Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 TS+ (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CX-5 SkyActiv-G 165 TS+ |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 4.800 km |
KM-stand laatst | 57.000 km |
Mazda CX5 een genot om in te rijden.
- 6.000 km
Na 10 jaar met heel veel plezier gereden te hebben in een Opel Zafira heb ik besloten om deze in te ruilen voor een Mazda CX5. Na heel veel testen en reviews gelezen te hebben uiteindelijk gekozen voor het nieuwe 2017 model.
Mede door zeer veel positieve ervaringen van XC5 rijders en de betrouwbaarheid van de Skyactive motor ben ik uiteindelijk op zoek gegaan naar een jonge tweede hands.
Nieuw kopen heb ik in het verleden een aantal malen gedaan, maar eigenlijk is het zonde van het geld als je beseft wat de afschrijving in het eerste jaar je al kost. Of zoals de meeste mensen zeggen als je de nieuwe auto bij de dealer naar buiten rijdt is je auto al heel vele knaken minder waard.
De auto die ik op het oog had was een demo auto van een Mazda dealer met net 4800km op de teller en voorzien van veel extra's. De kleur is Machine Gray metallic en voorzien van een Body kit, dakrailen, dorpel beschermers voor en achter waarvan de voorste een CX5 logo hebben die verlicht zijn als je het portier opent. Beschermplaat achterbumper, 19" velgen die oorspronkelijk onder de GT luxury gemonteerd zitten, en een speciale all weather matten set met CX5 logo. Verder als extra optie het Mazda connect navigatie pakket leren stoelen en het Bose premium sound system. Oftewel de auto was zeer compleet en de body kit geeft de auto in combinatie met deze kleur grijs een exclusieve uitstraling. Met andere woorden toen ik ook nog een zeer nette prijs voor mijn Opel kreeg was de spreek woordelijke kogel heel snel door de kerk.
Wat direct opvalt als je naast deze auto staat is dat hij aan de buitenkant erg fors uitvalt. Dit wordt mede veroorzaakt door de hoogte van de auto en de 19" velgen. Wat mij direct aansprak was het design van de neus die naar mijn mening iets meer karakter uitstraalt dan het vorige model. Waar het vorige model meer ronde lijnen had oogt het nieuwe model wat strakker en zijn zowel de koplampen als de achter verlichting smaller en kleiner geworden. Ik persoonlijk vind het lijnenspel van de nieuwe CX 5 daardoor sportiever aandoen dan het vorige model. Hoewel daar de meningen over verdeeld zijn er zijn mensen die het oude model mooier vinden, maar dat is natuurlijk een persoonlijke voorkeur.
Het interieur is zeer degelijk en wat direct ook opvalt, is dat de afwerking van het dashboard, deuren en stoelen heel erg netjes is. Je kunt echt merken dat Mazda zich steeds meer richting het premium segment aan het bewegen is. De stoelen zitten gewoon goed en bieden voldoende steun. Tevens zijn deze elektrisch verstelbaar en voorzien van twee geheugen standen die je kunt koppelen aan twee sleutels. De zitruimte achterin is behoorlijk goed. Ook hier is de zitpositie prima en met behoorlijk wat been ruimte, die ruimer is dan wat ik in de Opel Zafira had. Wat kofferbakruimte betreft heb ik ten opzichte van de Zafira wel behoorlijk wat in moeten leveren, maar is voor een auto in deze klasse zeker niet slecht.
Wat het rijden betreft kan ik dit bevestigen als zeer positief, en de hoge zit in de auto is erg fijn. Mazda heeft geprobeerd een fijne balans te creëren tussen comfort en sportiviteit, en ik kan alleen maar zeggen dat dit goed gelukt is. Je merkt eigenlijk niet dat het een forse auto is. Het sturen door bochten is echt een plezier. Ik ga dit jaar touren richting de Alpen en ik kijk er nu al naar uit om een paar bergpas routes te gaan rijden. De versnellingsbak is een manuele 6 bak die zeer soepel schakelt oftewel als een warm mes door de boter.
