Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Sport Selected (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CX-5 SkyActiv-G 165 Sport Selected |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 25.000 km |
Even wennen
- 2.000 km
Mijn ervaring tot nu toe:
Pluspunten:
-Erg stil, bandengeluid ontbreekt volledig. Eerste week drie bekeuringen voor snelheid. Snelheidsbeleving is er nauwelijks :-(
-Voldoende PK’s
-Ziet er erg goed uit met de 19” velgen
-Afwerking en alle moderne snufjes binnen zijn top!
-Goede wegligging in de bochten
-Drempels pakt hij met enig gemak :-)
Punten waar ik nog aan moet wennen:
-Harde stoelen
-Oneffenheden in de weg voel je goed (klinkers)
-Voelt absoluut niet aan als een scheurijzer, meer als een auto om rustig mee te cruisen. (Kan ik ook bij pluspunten zetten, maar ik mis het wel een beetje)
-Automaat blijft lang in hoge toeren hangen als je aan het doortrappen bent. Ik geef hem dan handmatig even een zetje in een hogere versnelling.
Verbruik bij rustig rijden 1 op 15. Bij een wat steviger rijgedrag 1 op 12. Keurig voor een 2 liter met een fors gewicht.
Rijdt als een SUV, lekker hoge zit maar gaat wel ten kosten van koerstvastheid op de snelweg. (Dit hebben alle SUV’s ook deze :-)
Haat liefde
- 4.000 km
We zijn in middel een aantal tankbeurten verder en heb de Mazda wat beter leren kennen.
Waar zal ik beginnen, ik heb een haat liefde verhouding met deze auto.
In de reclame uitingen van Mazda zeggen ze dat de bestuurder een moet zijn met de auto. Nou dat is nu juist wat ik niet heb ervaren. Ik ervaar een zeer stille auto met een zeer lage rijbeleving. Automaat schakelt heel snel omhoog waardoor er met heel weinig toeren gereden wordt. Ik kan het niet onder woorden brengen, de besturing is vrij direct en de vering strak en toch heb ik niet het gevoel in control te zijn. Ik kan de rijbeleving als afstandelijk omschrijven. Ik had gehoopt hier snel aan te wennen, maar dat is nog steeds niet gebeurt. Heel vreemd.
Is het dan een vervelende auto om in te rijden, nou nee. In tegendeel. Ik stap met plezier in. 150km rijden voelt als 50km gereden te hebben.
De automaat met de koppelomvormer rijdt heerlijk bij rustig tot vlot rijden. Wat je niet moet doen is het gaspedaal tot de bodem intrappen. Dan blijft hij erg lang in een te kleine versnelling hangen ook als je het pedaal iets laat liften. Heel irritant is dat.
Over de stoel ben ik nog het minst tevreden. Met namen de schuine kussens links en rechts van de zitting. Deze moeten er voor zorgen dat je in de bochten niet naar links en rechts schuift. Ik ben maar een smal mannetje maar zit toch links en rechts een beetje op die zeer harde randen van de schuine dingen. Dat voelt echt niet fijn.
En nu ik toch over de stoelen aan het zeuren ben. Ik probeer de stoel en stuur al weken optimaal in te stellen, maar dat wil maar niet lukken. Ik heb een vrij normale lengte (1.8 meter), ik vermoed dat er meer rekening is gehouden met kleine Japannertjes. Ik heb een en ander nu redelijk afgesteld maar nu zit de bovenkant van mijn stuur voor de kilometerteller. Geen probleem, op heads-up display kun je ook zien hoe snel je gaat :-)
De vering is met de 19” velgen eigenlijk te hard. Van een vrij grote SUV mag je wat meer veercomfort verwachten. Alle klinkers en oneffenheden in de snelweg voel je. En dat vind ik nu zo raar, ik ervaar een afstandelijke rijbeleving terwijl de vering vrij hard is. Dan zou je denken, zit het in de besturing? Nee, deze is ook best direct. Ik kan het gevoel dus niet plaatsen. Ik zal het er maar op houden dat ik nog moet wennen.
Je zou zo langzamerhand denken dat ik meer een haat dan liefde verhouding met de auto heb, maar dat is echt niet zo. Waar komt die liefde verhouding dan vandaan. Tja, het is een zeer mooie auto, apple carplay, climaat control, stoel verwarming, 360 camera, heads-up display en alle ander voorzieningen in de auto zitten op de juiste plek en werken erg comfortabel. Ik ben ook erg blij met de DAB radio, wat een mooi geluid komt hier uit. Echt top. Mazda is lekker ruim van binnen, LED verlichting die mee sturen in de bochten werkt ook erg prettig. Kortom veel comfort. Toch wel een fijne auto!
Niet de fijnste auto die ik ooit heb gehad.
- 6.000 km
Weer een paar tankbeurtjes verder. In middels ook met de caravan er achter gereden. Dat ging eigenlijk wel goed. Beetje wind mee in zijn 5, wind tegen wisselt de automaat tussen 4 en 5. Dat is wel irritant. Dus handmatig in zijn 4 gezet. 100km/h met zo’n 3200 toeren gaat prima. Behoorlijk wat power over.
De te harde vering geeft met caravan wel een robuust gevoel. Auto hangt met 75kg op he haak nauwelijks door.
Minpunten die blijven irriteren:
-Automaat die bij een stevig rijgedrag veeeel te lang hoog in de toeren blijft hangen. Handmatig schakel werkt dan veel beter. Bij een rustig rijgedrag doet de automaat het prima.
- Vering is echt te hard, met namen irritant op klinkerwegen.
- Zitgedeelte van de stoel heeft links en rechts opstaande stukken, deze zijn te hoog en te hard. Hier moet ik binnenkort echt eens naar kijken of ik daar wat aan kan doen. Heb al Torx dop besteld om de stoel er uit te kunnen halen.
Verder prima auto gemiddeld verbruik 8l per 100km.
Stoel aangepast
- 7.500 km
Nou, de stoel is uit elkaar geweest. Grote harde schuimblokken wat platter gemaakt. Dat zit een stuk beter!
Dan nog een plus en een minpunt:
-Auto is zeer zijwind gevoelig op de snelweg.
-Wegligging op hoge snelheid is heel goed. Zeker voor een suv.
Op vakantie met caravan
- 11.000 km
Met de caravan naar omgeving St. Tropez geweest. Geen centje pijn. Dat trekt hij met enig gemak. Opvallend is dat super 98 tanken een groot verschil maakt. Op de Franse autobaan met gemak 100km/h in zijn 5. Verbruik over de hele rit 11,9 l/100km.
Na Luik even naar zijn 3 en je stuift zo alle campers voorbij ;-)
Ook even een bergweggetje stevig genomen (vrouw op camping achter gelaten :-). Dan merk je dat de wegligging toch wel erg goed is. Automaat in Sport stand, dan is hij lekker bij de les.
Opvallend, en ook erg prettig, is ook wel dat je met open ramen kunt rijden zonder hinderlijke wind aan je orden.
Fijne vakantie auto dus!
Automaat is geen aanrader
- 30.000 km
Auto nu twee jaar in gebruik 30.000km gereden. En al een beetje aan het rondkijken naar iets anders. Automaat voelt goed aan bij rustig rijden. Bij een sportiever rijgedrag is het geen fijn ding. Voorbeeld: je rijdt 60km/h in de 5de versnelling. Je geeft gas bij, en wat gebeurt er, heel weinig. Motor draait heel laag in de toeren en heeft geen trekkracht. Dus, nog wat gas erbij. Pas bij 3/4 van gaspedaal ingedrukt schakelt hij terug en gaat er met vrij veel toeren vandoor. Die overhang kan veel beter. Want wat merk is als het koud is: dan blijft de koppelomvormer langer actief waardoor bij gas geven de motor hoger in de toeren klimt en dus meer trekkracht heeft. Helaas is de pret snel voorbij als de motor warm wordt, dan komt de lock-up snel in actie waardoor de koppelomvormer wordt uitgeschakeld. Dan is het weer duwen op het pedaal zonder lekkere response.
Dan zit er nog een sport stand op, maar dan rijdt je constant met een hoogtoerige motor rond, dat is ook niet fijn.
Wat ik ook ontdekt heb is dat bij de handgeschakelde de 5de versnelling wat hoger in de toeren zit. Dit is met de caravan veel fijner dan met de automaat 5de versnelling. De automaat heeft met tegenwind moeite om in de 5de versnelling te rijden, net te weinig toeren om voldoende vermogen te hebben. De handgeschakelde trekt een caravan wel in zijn 5 met tegenwind. Net iets meer toeren en dus vermogen.
Eigelijk is de CX5 handgeschakeld een veel leukere auto.
Verkocht
- 31.000 km
Vandaag CX5 ingeruild tegen een Volvo XC40.
Ik was de automaat helemaal beu. Ook de te harde vering en te harde stoelen en de zijwind gevoeligheid. Ik heb de CX5 gekocht omdat het ‘de’ caravan trekker zou zijn. De afstelling van de automaat is dusdanig dat deze de caravan in zijn 5 net trekt, beetje tegenwind of bergje en je naar zijn 4. En dan draai je met deze niet turbo motor behoorlijk wat toeren. Niet fijn dus.
Ik heb al heel wat auto’s gehad. Maar dit was de mist fijne auto. Wel vreemd want ik lees juist veel goede verhalen over deze auto.
Ben er van overtuigd dat de hand geschakelde een veel leukere auto is.
Kies voor een turbo
- 25.000 km
Ik rijd nu een 1.5 drie cilinder turbo. Wat een feest. Ook met caravan veel meer koppel.
Snap niet waarom de CX5 als ‘de’ caravan trekker wordt aan geprijsd. Veel te weinig vermogen in lage toeren. Je wil toch niet met 3500 toeren en hoger op vakantie.
Turbo motor doet dit met veel meer gemak.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda CX-5
Had je deze auto's al gezien?

Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 165 Luxury | NAP | Automaat | ACC | Stoel & Stuurverwarming | Stoelverkoeling | 360° cam | HUD | Keyless
- 2021
- 106.488 km

Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 165 TS+ Cruise, Leder, Head up display
- 2017
- 142.232 km

Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 165 Luxury | Trekhaak | Camera | HeadUp Display | Stoelverw. | Adaptive Cruise
- 2020
- 52.874 km