Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 GT-M (2018)
autoreview

Signalement
Uitvoering | CX-5 SkyActiv-G 165 GT-M |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 1.400 km |
Waar voor je geld
- 1.400 km
Na zo'n 1400 km met de nieuwe Mazda CX-5 165 GT-M automaat in machine grey met sport-pakket te hebben gereden ben ik behoorlijk tevreden. Het betreft het nieuwe GT-M model (2019) met actuele extra's zoals botspreventie voor én achter, achteruit én vooruit camera, 360 graden camera (handig!), en head-up projectie in de voorruit. De hoge inruilwaarde van mijn Audi A3 Sportback bij Mazda Knoop in Maarssen maakte de aanschaf van een Maxda CX-5 extra interessant. En ze konden deze nieuwe auto binnen 3 weken leveren!
Na de proefritten wist ik zeker dat ik deze projectie wilde hebben i.p.v. een opklappend display omdat project minder her-focus van de ogen vraagt en dus veel comfortabeler en veiliger is. Uiteraard heb ik de gloeilamp interieur verlichting laten vervangen door LED want dat zou volgens mij standaard moeten zijn. De meeste functies zijn naar eigen wens in te stellen. De wagen rijdt soepel en comfortabel.
Nu heb ik lange tijd Duitse auto's gereden en er vallen me wel een aantal minpuntjes op. Bij uitzetten van het contact (dmv start-stop knop) stoppen de ruitenwissers acuut waar ze op dat moment zijn. De geheugen functie onthoud de stand van de bestuurdersstoel en head-up projectie, maar niet van de buitenspiegels. En (uiteraard) ook niet de achteruit kijk spiegel. De automatische verlichting schakelt al snel aan en uit onder bruggen enzo, ondanks de meest gunstige gebruiker instellingen voor die functie. De navigatieaanwijzing (ook in de head-up projectie) is soms wat verwarrend omdat deze continu een symbool geeft van de volgende afslag, ook al is deze nog (heel) ver weg. Een kleinere afstand teller geeft aan wanneer dat is. Bij Duitse auto's ben ik gewend dat deze functies en indicaties wat doordachter zijn.
De automaat werkt op zich prima maar is qua comfort en reactiesnelheid niet helemaal te vergelijken met de Duitse automaat met dubbele koppeling, zoals de DSG-7 in de Audi A3 Sportback die ik hiervoor had. De reactie op het gaspedaal is wat minder en soms maakt de wagen ineens veel toeren. Desondanks ben ik zeker niet ontevreden over de automaat, mede doordat het geluid van de motor goed is geïsoleerd. Het vermogen is genoeg maar niet sportief te noemen. Dit komt natuurlijk ook doordat deze SUV wat zwaarder is en meer wind vangt. De 195 pk versie die ik tijdens de proefritten gereden heb gaf onvoldoende extra vermogen voor het geld. De auto is sowieso erg stil voor een SUV. Het verbruik valt tot nog toe wel tegen: 1 op 12 bij een (volgens mij) gemiddelde rijstijl. Er was beloofd dat het verbruik in de buurt zou komen van de fabrieksopgave: ruim 1 op 15. De Mazda moet ook iets vaker naar de garage dan ik gewend ben van VW en Audi.
De leren stoelen zitten prima, en de hoge instap is heerlijk en geeft een goed overzicht van de omgeving. De relatief grote SUV rijdt bijna als een normale lagere auto. Dit schijnt mede te komen door de G-vectoring control technology. De hulpsystemen zoals keep lane assist zijn effectief en naar wens in te stellen. De GT-M met zijn grote donkere velgen en iets naar achter gelegen grille (standaard vanaf model 2017/2018) ziet er stoer uit. De boordcomputer, navigatie, radio en favorieten zijn intuïtief te bedienen. Om eigen muziek af te spelen is wat omslachtig. De Android Auto optie is leuk maar heb ik nog weinig gebruikt. In de head-up projectie wordt alle info handig (en zonder te hoeven focussen op het dashboard) getoond, zoals snelheid, maximale snelheid (incl. verkeersborden herkenning), adaptieve cruise control info en dode hoek signalering. De matrix LED koplampen geven goed zicht.
Hoewel de CX-5 niet diefstal/inbraak gevoelig is heb ik er door FleetAccess wel een onafhankelijk Cobra klasse 3 alarmsysteem met extra (automatische) autorisatie in laten bouwen. Ik wil het vanwege mijn ervaringen met VW/Audi toch weten als de auto wordt gelicht om de velgen te demonteren of als er een ruit is ingeslagen. Ook heb ik voor de zekerheid een dashcam geïnstalleerd. Jammer dat Mazda deze mogelijkheid niet geïntegreerd heeft aangezien de camera's er al in zitten.
Samengevat: op het verbruik en wat technische eigenaardigheden na ben ik zeker tevreden over het rijcomfort, de ruimte en stilte in de auto. Ik ben van mening dat Mazda anno 2018 mooie betrouwbare auto's maakt met vooruitstrevende technologie, weliswaar afhankelijk van het gekozen model of pakket.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.