Mijn Zafira schakelde erg fijn, maar ik kan gerust stellen dat deze handbak veel verfijnder aanvoelt.
De 2.0 liter Skyactive benzine motor is een mooi blok en heeft veel souplesse. Het verbruik valt mij tot nu toe heel erg mee. Hier in Nederland met het gewone woon werk verkeer kan ik bij een rustige rijstijl een verbruik van 6,5 liter/ 100km halen. En dat is vrijwel datgene wat Mazda als combi verbruik opgeeft. Voor een 2.0 liter motor is dit heel erg netjes. Wel ben ik ervan overtuigd dat als je 130 gaat rijden op de Duitse autobahn het verbruik een stuk minder gunstig wordt omdat boven de 110km/hr. het verbruik al snel boven de 7liter/100km komt.
Al met al vind ik de CX5 een zeer fijne auto en ik heb tot nu toe nog geen negatieve zaken kunnen ontdekken. Ik lees wel in sommige reviews dat men het scherm van het MZD connect systeem aan de kleine kant vindt. En inderdaad het scherm is kleiner dan dat men bij de concurrentie ziet waar de trend van grote schermen zijn intrede gedaan heeft. Echter in plaats van dat het scherm in het dashboard geplaatst is zit het scherm nu boven op het dashboard. Misschien niet de meest fraaie oplossing, maar persoonlijk vind ik dit prettiger en ergonomisch. Dit is, volgens mij, logischerwijs ook de rede waarom het scherm compact gehouden is. Verder werkt het systeem goed overzichtelijk en doet wat het moet doen.
Ik ben van plan om de review na een aantal maanden aan te vullen met nieuwe ervaringen positief of negatief als deze het vermelden waard zijn, maar tot nu toe ben ik vol lof over de auto.
CX5 klasse auto
- 12.000 km
Zoals belooft een aanvulling op mijn vorige review.
Inmiddels 6000 km verder en de afgelopen periode bijna 3000 km gereden in 2,5 weken in zeer wisselende omstandigheden, dus juist nu een goede indruk gekregen in de prestaties van de CX5.
Comfort:
Waar ik zeer over te spreken ben is het comfort van deze auto. Ondanks dat de auto hoog op zijn wielen staat rijd deze voor je gevoel als een normale sedan. Op de Duitse Autobahn grote stukken rond de 180 km/hr. gereden en de auto voelt aan alsof hij op rails rijd. Ook op slechte provinciale bergwegen in Italië blijft het comfortabel rijden. Kuilen en hobbels worden netjes weg gefilterd zonder dat je het gevoel krijgt dat je het contact met de weg kwijt bent. Niet iedereen is gecharmeerd van de 19" velgen zoals die onder dit model gemonteerd zijn. Ik vind het echter wel prettig. Een kleinere velg maat zal voor veel mensen nog meer comfort geven, maar met de 19" velgen heb ik toch een beter stuur of contact gevoel met de weg. Het geheel voelt sportiever aan zonder dat men veel inlevert op comfort. Ook het stuurgedrag is formidabel te noemen. Het stuurt direct en precies of dit nu een haarspeldbocht is of langere snelle bochten. De auto geeft hierbij geen krimp en er is nauwelijks sprake van overhellen. Wel heb ik soms twijfels of de standaard Toyo Proxes banden die onder de CX5 geleverd worden de beste keus is. In sommige situatie kreeg ik de indruk dat de grip met deze banden iets te wensen overlaat. Vooral bij het optrekken of even vlot doortrekken op asfalteerde wegen binnen de bebouwde kom in Italië heb ik diverse malen meegemaakt dat de voorwielen slipte. Geen idee of dit te maken heeft gehad met de extreme temperaturen in die periode, (combinatie koude banden zeer warm wegdek) maar ik vond dit wel even het vermelden waard. Mijn vorige auto stond op Michelin banden en daar moest ik echt onbehouwen mee optrekken om de voorgenoemde situaties met de Toyo's te kunnen reproduceren. Ik vraag me af of anderen soortgelijke ervaringen hebben met deze banden die volgens de specs. ook niet uitblinken kwa rijgeluid.
