Mazda CX-5 SkyActiv-G 194 GT-M (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CX-5 SkyActiv-G 194 GT-M |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand laatst | 29.500 km |
Fileleed
- 11.000 km
Inmiddels alweer ruim 10.000 km gereden. Ik houd het kort deze keer. Het blijft iedere keer weer, tenminste voor mij en ook mijn vrouw, een plezier om met de Mazda te rijden. Echt hele fijne stoelen en de motor is heerlijk relaxed. Fijne stoelen ja, uiteindelijk komt het daar op neer: fijne zit, goede motor en transmissie, de rest is bijzaak, voor mij tenminste. De wagen is het meest tevreden op snelheden tussen de 100 - 135 km per uur. En als je even wilt tussen sprinten kan dat goed met het sport knopje, maar ik gebruik het erg weinig. Ik vind het wel een beetje een zuiplap, laat ik het gewoon zeggen. Ik probeer hem tevreden te stemmen met euro98, die hier momenteel 1,54€ kost, maar verder dan 1:12 kom ik niet, maar wellicht is dit wel realistisch gezien de 2.5 motor. Toch had ik ietsje zuiniger verwacht, maar allee, de auto rijdt heerlijk en heeft nooit moeite, is ook wat waard. Het interieur blijft perfect, mooie materialen, lekker dik alles. Puntje van kritiek: dat Apple carplay werkt niet altijd even lekker. Ik sluit mijn iPhone 8 aan en dan ipv over te schakelen naar Carplay zegt ie dan Bluetooth verbinding en blijft het stil. Een paar keer stekkertje eruit en erin en dan gaat het meestal wel, maar wel een beetje lullig. Zal wel aan mij liggen zullen we maar denken. Heb ik nooit hoor, zegt mijn vrouw. Affijn. En heel soms krijg ik een gekke melding over een niet werkende camera, geen idee wat dat is, gaat ook weer weg na een paar seconden. Met andere woorden, gaat prima met de Mazda, lekker doorrollen maar, ik meld mij weer na de eerste onderhoudsbeurt van 20000km
Einde verhaal
- 29.500 km
01.06.2021
Ik treed toe tot het gilde der lease rijders. Ik krijg binnenkort een auto van de zaak. U weet wel: die figuren die vrijwel een gratis auto krijgen en dan reviews schrijven alsof het hun eigen auto is en kritisch zijn over een auto die ze zich feitelijk op eigen rekening niet kunnen veroorloven. Met enige gene treed ik nu ook toe en ik heb een BMW 3 serie touring gekozen, inderdaad normaliter niet binnen mijn bereik om nieuw aan te schaffen. Het is een diesel (verplicht) geworden, in Nederland zou ik met een zak over mijn hoofd plaats moeten nemen maar in Spanje alwaar ik woonachtig ben is het nog altijd volledig acceptabel. "Ik wil graag een Volvo XC40 B4 hybrid" zei ik nog. Nee vriend, te hoge CO2. Affijn, ik houd u op de hoogte. En dus is besloten deze fijne wagen te verkopen.
Uiteindelijk aan een dealer verkocht. Ik heb afsluitend niets anders dan lof voor de Mazda CX5. Het is een topauto, fijn rijden, niet gek duur en heel mooi afgewerkt. Ik had hem gekocht om er minstens tien jaar mee te rijden maar het lot heeft anders beslist. Ik kan alleen maar zeggen: als je in de markt bent voor een jong gebruikte auto en je bent nog niet opgehitst door de elektrificaties en hybride hype: kijk eens voor zo'n fijne Mazda CX5: een fijne krachtige royale probleemloze wagen, heerlijk. Succes! Oh ja: tussen deze laatste woorden en mijn voorlaatste review zitten slechts 19000km waarin ik geen enkel probleem heb gehad met de Mazda. Enkel beurtje uitgevoerd bij de dealer, verder niks. Echt een probleemloze auto. Puntje van kritiek: de dealer in Barcelona Mogauto is waardeloos, communicatie slecht, service slecht, alles slecht maar ze zwijnen zich erdoor omdat het produkt van topkwaliteit is. Dit zal u als nederlandse lezer echter weinig interesseren. Gegroet: ik zal over een tijdje wel een review plaatsen van de leasemobiel.
23.03.2019. Inmiddels zitten er zo'n 5000 km op alweer. En eigenlijk bijna geheel gedaan met woon werk verkeer, route Barcelona-Sant Celoni en weer terug, ongeveer 100km per dag. Vandaar de titel van dit stukje. Ik kan zeggen dat de auto om mij heen gekrompen is, in die zin dat ik gewend ben aan het hogere zitten en toch wat grotere hoeveelheid blik om me heen. Ook heb ik de eerste kras te pakken, een flinke haal op de motorkap, balen maar affijn, wat doe je eraan. De auto draait heerlijk rustig en het verbruik begint nu ook te dalen en zit op 1:13 veel lager kan je denk ik niet uitkomen. Ik vind het fair voor de motorisering die de auto heeft.
