Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Mazda
  • CX-5

Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Sport Selected (2019)

autoreview

27
Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Sport Selected (2019)
Anoniem
  • Gebruikersreview
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringCX-5 SkyActiv-G 165 Sport Selected
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst25.000 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Even wennen

  • 2.000 km
  • 28 december 2019

Mijn ervaring tot nu toe:

Pluspunten:
-Erg stil, bandengeluid ontbreekt volledig. Eerste week drie bekeuringen voor snelheid. Snelheidsbeleving is er nauwelijks :-(
-Voldoende PK’s
-Ziet er erg goed uit met de 19” velgen
-Afwerking en alle moderne snufjes binnen zijn top!
-Goede wegligging in de bochten
-Drempels pakt hij met enig gemak :-)

Punten waar ik nog aan moet wennen:
-Harde stoelen
-Oneffenheden in de weg voel je goed (klinkers)
-Voelt absoluut niet aan als een scheurijzer, meer als een auto om rustig mee te cruisen. (Kan ik ook bij pluspunten zetten, maar ik mis het wel een beetje)
-Automaat blijft lang in hoge toeren hangen als je aan het doortrappen bent. Ik geef hem dan handmatig even een zetje in een hogere versnelling.

Verbruik bij rustig rijden 1 op 15. Bij een wat steviger rijgedrag 1 op 12. Keurig voor een 2 liter met een fors gewicht.
Rijdt als een SUV, lekker hoge zit maar gaat wel ten kosten van koerstvastheid op de snelweg. (Dit hebben alle SUV’s ook deze :-)

Haat liefde

  • 4.000 km
  • 18 januari 2020

We zijn in middel een aantal tankbeurten verder en heb de Mazda wat beter leren kennen.
Waar zal ik beginnen, ik heb een haat liefde verhouding met deze auto.
In de reclame uitingen van Mazda zeggen ze dat de bestuurder een moet zijn met de auto. Nou dat is nu juist wat ik niet heb ervaren. Ik ervaar een zeer stille auto met een zeer lage rijbeleving. Automaat schakelt heel snel omhoog waardoor er met heel weinig toeren gereden wordt. Ik kan het niet onder woorden brengen, de besturing is vrij direct en de vering strak en toch heb ik niet het gevoel in control te zijn. Ik kan de rijbeleving als afstandelijk omschrijven. Ik had gehoopt hier snel aan te wennen, maar dat is nog steeds niet gebeurt. Heel vreemd.
Is het dan een vervelende auto om in te rijden, nou nee. In tegendeel. Ik stap met plezier in. 150km rijden voelt als 50km gereden te hebben.

De automaat met de koppelomvormer rijdt heerlijk bij rustig tot vlot rijden. Wat je niet moet doen is het gaspedaal tot de bodem intrappen. Dan blijft hij erg lang in een te kleine versnelling hangen ook als je het pedaal iets laat liften. Heel irritant is dat.

Over de stoel ben ik nog het minst tevreden. Met namen de schuine kussens links en rechts van de zitting. Deze moeten er voor zorgen dat je in de bochten niet naar links en rechts schuift. Ik ben maar een smal mannetje maar zit toch links en rechts een beetje op die zeer harde randen van de schuine dingen. Dat voelt echt niet fijn.
En nu ik toch over de stoelen aan het zeuren ben. Ik probeer de stoel en stuur al weken optimaal in te stellen, maar dat wil maar niet lukken. Ik heb een vrij normale lengte (1.8 meter), ik vermoed dat er meer rekening is gehouden met kleine Japannertjes. Ik heb een en ander nu redelijk afgesteld maar nu zit de bovenkant van mijn stuur voor de kilometerteller. Geen probleem, op heads-up display kun je ook zien hoe snel je gaat :-)

De vering is met de 19” velgen eigenlijk te hard. Van een vrij grote SUV mag je wat meer veercomfort verwachten. Alle klinkers en oneffenheden in de snelweg voel je. En dat vind ik nu zo raar, ik ervaar een afstandelijke rijbeleving terwijl de vering vrij hard is. Dan zou je denken, zit het in de besturing? Nee, deze is ook best direct. Ik kan het gevoel dus niet plaatsen. Ik zal het er maar op houden dat ik nog moet wennen.

Je zou zo langzamerhand denken dat ik meer een haat dan liefde verhouding met de auto heb, maar dat is echt niet zo. Waar komt die liefde verhouding dan vandaan. Tja, het is een zeer mooie auto, apple carplay, climaat control, stoel verwarming, 360 camera, heads-up display en alle ander voorzieningen in de auto zitten op de juiste plek en werken erg comfortabel. Ik ben ook erg blij met de DAB radio, wat een mooi geluid komt hier uit. Echt top. Mazda is lekker ruim van binnen, LED verlichting die mee sturen in de bochten werkt ook erg prettig. Kortom veel comfort. Toch wel een fijne auto!

Niet de fijnste auto die ik ooit heb gehad.

