Mazda CX-5 SkyActiv-G 194 4WD GT-M (2017)

autoreview

Mazda CX-5
Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5

Signalement

UitvoeringCX-5 SkyActiv-G 194 4WD GT-M
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf20.000 km
KM-stand laatst96.000 km
Lezerswaardering: 77%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Amerikaanse leest

  • 96.000 km

Na mijn BMW 3GT, een Mazda CX-5 gekocht. Ik moest een auto met meer trekgewicht voor mijn caravan en kwam bij de Mazda uit. Ik heb graag een flinke motor en het ontbreken van een turbo vind ik prettig vanwege de mooie vermogensopbouw en rustige loop. Daarnaast is een strakke wegligging (voor zover mogelijk bij een SUV) en actief gevoel bij het rijden belangrijk. Eerst een proefrit gemaakt met een 2.0 motor. Reed prima, maar ik heb toch graag wat extra vermogen onder de kap, dus uitgekeken naar een 2.5 AWD. Ik kocht er één met 20.000 op de teller, Duitse import. De eerste eigenaar was eenvoudig te achterhalen aan de hand van bijgevoegde papieren. Met hem gesproken, en daarna was ik verkocht, en de auto ook. Volgens mij zitten alle opties er wel op, behalve een 360 graden camera. Dus wel een open dak, verwarmde stoelen voor en achter, ledverlichting, automatisch grootlicht, memorystoel bestuurderszijde, Bose installatie, verwarmd stuur, etc. En deze auto heeft ook nog een Webasto standkachel en afneembare trekhaak. Kortom, er viel weinig meer te wensen. Inmiddels hebben we de auto bijna drie jaar.

De caravan hebben we er enkele keren achter gehad. Ik rijd dan rustig, de auto rijdt dan zeer ontspannen. De trekkracht is uitstekend en de wendbaarheid ook. Op dat gebied een aanrader.

De wegligging is erg goed vind ik (voor een SUV). Ik ben Honda's en enkele BMW 's (3 serie en Z4) gewend en dan viel mij dit alles mee. Natuurlijk, hij is niet zo strak als die auto's, lang niet, maar toch stuurt hij erg goed bij hogere snelheden, en dan bedoel ik vooral bochtige wegen. Op bergachtige wegen heeft hij me positief verrast. Maar, vooral als je rustig rijdt is deze SUV een heerlijke auto.

De ouderwetse 6-bak automaat wordt in testen een beetje verguisd. Het voelt inderdaad ouderwets maar ik vind het wel bij dit type auto passen. Ik ben wel blij met de sportstand; dat geeft hem meer pit als je dat wil hebben. Maar die 194 pk vind ik niet terug. Ik had lang geleden een Volvo 244 GLE met 125 pk en ik meen een driebak automaat. Dat wilde echt niet vooruit. Die 125 pk waren er gewoon lang niet voor je gevoel. De Mazda is natuurlijk op alle fronten veel beter, maar ik moest toch onwillekeurig denken aan het gevoel dat ik destijds had bij de Volvo.
Hiervoor had ik een BMW 3 met 'slechts' 184 pk. Die voelde echter beduidend vlotter en alerter. De ouderwetse versnellingsbak verspeelt op dat onderdeel wel punten. Op Amerikaans leest geschoeid, zo voelt het.
Positief vind ik het geringe geluid in de auto; stiller dan mijn laatste auto. Het onderhoud is gewoon wat regulier nodig is. Niks bijzonders. In 75.000 kilometer werkelijk niets aan gehad. Bijzonder is wel dat ik bij 92.000 de eerste set banden (origineel Toyo) pas heb vervangen. Ik gebruik geen winterbanden. En de banden hadden nog steeds een prima profiel. Maar nadat ik twee keer weggleed op een rotonde bij nat weer, was het tijd voor rondom nieuw schoeisel. Ik heb nu Hankook en dat geeft een uitstekende wegligging. In natte bochten de banden getest, en dat ging gewoon prima. Het waren dus echt de banden, waarvan het rubber te hard was geworden.

Het verbruik aan benzine is met een door de bank genomen rustige rijstijl, door het jaar heen ongeveer 7,3 liter per 100 km. In de winter iets meer, inde zomer wat minder. Ik vind dat zuinig. Mijn vrouw lukt het op wat langere stukken 6,5 liter te halen. Maar die rijdt echt rustig. Met de caravan ga je richting 1:9 tot 1:8.

Zijn er minpunten? De stoelen zitten op zich wel goed, maar ook hier moet je niet gaan vergelijken met de BMW. Bij de BMW kon ik een dag rijden en stapte ik fris uit mijn sportstoelen. De Mazda heeft van die grote zetels. Prima, maar na langere tijd wil ik graag uitstappen....Ook hier lijkt het voor de Amerikaanse markt gemaakt.
Een laatste punt is de lak. ik heb de fraaie rode metallic lak. Daar springt wel eens een heel klein stukje vanaf. het is niet altijd steenslag want het zit ook op niet-steenslaggevoelige plekken.

Ingeruild

  • 96.000 km

Na drie jaar deze auto te hebben gereden, heb ik de auto ingeruild voor een BMW 220i Gran Tourer uit 2020.
De MAZDA heeft het uitstekend gedaan, behalve onderhoud werkelijk nooit iets mee gehad en voor zo'n auto zuinig. Prestaties zijn ok, hoewel ik de punch van de turbo wel eens miste. Het enige minpunt, voor mij, was de niet zo goede stoel. Daar ben ik met de BMW sterk op vooruit gegaan, ondanks dat het geen sportstoelen zijn. De BMW stoel is kleiner maar vind ik meer zitcomfort bieden, is steviger. Nadeel van de BMW is dat de auto ongeveer net zo duur is nieuw, maar veel minder accessoires heeft. De Mazda GTM is echt vol met van alles en nog wat. Ondanks dat het een high executive uitvoering is met allerlei extra's, moet ik nog op de sleutel drukken om de deur te openen of te sluiten. Dat is wennen! Typisch BMW en ergerlijk. Hoe dan ook, ik prima ervaring opgedaan met de Mazda.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mazda CX-5

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.