Positieve ervaringen:
- rustig lopende motor, geen enkele moeite met gewicht.
- ook flink rap als je de sportknop even induwt
- schitterende verschijning
- erg prettige stoelen
- hulp systemen niet irritant overheersend maar alleen vriendelijk helpend
- fijne bediening
- goede geluidsinstallatie
- kwaliteitsbeleving interieur
- parkeer camera werkt top net als head up display.
- open dak verdwijnt onder het plafond dus bijna geen geklapper.
- verbruik in lijn met fabrieksopgave, dit vind ik een pluspunt aangezien de meeste andere merken verbruik opgeven, waar je standaard ongeveer 30% bij op mag tellen. Mazda is reëel en eerlijk.
Opbouwende kritiek:
- keyless entry en startknop leuk, maar je kan zo de sleutel vergeten
- als je na een rit vergeet de auto af te sluiten gaat deze niet automatisch dicht na een tijdje. Hier kwam ik achter nadat ik de auto een vol weekend onafgesloten aantrof in de garage. Dit vind ik toch vreemd, want als je andersom de auto opent en dan niet instapt binnen een seconde of 10, de auto zelf weer afsluit. Maar na een rit, wanneer het risico bij vegeten groter is, dan doet ie dit dus niet. Vind ik wel het vermelden waard.
- door het lederen interieur merk ik als ik achterin zit dat je een beetje wegglijd.
-kleur is heel mooi, maar bijna iedereen met een Mazda heeft dezelfde kleur. Ik zou als ik nu moest kiezen een blauwe nemen.
Zeer tevreden Mazda rijder, kan niet anders zeggen. Tot een volgende update.
-------------
Nee, het is geen lease auto, zelf rustig gespaard en aangeschaft. Ik denk ik meld dit even, een auto die voor de lease wordt "aangeschaft" wordt toch met een andere mentaliteit gekocht dan de particuliere aanschaf mijns insziens.
Ik ben woonachtig in Barcelona en in de stad begint de anti-diesel hetze ook langzaam duidelijke vorm aan te nemen. Mijn Seat Leon diesel, echt een perfekte reisgenoot, was bijna toe aan een peperdure 120000 km beurt en dit, in combinatie dat het bijna eind 2018 was, bracht mij er toe om te kijken naar een andere machine en een leuke eindejaars aanbieding. Ik heb verschillende auto´s de revue laten passeren en ben serieus wezen kijken bij de Ford Mondeo, Ford Kuga, Peugeot 508, DS7, BMW X2 en Mazda CX-5. Best verschillende auto´s allemaal hun eigen charme en prijzen. Ik houd van een auto met een hoop extra´s, dus die BMW viel al snel af. Voor de prijs van een volgeladen Kuga of Mazda kreeg ik een basisuitvoerinkje met pruttelmotor en buitenissige opties zoals een stuur en vier wielen. Van de franse auto´s begon ik uiteindelijk toch te dissoneren. De mooie afwerking, royale uitrusting en prijs van de Mazda CX-5 gaven de doorslag. Het is deze mooie rode geworden, stond op voorraad met ruim 20% korting indien er direkt werd afgetikt. Daarbij kwam dat ik reeds 4 Mazda´s heb gehad, twee keer een 323 en twee keer een 626. Met mijn 626 coupe uit 1988 stond ik in 1999 nog in Autoweek in de rubriek "klokje rond". De tijd vliegt.
Ja, een benzinemotor en geen EV, zoals de huidige trend in Nederland schijnt te zijn. Hier in Spanje komen de hybrides steeds vaker voor, maar echte EV nog niet. Ze zijn ook veel te duur en oplaadpunten zijn er hier zo goed als niet.
De Mazda die ik gekozen heb heeft een 2.5 benzinemotor en aandrijving alleen op de voorwielen en een relatief bescheiden vermogen van 194 pk. Ik liet de awd express staan aangezien ik nooit terrein rijd, ook bijna nooit glad wegdek heb en dit toch in het verbruik en onderhoudskosten scheelt. En de aanschafprijs natuurlijk.
Ik heb dan de meest royaal uitgeruste versie genomen, die heet hier Zenith Black, komt neer op een GT-M in Nederland. Als je een beetje opties wilt hebben, zit je toch al snel aan deze uitrusting vast, maar dan ben je ook gelijk helemaal klaar, alleen nog een kleur kiezen. De Zenith White (dus met wit leer) liet ik staan, dat interieur is schitterend maar mij te besmettelijk, dit is heel persoonlijk natuurlijk.
