Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Style Selected (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CX-5 SkyActiv-G 165 Style Selected |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 49.500 km |
Weer eens wat anders!
- 2.800 km
Zo! Zoals ik met bijna al mijn auto's heb gedaan, wil ik ook graag weer de ervaringen delen met iedereen die het interesseert over mijn nieuwe aanwinst; een Mazda CX-5, 2 liter automaat, in de uitvoering Style Selected.
Aankoopproces
Allereerst eens beginnen met de shortlist voordat ik tot deze keuze kwam. Zoals jullie kunnen zien in al mijn reviews heb ik tot nu toe enkel auto's gehad van Duitse makelij (en/ of van het VAG-concern). Ik was weer in de markt voor een nieuwe auto en wilde wel eens wat anders, maar heb daarbij toch nog wel een paar andere autos bekeken. Eisen aan de auto waren dat ik een complete auto wilde met alle inmiddels gangbare luxe aan boord, bij voorkeur een hoge zit (soort van SUV midsize), een automaat (want dat rij ik al jaren en ik wil echt niet meer zelf schakelen) en auto die gewoon lekker smoelt.
Ik ben gestart bij de Nissan QuashQai (schrijf ik dat goed zo?). Ik vind het een mooie auto om te zien (en je ziet de auto heel veel), dus dat was op zijn minst een bezoekje waard aan de plaatselijke Nissan-dealer. Een rondje langs de auto gelopen in de showroom en de auto zag er in de juiste uitvoering (dat is op zichzelf al een puzzel gezien de hoeveelheid uitvoeringen...) compleet en "dik" uit. Ik kreeg de sleutels overhandigd van een automaat voor de proefrit, dus starten die Nissan en gaan! Wat me als eerste opviel is dat ik de stoel maar niet juist kreeg ingesteld. Ik ben 1.88 meter en doordat de zitting niet te kantelen is, kreeg ik niet de juiste ondersteuning voor mijn bovenbenen; resultaat was dat ik na een kwartier last van mijn onderrug kreeg (en ik ben geen rugpatiënt). De auto reed op zich wel prima, schakelde vlot en soepel op en ligt goed op de weg. Jammer vond ik bouwkwaliteit van het interieur, de relatief lage plaatsing van het navigatiescherm (vond ik in mijn Passat ook niet de beste plaatsing) en de aanwezigheid van een groot panorama-dak dat niet kan worden geopend (dan ontgaat mij echt totaal het nut van zo'n dak). Maar qua opties een zeer complete auto en ik snap heel goed dat er veel mensen voor dit model kiezen. Het is echter niet mijn keuze.
Vervolgens een bezoekje gebracht aan de overburen, de VW-dealer. Het kon na al die jaren VAG toch niet zo zijn dat ik daar ook niet even gingen kijken. Ik kwam voor de Tiguan (wat ik nog steeds een hele mooie auto vind). Maar om die auto aangekleed te krijgen met de juiste opties, dan mag je wel een tweede spaarvarken stukslaan; opties zijn duur en ondergebracht in diverse pakketten (en slim over de pakketten verdeeld waardoor je om de gewenste opties te krijgen, die verschillend samengestelde pakketten wel moet nemen). Het werd allemaal wel erg begrotelijk dus de Tiguan werd het niet. Maar goed, een T-Roc die daar in Business R uitvoering stond, zag er ook wel goed uit. Maar eerlijk is eerlijk, ik vond de binnenzijde echt een teleurstelling. Ja tuurlijk, een prachtig navigatiescherm (wat ook eigenlijk nog iets te laag is geplaatst) en een mooi digitale klokkenwinkel (ziet er echt prachtig uit), maar verder is de binnenzijde saai naar mijn mening, veel hard plastic en totaal geen premium-gevoel. Daar was ik dus snel uitgewinkeld uiteindelijk.
