant is, is de PDC aan de voorzijde. Wanneer je langzaam rijdt, ongeveeer stapvoets dan laat de sneeuw die van de motorkap afvalt de sensoren piepen. Deze zijn dus uitgezet.
Beurt gehad
- 74.600 km
Daarom rij ik Japans!
In 9 maanden 15.000 km gereden met mijn CX-7. Een kort overzicht van mijn ervaringen:
Storingen 1: sleutel lag binnen in de auto, toch sloot de auto zijn deuren. Dankzij een vriendelijke garagist waar ik toevallig mijn auto aan het wassen was hebben wij de deur kunnen openen. Daarna naar de Mazda dealer en zij hebben de sleutels opnieuw ingelezen.
Twee weken gelden een beurt laten uitvoeren bij de officiële Mazda dealer. Zoals verwacht is er helemaal niets aan de de hand met de techniek.
Helaas is er wel een klein roestplekje geconstateerd aan de binnenzijde van de deur! Daarvoor is de importeur benaderd door de dealer. Nu even wachten tot zij gereageerd hebben. Ik heb nog 2 maanden garantie dus dat komt goed uit, de kosten zullen onder garantie vallen.
Gemiddeld heb ik 1 op 10,5 gereden over 15000 km. Niet heel slecht wanneer je bedenkt dat ik geregeld in Duitsland rij en 260pk onder mijn voet heb. Gelukkig tank ik 9 van de 10 keer in Duitsland, dat scheelt mij ongeveer 10 tot 20 cent per liter. In wissel E10-95, 95 en 98 af. Wat ik wel merk is dat hij op 98 zuiniger en soepeler rijdt. Het advies van de dealer (fabrikant) om 98 te tanken is dus wel degelijk waar.
Vorige week ook gevraagd aan de G3 inbouwer of er al een installatie was voor mijn auto. Helaas deze is wel geprobeerd te ontwikkelen maar het is de ontwikkelaar niet gelukt. Zij zijn gestopt met de ontwikkeling. Jammer maar het is niet anders.
Verder zal ik het komende jaar weer genieten van mijn CX-7. In mei ga een weekje wielrennen in Frankrijk, in juni een weekje vakantie en in augustus weer 2 weken op vakantie. De CX-7 zal de voorkeur genieten boven de Vitara,tenzij de benzine boven de 2 euro uit komt. Dan is LPG gewoon goedkoper zeker met de caravan.
Het kleine roestplekje
- 75.600 km
Afgelopen dinsdag bericht gehad van de dealer Mazda Voorstad. Na een aantal weken wachten op reactie van de importeur is er eindelijk groen licht. Op 19 juni gaat de CX-7 naar de reparateur en wordt de binnenzijde van de deur voorzien van een roestbehandeling en nieuwe laklaag.
Wat ik niet begrijp is waarom een dergelijke beoordeling van de importeur weken moet duren? Ik zit zelf in klantcontact en onze klanten willen binnen 1 tot maximaal 5 werkdagen een reactie, dat doen wij dus ook. Waarom kunnen de auto importeurs dit dan niet?
Nog even dit mbt de rijeigenschappen:
Op de snelweg A3 in Duitsland de 225 op de teller aangetikt. Wat blijft hij stabiel op deze snelheden. Doortrekken tot 200 km gaat echt heel snel, het versnellen tot 225 duurt wat langer, maar is zeker niet een hele grote opgave voor de Mazda. Volgens mij zit er veel meer in het blok.
Auto weer terug
- 77.600 km
De auto is net weer terug van de dealer. Alles is netjes onder garantie herstelt en totaal niets meer te zien.
Sinds april tank ik eigenlijk alleen maar 98 in Duitsland. Ik merk dat de auto zuiniger is en ook lekker soepel loopt. Is het nodig om 98 te tanken, nee wat hij loopt ook prima op 95. Toch meen ik dat 98 beter is voor de loop en duurzaamheid van de auto. Beter voorkomen dan genezen.
Ik heb net een nieuwe lease auto kunnen kiezen. De GTI gaat weg en de Cross Country komt erin. Wat nu te doen met de CX-7? Mijn ega zegt dat ik 'm moet verkopen.
Ik zal 'm wel een keer op marktplaats een op autoscout zetten, kijken wie en wat er reageert. Lukt het niet, dan misschien de auto in de opslag zetten, ik ben best gehecht aan deze geweldige wagen. Belangstelling, stuur dan even een prive bericht.
Franse dorpsgarage
Twee weken geleden een week, met de caravan, naar de Ardeche geweest. Zoals als eerder geschreven is het rijden met (en zonder) een caravan gewoon perfect. Geen enkele moeite met bergen of heuvels zoals de Ardenne of de Ardeche / Drome. Rustig tussen de 95 en 100 km naar boven en naar benden. Ik heb eigenlijk alleen in de 5e versnelling gereden, de 6e heb ik alleen in Nederland gebruikt. Het verbruik is binnen de perken gebleven, met de caravan 8,3 km per liter, op ron98.
Het tanken van ron98 is zoals eerder gezegd niet nodig, maar nodig is het niet. Ron95 doet het ook prima, maar ja ik ben nu eenmaal zuinig op mijn auto en doe wanneer het even kan alles 100% volgens het boekje. Dus bij voorkeur ron98 en minimaal ron95.
