Mazda CX-5 SkyActiv-G 194 Signature (2019)

autoreview

Mazda CX-5
Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5

Signalement

UitvoeringCX-5 SkyActiv-G 194 Signature
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst3.000 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Oosterburen

  • 3.000 km

Keuze en aanschaf
Omdat wij in Duitsland wonen en regelmatig op en neer rijden naar Amsterdam zochten we (weer) een comfortabele gezinsauto. Keuze was tussen een Mazda CX-5 en de Toyota RAV4. De RAV-4 wil je uiteraard hybride, maar komt dan toch een stuk duurder uit met ongeveer dezelfde opties zonder BPM want die (belachelijke) belasting kennen de Duitsers niet. ? Bovendien vind ik de Mazda veel mooier, zowel van buiten als binnen. Auto in Nederland bij de dealer aangeschaft.
Onze vorige CX-5 (2014 GTM) ingeruild. Dat was een 4WD met een 2 liter motor. Nu voor een 2WD 2,5 gekozen. De 2 liter was op zich prima, maar mist soms wat kracht. De 2.5 is toch net even fijner, en het prijsverschil zonder BPM minimaal. 4WD is leuk maar niet nodig, verbruikt meer brandstof en is nog circa 70 kilo zwaarder. Het prijsverschil tussen 2WD en 4WD (circa 3k) vond ik het niet waard.
Omdat ik zelf veel reviews gelezen heb voor aanschaf en de auto nu circa 3000 km heeft gereden vond het tijd om iets terug te doen en een eerste indruk te geven.
Rijden
De auto heeft een enigszins stugge vering, maar dat was ik al gewend van onze vorige CX-5. De 2,5 liter heeft lekker veel vermogen en trekt wat fijner op en accelereert wat sneller op de snelweg dan de 2 liter. De motor doet aan cilinder uitschakeling wanneer niet het volledige vermogen nodig is. Dat merk je wel op de snelweg met snelheden tot circa 110 km p/u. De verbruiksmeter springt dan ineens tot onder de 5 l/100km.
Wat even wennen was is het Lane assist systeem. Als je op de snelweg rijdt en van rijbaan verwisselt zonder je knipperlicht te gebruiken (wat ik nog wel eens doe als er weinig ander verkeer is) lijkt het net of de bijrijder aan je stuur trekt. Hij houdt de auto keurig tussen de lijntjes, en forceert je je knipperlicht te gebruiken. De Radar cruise control werkt redelijk goed, maar in rommelige/drukke verkeersituaties kun je het toch beter manueel overnemen. Het systeem remt namelijk nogal statisch (Bijvoorbeeld zodra een auto bijvoorbeeld 2 baantjes opschuift). Het systeem anticipeert ook niet zo goed op verschillende verkeersituaties met als gevolg onnodig gas geven en remmen. Helaas is dit systeem nog niet zo intelligent.) Op niet te drukke wegen waar je lange afstanden moet rijden is het wel erg handig. Je wordt er wel lui van, en moet goed opletten of er geen stoplichten staan want daar stopt hij niet voor.
Brandstof gebruik
Gemiddeld verbruik 7,6 l/100, waarbij opgemerkt moet worden dat wij veel snelweg rijden. Dit is een beter resultaten dan de vorige CX 5 2 liter die een gemiddeld brandstofverbruik van 8,6 had. Het verschil in verbruik tussen stadsverkeer en snelweg lijkt vrij groot. Op de snelweg heb ik met verschillende snelheden en cruise control circa 50 kilometer (per snelheid) gereden, hierbij de resultaten.
90 km/u =>5,2 l/100
100 km/u => 6 l/100
110 km/u => 6,3 l/100
120 km/u => 7,2 l/100
130 km/u =>8,2 l/100
Ik heb (nog) geen hogere snelheden uitgeprobeerd omdat het nogal een lappendeken van verschillende snelheidslimieten is in Duitsland. Zeker op de weg die ik veel gebruik (3) is het momenteel steeds wisselen tussen onbeperkt, 120, 100, 80, 60 (werkzaamheden)
Exterieur/Uiterlijk