-Rijden-
Ik heb de auto eigenlijk pas net, maar ik kan zeggen dat het een hele prettige reisgenoot is. De motor draait relaxed en de auto is erg goed geisoleerd, waardoor je soms het idee krijgt dat de auto niet erg vlot is, maar een blik op de kilometerteller leert anders. En als je echt wilt dat je voelt dat de auto eraan trekt, kan je het knopje sport kiezen en melkt hij de 6 versnellingen verder uit voor opschakelen. Ik ben voor mijn werk jaarlijks een weekje in de Verenigde Staten en ik vind deze 2.5 motor echt amerikaans aan doen. Het vermogen borrelt echt zo lekker op, zonder stoten en zonder het gevoel dat er een einde aan komt (wat uiteraard wel zo is). Ik mag dat wel, maar als je fan bent van een turbo motor, wat normaal is, de meeste zijn zo momenteel, kan het zijn dat je dit minder fijn vind. Vroeger reden alle auto´s zo, ik vind het persoonlijk prettig rijden en kan het waarderen, dat er nog auto´s bestaan die turboloos door het leven gaan. De kracht voelt op een of andere manier authentieker aan, hoe zal ik het zeggen.
Het verbruik tot nu toe is 1:13, 1:14, ik rijd vrijwel 100% snelweg en omdat ik nog in de eerste km zit, ga ik eigenlijk niet harder dan 130 km/uur. In een latere review zal ik hier op terugkomen.
-Interieur-
Het interieur vind ik werkelijk erg prettig, met fijne dikleren stoelen die goed elektrisch verstelbaar zijn. Voor mij persoonlijk is het multimediascherm groot genoeg, al weet ik dat de huidige trend nog groter is. Het is wel even wennen na de Seat Leon van de VW groep. Het moet gezegd dat de VW multimedia gewoon wat intuitiver werkt, wat simpeler. Bij de Mazda moet je even wennen en leren hoe het werkt. Op dit exemplaar zit ook Apple carplay overigens, als je je telefoon aansluit met een usb kabel gaat ie gelijk op Apple Carplay, dit heeft voor en nadelen.
Ik ben verder niet bepaald een handig type met multimedia en systemen in het algemeen. Er is een klein slimmigheidje dat ik toch even wil delen hier. De Mazda werkt met een start/stop knop. Dat wil zeggen dat wanneer je de auto uitzet, ook het multimedia uitgaat, de radio, alles. Ik kreeg het in het begin niet voor elkaar om in de auto naar de radio te luisteren, of de navigatie in te stellen terwijl de motor niet loopt. Onnozel natuurlijk, maar in het instruktieboekje is dit nergens terug te vinden. De truuk is om de auto in P te zetten en dan zonder de rem in te drukken, één keer op de startknop drukken en het multimedia gaat aan. Eigenlijk zoals je de auto op "contact" zet. Wilde ik toch even delen.
Voor de rest vind ik de auto van binnen gewoon heel erg hoogwaardig aandoen, mooie materialen, alles lekker dik. De ruimte op de achterbank is heerlijk ruim. Ik ben zelf 1,78m en achter mezelf kan ik letterlijk met de knietjes overelkaar zitten. Ook is het erg prettig dat de leuning op de achterbank een extra stukje naar achteren kan, waardoor je compleet kan relaxen.
Als laatste kan ik melden dat de auto
head up display heeft, niet als een plastic opklapschermpje maar als een projectie die ergens voor de auto lijkt te hangen met daarop de voornaamste rijgegevens zoals snelheid, max snelheid en navigatie aanwijzingen, cruisecontrol settings etc. Heel erg fijn en veilig, je kunt je hierdoor geheel op het verkeer concentreren. Als laatste kan ik zeggen dat de camera bij inparkeren ook heel goed werkt en goed helpt bij het inparkeren op wat krappere plaatsen.
Tot zover een korte eerste indruk, ik ben tevreden, maar als ik wat meer heb gereden, zal ik zeker nog een stuk schrijven, en dan zonder twijfel ook de nodige kritische noot laten horen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 165 Skylease Luxury Aut 360°Cam Leer Carplay Stoel-/stuurverw. etc.
- 2019
- 98.277 km

Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 165 Skylease, NIEUW MODEL, NAVI, CRUISE, ECC-AIRCO, LED, LICHTMETAAL 17"
- 2018
- 112.520 km

Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 165PK LED Trekhaak Bose Memory Clima Cruise Navi PDC 19"LMV
- 2018
- 170.804 km