In Frankrijk op de dag van vertrek hoorde ik een metaal op metaal geluid. Nee toch wat is dat nu weer..... met trillende handen, ja ik ben echt gesteld op mijn wagen, de ANWB gebeld. Deze hebben mij echt super geholpen. Omdat ik niet heel technisch ben, heb ik met de 2e lijn ANWB man de waarschijnlijk oorzaak kunnen achterhalen. Op advies maar even langs de garage. Bij de Franse equivalent van de Kwikfit geprobeerd om service te krijgen, maar daar werd ik op z'n Frans onvriendelijk behandeld. Via de campingbaas bij een typische dorpsgarage aangekomen. Veel rommel, kapotte auto's, vrakken en onderdelen. Ohhh nee he, heb ik dat. Na onderzoek bleek dat de stabilisatorstang was los geraakt. Hij kon niet meer gemaakt worden. Na veel bellen bleek dat in de gehele omgeving geen stangetje te vinden was.
Samen met de monteur een Afrikaanse reparatie uitgevoerd. IJzerdraad gevlochten en daarna de stabilisatorstang weer vastgemaakt. Deze heeft het op de belabberde Franse N wegen en de Belgische wegen prima gehouden. In Frankrijk doen ze dit nog gewoon, kijken naar wat kan en niet kijken naar wat niet kan. Mooi werken met wat je hebt!
In Nederland toch maar snel naar de Mazda dealer gegaan en daar is een nieuw stangetje gemonteerd. Prima service van Mazda Cosmo.
Per eind september komt de V40 Cross Country.... tja ik weet nog steeds niet wat te doen. Verkopen of houden. Moeilijke keus.
Kogel is door de kerk
- 83.212 km
Na, de afgelopen maanden, veel te hebben gesproken en gedacht over wat de meest verstandige keuze is heb ik een beslissing genomen. Helaas het doek moet vallen voor mijn CX-7.
Het heeft totaal niets met betrouwbaarheid te maken, was bij mijn VelSatis wel wat anders, maar met financiën. Door de tot mijn beschikking staande V40 CrossCountry kan ik beter de lease, prive gaan rijden. Emotioneel een moeilijke keus. Persoonlijk vind ik de CX-7 een mooiere auto, meer kracht en veel meer ruimte. Ratio heeft gewonnen over emotie.
Afgelopen week heb ik ook de 18" velgen en winterbanden gehaald. Leuk en confronterend was dat de werkplaats chef mijn complimenten gaf over de staat waarin de auto verkeerd. Droog, schoon en goed onderhouden ,voor nog vele jaren rijplezier. Toen ik hem aangaf dat ik hem ging verkopen gaf hij aan dat hij het niet begreep. Waarom ratio over emotie.
All good things come to an end.
Heb je belangstelling? kijk dan eens op maktplaats of autowereld of stuur een prive bericht.
Nog niet verkocht
Mijn CX-7 staat nu 1 1/2 maand op de bekende autosites oa marktplaats autoscout. Over belangstelling heb ik niets te klagen, maar hij is nog niet verkocht. Naast serieuze belangstelling, een paar kijkers en veel informatie verzoeken ook een vreemde vogel aan de deur gehad en in de mail gehad. Zelf een "handelaar" die met een dieplader aan kwam rijden en dacht hem direct te kunnen opladen en dan even een overschrijving te doen. Natuurlijk ook de mannen en vrouwen uit donker Afrika die mailen in het gebrekkig Engels. Wees dus voorzichtig als je iets verkoopt via Marktplaats.
Wat op valt is dat is men de CX-7 groter inschat dan hij werkelijk is. Men denkt eerder aan het formaat x5 en XC90, terwijl hij eigenlijk in de klasse X3 en V60 valt. Misschien dat het aantal standaard pk mensen in de war brengt.
Ik zag op groen7.nl dat er een nieuwe G3 installatie beschikbaar is voor direct ingespoten motoren. Waar G3 niet beschikbaar was voor de Mazda is dit nu wel mogelijk. Door het mee inspuiten van 10% benzine blijft de motor gespaard van slijtage die kan ontstaan door het rijden op gas. De smerende werking van benzine blijft door deze inspuiting behouden. Zoektocht op internet leert dat in Australië, Rusland en Polen de CX-7's vaak op lpg rijden.
De investering in een installatie ervaar ik als geen probleem en schrijf deze gewoon direct af. Verkopen is dus ook in een ander daglicht komen te staan. Tot 31 december staat hij te koop en anders ga ik gewoon verder rijden op LPG.
Ook LPG zou ik dan voornamelijk in Duitsland tanken. Dit is vanaf januari goedkoper en de mix is anders waardoor de calorische waarde beter is, dus meer km's uit een tank.
Verkocht, dan toch
- 87.000 km
Eind 2013 besloten de Mazda toch te verkopen. Ik ging mijn lease auto de Volvo V40 CC prive rijden. Het verstand won van de emotie.
De Mazda was echt een van de meest fijne auto's waarin ik heb mogen rijden. Soepel, snel en betrouwbaar. Persoonlijk vind ik het één van de mooiste SUV's op de markt. Het waren 27.000 geweldige KM.
Hij is verkocht aan een heer die hem naar Zwitserland meeneemt om hem daar te gebruiken bij zijn vakantiehuis. Hij heeft een goed huis gewond.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.