Ik moet wel toegeven dat op slecht of niet egaal wegdek de banden beter tot hun recht komen.
Motor versnellingsbak en verbruik:
Het 2.0 liter Skyactive blok is een mooi blok met heel veel souplesse en een heel net verbruik. Vanuit Nederland naar Italië over een afstand van ruim 1000 km stond het verbruik op 6,9 ltr/100km. In Nederland bij normaal woon werk verkeer haal ik 6,2 ltr/100km. Al met al voor een 2.0 liter blok zeer nette verbruiks cijfers. Om zuinig te rijden is het met deze manuele 6 bak wel noodzakelijk actief te blijven schakelen en niet te lang in de hogere versnellingen te blijven hangen. Dit is in het vlakke Nederland geen probleem, daar kun je je gerust in de meeste gevallen vasthouden aan de schakel adviezen die op het dashboard wordt aangegeven. In Duitsland zal je in heuvelachtig gebied en tijdens inhaal acties één of twee versnellingen terug moeten schakelen om het beest onder de motorkap los te laten. Met andere woorden, je zal het sportieve karakter van de motor op moeten gaan zoeken en de schakel adviezen op het dashboard volledig overboord moeten gooien.
Zeker in de bergen als het serieus klimmen wordt voelt de Skyactive zich als een vis in het water als men de toeren richting het max koppel houdt. ( boven de 3500rpm ) Heb wegen bereden met meer dan 17% stijgings percentage maar zonder enig centje pijn. Verbruik gaat dan wel aanzienlijk omhoog, maar na een dag bergtouren was het verbruik nog net onder de 7,5 ltr/100km gebleven. Eenmaal terug in Nederland was de verbruiks eindstand na 3000km reizen blijven steken op 7,2ltr/100km.
Het I-STOP systeem
Ik maak ook veelvuldig gebruik van het I-STOP systeem. Deze staat eigenlijk standaard ingeschakeld en doet wat hij moet doen in geval van stilstand bij file of voor het stoplicht. Ik lees in diverse reviews dat het systeem als wispelturig ervaren wordt, en te pas en te onpas weigert of de auto bij stilstand weer start. Dit is geen defect dit heeft te maken met het op capaciteit houden van accu als er diverse elektrische systemen aan de praat gehouden moeten worden zoals bv de airco en het ventilatie systeem. Al met al heb ik hiermee toch ook al aardig wat extra km gespaard.
Navigatie MZD connect systeem:
Tot nu toe goed te spreken over het navigatie systeem. Echter er zijn wat standaard instellingen waar men verstandig aan doet deze aan te passen. Zo stelt het systeem een alternatieve route voor bij een vertraging. Dit is erg handig maar als de vertraging minder dan een minuut is komt hij om de haverklap weer terug met het voorstel de vorige route weer te volgen. Stel bij de instellingen dus in dat de vertraging minimaal 5 minuten of meer is voordat er een nieuw route advies gegeven mag worden, anders wordt je er helemaal gek van want de standaard instelling staat op 0 minuten vertraging.
Een klein minpunt is dat het ingestelde volume van de gesproken navigatie aanwijzingen af en toe opnieuw ingesteld moet worden omdat deze ineens te zacht is. Vermoedelijk gebeurt dit als men tijdens het opstarten of laden van het navigatie systeem de volumeknop van het entertainment systeem in de middenconsole verdraaid. Deze volumeknop staat normaal helemaal los van de navigatie maar tijdens het laden of opstarten kan het zomaar voorkomen dat dit gebeurt.
CX 5 Update
- 18.000 km
De CX 5 voldoet nog ruimschoots aan de verwachtingen, en heeft inmiddels 18000km op de teller staan. Afgelopen week besloten om een extra optie in te laten bouwen, en dit betrof een achteruit rij camera. Deze optie heb ik nog nooit op één van mijn vorige auto's gehad, maar zou eigenlijk standaard op de CX 5 beschikbaar moeten zijn. Zelf helaas moeten constateren dat alleen parkeer sensoren niet zaligmakend zijn, en een kleine schade gereden aan de achterbumper omdat een object achter de auto net iets lager was dan de positie van de sensoren. Hierdoor werd het object wel gedetecteerd maar de afstand niet goed gemeten. De investering van de camera vind ik wel waard, want de kosten van de schade waren achteraf net zo hoog als de onkosten van de camera en het inbouwen ervan.
