Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 TS+ (2017) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | CX-5 SkyActiv-G 165 TS+ |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 8.800 km |
Fijne CX5 2017
- 8.800 km
In mijn eerdere review (29-12-2017) van mijn CX-5 nr1 (2014) had ik al laten doorschemeren deze auto t.o.v. de bekende concurrentie wat mij betreft er met kop en schouders boven stond en dat is nog zo. De versie 2017 overtreft zeker maar heeft toch ook puntjes die opvallen die ik hieronder aangeef.
De geluidisolatie is nu op niveau, wat dus een fijne rustige reisomgeving oplevert. De auto inspecterend leert dat deze o.a. aan de onderzijde nu voorzien is van volledig aangebrachte isolatie maar ook de toename van de ruitdikte draagt bij. Daarnaast zijn diverse openingen nu voorzien van een soort schuimblok waardoor er minder motorgeluid aan het interieur doorgegeven wordt. Ook zijn allerlei rubbers aangebracht om windgeruis weg te nemen. Zo zit er bijvoorbeeld een rubber tussen de scharnieren van de achterklep.
De led-verlichting is echt een juweeltje. Meedraaiend in de bochten en verblindend voorkomend is het zicht door de heldere kleur echt beduidend toegenomen. Elke keer als weer eens nachtelijk moet gereden worden is het opvallend hoe goed dit type verlichting bevalt. Daarnaast die uitstraling, het maakt de auto in combinatie met de silver-shadow kleur voor mij helemaal af.
De versie van de TS+ heb ik laten voorzien van het i-activesens pack. De hierin opgenomen active drive display in combinatie met verkeersbord herkenning werk goed maar kan wel een upgrade gebruiken, zo worden niet alle borden herkend. Bijvoorbeeld als er een einde snelheid beperking wordt aangegeven dan wordt leuk bij het weer sneller gaan rijden aangegeven dat de beperking nog van kracht is. Door al die onjuiste meldingen is dus al gouw het geluidsignaal dat dit oplevert in de auto configuratie door mij uitgeschakeld. Wat dan overblijft zijn al de andere piepjes en meldingen van i-active systeem wat wel de nodige gewenning vergt maar uit de ervaring tot nu toe ook nuttig is gebleken.
Zitten is de CX-5 is net zoals dat in de vorige weer geen straf. Ofschoon de ruimte iets is afgenomen, doordat de stoel een weinig minder naar achter gezet kan worden, is een lange rit geen probleem. Ook achterin zitten gaat prima aldus de meegenomen passagiers. De achterbank is zelf nu voorzien van een usb aansluiting dus alle gemak voor het laden van de smartfoon of tablet.
Het panoramische zicht voorin is gebleven ondanks dat de voorruit in de hoogte iets kleiner is geworden. Zicht naar achteren is door de nu aanwezige achteruitrijcamera stukken toegenomen maar het is geen wondermiddel. Zo moet je echt wel de spiegels erbij blijven gebruiken om goed uit te komen maar dat zal lijkt mij ook zo zijn bij andere merken. Overigens is het enigszins trillen van de spiegels verleden tijd. Daar werd destijds over geschreven. Nou had ik daar sowieso niet zo een heel veel last van omdat kennelijk daar op het model 2014 al wat aan gedaan was.
Spullen opruimen in de CX-5 2017 gaat maar zou nog wat beter kunnen. De deurpaneel opbergvakken zijn nog steeds ruim maar voor de rest, afgezien van het dashboard kastje en de dubbele ruimte onder de afdekplaat van de kofferruimte, zijn er niet. Een lade of zoiets onder de voorstoelen zou helpen. Ruimte om grote spullen te vervoeren is prima. De leuning van de gedeelte achterbank kan bijna vlak. Zo kan ik met de vakantie makkelijk twee vouwfietsen met 24-inch wielen naast elkaar rechtop plaatsen met nog de nodige spullen in kratten. Wel moet ik dan meer oppassen bij het plaatsen van de fietsen omdat de daklijn een paar centimeter lager is komen te staan.
Caravan trekken is net als met het model 2014 geen probleem zolang er geen lange hellingen met een percentage van meer dan 5% zijn. De caravan weegt zo een 1400 kilo en ligt als een rots achter de CX5 maar dat komt denk ik ook omdat ik de 100 km/uur in het buitenland echt als grens aanhoud. Uiteraard is het terug schakelen naar zelfs het derde facet nodig om de gang op een (lange) helling met nog 80 km/uur er in te houden waarbij de 4 cilinder dik boven de 3000 t/m draait. En ja dat geeft meer rumoer al is het maar tijdelijk maar toch nog een stuk minder als in de CX5 nr1 van 2014. Wat dat betreft merk je dan wel weer de bovenstaand beschreven geluidsisolatie.
Het brandstof verbruik schommelt bij mij zo tussen de 1 op 13/14 maar soms ook, bij veel stadswerk richting de 1 op 12. En met de caravan er achter zo 1 op 9 a 10 wat denk ik best wel keurig is.
Dit verhaaltje lag al een tijdje op de plank waarbij nog geen zicht was dat er een vervolg in de vorm van weer de volgende CX5 dus nr3 zou komen. Een verfoeide fransman en een gekreukelde CX5 nr2 gaf de doorslag. Zeer dankbaar denk ik dan maar dat je dan niet alleen een geweldige auto rijd maar ook alle onzichtbare veiligheid voorzieningen aanschaft die dat hebben bewezen. Wat dat betreft no question about that. Voor de CX5 nr3 zal ik weer eens mijn bevindingen hier weergeven met dan ook de ervaring van rijden met een automaat .
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda CX-5
Had je deze auto's al gezien?

Mazda CX-5 2.5 SkyActiv-G 194 GT-M 4WD
- 2018
- 119.741 km

Mazda CX-5 2.5 SkyActiv-G 194 GT-M 4WD / Trekhaak / Schuifdak
- 2017
- 49.841 km

Mazda CX-5 2.5 SkyActiv-G 194 GT-M /Apple Carplay/Stoel-Stuurverw./Elektr. Klep/360 Cam./Head-up Displ./Dodehoekdetectie/Trekhaak/(MET GARANTIE*)
- 2019
- 61.432 km