Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Skylease+ (2018) #2

autoreview

Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Skylease+ (2018)

Signalement

UitvoeringCX-5 SkyActiv-G 165 Skylease+
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst165.000 km
Lezerswaardering: 61%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mazda CX-5

  • 7.500 km

Na een proefrit gemaakt te hebben met enkele SUV's, gekozen voor de CX-5. Die voelde meteen vertrouwd aan, had een heerlijke wegligging en ziet er ook nog eens geweldig uit. Heb een Belgische uitvoering met benzinemotor (165 pk), een zogenaamde privilege edition (o.a.leer, bose geluidsinstallatieinstallatie en veel meer), rood, automaat.

De automaat valt me reuze mee. Las er verhalen over dat ie niet zo geweldig is en dat je beter een handschakelbak kunt nemen. Maar heb hem toch gekozen voor gemak in met name files. Vergeleken met BMW is het misschien wat minder, maar het is zeker niet slecht.

Stoelen zitten prima, materialen zijn van hoge kwaliteit en styling ziet er mooi uit. Geen poespas en geen blingbling, maar strak en stijlvol.

Wegligging is prima, vering en schokdemping zijn wat mij betreft prima afgesteld. Zicht rondom is ook ruim voldoende.

Paar mindere puntjes:
- bij kou en vochtig weer duurt het 's morgens wel even voor de ruit vrij is van aanslag aan de binnenkant
- Android Auto kan soms ineens uitvallen
- ruitenwissers op regensensor lijken soms meer als interval te werken dan op de sensor. Blijven nog soms heen en weer gaan, ook al is er geen spatje neerslag meer

Maar over het algemeen tot nu toe dik tevreden met deze auto.

28000 kilometer

  • 28.000 km

Na heel wat kilometers kan ik de auto beter beoordelen. Wat betreft rij-eigenschappen bevalt ie nog prima en ook het interieur is uitstekend wat betreft ontwerp en gebruikte materialen. De wegligging is heerlijk strak.
Ook de andere gzeinsleden zijn heel tevreden met de auto en zitposities. Vooral achterin vinden de kinderen het een vooruitgang ten opzichte van de vorige auto (BMw 525i touring)

Ik heb toch wel wat minpunten van de auto gevonden:
- grootste minpunt is de multimedia. Die start ontzettend traag op en kan af en toe rare dingen doen. De DAB+ radio is goed, maar wanneer op DAB-FM link ingesteld, schakelt ie op FM bij slechte DAB+ ontvangst en blijkt de FM ontvangst zeer matig.
- stoelverwarming is alleen voor het zitvlak en niet de rug. Dat was ik wel gewend bij mijn vorige auto, maar is wellicht bij een niet-premium-merk zo (!?).
- de regensensor, lijkt meer een interval-schakeling. Wanneer de regen is gestopt blijven de ruitenwissers gewoon doorgaan, ook al is het kurkdroog.
- het automatisch vergrendelen van de deuren bij het verlaten van de auto werkt soms niet.

De besturing van de multimedia met de knop op het middenconsole werkt heerlijk en prima. Ik zou niet anders willen.

90000 km

  • 90.000 km

Inmiddels vele kilometers met de auto gereden en die bevalt me nog prima. De auto is vlot en rijdt sportief. Zoals al eerder gezegd valt de multimedia een beetje tegen en dat is ook het voornaamste punt waarop de Japanners moeten gaan focussen. Ik rijd dagelijks ongeveer 120 km naar mijn werk en terug en doe dit voornamelijk niet via de snelweg. Mijn verbruik ligt duidelijk onder de 7,0 l/100 km (dus waarschijnlijk zo'n 1 op 14,5) wat ik zeer netjes vind.
De motor moet wel heel veel toeren maken wanneer ik met een zware aanhanger bergop moet (bijvoorbeeld met vouwwagen in Frankrijk). Dan is het echt flink wat lawaai. Wat dat betreft zijn diesels veel fijner die al bij lage toeren een flink koppel hebben.
Al met al zeer tevreden en auto is zeker een aanrader.

165000 km

  • 165.000 km

Nog altijd tevreden met de auto, al blijft het zeer trage multimedia systeem wel irriteren. Verder soms wat kraakjes gehad die ineens weer waren verdwenen. De auto heeft me nog nooit in de steek gelaten en rijdt nog altijd vlot. Nog altijd rij ik gemiddeld onder de 7,0 liter/100 km, wat ook komt omdat ik veel binnendoor rijd naar mijn werk en terug. De auto is comfortabel en heeft een strakke wegligging.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mazda CX-5

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.