Tot slot bleef voor mij over een Mazda CX-5 om te gaan bekijken. Een goede vriend van me heeft zo'n auto (inmiddels 1,5 jaar oud) en ik vond het een hele fijne auto om in mee te rijden, dus dat was wel een bezoekje waard wat mij betreft. Een plaats verderop zit een Mazda-dealer en ik werd daar allerhartelijkst ontvangen. Er was een nieuwe uitvoering beschikbaar (de Style Selected) en vanaf modeljaar 2020 waren een aantal aanpassingen aan de auto doorgevoerd (zo bleek me later) die het autorijden in deze auto nog verder veraangenamen. Ik kreeg de sleutels voor een ritje in een automaat. Stoel ingesteld (heerlijk elektrisch, met geheugen én de zitting is te kantelen) en gas erop! Wat me opviel aan het interieur was de mooie bouwkwaliteit, de hoge plaatsing van het navi-scherm (met touchscreen bediening én bediening à la het MMi-systeem van mijn Audi en/of het I-drive systeem van mijn BMW) op de middenconsole, en het head-up display. Dat laatste is echt bijzonder prettig tijdens het rijden. Inmiddels wordt dat in de voorruit geprojecteerd en niet meer op een transparant schermpje dat opklapt (wat kort daarvoor nog wel het geval was bij de CX-5). De Style Selected beschikt verder over volledig lederen bekleding (met mooie bruine stiksels), stoelverwarming, stuurverwarming (ga van de winter wel ervaren wat ik daar van vind), lane-assist, 365 graden camera, Apple Carplay, een Bose soundsysteem met 9 speakers en een subwoofer, keyless entry, 19 inch velgen, privacy-glas, een grafisch display naast de snelheidsmeter, 4 USB-aansluitingen (waarvan 2 in de armsteun van de achterbank voor eventuele passagiers), drive-mode select, en dodehoek-waarschuwing (in de speigels én in de head-up projectie in de voorruit). Kortom, een zeer complete auto. Ook het rijden beviel me uitstekend, hoewel ik wel eerst even moest wennen aan de atmosferische 2 liter ipv een turbogeblazen motor en weer een conventionele automaat ipv een DSG-bak. Waar ik bang voor was is dat de auto relatief hoog in de toeren zou lopen bij snelwegsnelheden, maar bij 100 km/u draait de motor 2000 toeren en dat is exact gelijk aan de Passat. Dus dat loopt heel mooi rustig. Ook de automaat beviel me uitstekend en is meer dan goed bij de les, maar kan ook heel rustig en "schakellui" gereden worden. Kortom, dit ging de auto worden; alle moderne opties die van waarde zijn en het autorijden zeer veraangenamen, een premium-gevoel, en smoelt ook gewoon lekker "dik". Ik wilde per sé een witte en het geluk was dat die al besteld en onderweg was, dus 2 weken later kreeg ik de sleutels overhandigd door de uitermate correcte verkoper van Mazda dealer Moerman Jansen. Ik vind het een prachtige kleur voor de auto; mooi strak, lekker clean en fris! Leuk detail, ipv van het "verplichte" bosje bloemen bij een nieuwe auto, hadden ze door de plaatselijke banketbakker een taart laten maken met daarop de foto van de eigen auto (met kentekenplaat); erg leuk en ook nog eens heerlijk...
Nu 2800 km verder...
Ik heb de auto nu 2,5 week in mijn bezit en er gelijk al mee op vakantie naar Frankrijk geweest (een rit van 1000 km enkele reis). Het was een heerlijke reisgenoot, ik kan niet anders zeggen! 1000 km gereden op 1 dag en ik stapte nog relatief fris uit op mijn vakantieadres. De auto rijdt heerlijk rustig (het is echt stil aan boord) en het head-up display werkt perfect (is in hoogte in te stellen en ook te "kantelen" zodat het recht voor je neus op de motorkap "staat"). Je krijgt precies de info die je nodig hebt, zoals de navigatie-aanwijzingen (prima navi-systeem van NavTeq), de actuele snelheid, de ingestelde cruisecontrol snelheid én de actuele snelheidslimiet (de auto leest de verkeersborden en ik moet zeggen dat werkte echt feilloos). Onderweg genoten van mijn Spotify-lijst via Apple CarPlay (ik ben echt een audiofiel en het geluid van het Bose-systeem is meer dan prima, waarbij je voor iedere audiobron apart de geluidsinstellingen kan regelen en in de voorkeuren kan opslaan).
