Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 GT-Luxury (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CX-5 SkyActiv-G 165 GT-Luxury |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 0 km |
De eerste 13000km
Heerlijke reisauto!
Bij aanvang van mijn nieuwe baan eerst een Renault Scenic gereden (1.2L 3-cil turbo, viel ronduit tegen) , toen een Nissan Quashqai (1.2L 4-cil, viel alleszins mee) en door mijn aangeboren Ford virus, uiteindelijk eind maart de CX-5 GT-Luxury mogen ontvangen.
Eigenlijk m'n zinnen al gezet op een Ford Kuga (1.5L ST-Line), maar na wat research toch besloten eens een proefrit te maken in de CX-5. Die ziet er niet alleen veel spectaculairder uit, maar rijdt ook nog eens veel beter naar mijn bescheiden mening. Daarnaast voor ca €40K alle luxe die ik gewend was in de auto van mijn vorige werkgever, een Mondeo 2.0TDCI 180PK met alles erop en er aan. Ik ben erachter gekomen dat ik blijkbaar ook wat met Mazda heb: die wonnen met een Wankelmotor de 24h van LeMans in 1991 met de 787B. Laat dat nou net een race zijn die ik toen helemaal live gevolgd heb en de Wankelmotor een briljant staaltje techniek vinden (ook al is Mazda niet de vader van de Wankelmotor).
De CX-5 is ook lekker eigenzinnig en ziet er gewoon gelikt uit. Het adaptive LED front lighting systeem werkt briljant. Past continue de juiste lichtopbrengst voor de bestuurder aan zonder tegenliggers of andere medeweggebruikers te hinderen dmv zones in de LED's. Op de Mondeo zat ook een Intelligent lighting systeem maar dat werkt niet zo slim als bij de Mazda.Enige kleine opmerkingen, ik wil het niet eens minpuntjes noemen:
- Motorisch kom ik qua vermogen niks tekort met 165PK, maar een koppel van hooguit 210Nm dat ook nog een vrij laat pas bij hogere toeren geheel ter beschikking komt is wel ff wennen als je 400Nm gewend bent van een Ford diesel.... Eigenlijk een slechte vergelijking, voor een 2.0L benzine. Met wat schakelen (een verademing tov de meeste handgeschakelde auto's) kom je er ook wel.
- Ik heb opgemerkt dat de fan van airco af en toe een behoorlijk irritante hoge fluittoon maakt. Dat merk je niet als je kortere ritjes maakt, maar op vakantie, ritten van ca 14u dan wordt dat wel een dingetje.... Mag de dealer oplossen.
- Ik kreeg bij ca 10.000km een melding in m'n dashboard dat er onderhoud nodig was. Beurt is pas bij 20.000km vereist maar toch maar ff gechecked bij de dealer. Blijkt te maken te hebben met de instelling van de bandenrotatie..
Binnenkort maart eens aan laten passen dan. Zijn er meer ervaringen met deze melding?
Verder: een van de allerfijnste SUV's in de markt en ook zeer betaalbaar. Een vergelijkbare Tiguan, Kodiaq of Tucson kost al gauw minimaal €5K - €10K meer.....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.