Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Luxury (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CX-5 SkyActiv-G 165 Luxury |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 10.800 km |
1e indruk
- 1.500 km
Komende vanuit 2 x een Lexus IS300h (tot volle tevredenheid), was het nu tijd voor een nieuwe lease auto. Aangezien de IS330h eruit gaat in Nederland en de andere Lexus modellen te duur zijn in de lease, werd het tijd voor wat anders.
Eisen voor mij:
* Luxe
* Comfort
* Hoge zit
* Veilige / goede wegligging
Elektrisch rijden is voor mij (nog) geen optie, gezien het feit dat ik 40.000 km per jaar afleg (diesel mag niet meer van werkgever) naar verschillende landen in Europa.
Shortlist (proef gereden)
1. Volvo XC40 T3 automaat:
Automaat viel tegen (lang nadenken alvorens.. en te laag in toeren rijden). Achterbank voelt als zitten op een laag krukje (geen comfort) en voorstolen niet zoals vroeger mijn Volvo S60 (smal/kort).
2. Peugeot 3008 1.2 automaat
Afwerking viel tegen t.o.v. wat ik gewend was en geluidsbeleving tijdens de proefrit niet fijn (veel geluid vanuit de wielkasten). Automaat en motor prettiger dan van de Volvo XC40
3. Skoda Kodiaq 1.5 TSI automaat
Goed uitgeruste en degelijke auto. Motor en automaat prima, maar verder een totaal emotieloze auto voor mij en reed (voor mijn gevoel althans) alsof ik in een busje rondreed
4. Mazda CX5 2.0 automaat
Deze dealer lag naast de Peugeot dealer (zelfde dealer naam) en per toeval eens bekeken.
Proefrit afspraak gemaakt en moet zeggen dat deze uitstekend beviel, zeker gezien de soms negatieve reacties op de automaat en 2.0 motor.
Uiteindelijk dus voor de Mazda CX5 gekozen in de 2.0 luxury uitvoering met automaat en schuifdak in de kleur Polymetal Grey.
Auto afgehaald op 05-01-2021 bij Mazda welling te Sittard waar ik uitstekend geholpen ben en de aflevering (vanwege Corona anders) top was. Leuke bijkomstigheid is, dat mijn Mazda CX5 een van de eerste was met het nieuwe navigatie/infotainment systeem , bekend uit o.a. de Mazda CX30. Dus groter, grafisch beter en sneller.
Ik heb nu ongeveer 1.500 km gereden en ben positief verrast, zeker gezien ik toch verwend was met de Lexus IS. Hij is rap genoeg voor mij, erg stil bij constante snelheid (ook >120 km/uur), comfortabel en de automaat werkt prima (schakelt soepel, blijft niet hangen in de toeren bij acceleratie).
Het nieuwe infotainment systeem is een bonus t.o.v. het 2020 systeem en heb er tot op heden geen klagen over.
Het Bose geluidssysteem is prima, maar niet meer dan dat.
Apple Carplay werkt prima.
HUD in de vooruit is fantastisch. Nooit gedacht dat dit zo een fijn iets zou zijn. Alle informatie voorhanden en duidelijk geprojecteerd.
Afwerkingskwaliteit en materiaal gebruik zijn zeer goed. Kan zich gemakkelijk meten met VW en Co. en schurkt echt tegen het premium segment aan.
Ruimte aanbod is prima. Met mijn 1.89 meter kan ik prima zitten, zijn de voorstoelen perfect in te stellen en kan ik goed achter mijzelf zitten.
Kofferruimte is redelijk, maar in ieder geval meer dan mijn vorige Lexus en goed genoeg voor mij.
Verbruik schommelt tot op heden tussen 8.0 en 8.5 liter per 100 km, waarbij ik geen langzame rijder ben en in Duitsland het pedaal ook vaker richting 150 km/h gaat en ik in Nederland mij netjes aan de snelheid hou.
Dit even een korte indruk van mijn eerste 1.500 km en ik zal proberen e.e.a. tussendoor te updaten en mijn bevindingen te delen.
De sterren staan nu allemaal op 4, aangezien de tijd en kilometers te kort zijn om 100% eerlijk te zijn.
Tot op heden ben ik blij (ondanks twijfels na bestelling) dat ik de Mazda CX5 heb gekozen. Value for money mijns inziens.
1e Update
- 10.800 km
Een goede 3 a 4 maanden verder moet ik zeggen dat ik nog steeds gelukkig ben met de keuze van mijn Mazda CX5 en zeker in de gekozen kleur Polymetal Grey. Sinds een paar weken de zomerbanden erop en merk dat de auto iets stugger is t.o.v. de winterbanden, maar ondervindt dit niet als een probleem.
Wat bevalt (nog steeds) goed:
* Navigatie/infotainment systeem
* vermogen is voldoende om goed mee te komen
* Automaat bevalt prima, soepel en rap genoeg
* Stilte aan boord
* Wegligging is prima voor een SUV
* HUD is top
* Heerlijk fijne bediening d.m.v. de controller
* Verbruik: over 10.000 km gemiddeld 7.5 ltr/100 km vindt ik netjes.
* Schuifdak. Een fijne optie die ik veelvuldig gebruik (frisse lucht)
* Afwerking. Vergeleken met mijn vorige Lexus(sen) en auto's van collega's (Skoda en VW) doet hij zeker niet onder. Sterker nog, beter dan VW en Skoda en bijna identiek aan de Lexus.
Wat bevalt mij minder:
* Wegligging t.o.v. mijn vorige Lexus IS300h
* Is geen stuurmansauto, maar dat had ik kunnen weten (mis het wel een beetje), daardoor is de rijbeleving iets "saai".
* Electrische achterklep opent (te) traag
* Zwarte hoogglans kunststof is erg krasgevoelig
Waar moet ik nog aan wennen:
* stoelen en met name feit dat ze vrij hard zijn (is reeds beter dan in het begin, maar nog niet optimaal). Wil hier waarschijnlijk toch eens naar laten kijken (hardheid schuim?).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 165 Skylease Luxury Aut 360°Cam Leer Carplay Stoel-/stuurverw. etc.
- 2019
- 98.277 km

Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 165 Skylease, NIEUW MODEL, NAVI, CRUISE, ECC-AIRCO, LED, LICHTMETAAL 17"
- 2018
- 112.520 km

Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 165PK LED Trekhaak Bose Memory Clima Cruise Navi PDC 19"LMV
- 2018
- 170.804 km