De motor bevalt me ook uitstekend, Wat me wel opviel is dat als je wat heuvelachtig gebied krijgt met wat klimmingen, de motor graag 1 of 2 tandjes terugschakelt om de ingestelde snelheid te behouden. Dat was toch wel weer even wennen na al mijn vorige turbomotoren. Maar goed, de motor houdt dan wel de power vast én loopt ook dan nog mooi en niet overdreven "rauw". Het verbruik was uiteindelijk 7,3 liter/ 100 km. Viel me niet tegen maar is ook weer niet opvallend zuinig. Wel apart, de auto loopt bij een koude start relatief hoog in de toeren. De keuzehendel in D zetten, en de motor zakt gelijk in toerental.
De bediening van op het stuur van cruisecontrol, audio en telefoon werkt ook fijn (in de Passat had ik nog een aparte hendel achter het stuur). Wel grappig is dat na een aantal Skoda's te hebben gereden (onder meer het huidige model Superb), je wel een aantal slimme zaken "mist" in de Mazda. Geen wereldschokkende zaken, maar haakjes in de kofferbak voor tassen, de paraplu in de voorportieren en de uitneembare verlichting van de kofferbak zijn toch wel net die extraatjes die soms van pas komen.
Heb ik dan verder nog wat te zeuren? Nee, eigenlijk niet als ik eerlijk ben. Ik vind het een heerlijke auto en het is mijn eerste Japanner; wat mij betreft een onderschatte auto. Nee het is geen BMW of Audi, maar de bouwkwaliteit evenaart het wat mij betreft en het voelt voor mij premium. En daar gaat het ook om natuurlijk; iedereen zo zijn/ haar eigen keuzes en beslissingen!
9 maanden onderweg
- 18.500 km
Inmiddels 9 maanden verder en 18.500 tevreden kilometers afgelegd.
Het is bijna uniek te noemen in mijn auto-carrière, maar de auto heeft de kilometers foutloos verslonden; geen enkele foutmelding, vloeistoftekort (zoals olie o.i.d.), of andere "verstorende" factoren.
Ik ben uitermate te spreken over mijn CX-5. De auto rijdt fijn, is comfortabel en ruim voldoende nuttige opties aanwezig. Een wat minder nuttige - in mijn ogen - optie is het verwarmbare stuurwiel. Goed, het heeft afgelopen winter wel eens gevroren en ik ben vol door de sneeuw van Amsterdam naar de regio Rotterdam gereden, maar ik denk dat ik mijn stuurverwarming slechts 1 keer heb aangezet in al die tijd. Valt voor mij in de categorie 'leuk dat het erop zit maar ik kan best zonder'. De stoelverwarming daarentegen gebruik ik veelvuldig. Want grappig genoeg moet de motor eerst uit de "koude motorstand" gaan (dat is wanneer de motortemperatuurmeter begint op te lopen), voordat de kachel (lees blower) aangaat. Dan is het wel zo fijn dat in de tussentijd het zitvlak en de rug worden verwarmd.
Qua verbruik kom ik niet zuiniger uit dan 7,1 liter op de 100 km. Ik rij voornamelijk in de spitstijden en dan is het een kunst om überhaupt een snelheid van 100 km/u te halen; zuiniger rijden in combinatie met de automaat lijkt me bijna niet haalbaar. Ik vind het prima verbruikswaarden.
Zijn me verder zaken nog opgevallen? Nee, eigenlijk niet. Het is comfortabel toeven in de auto, verslindt de kilometers met gemak en doet wat je er van mag verwachten onder het genot van de lekkere klanken uit de geluidsinstallatie. Dit past geheel van het beeld dat ik heb van de Mazda CX-5; keurige, mooie auto (niks geks of spannends), die degelijk is gebouwd om jaren van te genieten.
Binnenkort de eerste beurt (over 1500 km) dus ik ben benieuwd of dat nog wat "oplevert". Ik verwacht eerlijk gezegd van niet.
Probleemloos de km's verslinden
- 30.000 km
Intussen zijn we weer een groot aantal maanden verder. Ik heb de auto nu 18 maanden in bezit en zonder enig probleem cruisen we lekker verder.
Hoewel, uiteraard heb ik het afgelopen jaar behoorlijk minder gereden dan normaal gesproken, maar toch. De eerste beurt eerder dit jaar is naar verwachting probleemloos uitgevoerd. Het is dat de auto zelf 'aangaf' een beurt nodig te hebben, want voor mijn gevoel was er nog geen enkele noodzaak toe.
Wat zijn dan mijn ervaringen verder? Ja eigenlijk niets dan lof voor de auto. De CX-5 doet wat ie moet doen en doet dat zonder enige storing of strubbeling. Van andere "premium" merken ben ik dit helaas niet gewend. Een compliment dus voor de bouwkwaliteit van Mazda. Daar kunnen ze bij het VAG-concern nog wat van leren (aangezien ik door de jaren heen diverse type auto's van de verschillende VAG-merken heb gereden, kan ik dit inmiddels goed beoordelen).
Ik vind het een bijzonder plezierige auto, met een tijdloze vormgeving. Zeer recentelijk is de CX-5 heel summier gerestyled c.q. opgefrist. Ok, een kenner ziet echt de verschillen wel, maar met mijn "oude" CX-5 van 1,5 jaar oud rij je daardoor nog zeker niet "voor gek". Mijn CX-5 blijft lekker dik smoelen en is niet te lomp (hoewel die lompheid vaak meer aan de bestuurder ligt dan aan de auto zelf).
Al met al blijf ik enthousiast over mijn aankoop en rij ik er naar tevredenheid in. Overigens, mocht iemand hier over twijfelen, als ik minder tevreden zou zijn dan zou ik het hier zeker ook melden (zie mijn andere reviews door de jaren heen).
Op naar de volgende 30.000 kilometers :-)
Weer een jaar erbij!
- 49.500 km
En we zijn al weer een jaar verder ten opzichte van mijn vorige update; de tijd vliegt! Zijn er nog gekke zaken voorgevallen? Nee, eigenlijk niet. De auto doet prima wat die moet doen, zonder gemopper en zonder problemen. Je zou bijna kunnen zeggen dat de review nu wat saai begint te worden.
De algehele kwaliteitsindruk is dermate goed, dat ik een Mazda echt schaar onder de premium automerken. Nogmaals, ik heb vele merken mogen rijden en ik heb ook nog een BWM Z4 E89, en de Mazda voldoet meer dan prima. Los van de technische aspecten die vlekkeloos zijn (tot nu toe), voldoet de auto ook zeker wat betreft de bouwkwaliteit van het interieur en de ergonomie.
Maarrrr, toch ga ik over een paar maanden afscheid nemen van deze CX-5. Ik heb mezelf in september 2022 laten verleiden tot een proefrit in de nieuwe CX-60, en toen was ik verkocht! Sinds oktober ben ik nu in afwachting van "mijn" CX-60 in het Takuma uitrustingsniveau met de kleur Machine Grey. De 3 optiepakketten ook aangevinkt, dus de meest complete uitvoering wat betreft alle aanwezige opties. Uiteraard zal ik ook over die auto een review schrijven, te beginnen zoals altijd bij het aankoopproces...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda CX-5
Had je deze auto's al gezien?

Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 165 Skylease GT | Trekhaak | Cruise | Stuur/stoelverwarming
- 2018
- 74.428 km

Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 165 Luxury | Leder | Memory | Stoelverwarming | Stuurverwarming
- 2021
- 111.577 km

Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 165 TS+ | Trekhaak | Stoelverwarming | Cruise | Navigatie |
- 2017
- 130.993 km