  • 6.000 km
  • 6 april 2020

Weer een paar tankbeurtjes verder. In middels ook met de caravan er achter gereden. Dat ging eigenlijk wel goed. Beetje wind mee in zijn 5, wind tegen wisselt de automaat tussen 4 en 5. Dat is wel irritant. Dus handmatig in zijn 4 gezet. 100km/h met zo’n 3200 toeren gaat prima. Behoorlijk wat power over.
De te harde vering geeft met caravan wel een robuust gevoel. Auto hangt met 75kg op he haak nauwelijks door.

Minpunten die blijven irriteren:
-Automaat die bij een stevig rijgedrag veeeel te lang hoog in de toeren blijft hangen. Handmatig schakel werkt dan veel beter. Bij een rustig rijgedrag doet de automaat het prima.
- Vering is echt te hard, met namen irritant op klinkerwegen.
- Zitgedeelte van de stoel heeft links en rechts opstaande stukken, deze zijn te hoog en te hard. Hier moet ik binnenkort echt eens naar kijken of ik daar wat aan kan doen. Heb al Torx dop besteld om de stoel er uit te kunnen halen.

Verder prima auto gemiddeld verbruik 8l per 100km.

Stoel aangepast

  • 7.500 km
  • 23 april 2020

Nou, de stoel is uit elkaar geweest. Grote harde schuimblokken wat platter gemaakt. Dat zit een stuk beter!
Dan nog een plus en een minpunt:
-Auto is zeer zijwind gevoelig op de snelweg.
-Wegligging op hoge snelheid is heel goed. Zeker voor een suv.

Op vakantie met caravan

  • 11.000 km
  • 20 juli 2020

Met de caravan naar omgeving St. Tropez geweest. Geen centje pijn. Dat trekt hij met enig gemak. Opvallend is dat super 98 tanken een groot verschil maakt. Op de Franse autobaan met gemak 100km/h in zijn 5. Verbruik over de hele rit 11,9 l/100km.
Na Luik even naar zijn 3 en je stuift zo alle campers voorbij ;-)

Ook even een bergweggetje stevig genomen (vrouw op camping achter gelaten :-). Dan merk je dat de wegligging toch wel erg goed is. Automaat in Sport stand, dan is hij lekker bij de les.

Opvallend, en ook erg prettig, is ook wel dat je met open ramen kunt rijden zonder hinderlijke wind aan je orden.

Fijne vakantie auto dus!

Automaat is geen aanrader

  • 30.000 km
  • 6 januari 2022

Auto nu twee jaar in gebruik 30.000km gereden. En al een beetje aan het rondkijken naar iets anders. Automaat voelt goed aan bij rustig rijden. Bij een sportiever rijgedrag is het geen fijn ding. Voorbeeld: je rijdt 60km/h in de 5de versnelling. Je geeft gas bij, en wat gebeurt er, heel weinig. Motor draait heel laag in de toeren en heeft geen trekkracht. Dus, nog wat gas erbij. Pas bij 3/4 van gaspedaal ingedrukt schakelt hij terug en gaat er met vrij veel toeren vandoor. Die overhang kan veel beter. Want wat merk is als het koud is: dan blijft de koppelomvormer langer actief waardoor bij gas geven de motor hoger in de toeren klimt en dus meer trekkracht heeft. Helaas is de pret snel voorbij als de motor warm wordt, dan komt de lock-up snel in actie waardoor de koppelomvormer wordt uitgeschakeld. Dan is het weer duwen op het pedaal zonder lekkere response.
Dan zit er nog een sport stand op, maar dan rijdt je constant met een hoogtoerige motor rond, dat is ook niet fijn.

Wat ik ook ontdekt heb is dat bij de handgeschakelde de 5de versnelling wat hoger in de toeren zit. Dit is met de caravan veel fijner dan met de automaat 5de versnelling. De automaat heeft met tegenwind moeite om in de 5de versnelling te rijden, net te weinig toeren om voldoende vermogen te hebben. De handgeschakelde trekt een caravan wel in zijn 5 met tegenwind. Net iets meer toeren en dus vermogen.

Eigelijk is de CX5 handgeschakeld een veel leukere auto.

Verkocht

  • 31.000 km
  • 15 januari 2022

Vandaag CX5 ingeruild tegen een Volvo XC40.
Ik was de automaat helemaal beu. Ook de te harde vering en te harde stoelen en de zijwind gevoeligheid. Ik heb de CX5 gekocht omdat het ‘de’ caravan trekker zou zijn. De afstelling van de automaat is dusdanig dat deze de caravan in zijn 5 net trekt, beetje tegenwind of bergje en je naar zijn 4. En dan draai je met deze niet turbo motor behoorlijk wat toeren. Niet fijn dus.
Ik heb al heel wat auto’s gehad. Maar dit was de mist fijne auto. Wel vreemd want ik lees juist veel goede verhalen over deze auto.
Ben er van overtuigd dat de hand geschakelde een veel leukere auto is.

Kies voor een turbo

  • 25.000 km
  • 6 mei 2022

Ik rijd nu een 1.5 drie cilinder turbo. Wat een feest. Ook met caravan veel meer koppel.
Snap niet waarom de CX5 als ‘de’ caravan trekker wordt aan geprijsd. Veel te weinig vermogen in lage toeren. Je wil toch niet met 3500 toeren en hoger op vakantie.
Turbo motor doet dit met veel meer gemak.

3,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    3
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
  • Rijd je zelf met een Mazda CX-5? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Mazda CX-5
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Mazda CX-5

INFO
ANWB
ANWB
Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 S (5D/6H)
€ 594
Bekijk nu ⟩
Mazda
Mazda
Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 (5D/6H)
€ 585
 
Mazda CX-5 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 160 GT-M 4WD

    Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 160 GT-M 4WD

    • 2017
    • 58.373 km

    € 27.900

    Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 165 Business Comfort | AUTOMAAT | TREKHAAK | 19-INCH LMV

    Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 165 Business Comfort | AUTOMAAT | TREKHAAK | 19-INCH LMV

    • 2019
    • 94.000 km

    € 32.895

    Mazda CX-5 2.5 SkyActiv-G Sportive / 195 PK / Automaat / Trekhaak / Navigatie + Camera Rondom / Leder-Alcantara bekleding

    Mazda CX-5 2.5 SkyActiv-G Sportive / 195 PK / Automaat / Trekhaak / Navigatie + Camera Rondom / Leder-Alcantara bekleding

    • 2020
    • 16.723 km

    € 40.995

Meer Mazda CX-5 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Mazda CX-5 (facelift 2022)

    47
    • 3 februari 2022

Lezersreacties (27)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mazda CX-5 specificaties
  • Mazda CX-5 occasions
  • Mazda CX-5 video's
Advies en informatie
  • Mazda CX-5 tests
  • Mazda CX-5 gebruikersreviews
  • Mazda CX-5 index
PREMIUM
Mazda CX-5 SkyActiv-D 184 - Eerste Rijtest

Mazda CX-5 SkyActiv-D 184 - Eerste Rijtest

Terwijl je in het SUV-segment de ene na de andere plug-in hybride in de prijslijst verschijnt,...

Lees meer
 

Mazda CX-5 reviews

  • Gebruikersreview
    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 TS+ (2018)

    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 TS+ (2018)

    5
    • 1 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 TS (2017)

    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 TS (2017)

    • 12 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Sport Selected (2019)

    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Sport Selected...

    1
    • 28 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda CX-5 SkyActiv-G 160 4WD GT-M (2017)

    Mazda CX-5 SkyActiv-G 160 4WD GT-M (2017)

    • 30 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 4WD GT-M (2019)

    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 4WD GT-M (2019)

    3
    • 4 juni 2021
  • Gebruikersreview
    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Sport Selected (2019)

    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Sport Selected...

    4
    • 16 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Luxury (2021)

    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Luxury (2021)

    9
    • 28 januari 2021
meer reviews
Test: Kia Sorento vs. Mazda CX-5

Test: Kia Sorento vs. Mazda CX-5

De ooit zo populaire Kia Sorento is door de jaren heen weggepest door ons belastingsysteem....

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 TS+ (2018)

    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 TS+ (2018)

    5
    • 1 augustus 2022
  • PREMIUM
    Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel Grandland - Triotest

    Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel...

    • 24 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 TS (2017)

    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 TS (2017)

    • 12 mei 2022
  • Koopwijzer
    Mazda CX-5 - Koopwijzer

    Mazda CX-5 - Koopwijzer

    32
    • 3 april 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Sport Selected (2019)

    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Sport Selected...

    1
    • 28 maart 2022
  • Test: Mazda CX-5

    Test: Mazda CX-5

    81
    • 10 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Luxury (2021)

    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Luxury (2021)

    2
    • 3 februari 2022
Merk
Merk
  • Gebruikersreview
    Mazda Xedos 9 2.5 V6 (2002)

    Mazda Xedos 9 2.5 V6 (2002)

    3
    • 4 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda 6 2.0 TS (2010)

    Mazda 6 2.0 TS (2010)

    3
    • 3 augustus 2022
  • Nieuws
    Mazda 626 (1984) - Liefhebber Gezocht

    Mazda 626 (1984) - Liefhebber Gezocht

    42
    • 2 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 TS+ (2018)

    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 TS+ (2018)

    5
    • 1 augustus 2022
  • Autotest
    Test Mazda MX-5 - op pad met alle vier generaties

    Test Mazda MX-5 - op pad met alle vier...

    56
    • 31 juli 2022
  • Nieuws
    Mazda 323F (1990) - Liefhebber Gezocht

    Mazda 323F (1990) - Liefhebber Gezocht

    60
    • 19 juli 2022
  • PREMIUM
    Mazda MX-5 vs. Fiat Barchetta - Occasion dubbeltest

    Mazda MX-5 vs. Fiat Barchetta - Occasion...

    • 19 juli 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden