AutoWeek 8 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 8 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • Mazda
  • CX-5
23

autoreview

Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Sport Selected (2019)

Anoniem
  • Review
29 december 2019 om 00:20
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringCX-5 SkyActiv-G 165 Sport Selected
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst11.000 km
Gemiddelde lezerswaardering: 53%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Even wennen

  • 2.000 km
  • 28 december 2019

Mijn ervaring tot nu toe:

Pluspunten:
-Erg stil, bandengeluid ontbreekt volledig. Eerste week drie bekeuringen voor snelheid. Snelheidsbeleving is er nauwelijks :-(
-Voldoende PK’s
-Ziet er erg goed uit met de 19” velgen
-Afwerking en alle moderne snufjes binnen zijn top!
-Goede wegligging in de bochten
-Drempels pakt hij met enig gemak :-)

Punten waar ik nog aan moet wennen:
-Harde stoelen
-Oneffenheden in de weg voel je goed (klinkers)
-Voelt absoluut niet aan als een scheurijzer, meer als een auto om rustig mee te cruisen. (Kan ik ook bij pluspunten zetten, maar ik mis het wel een beetje)
-Automaat blijft lang in hoge toeren hangen als je aan het doortrappen bent. Ik geef hem dan handmatig even een zetje in een hogere versnelling.

Verbruik bij rustig rijden 1 op 15. Bij een wat steviger rijgedrag 1 op 12. Keurig voor een 2 liter met een fors gewicht.
Rijdt als een SUV, lekker hoge zit maar gaat wel ten kosten van koerstvastheid op de snelweg. (Dit hebben alle SUV’s ook deze :-)

Haat liefde

  • 4.000 km
  • 18 januari 2020

We zijn in middel een aantal tankbeurten verder en heb de Mazda wat beter leren kennen.
Waar zal ik beginnen, ik heb een haat liefde verhouding met deze auto.
In de reclame uitingen van Mazda zeggen ze dat de bestuurder een moet zijn met de auto. Nou dat is nu juist wat ik niet heb ervaren. Ik ervaar een zeer stille auto met een zeer lage rijbeleving. Automaat schakelt heel snel omhoog waardoor er met heel weinig toeren gereden wordt. Ik kan het niet onder woorden brengen, de besturing is vrij direct en de vering strak en toch heb ik niet het gevoel in control te zijn. Ik kan de rijbeleving als afstandelijk omschrijven. Ik had gehoopt hier snel aan te wennen, maar dat is nog steeds niet gebeurt. Heel vreemd.
Is het dan een vervelende auto om in te rijden, nou nee. In tegendeel. Ik stap met plezier in. 150km rijden voelt als 50km gereden te hebben.

De automaat met de koppelomvormer rijdt heerlijk bij rustig tot vlot rijden. Wat je niet moet doen is het gaspedaal tot de bodem intrappen. Dan blijft hij erg lang in een te kleine versnelling hangen ook als je het pedaal iets laat liften. Heel irritant is dat.

Over de stoel ben ik nog het minst tevreden. Met namen de schuine kussens links en rechts van de zitting. Deze moeten er voor zorgen dat je in de bochten niet naar links en rechts schuift. Ik ben maar een smal mannetje maar zit toch links en rechts een beetje op die zeer harde randen van de schuine dingen. Dat voelt echt niet fijn.
En nu ik toch over de stoelen aan het zeuren ben. Ik probeer de stoel en stuur al weken optimaal in te stellen, maar dat wil maar niet lukken. Ik heb een vrij normale lengte (1.8 meter), ik vermoed dat er meer rekening is gehouden met kleine Japannertjes. Ik heb een en ander nu redelijk afgesteld maar nu zit de bovenkant van mijn stuur voor de kilometerteller. Geen probleem, op heads-up display kun je ook zien hoe snel je gaat :-)

De vering is met de 19” velgen eigenlijk te hard. Van een vrij grote SUV mag je wat meer veercomfort verwachten. Alle klinkers en oneffenheden in de snelweg voel je. En dat vind ik nu zo raar, ik ervaar een afstandelijke rijbeleving terwijl de vering vrij hard is. Dan zou je denken, zit het in de besturing? Nee, deze is ook best direct. Ik kan het gevoel dus niet plaatsen. Ik zal het er maar op houden dat ik nog moet wennen.