De 2.5 Signature heeft mooie 19 inch velgen. In Duitsland zijn winterbanden verplicht en gezien ik geen zin heb om de helft van de tijd op stalen velgen te rijden heb ik meteen een extra set van dezelfde velgen gekocht met winterbanden. 4 Seizoenen banden raden ze hier af (zijn in beide seizoenen niet ideaal) en zijn bovendien moeilijk verkrijgbaar in 19 inch, duur en er is heel weinig keuze.
Afneembare trekhaak laten installeren. Ik dacht als ik die als dealer optie bestel gaan ze geen gat in de bumper zagen. Wat schets mijn verbazing; toch een gat in de bumper. Gelukkig is het klein en zit het op een niet zichtbare plek aan de onderkant. Het systeem werkt goed, de trekhaar klik je er zo in. Nog niet gebruikt verder.
Elektrische kofferdeksel is handig. Er zijn drie knoppen om te bedienen en hij opent en sluit redelijk snel.
Interieur
We hebben de Signature versie en die is erg mooi van binnen. Lederen bekleding en alles is prachtig afgewerkt. Elektrisch bedienbare stoelen met stoelventilatie wat erg lekker is vooral op warme dagen blaast er koele lucht in je rug en zitvlak. Dit zit standaard in deze versie, alhoewel dat niet duidelijk in sommige folders staat.
Het bakje voor in de middenconsole waar je je sleutels en telefoon in stopt is wat groter en handiger dan de oude CX-5. Elektrische parkeerrem scheelt een hoop ruimte en kan je niet meer vergeten want de auto rijd gewoon niet. De bediening van het infotainmentsysteem met de knoppen in het middenconsole werkt prima. Touchscreen werkt niet tijdens het rijden, maar heb je dus ook niet echt nodig. USB poorten zowel voor als achter leveren 2,1A. Kun je dus ook iPads mee opladen.
Dash Cam als dealeroptie genomen. Dit is geen Mazda Dash cam, en ook niet ingebouwd, maar een apparaat wat je achter het voorruit plakt en je bij Alibaba ook kunt bestellen. Hij is niet slecht, alhoewel je voor dat geld een topmodel kunt kopen als je hem zelf installeert. Ik had geen zin om zelf het interieur open te slopen om kabels te trekken. Dat heeft de dealer voor me gedaan, en ik ben er blij mee. De camera is netjes weggewerkt. Kan hem in de toekomst altijd vervangen voor een beter model, de bedrading ligt er dan al.
Deze versie komt met open dak wat wij fijn vinden. Het dak is elektrisch en kan schuiven en kantelen.
Onder de stoelen zowel voor als achter zit ook verlichting. Deze kun je niet uitschakelen, of ik heb nog niet ontdekt hoe dat moet. Kan irritant zijn als de kinderen willen slapen. Daarnaast zit er tussen de leeslampjes een fel led lampje wat ook doorlopend brand (zodra de verlichting aan is). Ook vrij irritant alhoewel ik er nu wel aan gewend raak. Nog even bij de dealer vragen of dit niet uit kan.
Car entertainment
Navigatie is van Navteq en werkt goed. Ik moet me nog even verdiepen in alle functies, heb het nog niet helemaal onder de knie. Je krijgt bij een nieuwe auto 3 jaar gratis updates. Online services zoals filemeldingen, en brandstofprijzen kun je er bij kopen, maar dat heb ik (nog) niet gedaan. Er is t.o.v. google maps geen toegevoegde waarde. En Google maps kun je prima als navigatie gebruiken met Apple Carplay. Apple Carplay werkt fijn, alhoewel er nog wel wat bugs inzitten. Als je Carplay eenmaal aan heb is het wat lastig weer terugschakelen naar het menu, en Spotify geeft foutmeldingen, maar het werkt.
Radio (incl. DAB) werk prima. De zenderlijst updaten gaat veel sneller dan in onze vorige CX-5.
Ook het telefoonsysteem werkt veel vlotter en beter dan in de vorige. Daar moest je tot 5 min wachten voor alle contacten gesynchroniseerd waren. Bij deze kun je meteen (bijvoorbeeld) muziek afspelen van je telefoon, en/of bellen.
Dit was het even voor nu. Als me nog iets te binnen schiet vul ik het aan en ik zal over een tijdje nog een update geven.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.