Verbruik:
Nu de temperaturen buiten langzaam maar zeker gaan zakken is het gemiddeld verbruik ook langzaam gaan stijgen. De Mazda wordt dagelijks gebruikt voor woon werk verkeer en voor weekend tripjes, en eigenlijk nooit voor korte afstanden. Het verbruik is voorlopig blijven steken op 6,6 Ltr/100km, wat op zich nog steeds erg netjes is voor een SUV van dit formaat.
Minpuntjes:
Het MZD Connect systeem.
Ik heb nog weinig zaken kunnen ontdekken waar ik negatief over kan zijn, maar als ik er toch een paar moet opnoemen is het toch wel traag opstarten van het MZD Connect systeem. Dit zou eigenlijk iets vlotter mogen, want voordat je de mogelijkheid hebt om een nieuwe bestemming in te voeren staat je al snel ruim een minuut te wachten voordat dit mogelijk is.
Een ander dingetje is het afspelen van muziek via de USB poort. Volgens de specificaties is het mogelijk om diverse muziek bestands formaten af te spelen zoals FLAC, WMA, OGG, Mp3 en AAC. Daar ik als audiofiel thuis al mijn muziek in FLAC formaat heb opgeslagen was het de bedoeling om diverse albums via een 32Gb USB stick af te gaan spelen in de CX 5. Echter bij het aflezen van de stick kan het systeem de FLAC bestanden niet lezen. Ook na het omzetten naar andere lossless audio bestanden lukte het niet om de muziek af te spelen. Volgens de dealer komt dit omdat mijn USB stick groter is dan 8Gb. Mijn vermoede is dat het MZD Connect systeem niet voldoende geheugen of processor kracht heeft om dit soort bestanden correct af te spelen. Tip is dus om alleen Mp3 bestanden te gebruiken. Ik heb nu ruim 20Gb aan Mp3 bestanden op de stick staan en dit gaat prima.
Dode hoek sensoren.
Tijdens het inhalen van ander auto's blijft de dodehoek sensor rechts behoorlijk lang geactiveerd. Op het punt waar je zonder belemmering van de in gehaalde auto al lang weer terug zou kunnen naar de rechter rijbaan blijft de sensor actief, en geeft dan uiteraard een piep signaal als je de richting aanwijzer naar rechts bediend. Vermoedelijk maakt het systeem geen onderscheid tijdens het inhalen of het ingehaald worden. Op zich is hier goed mee te leven en niet heel vervelend, maar het blijft gelukkig allemaal spijkers op laag water zoeken bij deze Mazda.
Comfort
Bij de duurdere en luxere GT versie van de CX 5 is de zijkant van de middenconsole bekleed met een zachte lederen afwerking. In de TS plus is dit niet het geval en dan voelt de zijkant van de console, die van hard kunststof is, ter hoogte van je knie soms on comfortabel als je deze tegen de console wil laten rusten. Zeker op de langere afstanden gaat dit af en toe irriteren.
CX 5 Update 2
- 57.000 km
De Mazda CX 5 is nu reeds 5 jaar in mijn bezit. Auto rijd nog steeds fantastisch , en op motorisch vlak eigenlijk probleemloos en betrouwbaar. Normaliter zou ik na mijn vorige vrij uitgebreide review niet zo snel meer terug komen om een update te schrijven, maar ik vond dat ik toch een puntje had die het vermelden waard was om in ogenschouw te nemen.
Kwetsbare lak.