Je zou zo langzamerhand denken dat ik meer een haat dan liefde verhouding met de auto heb, maar dat is echt niet zo. Waar komt die liefde verhouding dan vandaan. Tja, het is een zeer mooie auto, apple carplay, climaat control, stoel verwarming, 360 camera, heads-up display en alle ander voorzieningen in de auto zitten op de juiste plek en werken erg comfortabel. Ik ben ook erg blij met de DAB radio, wat een mooi geluid komt hier uit. Echt top. Mazda is lekker ruim van binnen, LED verlichting die mee sturen in de bochten werkt ook erg prettig. Kortom veel comfort. Toch wel een fijne auto!

Niet de fijnste auto die ik ooit heb gehad.

  • 6.000 km
  • 6 april 2020

Weer een paar tankbeurtjes verder. In middels ook met de caravan er achter gereden. Dat ging eigenlijk wel goed. Beetje wind mee in zijn 5, wind tegen wisselt de automaat tussen 4 en 5. Dat is wel irritant. Dus handmatig in zijn 4 gezet. 100km/h met zo’n 3200 toeren gaat prima. Behoorlijk wat power over.
De te harde vering geeft met caravan wel een robuust gevoel. Auto hangt met 75kg op he haak nauwelijks door.

Minpunten die blijven irriteren:
-Automaat die bij een stevig rijgedrag veeeel te lang hoog in de toeren blijft hangen. Handmatig schakel werkt dan veel beter. Bij een rustig rijgedrag doet de automaat het prima.
- Vering is echt te hard, met namen irritant op klinkerwegen.
- Zitgedeelte van de stoel heeft links en rechts opstaande stukken, deze zijn te hoog en te hard. Hier moet ik binnenkort echt eens naar kijken of ik daar wat aan kan doen. Heb al Torx dop besteld om de stoel er uit te kunnen halen.

Verder prima auto gemiddeld verbruik 8l per 100km.

Stoel aangepast

  • 7.500 km
  • 23 april 2020

Nou, de stoel is uit elkaar geweest. Grote harde schuimblokken wat platter gemaakt. Dat zit een stuk beter!
Dan nog een plus en een minpunt:
-Auto is zeer zijwind gevoelig op de snelweg.
-Wegligging op hoge snelheid is heel goed. Zeker voor een suv.

Op vakantie met caravan

  • 11.000 km
  • 20 juli 2020

Met de caravan naar omgeving St. Tropez geweest. Geen centje pijn. Dat trekt hij met enig gemak. Opvallend is dat super 98 tanken een groot verschil maakt. Op de Franse autobaan met gemak 100km/h in zijn 5. Verbruik over de hele rit 11,9 l/100km.
Na Luik even naar zijn 3 en je stuift zo alle campers voorbij ;-)

Ook even een bergweggetje stevig genomen (vrouw op camping achter gelaten :-). Dan merk je dat de wegligging toch wel erg goed is. Automaat in Sport stand, dan is hij lekker bij de les.

Opvallend, en ook erg prettig, is ook wel dat je met open ramen kunt rijden zonder hinderlijke wind aan je orden.

Fijne vakantie auto dus!

4,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    3
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
 
  • Houd me op de hoogte over de Mazda CX-5
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Signature SUV | Automaat | Luxe Nappa-lederen interieur, donkerbruin

    Mazda CX-5 Signature SUV | Automaat | Luxe Nappa-lederen interieur, donkerbruin

    • 2021
    • 10 km

    € 43.348

    Comfort SUV | Handgeschakeld

    Mazda CX-5 Comfort SUV | Handgeschakeld

    • 2021
    • 10 km

    € 35.093

    2.0 Skylease 2WD 6-12 m garantie

    Mazda CX-5 2.0 Skylease 2WD 6-12 m garantie

    • 2014
    • 92.766 km

    € 14.999

Meer Mazda CX-5 occasions

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mazda CX-5 specificaties
  • Mazda CX-5 occasions
  • Mazda CX-5 video's
Advies en informatie
  • Mazda CX-5 tests
  • Mazda CX-5 gebruikersreviews
  • Mazda CX-5 index
Kia Sorento vs. Mazda CX-5 - Dubbeltest

Kia Sorento vs. Mazda CX-5 - Dubbeltest

De ooit zo populaire Kia Sorento is door de jaren heen weggepest door ons belastingsysteem....

