Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Skylease GT (2015) #5
autoreview

Signalement
Uitvoering | CX-5 SkyActiv-G 165 Skylease GT |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 11 km |
KM-stand laatst | 129.511 km |
De eerste ervaring
- 11 km
Na 4 jaar nagenoeg probleemloze kilometers in een VW Tiguan tijd voor een nieuwe auto. Dit klinkt natuurlijk lekker decadent maar ik ben in de gelukkige situatie dat de werkgever de aanschaf betaald ;-)
De zoektocht naar een vervanger begon op internet. Kijken, vergelijken, afstrepen totdat er een lijstje met kandidaten klaar was. Eisen waren: automaat, trekgewicht 1300+, grotere kofferbak dan de "vorige" en genoeg beenruimte voor de puberende kids. Waarom niet weer een Tiguan, 4 jaar BPM verhoging etc. betekende € 7.000,- hogere aanschafwaarde...
Na de nodige proefritten bleven er twee modellen over: BMW 2 active tourer diesel , en Mazda CX-5 benzine.
We hebben in beide auto's gereden en de meningen waren verdeeld. De heren hadden een voorkeur voor de BMW, de dames voor de Mazda. Uiteindelijk toch gekozen voor de Mazda. De binnenruimte en kofferbak hebben het uiteindelijk gewonnen. De BMW blijft een mooie auto maar de Grand Tourer komt helaas te laat op de markt.
Eerste update
- 4.000 km
De vakantie is achter de rug en tijd om de eerste ervaringen eens op papier te zetten.
De CX-5 doet het prima, fijne auto, snel genoeg, rijke uitrusting maar her en der dingen die wat vreemd lijken. Toch zaken waar je bij een proefrit niet achter gaat komen maar je eigenlijk ook niet druk over moet maken. Wat plussen en minnen:
+/+
Ruimte: ruim voldoende zowel voor, achterin en de kofferbak
Stoelen: prima zit met goede ondersteuning, elektrische bediening met geheugen stand gekoppeld aan de sleutel.
Audio: Bose systeem klink werkelijk voortreffelijk
Uiterlijk: mooie lijnen en de kleur doet hierbij zeer veel
Veiligheidsvoorzieningen: dode hoek sensor is toch wel handig.
-/-:
Verbruik: ligt toch wel hoog, nu gemiddeld geen 1 op 11
Motor: de 165 pk lijkt er niet in te zitten. Het is wel anders rijden zonder turbo maar ik had iets meer verwacht
Automaat: in de sport stand zeer nerveus, dan wel snel maar rijd voor mij niet prettig
Ramen kunnen niet meer worden gesloten als het contact uit staat. Klinkt logisch maar was bij VW wel mogelijk en soms toch wel handig
Interieur: kras gevoelig door de gebruikte kunststoffen
De CX-5 is een prima auto maar als ik heel eerlijk ben staat de (bouw) kwaliteit van VW wel op een hoger niveau. Dit neemt niet weg dat we veel plezier gaan beleven met deze Mazda
Eerste beurt
- 22.000 km
Het is zover, de eerste beurt is daar. Nu wat meer ervaring met de CX-5 en het blijft een fijne reisgezel. Zoals eerder gemeld, prima stoelen. Helemaal nu het wat kouder wordt en de stoel verwarming aan gaat.
De winterbanden zitten er voor de eerste keer onder en dat is een groot verschil met de VW Tiguan. Daar werd een 16" velg min of meer voorgeschreven voor de winterbanden wat de rijeigenschappen niet veel goeds deden. Op de CX-5 gewoon 17" winterbanden en dat rijdt prima.
Het multimedia systeem heeft zijn eigen mening. Stopt meerdere malen per dag en start vervolgens weer netjes op. Besluit van tijd tot tijd dat muziek van andere dragers een betere optie is en schakelt vervolgens van de radio over naar Spotify op de telefoon. Een software update zal dit moeten voorkomen.
Een foutmelding die van tijd tot tijd zich laat zien kan niet worden terug gevonden bij het uitlezen van de computer. Ook hier is een software update de oplossing.
Bij het handmatig op schakelen komt de pook niet terug in de neutraal stand.
Terug naar de garage
- 23.200 km
De eerste beurt is uitgevoerd maar duurde wel iets langer dan verwacht. Eerste indicatie van een klein uurtje, in de praktijk twee en een half uur. Deels veroorzaakt door beide software updates. De problemen met het multimediasysteem en foutmeldingen zijn voor nu verleden tijd.
Vandaag nog wel terug geweest voor een reparatie in het interieur. Bij de demontage van de versnellingspook was de lederen zijkant van de midden console beschadigd. Vandaag netjes door de garage opgelost. Gratis vervangende auto, wat went een automaat toch snel. De CX-5 netjes gewassen en stof gezogen aan het eind van de dag weer opgehaald.
Prima service bij Mazda Van Dorst in Breda.
Fijne auto maar niet perfect
- 94.000 km
Net weer een beurt gehad dus weer eens tijd voor een update.
Het is en blijft een prima auto die Mazda CX-5. Luxe, comfortabel en fijne rijeigenschappen. In Duitsland vlot genoeg om mee te kunnen en blijft dan ook koersvast. Het geluid is ook bij snelheden van 160 kmh acceptabel.
Er is nog steeds een behoorlijk minpunt aan de CX-5. Het MZD systeem blijft een drama:
- Systeem valt met regelmaat uit en start dan weer op
- Loopt vast en doet niets meer. Uit en aan zetten van de auto de enige optie.
- Geen DAB radio, wel FM
- Navigatie systeem de weg kwijt.... en ik dus ook
- Dode hoek spiegels werken niet meer (foutmelding)
- Communicatie via BT met telefoon niet altijd mogelijk.
Nu een Samsung Galaxy S7 in gebruik wat redelijk werkte totdat er bij de laatste beurt een update werd gedaan naar de laatste software versie. Het MZD systeem blijft toestemming vragen om met de telefoon te communiceren. Ongeveer 10 keer per seconde.... Samen met de garage gekeken waar het aan kon liggen door de telefoon te koppelen met verschillende auto's. Blijkt het probleem in de nieuwe software versie te zitten. Ik moet nog terug om de vorige software versie te laten installeren.
Geen klachten over de garage, ze doen er alles aan om de problemen te verhelpen maar hebben soms de oplossing niet.
Het afscheid
- 129.511 km
Het afscheid zat er al aan te komen. Begin Juli van 2019 moest de CX-5 plaats gaan maken voor zijn vervanger.
Ik heb alle problemen met de software maar voor lief genomen en mij er maar niet meer aan gestoord. De dealer heeft echt zijn best gedaan maar bij elke update werd er iets opgelost en kwam er ook weer een probleem bij. Zelfs de software man van de dealer gaf dit uiteindelijk toe.
Negatief aan de CX-5:
- Software issues
- Het gemiddelde verbruik bleef rond de 1 op 11 steken
- Er moet 165 pk beschikbaar zijn maar dat wordt door de automaat behoorlijk ingedamd. Bij een handgeschakelde auto is de snelheid beleving groter en lijkt de auto sneller.
Positief aan de CX-5:
- Algemene rij beleving is positief. Prima reisgenoot geweest, stuurt lekker en ligt goed op de weg
- Zeer complete uitrusting
- Ruim voor zijn klasse
De CX-5 is privé overgenomen door een collega zodat ik de komende maanden in een Nissan Qashqai rond zal rijden. De opvolger staat in het volgende verslag
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 165 GT-M Line 2WD Leer | Verw. stoelen | BOSE | Zeer netjes
- 2016
- 145.788 km

Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 165 Optimum / Leder / Trekhaak / Camera / Bose / Bomvol opties / 1e eigenaar / All-seasons
- 2017
- 115.379 km

Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 165 Skylease , Trekhaak, Navi, Cruise, Camera, LMV 19inch, HUD, Stuur/Stoelverwarming, PDC, Bluetooth, LKA
- 2017
- 101.574 km