Het is mij inmiddels opgevallen en ik spreek uit ten opzichte van ervaringen met andere auto's dat de lak van deze Mazda CX 5 bijzonder kwetsbaar is. Ik heb Opel, Citroen, en nu als tweede auto een Ford gereden, maar heb nog nooit een autolak gezien die zo kwetsbaar is als die van de Mazda. De Lakken en kleuren van de Mazda vindt ik een van de mooiste die je kunt tegenkomen o de weg, maar zijn volgens mijn ervaring erg kwetsbaar. Van steenslag hebben we allemaal wel eens last van en zal vaak resulteren in een pitje of een krasje. Echter bij de Mazda zijn het meestal geen pitjes maar behoorlijke lak splinters die loskomen. Het lijkt erop dat de lak extreem hard is en bij steenslag letterlijk breekt en los komt van de carrosserie. Ik heb dit bij de dealer aangegeven, maar kreeg er eigenlijk geen goed antwoord op. Eigenlijk vind ik dit voor een merk dat zich graag richting de premium merken beweegt een punt van verbetering. ik heb ook letterlijk gezegd dat dit voor een hoog kwalitatieve auto Mazda onwaardig is. Ik hoop dat Mazda zich hiervan bewust is en op dit punt gaat verbeteren.
Probleem automatisch inklapbare spiegels.
Een tweede punt van kritiek zijn de buitenspiegels die al heel snel niet meer automatisch in of uitklappen. Binnen 2 jaar na aanschaf heb ik problemen gekregen met beide buitenspiegels. Klacht ook bij de dealer voorgelegd. Monteur zou er even naar kijken, maar ik kreeg al snel de indruk dat hij waarschijnlijk uit ervaring niet eens de moeite ging nemen om te kijken wat er mee aan de hand was. Hij zei letterlijk dat hij er niets mee kon en dat beide spiegels vervangen moesten worden. Vraag was of ik regelmatig gebruik maakte van de was straat. Dit doe ik nooit, ik was de auto ouderwets voor de deur. Volgens velen niet milieu bewust maar als auto liefhebber vertroetel ik mijn auto's op de oprit voor mijn garage. Na een discussie dat dit voor een auto van bijna 48.000 Euro eigenlijk niet acceptabel is begreep ik van de dealer dat er geen sprake is van coulance als de auto meer dan 5 jaar oud was of meer dan 150.000 km gelopen had. gelukkig was dit niet het geval dus beide spiegels zijn onder coulance vervangen door de dealer. Echter na twee jaar zijn beide spiegels weer defect en ik doe er echt niets bijzonders mee. Dit weer aangegeven bij de dealer en nu is de coulance regeling niet meer van kracht en het kost mij 200 Euro per spiegel om het te laten repareren. Het viel mij wel op dat de spiegels nu niet in het geheel vervangen worden maar dat er inmiddels reparatie setjes zijn om ze te repareren. Mijns inziens is de mechanica van de spiegels te fragiel uitgevoerd en raakt deze erg snel defect. Ik lees dit eigenlijk nooit bij andere merken, maar er zijn op internet behoorlijk veel mensen die klachten hebben over hun Mazda met betrekking tot hun spiegels. Mijns inziens is dit een zwak punt en waarschijnlijk ook al jaren bekend maar Mazda gebruikt nog steeds dezelfde binnenwerken voor tal van hun modellen. Er zijn zelfs tuttorials te vinden op Youtube om dit zelf te doen, maar eenvoudig is het niet. Ik heb ze niet laten repareren omdat ik er geen vertrouwen meer in heb dat ze het na twee jaar nog steeds doen, zonde geld dus ik heb de inklap functie uitgezet. Erg jammer dat zo'n mooie en motorisch betrouwbare auto dit soort mankementen heeft die niet opgelost wordt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda CX-5
Had je deze auto's al gezien?

Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 165 Sportive , Head-up, 360 Cam , Leder/alcantara, Bose sound ,Dab enz.
- 2021
- 29.585 km

Mazda CX-5 2.0 SKYACTIV-G 165pk 2WD Skylease
- 2018
- 93.876 km

Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 160 GT-M 4WD , Automaat, Schuifdak, Leder, Bose, LMV 19 Inch, Navi, Clima, Cruise, Camera, PDC, Stoelverwarming
- 2017
- 157.814 km