Lees meer
 

Mazda CX-5 reviews

  • Review
    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Luxury (2021)

    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Luxury (2021)

    2
    • 28 januari 2021
  • Review
    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 TS+ (2018)

    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 TS+ (2018)

    8
    • 30 augustus 2020
  • Review
    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Style Selected (2020)

    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Style Selected...

    7
    • 11 augustus 2020
  • Review
    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Business Comfort (2019)

    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Business Comfort...

    3
    • 5 juli 2020
  • Review
    Mazda CX-5 SkyActiv-G 194 GT-M (2018)

    Mazda CX-5 SkyActiv-G 194 GT-M (2018)

    3
    • 13 januari 2020
  • Review
    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Sport Selected (2019)

    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Sport Selected...

    23
    • 28 december 2019
  • Review
    Mazda CX-5 SkyActiv-G 194 Signature (2019)

    Mazda CX-5 SkyActiv-G 194 Signature (2019)

    4
    • 21 september 2019
meer reviews
Toyota RAV4 - Honda CR-V - Mazda CX-5 - Volkswagen Tiguan - Multitest

Toyota RAV4 - Honda CR-V - Mazda CX-5 - Volkswagen Tiguan - Multitest

Met de geheel nieuwe RAV4 zet Toyota sterker dan ooit in op hybridetechniek in het segment...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Luxury (2021)

    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Luxury (2021)

    2
    • 28 januari 2021
  • Kia Sorento vs. Mazda CX-5 - Dubbeltest

    Kia Sorento vs. Mazda CX-5 - Dubbeltest

    • 27 november 2020
  • Autonieuws
    Vernieuwingsronde voor Mazda CX-5

    Vernieuwingsronde voor Mazda CX-5

    55
    • 26 november 2020
  • Review
    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 TS+ (2018)

    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 TS+ (2018)

    8
    • 30 augustus 2020
  • Review
    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Style Selected (2020)

    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Style Selected...

    7
    • 11 augustus 2020
  • Review
    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Business Comfort (2019)

    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Business Comfort...

    3
    • 5 juli 2020
  • Review
    Mazda CX-5 SkyActiv-G 2.0 Skylease+ (2014)

    Mazda CX-5 SkyActiv-G 2.0 Skylease+ (2014)

    2
    • 1 juli 2020
Merk
Merk
  • PREMIUM
    Op zoek naar: Toyota Yaris - Honda Jazz - Mazda 2

    Op zoek naar: Toyota Yaris - Honda Jazz...

    • 23 februari 2021
  • Review
    Mazda 2 SkyActiv-G 90 GT-M (2015)

    Mazda 2 SkyActiv-G 90 GT-M (2015)

    3
    • 22 februari 2021
  • Review
    Mazda CX-3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M (2016)

    Mazda CX-3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M (2016)

    • 20 februari 2021
  • Review
    Mazda CX-3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M (2017)

    Mazda CX-3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M (2017)

    2
    • 6 februari 2021
  • Autonieuws
    Mazda 3 – Back to Basics

    Mazda 3 – Back to Basics

    38
    • 6 februari 2021
  • Review
    Mazda 6 SportBreak 2.0 S-VT Touring (2008)

    Mazda 6 SportBreak 2.0 S-VT Touring (2008)

    1
    • 5 februari 2021
  • Autonieuws
    Nieuwe uitvoeringen voor Mazda MX-30

    Nieuwe uitvoeringen voor Mazda MX-30

    33
    • 4 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep